Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp - VW Touran DSG '11


Peaks

Anbefalte innlegg

Har hatt en slik bil som firmabil i noen år i min tidligere jobb og savner rett og slett kjørekomforten og plassen denne bilen ga meg.

Jeg er nå på jakt etter en slik bil som privatbil men fremdeles i varebil utgave. Jeg ser på biler fra 2011 og nyere, hvor LED/Xenon lamper, Alcantara interiør, multifunksjonsratt og DSG er på krav-listen.

Spørsmålet mitt er egentlig, hvilken motor bør jeg velge?
Rimelig sikker på at jeg selv hadde en '13 2.0 TDI med 105HK. og noe jeg egentlig fremdeles kunne tenkt meg da dette passet helt ypperlig med DSG kassen, kunne for all del vært litt mere krutt men da er vel remap en enkel løsning?

 

Er det noen andre grove feil ved disse bilene jeg bør være klar over?
Noen deler som slites lettere ut enn andre her?
Hvilke erfaringer har du generelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet aldri nå kassa til en BMW 5 serie ryker heller, slike ting kan skje og er man evig skeptiker og litt for bekymret bør man jo nesten leve uten bil.
Jeg ønsker litt utdypende svar her som gir litt gode argumenter for at jeg forstår hva dere prater om?
Det du forteller her Opelduude kan en nesten si om alle biler med automatgir i dag? 

Er det visse modeller jeg bør holde meg unna? Er 105HK langt dårligere motor enn 170HK f.eks?
Var det kun i 2011 det var store issues med DSG kassene eller haverer dem i ett sett fremdeles?

Jeg kikker nå på denne bilen, hva er dens pros and cons? - http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77489380

Lenke til kommentar

Såklart gjelder det samme for alle biler med automat. Du bør sjekke at den har fått oljeskift på kassa på 60 000 km, hvis ikke ville jeg holdt meg unna. 

Hva slags argumenter er du ute etter?  Kommer an på hvordan den har blitt brukt. Kjørt med tung henger osv. Finnes ikke noe fasitsvar på når det kan ryke. 

Så lenge det er garanti og den ikke har gått lenger, så bør den holde ei stund til. 

Ville nok ha gått for 170 hk i kombinasjon med dsg ja. Om jeg husker riktig er det ikke store forskjellen på motoren bortsett fra forskjellig programvare. 

Lenke til kommentar

Feil på svinghjul, girkasse, clutch, styreenhet osv...

 

Andre typiske feil er hjullager bak, diesel-typiske feil som turbo, egr, koksing og vag-typiske ting som låsekasser, abs-modul og div. Sensorer. Sjekk nøye for rust/sinkslipp. Understell/bremser er relativt enkle saker og ikke værre enn noe annet.

 

Er fullt mulig å holde hvilken som helst bil gående lenge hvis man bare hiver nok penger etter den.

 

Skjønner godt at folk liker Touran (og andre vag-produkter) godt da de fungerer bra, ser bra ut, bruker lite osv når de funker. Men de kan være et skikkelig pengesluk med endel km på baken. Som taxi virker det som de fungerer greit opp til ca 300k (3år) for så å kollapse totalt på kort tid...

Lenke til kommentar

Flott med utfyllende svar fra begge to!
Bilen kommer for det meste til å blir brukt som en normal bruksbil da jeg setter pris på stor bagasjeplass og størrelsen i kupén VW Touran byr på.

Legger merke til at en gjenganger her er oljeskift på girkasse etter hver 60 000km.

Bilen jeg henviser til over her er en som står på ønskelisten, den ligger derimot litt over budsjett men kan få den innen for rammene mine dog uten garanti, hvor viktig er 8 mnd. bruktbilgaranti på en så ny bil med denne km. standen dersom bilen har fått utført sine servicer og oljeskift regelmessig?

Har også kommet over at noen av DSG kassene er av typ "våt clutch" og noen er "tørr clutch" hva er forskjellene her og hva er mest holdbart? :-)

 

Lenke til kommentar

Våt kasse har oljeavkjølt clutch (6trinns) mens tørr(7trinns) tåler mindre moment (max 250NM) og brukes bare på de mindre motorene.

 

Var endel tull med tørrkassen før, usikker på når de fikk skikk på dette. Var noe med oljen som ble brukt i dem, og siden de ikke skal ha oljeskift, så gikk det gærnt.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

1.9TDI 105hk (Pumpedyse) har også tørrclutch. Skifta DSG clutchpakke på en Touran i forrige uke.

 

Selv jobber jeg med VAG å opplever vel egentlig ikke DSG som noe jeg ville styrt langt unna, det virker værtfall som det fungerer ganske greit i Skodaene (som jeg jobber med)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...