Gå til innhold

Kjøp av minnekort


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp skaffet meg et kamera fra faren min, ettersom han aldri brukte det. Det er Canon EOS 450D, og det medfølger et minnekort på 2gb. Det har jeg allerede funnet ut er altfor lite, og jeg tenker derfor skaffe meg et nytt kort med større lagringskapasitet.

 

Jeg har aldri kjøpt et kort til kamera, og er litt usikker på hva jeg bør se etter. Jeg tenker at 64gb bør holde i massevis, men er det noen forskjell på fysisk størrelse på disse kortene? Passer denne f.eks. i kameraet mitt? Er det kanskje universal størrelse på sånt?

 

https://www.komplett.no/product/859375/foto-video/minnekort/micro-sd/kingston-microsd-minnekort-64gb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp skaffet meg et kamera fra faren min, ettersom han aldri brukte det. Det er Canon EOS 450D, og det medfølger et minnekort på 2gb. Det har jeg allerede funnet ut er altfor lite, og jeg tenker derfor skaffe meg et nytt kort med større lagringskapasitet.

 

Jeg har aldri kjøpt et kort til kamera, og er litt usikker på hva jeg bør se etter. Jeg tenker at 64gb bør holde i massevis, men er det noen forskjell på fysisk størrelse på disse kortene? Passer denne f.eks. i kameraet mitt? Er det kanskje universal størrelse på sånt?

 

https://www.komplett.no/product/859375/foto-video/minnekort/micro-sd/kingston-microsd-minnekort-64gb

SD-kort av alle typer er fysisk like store, og vil passe i samme kamera eller kortleser, men der forskjellen er, er hvordan dataene lagres på kortet. Canon EOS 450D støtter SD og SDHC, men ikke den nyeste standarden som er SDXC. Alle SD-kort på 64 GB og større er SDXC, så du må ha et kort som er 32 GB eller mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler og kjøpe kort av god kvalitet, jeg selv bruker kun sandisk sine kort grunnet negative erfaringer på såkalte billigkort.

 

Og ta å formater kortet i kameraet, ta gjerne og formater hver gang du har overført bildene så du er sikker på at du har slettet all informasjon på kortet. Anbefaler heller ikke å slette enkeltbilder underveis på kameraet, siden det over tid med mange/mye bilder på kortet og tilsvarende sletting av tilfeldige på kortet kan forårsake korrupte bildefiler på sikt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Støtter det å ikke kjøpe de billigste kortene med mindre du tåler å miste en serie med bilder.

Det som fungerer bra og som er rimelige kort er Super Talent. Du trenger ikke velge kort fra øverste hylle for 450D som f.eks Extreme og Ultra. Mitt kamera tar med hacket firmware opp video i svært høy bitrate og Class 10 holder i massevis.

Lenke til kommentar

 

Det ingen har nevnt er at det er lurt å gå for et kort med rask skriveytelse. Alle kameraer blir merkbart raskere når man eliminerer tiden det tar å skrive til minnekortet.

 

Tror ikke det akkurat er noe å tenke på for en 400D

 

En 5MB billedfil tar 0,5 sekunder med et typisk klasse-10 kort, mens de ordentlige kortene bruker under 0,1 sekund. Det har absolutt noe å si, spesielt på et litt eldre kamera som ikke har allverdens buffer. Det er selvsagt litt avhengig av hvor rask på avtrekkeren man er da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...