Gå til innhold

Hva er forskjellen på "Fixed in" og "Variable in" på effektforsterkere?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett at  en del effektforsterkere fra NAD har innganger på baksiden som heter "Fixed in" og "Variable in". Hva er egentlig forskjellen på disse inngangene? Begge skal vel kobles til pre-out fra forforsterkeren/receiveren det skal kobles til. Kan man bruke både A- og B-utgangene fra effektforsterkeren hvis man skal bi-ampe en høyttaler?

 

post-1713-0-75897100-1465807726_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Variable in brukes hvis du har behov for å justere gain på forsterkeren, dersom du har flere forsterkere og du ikke får samme volum på høyttalerne. Bruk Fixed in hvis dette er den eneste forsterkeren. Dersom du bruker både A- og B-utgangene blir det ikke bi-amping, men bi-wiring, siden de går på samme forsterkerdel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du bruker både A- og B-utgangene blir det ikke bi-amping, men bi-wiring, siden de går på samme forsterkerdel.

 

Nå bare spør jeg om noe ut av nysgjerrighet så får dere rette meg hvis jeg tar feil. 

 

På surroundreceiveren har jeg flere pre-out utganger, blant annet til fronthøyttalerne, med L og R-utganger. Kan man koble en ledning fra R på pre-out til en effektforsterker og en annen kabel fra L på pre-out til en annen effektforsterker og dermed få bi-amping på her av høyttalerne? Bruker man en effektforsterker på feks 2 x 150W så bør det vel gå å koble disse utgangene til hver sine terminaler på høyttalerne?

Lenke til kommentar

Bi-amplification, or bi-amping, is a technique which uses one amplifier for the low frequencies and a second amplifier for middle and high frequencies. This technique can allow users to take advantage of the strengths of each amplifier in its interaction with the speakers (i.e. use a 150 watt amp for the woofers and a 50 watt amp for the tweeter).

Lenke til kommentar

Med NAD en du nevner så har du jo en annen mulighet også når du har 2 stk av den. Da kan du sette den i Bridge modus, og gjøre den om til en mono effektforsteker. Man pleier da å få mer effekt enn ved å bi-ampe. Det er jo noe man enkelt kan prøve seg frem med for å teste hvis man uansett har 2 av dem.

 

Bi-ampe gir som regel dobbel effekt til hver høyttaler i forhold til bi-wire.  Bi-wire er egentlig ikke så mye å tenke på, annet enn at du normalt dobler kabel kvadraten til høyttaleren, og fjerner eventuell en dårlig lask mellom inngangene bak på høyttaleren.

 

Bi-ampe gir mer kontroll pga mer Watt, noe som ofte alltid er en fordel, så lenge det ikke blir for mye, og det svir av spolene inni høyttalerene.

 

Bridge modus gjør mye av det samme som Bi-ampe, men du trenger kun 1 inngang på høyttaleren. Men det er også en bakdel med å sette de i bridge, mener å huske det kunne føre med seg litt mer støy. Men som nevnt så kan det jo enkelt testes ut. hvis man har en som har muligheten til det. Holder jo med at man tester med 1 høyttaler hvis man kun har 1 effektforsterker for å sjekke om det har noe for seg.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Surroundforsterkeren har 60w på hver kanal ved samtidig bruk og siden fronthøyttalerne (601 S3 som blir byttet ut med 602 S3 i løpet av et par dager) er oppgitt med 120w så ser jeg for meg at jeg får mer ut av høyttalerne med en langt sterkere effektforsterker koblet til de.

 

Så du mener det er bedre å sette i bridge enn å bi-ampe? Skal vel mindre til for å sprenge høyttalerne men da får jeg vel passe på lydnivået.

Lenke til kommentar

Siden 602 S3 har 90 dB i sensitivitet, så bør også 60W holde godt. Det at B&W oppgir 120W pleier som regel å være maks watt som de tåler. Det å pushe så mye watt over tid er ikke bra. 

 

Nad T757 får du vel ikke satt i bridge mode, med får vel bi-ampet. Og så lenge du ikke spiller opp mot fullt hele tiden, så skal ikke det være noe problem. Hvis du f.eks. går for C275BEE som du nevnte i en annen tråd så vil du fort få problemer.  Den gir 150W i 8 ohm, og blir da litt mer skummel. Og hvis du setter den i bridgemode, så gir den hele 800w i 8 ohm, og 1200w i 4 ohm (høyttalere varierer i motstand etter frekvensene som spilles.

 

Men uansett hvor mye watt du dytter inn i høyttaleren, så er det jo kun maksvolumet som endres (hvis man ser bort i fra kontrollen over elementene). 602 S3 spiller fortsatt kun 90 dB på 1 meter med 1W inn, men med mer watt, så vil det kunne spilles veldig høyt med dem, nok til at de "sprenger". Og her kommer noe av "problemet" med gode høyttalere inn. Jo bedre de spiller, jo høyere kan man spille før de får forvrenging og man føler lyden blir dårlig. Og da er det lett å spille høyt og bruke mye watt.

 

Du kan gjøre en enkelt test hvis du har smarttelefon.  Hvis du laster ned en dB måler app, og spiller på nivået du syntes er litt over normalt med de høyttalerene du har nå i posisjonen du normalt sitter. Så mens det spiller ta en måling 1 meter i fra høyttaleren og se hvor mye dB du da får. Husk å hold telefonen likt mot høyttaleren. Sjekk så mot spekken til høyttaleren du har hvor mange dB den gir ved 1w, og sjekk med det du spiller. Er du veldig mye over, så bruker du mye watt. Watt bruken stiger veldig mye for hver dB opp. husk at 3dB opp er dobbelt så høyt, og ofte bruker mer enn dobbelt så mye watt. Du kan lese av en skala her: https://www.audioholics.com/frequent-questions/relationship-between-watts-and-dbs

Lenke til kommentar

Mobilen med db-app kan kanskje gi en pekepinn på lydtrykk, opp til et visst nivå. Men mikrofonen har et ganske smalt range og max lydtrykk. Tviler på den er særlig presis over 85db, og du vil nok miste det meste av lyd lenge før 10k Hz. 

Ser på min egen S6 som må kunne sies å være en noenlunde ny mobil, blir den lite presis over 80db.

Frekvens for tale er ca mellom 150 og 6-7000Hz, som da er mobilmicens sannsynlige arbeidsområde.

Lenke til kommentar

Så jeg vil fysisk ødelegge høyttalerne hvis jeg kobler på en såpass kraftig effektforsterker. Jeg har alltid hørt (for) svake forsterkere kan ødelegge høyttalerne men jeg så for meg en måtte frem med ganske mye kraftigere skyts for å fysisk ødelegge en høyttaler. 

 

Spolene til høyttaler elementene er laget for å tåle en viss mengde ampere. Når du dytter mer enn det den tåler inn med en kraftig forsterker, så smelter trådene på grunn av varmen.

 

Kan egentlig ikke skjønne hvordan en for svak forsterker kan ødelegge en høyttaler, men det går nok det også.

Lenke til kommentar

Problemet med svak forsterker er at den lett brukes slik at bassen begynner å klippe. Klipping gir firkant-lignende kurveform, og det betyr høye frekvenser. Altså får diskanthøytalerene mye mer effekt enn de normalt ville fått, og de brenner av. Diskantelementer tåler ikke så mye effekt.

Lenke til kommentar

Det er til og med langt oftere små forsterkere som ødelegger høyttalerne enn for store forsterkere. Klassisk rimelige anlegg med høyttalere som gjerne tåler 100-150W, med liten forsterker på 2x25-50W, skrudd opp til partynivå med 2 i promille. Da hører man heller ikke faresignalene av en forsterker som ikke klarer å bringe membranen tilbake til null før neste impuls slår. Og man ender opp med en fastsvidd spole.

 

Så i de fleste tilfeller, kjør på med masse forsterker. Høyttalerne tåler utrolig mye av ren lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...