Gå til innhold

Tilkalling til avhør


Anbefalte innlegg

Hei! En venn av meg skulle kjøpe noe alkohol for en annen venn. Han sier han fikk tilkalling til avhør fra politiet på først sms så email. Det som stod på sms var: "Vedrørende tilkalles til "Avhøring" 06.Juli om evt. Prikk på vendeplett. Hvis ikke skyldige klarer seg vil vedkommende få prikk. Mvh **** og ***** politidistrikt"     

 

Jeg synes denne virket litt falsk men vet ikke. Emailen virket enda mer falsk, men han vil ikke ta noen sjanser. Så det jeg lurer på er om politiet tilkaller til avhør via SMS og Email? 

trenger svar fortest mulig. Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle noen forfalske innkalling uten å spørre om personinformasjon, betaling eller noe annet de kan tjene på? Det er like enkelt å forfalske en telefonsamtale så politiet bruker ofte brev.

 

Som Skattemannen sier så kan du ringe dem, er det satt opp avhør så finner de det i systemet sitt.

Lenke til kommentar

Det her virker litt som en prank. Først og fremst fordi innkallelser gjerne skjer via brev. 

Politiet omtaler det vel heller ikke som en prikk, såvidt jeg vet og at det å ikke møte opp til avhør resulterer i at en er skyldig virker også litt rart. 

 

Ta skjermdump og send den til politiet, verifiserer dem det er det greit. Dersom den er falsk anmeld vedkommende som har sendt det for å utgi seg for å være offentlig tjenesteperson. 

 

At noen kan finne på å skrive 'vedrørende tilkalles' i starten på noe er også veldig rart siden det er to ord som ikke utfyller hverandre på noen måte. At det omhandler evt. prikk er også helt merkelig. Dersom den skyldige som ikke skulle klare seg burde dem vel invitere alle sammen i begravelse også. Men siden personen allerede er stemplet som skyldig i SMSen så er vel denne saken lukket. 

 

Dersom dette er politiet så er jeg skremt over fremtredenen. 

Endret av Rockàll
Lenke til kommentar

Hva i alle dager er dette? Har han kjøpt alkohol til noen mindreårige og nå sier den mindreårige at han vil ha 4000kr for å ikke fortelle at han gjorde det, og 25.000 hvis han må i fengsel for det? 

 

For det første hadde jeg ikke betalt noen for å ikke vitne i ett avhør, uansett. Har vært i avhør 1 gang, mener å huske at de ringte meg da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan de fikk den og om de fikk den. Men mailen var dårlig formulert...

 

Samtidig lurer jeg på om man kan sende sms via hustelefon?

 

Skal se om jeg får tak i noen bilder men hvordan kan jeg sende de til politiet?

 

 

Og han er 15 hvis han fsktisk er til avhør så kan han ikke få fengsel eller straff på avhøret? Da blir d vell evt rettsak først?

Lenke til kommentar

Hva i alle dager er dette? Har han kjøpt alkohol til noen mindreårige og nå sier den mindreårige at han vil ha 4000kr for å ikke fortelle at han gjorde det, og 25.000 hvis han må i fengsel for det?

 

For det første hadde jeg ikke betalt noen for å ikke vitne i ett avhør, uansett. Har vært i avhør 1 gang, mener å huske at de ringte meg da.

Nei det var to som kjøpte sier han. Han som skulle ordne altså hadde kontakten skal ha 4k og 25k for å ikke snitche på min venn som ville ha slkohol.
Lenke til kommentar

 

Hva i alle dager er dette? Har han kjøpt alkohol til noen mindreårige og nå sier den mindreårige at han vil ha 4000kr for å ikke fortelle at han gjorde det, og 25.000 hvis han må i fengsel for det?

 

For det første hadde jeg ikke betalt noen for å ikke vitne i ett avhør, uansett. Har vært i avhør 1 gang, mener å huske at de ringte meg da.

Nei det var to som kjøpte sier han. Han som skulle ordne altså hadde kontakten skal ha 4k og 25k for å ikke snitche på min venn som ville ha slkohol.

 

 

Ikke for å være frekk, men kan du ta deg litt bedre tid med å formulere innleggene dine, og ordne de litt mer punktvis. Det er vanskelig å forstå innleggene dine slik du skriver de.

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Samtidig lurer jeg på om man kan sende sms via hustelefon?

 

 

I "gamle dager" kunne man det på enkelte ISDN-hustelefoner, i tillegg har flere typer sentralbord slike muligheter. Det finnes også utstyr som brukes over internett fra PC, en SMS-gateway!

Lenke til kommentar

Altså, den smsen gir jo ingen mening overhodet. "Vedrørende tilkalles til" gir ingen mening, "Avhøring" skal ikke være i hermetegn, politiet bruker begrepet avhør ikke avhøring, politiet bruker ikke "prikk" i offisielle sammenhenger, "vendeplett" er ikke et ord, politiet ville aldri omtalt vedkommende som "skyldige", og hva som menes med "klarer seg" må gudene vite.

 

Ikke betal penger for å få han til å tyste. Det er ulovlig av både deg og ham. I tillegg er det altså sannsynligvis bare et forsøk på å lure deg her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva i alle dager er dette? Har han kjøpt alkohol til noen mindreårige og nå sier den mindreårige at han vil ha 4000kr for å ikke fortelle at han gjorde det, og 25.000 hvis han må i fengsel for det?

 

For det første hadde jeg ikke betalt noen for å ikke vitne i ett avhør, uansett. Har vært i avhør 1 gang, mener å huske at de ringte meg da.

Nei det var to som kjøpte sier han. Han som skulle ordne altså hadde kontakten skal ha 4k og 25k for å ikke snitche på min venn som ville ha slkohol.

 

Ehm, det er jo han som skulle ordne som risikerer straff her, og ikke den mindreårige.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan de fikk den og om de fikk den. Men mailen var dårlig formulert...

 

Samtidig lurer jeg på om man kan sende sms via hustelefon?

 

Skal se om jeg får tak i noen bilder men hvordan kan jeg sende de til politiet?

 

 

Og han er 15 hvis han fsktisk er til avhør så kan han ikke få fengsel eller straff på avhøret? Da blir d vell evt rettsak først?

 

Man kan, om man vil, sette hva som helst som avsendernummer på en sms.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig beklager. For mindre forvirring er vennen min jeg personen.

 

Jeg tar kontakt med en venn på 15 år og spør om han kan ordne sommersby. Ja sier han. Jeg møter han og gir han pengene, han og søsteren går til butikken og kjøper mens jrg kjøper vann i en annen butikk. Når jeg riger han tar hans venn mobilen og sirr at han ble tatt av sivil. Jeg kommer dit hsn er og plutselig kommer han som skulle ordne løpende ut og sier at han ble tatt av sivil og at jeg må være med inn. Jeg stakk og han ribger meg flere gsnger mens ham skal snakke med politiet. Virker som han får gå ut og inn av avhøret som han vil... senere får jeg mms hvor meldingen i første post står. Hvir han ble tilkalt til avhør. Senere får jeg mms hvor han har fått mail på at avhøret er flyttet til en tidligere dsto. Husker ikke hva som står der men det stod noe sånn som at. "Avhøret er flyttet til 00. Juli. Ubetinget fengsel vil bli diskutert hvis ikke andre part (jeg) kommer opp under avhøret. Mvh Bjørn ungdomspatrulien.

 

Så skulle han som skulle ordne hs 4k for å ikke nevne meg under avjøret. Og hvis han havna i fengsel skulle han ha 25k for å ikke snitche...

 

 

Og man kan ikke få dom uten rettsak?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...