Gå til innhold

Får brukt Windows 10 lisens på kun 1 PC?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

nylige kjøpte jeg meg Windows 10 Home (https://www.komplett.no/product/851636/datautstyr/programvare/operativsystem/microsoft-windows-10-home?noredirect=true) og formaterte den stasjonære PC-en.

 

Nå så skulle jeg installere det på laptopen min, men der får jeg beskjed om at lisensen brukes av en annen PC (den stasjonære).

 

Kan man ikke bruke samme Windows 10-lisens på flere PC-er?

Jeg har ikke dette problemet med Windows 7.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, ja, det var da dumt  :rofl:

 

Hvis jeg sletter Windows helt og prøver å installere på en ny PC, skal jeg kunne få bruke den igjen på en annen PC?

Den har vel ikke BIOS-lås som en OEM-lisens?

 

Er ikke noe som heter deaktivering hos Microsoft. Er den aktivert er den aktivert og brukt opp. Historisk sett har det vist seg at slike OEM lisenser åpnes for å aktiveres igjen, men ikke før etter mange måneder, kanskje et år. Og hvordan det er med Windows 10 er jo for tidlig å si, kanskje aldri.

 

Lærdommen er å vite hva man kjøper, og at når det gjelder Windows lisenser har det vært likt siden XP tiden at den låses mot en pc. Men at man med de dyreste retail lisensene kunne flytte den, egentlig bare at den ikke kunne være aktiv på mer enn en pc om gangen. At du har vært heldig med juksing tidligere betyr ikke at det går bra for all fremtid.

Lenke til kommentar

 

Hmm, ja, det var da dumt  :rofl:

 

Hvis jeg sletter Windows helt og prøver å installere på en ny PC, skal jeg kunne få bruke den igjen på en annen PC?

Den har vel ikke BIOS-lås som en OEM-lisens?

 

Er ikke noe som heter deaktivering hos Microsoft. Er den aktivert er den aktivert og brukt opp. Historisk sett har det vist seg at slike OEM lisenser åpnes for å aktiveres igjen, men ikke før etter mange måneder, kanskje et år. Og hvordan det er med Windows 10 er jo for tidlig å si, kanskje aldri.

 

Lærdommen er å vite hva man kjøper, og at når det gjelder Windows lisenser har det vært likt siden XP tiden at den låses mot en pc. Men at man med de dyreste retail lisensene kunne flytte den, egentlig bare at den ikke kunne være aktiv på mer enn en pc om gangen. At du har vært heldig med juksing tidligere betyr ikke at det går bra for all fremtid.

 

 

Men så har jeg ikke kjøpt OEM-lisens, derfor jeg spør om lisensen vil være "ledig" igjen etter jeg har slettet Windows på PC-en.

Lenke til kommentar

La være å angi Windows 10 home retail lisenskoden din ved installasjonen .

Så bruker du telefon aktivering etterpå at du har installert ferdig på ny PC.

Lisenkeyen din kan du "avinstallere" fra den andre pcen med slmgr /UPK i et admin kommand prompt . Slik beskrevet her : http://win10faq.com/move-your-windows-10-license-to-a-new-computer/

Retail gir deg transfer rettighet av operativsystem lisensen fra ett device til et annet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

La være å angi Windows 10 home retail lisenskoden din ved installasjonen .

Så bruker du telefon aktivering etterpå at du har installert ferdig på ny PC.

Lisenkeyen din kan du "avinstallere" fra den andre pcen med slmgr /UPK i et admin kommand prompt . Slik beskrevet her : http://win10faq.com/move-your-windows-10-license-to-a-new-computer/

Retail gir deg transfer rettighet av operativsystem lisensen fra ett device til et annet.

 

Takk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...