Gå til innhold

Windows er ikke lenger det opplagte valget


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

 

 

 

Windows er ikke enklere, det er en vanesak.

 

 Heilt riktig. At Linux ikkje er bra kommer alltid frå folk som gav Linux 5 minuttar på å oppføre seg likt som Windows.

 

 

Ja, for folk har jo ikke en jobb å gjøre, så de kan like gjerne bruke tiden til å lære seg et nytt brukergrensesnitt ...

 

"Linux er gratis"-gjengen tror også at "opplæring går på null tid".

Det er derfor overgang til Linux-baserte systemer ofte ender opp mye dyrere enn prosjektert.

Og skulle man byttet ut de ansatte med Linux-kompetente individer, så blir ikke det noe billigere heller.

 

Tullball. Tenk hvis det hadde vært motsatt. Det er ikke noenting man trenger å lære seg med dagens Linux-grensesnitt, det kan sammenliknes med å gå fra startmeny på Win til startmeny på Mac.

 

Opplæring i denne sammenhengen går faktisk på null tid da det er så ekstremt små forskjeller i programvaren at det er en bagatell. Har du testet å gå fra Word til OpenOffice Writer?

 

Tullball? Det er kanskje enkelt for deg og meg å gå fra skrivebordsmiljøet til Windows, via Mac til et Linux-basert OS, men erfaringene fra de kommunene som har prøvd "Linux" og endt opp med å gå tilbake til Windows noen år senere, er entydige. De hadde grovt undervurdert både kostnader og tid relatert til opplæringsbehov og innkjøringsproblemer, samt manglende interoperabilitet med andre systemer, både innenfor kommunen og mot eksterne aktører. Og det hadde antageligvis de Linux-konsulentene de hadde hyret inn også.

 

Jeg synes OpenOffice Writer er et helt greit alternativ til Word 2003.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Windows er ikke enklere, det er en vanesak.

 

 Heilt riktig. At Linux ikkje er bra kommer alltid frå folk som gav Linux 5 minuttar på å oppføre seg likt som Windows.

 

 

Ja, for folk har jo ikke en jobb å gjøre, så de kan like gjerne bruke tiden til å lære seg et nytt brukergrensesnitt ...

 

"Linux er gratis"-gjengen tror også at "opplæring går på null tid".

Det er derfor overgang til Linux-baserte systemer ofte ender opp mye dyrere enn prosjektert.

Og skulle man byttet ut de ansatte med Linux-kompetente individer, så blir ikke det noe billigere heller.

 

Tullball. Tenk hvis det hadde vært motsatt. Det er ikke noenting man trenger å lære seg med dagens Linux-grensesnitt, det kan sammenliknes med å gå fra startmeny på Win til startmeny på Mac.

 

Opplæring i denne sammenhengen går faktisk på null tid da det er så ekstremt små forskjeller i programvaren at det er en bagatell. Har du testet å gå fra Word til OpenOffice Writer?

 

Tullball? Det er kanskje enkelt for deg og meg å gå fra skrivebordsmiljøet til Windows, via Mac til et Linux-basert OS, men erfaringene fra de kommunene som har prøvd "Linux" og endt opp med å gå tilbake til Windows noen år senere, er entydige. De hadde grovt undervurdert både kostnader og tid relatert til opplæringsbehov og innkjøringsproblemer, samt manglende interoperabilitet med andre systemer, både innenfor kommunen og mot eksterne aktører. Og det hadde antageligvis de Linux-konsulentene de hadde hyret inn også.

 

Jeg synes OpenOffice Writer er et helt greit alternativ til Word 2003.

 

 

Argumentet handlar om gamle vaner som er vonde å vende. Disse folka vil ha noko som er mest mogleg likt det det har brukt dei siste 20 år. Med unntak av Windows 8 der mange har hatt store problemar :p

 

Lenke til kommentar

Men hvorfor i alle dager skal man endre ting som fungerer? UX for mus og skjerm var stort sett et løst problem allerede tidlig på åttitallet etter at Xerox og Apple fant opp de fleste konvensjonene. Det samme gjelder for telefoner - der har Apple og Google stort sett kommet opp med ting som fungerer veldig bra, og det meste er funnet opp. Før man får et nytt paradigme (VR f.eks) gir det lite mening i å innføre større endringer. Noe også Linux-verden (stort sett) har forstått. 

 

Det store problemet med Libre/Open-Office er forresten ikke Word-klonen, men Powerpoint- og (særlig) Excel-støtten. Det finnes ingen programmer i verden i dag som reelt konkurrerer med Excel for tyngre brukere. Uten en skikkelig Excelkonkurrent og 100% støtte for Office-formatene, samarbeidsplattformer, ERP-systemer etc. er ikke opensource-Office en reell mulighet for veldig mange selskaper. Da tror jeg faktisk Google Docs har en bedre sjanse siden det ikke bare er en klone, men gjør helt unike ting ekstremt mye bedre enn MS sine løsninger. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Windows er ikke enklere, det er en vanesak.

 

 Heilt riktig. At Linux ikkje er bra kommer alltid frå folk som gav Linux 5 minuttar på å oppføre seg likt som Windows.

 

 

Ja, for folk har jo ikke en jobb å gjøre, så de kan like gjerne bruke tiden til å lære seg et nytt brukergrensesnitt ...

 

"Linux er gratis"-gjengen tror også at "opplæring går på null tid".

Det er derfor overgang til Linux-baserte systemer ofte ender opp mye dyrere enn prosjektert.

Og skulle man byttet ut de ansatte med Linux-kompetente individer, så blir ikke det noe billigere heller.

 

Tullball. Tenk hvis det hadde vært motsatt. Det er ikke noenting man trenger å lære seg med dagens Linux-grensesnitt, det kan sammenliknes med å gå fra startmeny på Win til startmeny på Mac.

 

Opplæring i denne sammenhengen går faktisk på null tid da det er så ekstremt små forskjeller i programvaren at det er en bagatell. Har du testet å gå fra Word til OpenOffice Writer?

 

Tullball? Det er kanskje enkelt for deg og meg å gå fra skrivebordsmiljøet til Windows, via Mac til et Linux-basert OS, men erfaringene fra de kommunene som har prøvd "Linux" og endt opp med å gå tilbake til Windows noen år senere, er entydige. De hadde grovt undervurdert både kostnader og tid relatert til opplæringsbehov og innkjøringsproblemer, samt manglende interoperabilitet med andre systemer, både innenfor kommunen og mot eksterne aktører. Og det hadde antageligvis de Linux-konsulentene de hadde hyret inn også.

 

Jeg synes OpenOffice Writer er et helt greit alternativ til Word 2003.

 

Argumentet med at det har blitt dyrere enn antatt er idiotisk. Det er veldig få prosjekter som holder seg innenfor budsjettene. Det er problemet med å ta det billigste tilbudet fra folk. Hadde det vært seriøse aktører som kunne det de driver med og hadde gitt et fornuftig overslag så hadde det ikke blitt så grove feilberegninger. Det handler om idioti fra de som vil gå over til Linux. Tror du at de folka som beregner dette som jobber i kommunene har noen som helst peiling på hva de driver med?

 

Hva som er enkelt for meg er teknisk sett irrelevant da jeg er en person og uttaler meg på grunnlag av mine erfaringer, men skal man bruke det argumentet hele tiden så er det ingen som kan si noe som er relevant :p

 

Jeg har mye erfaring med opplæring og kursing, jeg har en del erfaring med å fikle MINIMALT med Linux og jeg har stort sett ikke gjort annet enn å installere et par programmer og testet hvordan emulatorer funker der.

 

Basert på hva jeg kan, som tydeligvis ikke har noe å si, så kan jeg med hånden på hjertet si at I DAG så er Linux et veldig enkelt system å gå over til hvis man kommer fra Apple eller MS gården.

 

http://www.makeuseof.com/tag/everything-need-migrate-home-office-linux/

Office 365 støttes av Linux (browsersoftware duh) og hvis man har mulighet til å kun benytte seg av det så er det bra. Det er liten tvil om at MS Office er en av de beste kontorpakkene som finnes så det er trist at det ikke fungerer på Linux.

 

Men igjen så snakker ikke jeg om en 100% overgang til Linux som du tydeligvis snakker om. Ta NAV-PC'ene for eksempel. Der er det KUN et browservindu man bruker, hvorfor skal man betale penger for en lisens der? Det er også mange andre steder der maskinene er brukt til så enkle ting at å betale mange hundre kroner i året for lisenser er totalt hjernedødt.

 

Jeg snakker ikke om at man vil spare millionertrillionerbillioner av kroner og jeg snakker heller ikke om å bytte alt av infrastruktur på 1-2-3. Man lar det som funker få funke, selvfølgelig... Man kjøper en ny server og tester, setter den i bruk på liten skala og tar det derifra. Serversystemene til Windows er faktisk ikke spesiellt lette å fikle med i forhold til Linux eller andre alternativer til serversoftware/ management, de folka som driver med dette er dyktige. Poenget med å påpeke dette er at disse folka har HØYE lønninger og det å få inn en ekspert på et system som er billigere i bruk og bedre på mange måter er IKKE dyrere enn en Windowsekspert.

 

Den holdningen din var relevant og forsåvidt sann for 5-10 år siden, men du har tydeligvis ikke fulgt med i timen.

 

Hilsen en Windowsfanboy som elsker MS og det meste de gjør!

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke sånn at store miljøer betaler noen lisenser for Windowsklienter, de er stort sett bakt inn i lisensene for Backend, Office og annen Enterprisesoftware. Ergo er det gjerne null å spare i lisenser på å kjøre klienter på noe annet enn Windows. Microsoft er ikke dumme. 

Lenke til kommentar

Ja, men min erfaring er at det er svært vanskelig å få kjøpt lisens til bare serversiden uten at klienter blir en del av pakka. Og dermed er Linux en ren utgift å innføre, siden man allerede har "gratis" Windows. Faktisk kan lisensadministrasjonen bli dyrere og vanskeligere om ikke alle kjører samme pakke med Windows og Office. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows har ikke vært et opplagt valg på mange år. Problemet er at mange (stort sett "gamliser") har vært litt fastlåst. Det er ikke nødvendigvis 100% negativt, men det er viktig å prøve nye ting og det er ikke akkurat vanskelig å kjøre på med Linux i en liten skala. Dette er jo spesiellt viktig med tanke på at vi prøver å spare penger her og der :)

 

Nei, vanskelig er det ikke, men det finnes lite god software etter min mening til Linux. Derfor kommer nok denne "gamlingen" til å forsette på Windows. Ellers synes jeg det er rart at "gamlinger" liksom blir vist frem som noen som ikke kan eller vil fornye seg. Men i realiteten er det vi som har brukt Linux/Windows i en årrekke, mens ungdom i dag vokser opp med touch devices med Android og IOS (konsum), og de skal liksom være genier? høø

Lenke til kommentar

Lite god software? Det finnes ein haug med software for ditt og datt av topp kvalitet. At kvalitetssoftware betyr spel er noko heilt anna. For å si det sånn, eg og mange andre greier oss heilt smertefritt utan Windows. Faktisk så savner me altfor mykje av kjekke Linuxprogrammer når me prøver Windows av og til.

 

Den einaste bransjen som kan leve på å bare utvikle til Windows dei neste 10 åra er spelbransjen. Andre profesjonelle programmer bør ha cross-plattform på sin roadmap(med nokre veldig få unntak der det er tett Windows integrasjon). Til og med Microsoft beveger seg til cross-plattform programvare for å framleis behalde kundane sine til Office eller utvikling. Det vil ikkje overraske meg om me også ser Office til Linux snart.

Lenke til kommentar

Ja, men min erfaring er at det er svært vanskelig å få kjøpt lisens til bare serversiden uten at klienter blir en del av pakka. Og dermed er Linux en ren utgift å innføre, siden man allerede har "gratis" Windows. Faktisk kan lisensadministrasjonen bli dyrere og vanskeligere om ikke alle kjører samme pakke med Windows og Office.

Hva slags oppkonstruert situasjon ser du for deg her? Med Chromebook trenger du ingenting av rælet fra Microsoft. Moss kommune skulle liksom spare penger på Microsoft og sitter vel nå med det desidert dyreste oppsettet pr. elev i hele Norge.

 

Med kompetanse kan du løsrive deg fra deg meste fra Microsoft, og mange har gjort det med hell. At det blir dyrere har jeg aldri sett et eneste eksempel på. Derimot klages det fortsatt på Microsoft Office filformater, og her bør en del politikere gå i skammekroken. Ja, Rigmor Åserud, jeg tenker på deg. Dessverre er en del bransjer plaget av windows-only programvare, men dette er på bedringens vei.

Lenke til kommentar

Lite god software? Det finnes ein haug med software for ditt og datt av topp kvalitet. At kvalitetssoftware betyr spel er noko heilt anna. For å si det sånn, eg og mange andre greier oss heilt smertefritt utan Windows. Faktisk så savner me altfor mykje av kjekke Linuxprogrammer når me prøver Windows av og til.

 

Den einaste bransjen som kan leve på å bare utvikle til Windows dei neste 10 åra er spelbransjen. Andre profesjonelle programmer bør ha cross-plattform på sin roadmap(med nokre veldig få unntak der det er tett Windows integrasjon). Til og med Microsoft beveger seg til cross-plattform programvare for å framleis behalde kundane sine til Office eller utvikling. Det vil ikkje overraske meg om me også ser Office til Linux snart.

Det er rett og slett ikke sant.

Det er en hel haug av software i industrien som kun er kompatibel med windows (jepp kun windows, mac er ikke en gang supportet). Dette er alt fra automatiseringssoftware, lager og logistikk, økonomi, produktsporing, osv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg har en maskin med Linux (Ubuntu 14.04 LTS) men synes ikke det er noe bra. Tungvindt rett og slett. Må skrive kommandoer for å laste ned programvare. Hvis jeg ikke hadde ødelagt BIOS'en på den så hadde jeg byttet tilbake til windows 10 med en gang. Jeg vurderte om Linux kunne passe på alle mine maskiner, men det var for kronglete, og når supporten går ut så er man rævkjørt...

 

Linux er en meme, så selvsagt vurderer jo skolene linux nå som det er bevist dårlig...  :)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

 

Lite god software? Det finnes ein haug med software for ditt og datt av topp kvalitet. At kvalitetssoftware betyr spel er noko heilt anna. For å si det sånn, eg og mange andre greier oss heilt smertefritt utan Windows. Faktisk så savner me altfor mykje av kjekke Linuxprogrammer når me prøver Windows av og til.

 

Den einaste bransjen som kan leve på å bare utvikle til Windows dei neste 10 åra er spelbransjen. Andre profesjonelle programmer bør ha cross-plattform på sin roadmap(med nokre veldig få unntak der det er tett Windows integrasjon). Til og med Microsoft beveger seg til cross-plattform programvare for å framleis behalde kundane sine til Office eller utvikling. Det vil ikkje overraske meg om me også ser Office til Linux snart.

Det er rett og slett ikke sant.

Det er en hel haug av software i industrien som kun er kompatibel med windows (jepp kun windows, mac er ikke en gang supportet). Dette er alt fra automatiseringssoftware, lager og logistikk, økonomi, produktsporing, osv.

 

 

Idag ja, men kundane har allereie begynt å krevje cross-platform programvare i stor grad og det blir mykje meir av det. Dei som ikkje lenger greier å lage cross-platform programvare vil heller ikkje greie å selja produkta sine i framtida.

Lenke til kommentar

Dei som ikkje lenger greier å lage cross-platform programvare vil heller ikkje greie å selja produkta sine i framtida.

 

Ja, dette har vi vel også hørt i 20 år nå ...

 

edit:

I fremtiden er det kun én plattform som teller, og det er serversiden.

 

Hmm. Lurer på om jeg ikke har hørt dette før også ...

 

Spørsmålet er vel NÅR fremtiden kommer.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Jepp og derfor tapte Microsoft mobilmarkedet og sliter med at Apple tar store markedsandeler for laptopper. Og då var det jo på tide å begynne å levere software til både Apple og Linux plattformen også for Microsoft. Office 2016 er ein fullverdig Office på Mac, men Office 2011 var ein katastrofe på Mac.

Lenke til kommentar

 

Dei som ikkje lenger greier å lage cross-platform programvare vil heller ikkje greie å selja produkta sine i framtida.

Ja, dette har vi vel også hørt i 20 år nå ...

 

edit:

I fremtiden er det kun én plattform som teller, og det er serversiden.

Hmm. Lurer på om jeg ikke har hørt dette før også ...

 

Spørsmålet er vel NÅR fremtiden kommer.

Fremtiden er her nå, den. Det er omtrent ikke et eneste stort programvarehus som ikke primært satser på cloud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...