Gå til innhold

Hvordan er status på Crossfire / SLI i 2016?


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Har i et par år nå tenkt på å kjøpe ny PC, og nå med nye grafikkkort-serier ute tenker jeg at tiden er inne. (Orker neppe vente til Vega i 2017...).

 

Så kommer spørsmålet; er det fortsatt mye problemer med Crossfire / SLI?

Vet dette var langt fra uproblematisk for 10 år tilbake, men har hørt at det skal være vesentlig bedre nå.

 

For avhengig av pris på de nye AMD kortene, så vurderer jeg muligens 2x RX480 i Crossfire.

Alternativet er muligens en GTX 1070, men sanyneligvis kommer jeg i stedet for til å gå med noe tidligere AMD da jeg sikter meg inn på en FreeSync skjerm. :)

 

Jeg vet for så vidt at et kort stort sett alltid er bedre enn to, men mtp fremtidig VR teknologi virker det mer spennende med to skjermkort. (hvert kort jobber med hver sin VR skjerm) 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok få 2 ulike svar, de første er de som eier SLI oppsett og det andre er de som ikke eier SLI oppsett.

 

De som eier mener det er awesome og best og at det fungerer på de fleste spill ^^

De som ikke eier mener det er tull, stuttering, waste of money og at det fungerr dårlig på de fleste spill ^^

 

Så man kommer ikke langt å spørre slikt her, du må selv prøve som mange har begynt med i det siste. 

Lenke til kommentar

Du vil nok få 2 ulike svar, de første er de som eier SLI oppsett og det andre er de som ikke eier SLI oppsett.

 

De som eier mener det er awesome og best og at det fungerer på de fleste spill ^^

De som ikke eier mener det er tull, stuttering, waste of money og at det fungerr dårlig på de fleste spill ^^

 

Så man kommer ikke langt å spørre slikt her, du må selv prøve som mange har begynt med i det siste. 

 

Hehe, det er for øvrig de som eier og har hands-on erfaring med Crossfire / SLI jeg vil høre fra. Spesiellt de som har testet/brukt de siste 2-3 årene. :) (Men har forberedt meg på en fanboy-krig... :green: )

Lenke til kommentar

SLI fungerer fint. Ferdig snakka. Det er desverre ikke alle spill som skalerer så bra i SLI - og da er SLI bortkasta - men min påstand er at det skalerer greit i mange fler spill enn det ikke gjør det i.

 

Har du allerede ett high end kort, og vil ha/trenger mer ytelse så blir det multigpusetup.

 

Har hatt en del SLI og har det nå også. Anbefaler det glatt. Det er en stund siden jeg har hatt CFX nå (sist var 6870) så vil ikke uttale meg så mye om det. Men det fungerte fint det også, men den gang da gikk det mest i BF som er kjent for å skalere bra med flere skjermkort.

Lenke til kommentar

Mine 1080 sli fungerer ikke så bra. Mye driver styr for øyeblikket. Var også en del dårligere enn 980ti sli på base clock.

 

Ferdig snakka er det vel ikke. Er jo utviklerne sin feil. Men har vært en del AAA titler i nyere tid med dårlig, noen ganger 0 skalering. Sånn vil det dog alltid være. SLI vil aldri bli perfekt.

 

For å si det på annen måte. Spør du hvilken som helst som har SLI om han kunne byttet ut SLI løsningen med et single gpu med lik ytelse. Så gjør de det alltid.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Hei folkens.

 

Har i et par år nå tenkt på å kjøpe ny PC, og nå med nye grafikkkort-serier ute tenker jeg at tiden er inne. (Orker neppe vente til Vega i 2017...).

 

Så kommer spørsmålet; er det fortsatt mye problemer med Crossfire / SLI?

Vet dette var langt fra uproblematisk for 10 år tilbake, men har hørt at det skal være vesentlig bedre nå.

 

For avhengig av pris på de nye AMD kortene, så vurderer jeg muligens 2x RX480 i Crossfire.

Alternativet er muligens en GTX 1070, men sanyneligvis kommer jeg i stedet for til å gå med noe tidligere AMD da jeg sikter meg inn på en FreeSync skjerm. :)

 

Jeg vet for så vidt at et kort stort sett alltid er bedre enn to, men mtp fremtidig VR teknologi virker det mer spennende med to skjermkort. (hvert kort jobber med hver sin VR skjerm) 

 

Du kan få konkrete svar hvis det er enkelte spill du lurer på om fungerer med sli. 

Lenke til kommentar

Eller nevne hovedkort\cpu da særlig eldre hovedkort\cpu gir kanskje ikke like bra ytelse som sokkel 2011 og nyere.

Langt flere PCI-E lans.

 

Har selv prøvd GTX Titan SLI på lga 1155 er enig det funger men en del spill f.eks ark survival evolved et GTX 1080 sies å være mye kraftigere. Så har man penger er det nyeste beste.

Lenke til kommentar

Mine 1080 sli fungerer ikke så bra. Mye driver styr for øyeblikket. Var også en del dårligere enn 980ti sli på base clock.

 

Ferdig snakka er det vel ikke. Er jo utviklerne sin feil. Men har vært en del AAA titler i nyere tid med dårlig, noen ganger 0 skalering. Sånn vil det dog alltid være. SLI vil aldri bli perfekt.

 

For å si det på annen måte. Spør du hvilken som helst som har SLI om han kunne byttet ut SLI løsningen med et single gpu med lik ytelse. Så gjør de det alltid.

Litt tullete å snakke om 1080 p.t da

Det er rimelig nytt liksom ... Jeg har ikke hatt store problemer med SLI siden 580

Lenke til kommentar

Sant, kan legge til litt av det jeg tenker i et fremtidig setup;

 

Prosessor:

https://www.komplett.no/product/850037/datautstyr/prosessorer/intel-core-i7-6700k-skylake

 

Hovedkort:

https://www.komplett.no/product/854601/datautstyr/hovedkort/intel-socket/asus-sabertooth-z170-mark-1-socket-1151

 

RAM:

https://www.komplett.no/product/887223/datautstyr/minnebrikker/hyperx-fury-ddr4-2400mhz-32gb

 

 

Tenker vel at det ikke burde være noen flaskehalser her, men blir i alle fall Skylake i7.

Når SLI fungerer "ok" går jeg ut i fra at CFX også fungerer ok. :green:

Lenke til kommentar

Har litt erfaring fra Crossfire og SLI da jeg har fått æren av å teste et par og tyve kort for en venn som folder ( og tjener en del penger på andre kreative måter å bruke kortene på ) 

Mitt inntrykk er at 2x kort fra enten Nvidia eller Amd fungerer bedre enn 3x kort , men generelt ga 2x Amd kort meg en bedre opplevelse i noen av spillene jeg testet og i så og si samme oppsettet med Nvidia kortene så opplevde jeg litt mer "hakking" selv om fps var høyere.

 

Dette var 280 kort vs 970 og 980 kort. ( Mener 4x 280 , 6x 970 og resten 980 ) som takk for jobben fikk jeg et 280 kort.

 

 

Fikk ikke testet så mange spill da dette var rett og slett for å sjekke at de fungerte og ikke ga artifacts , men noen runder med DX12 titler og DX11 titler ble det. Brukte vel litt mye tid på Hitman Absolution tror jeg men det meste jeg kjørte av spill fungerte ganske så bra mens noen faktisk ga en dårligere opplevelse enn med 1 kort faktisk ( tror det var Dirt )

 

Edit : Kan egentlig oppdatere denne , som takk for jobben har jeg fått låne et 980 ti kort og vil trolig få låne noen andre kort ( nesten på odel og eie ) men om selskapet får behov for dem så må jeg selvsagt gi tilbake til de kan igjen låne meg et annet kort :)

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selv har jeg hatt CrossFire siden CrossFire kom på banen, og jeg ville aldri anbefalt det til noen da jeg kan ikke huske en eneste gang hvor ett nytt spill kom med god nok støtte for dette. Nå skal det sies at jeg har primært spilt MMO's som er kjent for å være treg med GPU optimalisering, og slik jeg har forstått så er CF/SLI støtten i FPS/RTS/RPG spill bedre ut av boksen generelt sett.

 

Men nå som DX12 hevder å gjøre det MYE enklere for studioene å implementere multi-gpu støtte som ikke er avhengig av proprietære løsninger som SLI/CrossFire ville jeg valgt å vente, DX12 hevder jo å gjøre det mulig å benytte seg av flere skjermkort som da ikke trenger å være av samme merke ei heller modell, det hevdes jo at faktisk en skal kunne ha både Nvidia og AMD og kunne dra nytte av begge to, så om modell eller merke på GPU skulle gå ut av produksjon så skal jo det da ikke ha noe å si, om vi skal tro Microsoft rett. Tiden vil vise.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Selv har jeg hatt CrossFire siden CrossFire kom på banen, og jeg ville aldri anbefalt det til noen da jeg kan ikke huske en eneste gang hvor ett nytt spill kom med god nok støtte for dette. Nå skal det sies at jeg har primært spilt MMO's som er kjent for å være treg med GPU optimalisering, og slik jeg har forstått så er CF/SLI støtten i FPS/RTS/RPG spill bedre ut av boksen generelt sett.

 

Men nå som DX12 hevder å gjøre det MYE enklere for studioene å implementere multi-gpu støtte som ikke er avhengig av proprietære løsninger som SLI/CrossFire ville jeg valgt å vente, DX12 hevder jo å gjøre det mulig å benytte seg av flere skjermkort som da ikke trenger å være av samme merke ei heller modell, det hevdes jo at faktisk en skal kunne ha både Nvidia og AMD og kunne dra nytte av begge to, så om modell eller merke på GPU skulle gå ut av produksjon så skal jo det da ikke ha noe å si, om vi skal tro Microsoft rett. Tiden vil vise.

 

Måtte nesten oppdatere posten min over i samme slengen.

Det hadde jo teoretisk vært kjekt om man hadde fått i både pose og sekk, tenkt deg om man har kunnet brukt skjermkortene på en måte som følger :

Amd kortet tar seg av en del av async compute mens Nvidia kortet står for PhysX og andre funksjoner som MSAA , Hairworks osv, dette hadde jo vært en drøm om det utnyttet gpu'ene maksimalt...

Lenke til kommentar

 

Selv har jeg hatt CrossFire siden CrossFire kom på banen, og jeg ville aldri anbefalt det til noen da jeg kan ikke huske en eneste gang hvor ett nytt spill kom med god nok støtte for dette. Nå skal det sies at jeg har primært spilt MMO's som er kjent for å være treg med GPU optimalisering, og slik jeg har forstått så er CF/SLI støtten i FPS/RTS/RPG spill bedre ut av boksen generelt sett.

 

Men nå som DX12 hevder å gjøre det MYE enklere for studioene å implementere multi-gpu støtte som ikke er avhengig av proprietære løsninger som SLI/CrossFire ville jeg valgt å vente, DX12 hevder jo å gjøre det mulig å benytte seg av flere skjermkort som da ikke trenger å være av samme merke ei heller modell, det hevdes jo at faktisk en skal kunne ha både Nvidia og AMD og kunne dra nytte av begge to, så om modell eller merke på GPU skulle gå ut av produksjon så skal jo det da ikke ha noe å si, om vi skal tro Microsoft rett. Tiden vil vise.

 

Måtte nesten oppdatere posten min over i samme slengen.

Det hadde jo teoretisk vært kjekt om man hadde fått i både pose og sekk, tenkt deg om man har kunnet brukt skjermkortene på en måte som følger :

Amd kortet tar seg av en del av async compute mens Nvidia kortet står for PhysX og andre funksjoner som MSAA , Hairworks osv, dette hadde jo vært en drøm om det utnyttet gpu'ene maksimalt...

 

Dette har vert testet en del i Ashes og det funker ganske greit ser det ut som. Men er vel ikke flere som har fått dette i spill enda? http://www.anandtech.com/show/10067/ashes-of-the-singularity-revisited-beta/4

 

  ashes_of_the_singularity_explicit_multi_

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

 

 

Selv har jeg hatt CrossFire siden CrossFire kom på banen, og jeg ville aldri anbefalt det til noen da jeg kan ikke huske en eneste gang hvor ett nytt spill kom med god nok støtte for dette. Nå skal det sies at jeg har primært spilt MMO's som er kjent for å være treg med GPU optimalisering, og slik jeg har forstått så er CF/SLI støtten i FPS/RTS/RPG spill bedre ut av boksen generelt sett.

 

Men nå som DX12 hevder å gjøre det MYE enklere for studioene å implementere multi-gpu støtte som ikke er avhengig av proprietære løsninger som SLI/CrossFire ville jeg valgt å vente, DX12 hevder jo å gjøre det mulig å benytte seg av flere skjermkort som da ikke trenger å være av samme merke ei heller modell, det hevdes jo at faktisk en skal kunne ha både Nvidia og AMD og kunne dra nytte av begge to, så om modell eller merke på GPU skulle gå ut av produksjon så skal jo det da ikke ha noe å si, om vi skal tro Microsoft rett. Tiden vil vise.

 

Måtte nesten oppdatere posten min over i samme slengen.

Det hadde jo teoretisk vært kjekt om man hadde fått i både pose og sekk, tenkt deg om man har kunnet brukt skjermkortene på en måte som følger :

Amd kortet tar seg av en del av async compute mens Nvidia kortet står for PhysX og andre funksjoner som MSAA , Hairworks osv, dette hadde jo vært en drøm om det utnyttet gpu'ene maksimalt...

 

Dette har vert testet en del i Ashes og det funker ganske greit ser det ut som. Men er vel ikke flere som har fått dette i spill enda? http://www.anandtech.com/show/10067/ashes-of-the-singularity-revisited-beta/4

 

  ashes_of_the_singularity_explicit_multi_

 

 

Jeg har spilt det litt og ytelsen har variert litt her , både på 280 og 980 ti kortet. 

Lenke til kommentar

Selvsagt er det spill som er optimalisert for Multi-GPU også ved release, problemet er dog at det er få antall titler (ved release), og jeg kjøper ikke en tittel fordi den har multi-gpu, men heller ett spill jeg har lyst å spille. Og opp igjennom tiden så har få titler hatt god nok støtte når jeg "ønsket" det (altså når jeg kjøpte det) at støtten kommer 6 måneder ned i veien hjelper fint lite når jeg er da ferdig med spillet.

 

Og joda jeg har gått tilbake og prøvd spill som senere blir optimalisert for multi-gpu, og da er det helt rått men til hvilken pris, i mange tilfeller var det da bare for å prøve spillet og se hvordan CF faktisk fungerte da jeg var allerede ferdig med spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...