Gå til innhold

Liberalistene - Nytt parti stiller til valg i 2017


Anbefalte innlegg

Er det nokon som helst grunn til at eg, som bur ute i distriktet der offentlege transportmiddel er fullstendig avhengig av økonomisk støtte frå staten, brukar nynorsk til dagleg, betalar min skatt med glede, har fleire i familien som er ansatt i kommunale stillingar, skal stemme på Liberalistane?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Selvfølgelig er det derfor de kommer hit. Det endrer ikke på det faktum at det drar ned lønna til Norske arbeidere.

"Sosial dumping" altså, et begrep som fagbevegelsen har konstruert opp for å beskytte sine egne interesser. 

 

Kan du fremlegge noe bevis på at disse drar ned lønna til norske arbeidere?

 

EDIT:

Dessuten hva så om arbeidere fra andre land er villig til å jobbe for en lavere lønn enn det norske arbeidere gjør, mener du det skal være ulovlig? Bør ikke lønnen være noe som arbeidstaker og arbeidsgiver blir enige seg i mellom? Dersom jeg er villig til gjøre din jobb for halve prisen, hvem er du da til å nekte meg det? 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Er det nokon som helst grunn til at eg, som bur ute i distriktet der offentlege transportmiddel er fullstendig avhengig av økonomisk støtte frå staten, brukar nynorsk til dagleg, betalar min skatt med glede, har fleire i familien som er ansatt i kommunale stillingar, skal stemme på Liberalistane?

Dersom du vil fortsette å måtte være avhengig av staten så må du ikke stemme Liberalistene.

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig er det derfor de kommer hit. Det endrer ikke på det faktum at det drar ned lønna til Norske arbeidere.

"Sosial dumping" altså, et begrep som fagbevegelsen har konstruert opp for å beskytte sine egne interesser. 

 

Kan du fremlegge noe bevis på at disse drar ned lønna til norske arbeidere?

 

 

Selvfølgelig => tilbud og etterspørsel.

Lenke til kommentar
Nei det er det ikke.

 

Og det er plenty av eksempler av arbeidere fra østeuropa på byggeplasser i Norge som får ekstremt dårlig betalt.

 

Neivel, siden du har skrevet en setning uten en link til loven om at det ikke er det så vet jeg jo at det stemmer....

 

Men du har teknisk sett helt rett da jeg skrev feil navn, tariffavtale er riktig navn og det som gjør at vi har en minstelønn i Norge.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849

 

Hva har jeg skrevet som er feil mener du? Det er ikke minimumslønn i Norge.

 

Og selvsagt ingen bryter loven ikke sant Belphegor?

 

Andre treff på google:

Bygningsarbeidere fikk 60 kroner timen

 

At noen bryter loven har ingenting med saken å gjøre. Det står klart og tydelig i linken din at de skulle hatt mer pga tariffen som er den norske formen for minstelønn. Beklager så mye at jeg skrev feil ord.

 

Det brukes betegnelsen minstelønn i artikkelen du linket til også som også er det samme som minimumslønn.

"Det er tarifflønn i bransjen, og minstelønn for ufaglærte uten bransjeerfaring er 143 kroner i timen, mens minstelønn for faglærte er 159 kroner."

 

Skal du argumentere så får du hvertfall komme med noe fornuftig, å krangle på ting som betyr akkurat det samme og har fler navn er idiotisk. Ta deg en sjokoladekjeks du :)

Lenke til kommentar

 

Nei det er det ikke.

 

Og det er plenty av eksempler av arbeidere fra østeuropa på byggeplasser i Norge som får ekstremt dårlig betalt.

 

Neivel, siden du har skrevet en setning uten en link til loven om at det ikke er det så vet jeg jo at det stemmer....

 

Men du har teknisk sett helt rett da jeg skrev feil navn, tariffavtale er riktig navn og det som gjør at vi har en minstelønn i Norge.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849

 

Hva har jeg skrevet som er feil mener du? Det er ikke minimumslønn i Norge.

 

Og selvsagt ingen bryter loven ikke sant Belphegor?

 

Andre treff på google:

Bygningsarbeidere fikk 60 kroner timen

 

At noen bryter loven har ingenting med saken å gjøre. Det står klart og tydelig i linken din at de skulle hatt mer pga tariffen som er den norske formen for minstelønn. Beklager så mye at jeg skrev feil ord.

 

Det brukes betegnelsen minstelønn i artikkelen du linket til også som også er det samme som minimumslønn.

"Det er tarifflønn i bransjen, og minstelønn for ufaglærte uten bransjeerfaring er 143 kroner i timen, mens minstelønn for faglærte er 159 kroner."

 

Skal du argumentere så får du hvertfall komme med noe fornuftig, å krangle på ting som betyr akkurat det samme og har fler navn er idiotisk. Ta deg en sjokoladekjeks du :)

 

 

Minimumslønn og tariff er ikke akkurat det samme. minimumslønn gjelder for alle bransjer, mens en tariff gjelder bare for den bransjen den er for.

 

Og selvfølgelig har en lønn innvirkning på markedet uansett om den bryter loven eller ikke.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Er det nokon som helst grunn til at eg, som bur ute i distriktet der offentlege transportmiddel er fullstendig avhengig av økonomisk støtte frå staten, brukar nynorsk til dagleg, betalar min skatt med glede, har fleire i familien som er ansatt i kommunale stillingar, skal stemme på Liberalistane?

 

Hverken Liberalistene eller noe annet parti vil forby nynorsk, så der har du intet å frykte.

 

Det er sikkert nevnt andre steder i tråden, men om du vil betale skatt er det fint mulig i et liberalistisk system, men det blir til en organisasjon med frivillig deltagelse - og ikke staten. Fordel for deg? Du har HELT sikkert større påvirkningskraft ift fordelingsnøkkelen enn du har via dagens stortingsvalg. Dessuten er det heller ikke slik at alle kommunale ansatte utfører "tullearbeid", endel vil gjøres av private foretak istedet. De som sitter på relevant arbeidserfaring ligger nok meget godt an ift både å bli ansatt og til å forhandle om en brukbar lønn.

 

Når det er sagt: om alle skal stemme etter egen lommebok burde jo Rødt ha rent flertall, på kort sikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Den er grei, då blir det ein stemme mindre på Liberalistene.

Det er selvsagt helt opp til deg selv, men du aksepteter da samtidig at staten bestemmer hvor dine barn skal gå på skole, hva helsetilbud du skal ha, hva velferd som skal være tilgjengelig, etc, etc, etc. Om du liker at andre skal bestemme over deg, da må du selvsagt ikke finne på å stemme på Liberalistene. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig => tilbud og etterspørsel.

Fører dette til lavere lønn for norske arbeidere? Klarer du å fremlegge dokumentasjon på det?

 

 

Ja...

Kanskje du burde google ting hvis du ikke vet hva de betyr?

 

Flere som tilbyr en tjeneste uten et større behov for denne tjeneste betyr lavere pris for denne tjenesten. Dette er helt grunnleggende markedsprinsipper Grimnir.

Så når det kommer masse innvandrere til Norge som er villig til å arbeide for 60 kroner timen og lange arbeidsdager på en byggningsplass så vil det bli flere bygningsarbeidere / tilbydere av tjenesten. Dette vil drive markedsprisen for bygningsarbeidere ned. Når markedsprisen går ned går lønnen ned.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er sikkert nevnt andre steder i tråden, men om du vil betale skatt er det fint mulig i et liberalistisk system, men det blir til en organisasjon med frivillig deltagelse - og ikke staten. Fordel for deg? Du har HELT sikkert større påvirkningskraft ift fordelingsnøkkelen enn du har via dagens stortingsvalg. Dessuten er det heller ikke slik at alle kommunale ansatte utfører "tullearbeid", endel vil gjøres av private foretak istedet. De som sitter på relevant arbeidserfaring ligger nok meget godt an ift både å bli ansatt og til å forhandle om en brukbar lønn.

 

 

Kva slags organisasjon vil arrangere ein båtrute for meg for å besøke bestemora mi, for å ta eit konkret og personleg eksempel? Korleis kan eg påverke fordelingsnøkkelen når det eg vil støtte ikkje eingong er eit alternativ? 

 

Og korleis skal ein forvente at den gjengse nordmann skal objektivt vurdere å støtte det som trengs å støttast? Dersom folk kun støtter det dei har lyst til å støtte sjølv, kjem dei aller fleste til å støtte det som står dei nærast. Men då er det ikkje sikkert at dei støtter nokon på motsatt side av landet som til no ikkje har hatt nokon andre enn staten til å hjelpe seg. For å nemne bestemora mi igjen, kven betalar minstepensjonen hennar i eit liberalistisk system? Kven betalar for heimehjelp og medisiner? 

 

 

Det er selvsagt helt opp til deg selv, men du aksepteter da samtidig at staten bestemmer hvor dine barn skal gå på skole, hva helsetilbud du skal ha, hva velferd som skal være tilgjengelig, etc, etc, etc. Om du liker at andre skal bestemme over deg, da må du selvsagt ikke finne på å stemme på Liberalistene. :)

 

 

Sida eg bur ute i distriktet, so blir det i praksis INGEN skule, INGEN helsetilbod, INGEN velferd. Eg blir rett og slett tvinga til å flytte for å få tilgang til desse godene. Ingen har bestemt at eg må flytte, men eg blir nødt til å flytte for å overleve.

Det er selvsagt helt opp til deg selv, men du aksepteter da samtidig at staten bestemmer hvor dine barn skal gå på skole, hva helsetilbud du skal ha, hva velferd som skal være tilgjengelig, etc, etc, etc. Om du liker at andre skal bestemme over deg, da må du selvsagt ikke finne på å stemme på Liberalistene.  :)

 

 

Sida eg bur ute i distriktet, so blir det i praksis INGEN skule, INGEN helsetilbod, INGEN velferd. Eg blir rett og slett tvinga til å flytte for å få tilgang til desse godene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Ja...
Kanskje du burde google ting hvis du ikke vet hva de betyr?
Jeg vet utmerket godt ha det betyr. Men du kommer med påstander, du bør da også legge frem dokumentasjon på det fremfor å snu bevisbyrden. Jeg kan også slenge ut påstander i øst og vest uten å backe det opp med fakta, men blir ikke en spesielt givende debatt da.
 
Flere som tilbyr en tjeneste uten et større behov for denne tjeneste betyr lavere pris for denne tjenesten. Dette er helt grunnleggende markedsprinsipper Grimnir.
Da bør det vel ikke være noe problem å fremlegge noen eksempler?
 
Så når det kommer masse innvandrere til Norge som er villig til å arbeide for 60 kroner timen og lange arbeidsdager på en byggningsplass så vil det bli flere bygningsarbeidere / tilbydere av tjenesten. Dette vil drive markedsprisen for bygningsarbeidere ned. Når markedsprisen går ned går lønnen ned.

 

Kan jo spinne litt videre på det du skriver her: 

 ... når lønnen går ned så går kostnadene for firamet ned, når kostnadene for firmaet går ned så kan de sette ned prisene for sluttkunden. Hvorfor skal de sette ned prisene spørr du kanskje da? Tja som du selv sier: grunnleggende markedsprinsipper?
Lenke til kommentar

 

Flere som tilbyr en tjeneste uten et større behov for denne tjeneste betyr lavere pris for denne tjenesten. Dette er helt grunnleggende markedsprinsipper Grimnir.

Da bør det vel ikke være noe problem å fremlegge noen eksempler?

 

Eksempler på at markedsprinsippet tilbud og etterspørsel stemmer?

 

 

Så når det kommer masse innvandrere til Norge som er villig til å arbeide for 60 kroner timen og lange arbeidsdager på en byggningsplass så vil det bli flere bygningsarbeidere / tilbydere av tjenesten. Dette vil drive markedsprisen for bygningsarbeidere ned. Når markedsprisen går ned går lønnen ned.

Kan jo spinne litt videre på det du skriver her: 

 

 ... når lønnen går ned så går kostnadene for firamet ned, når kostnadene for firmaet går ned så kan de sette ned prisene for sluttkunden. Hvorfor skal de sette ned prisene spørr du kanskje da? Tja som du selv sier: grunnleggende markedsprinsipper?

 

Ja... Hadde du noe poeng? Når 90% av arbeiderne i et byggefirma er polakker så går prisen til sluttkunden ned ja...
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Eksempler på at markedsprinsippet tilbud og etterspørsel stemmer?

Se her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1727377&page=8&do=findComment&comment=23306425

 

Ja... Hadde du noe poeng? Når 90% av arbeiderne i et byggefirma er polakker så går prisen til sluttkunden ned ja...

 

Er ikke det bra da? Polakkene får en lønn som er bedre enn hva de får i Polen, og sluttkunden får billigere hus. Hva er negativt med det?

Lenke til kommentar

 

 

Flere som tilbyr en tjeneste uten et større behov for denne tjeneste betyr lavere pris for denne tjenesten. Dette er helt grunnleggende markedsprinsipper Grimnir.

Da bør det vel ikke være noe problem å fremlegge noen eksempler?

 

Eksempler på at markedsprinsippet tilbud og etterspørsel stemmer?

 

Ja det hadde vært fint å få bekreftet at dette stemmer på den største delen av markedet. Det er mye konkuranse innenfor MANGE markeder der etterspørselen og konkuransen ikke har påvirket prisen, det har bare gått oppover.

 

Du vet at man kan få en statistikk til å vise akkurat det man vil og det er et triks politikere og kapitalister bruker mye. Du bruker det også mye.

 

Du har i tillegg ingen kilder og prøver deg på "du er dum og vet ikke hva du snakker om" taktikken. Rett og slett god underholdning, som å se på en slapstick komedie fra 80-tallet :p

 

Så spør du også om kilder fra andre. "Jeg trenger ikke bevise noe siden jeg har rett" :rofl:

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Sida eg bur ute i distriktet, so blir det i praksis INGEN skule, INGEN helsetilbod, INGEN velferd. Eg blir rett og slett tvinga til å flytte for å få tilgang til desse godene. 

Det er fordi at kommunen der du bor har gjort seg avhenging av staten for at ting skal gå rundt. Dere er i praksis avhening av at skattebetalerne subsidierer dere. 

Lenke til kommentar

Dere er i praksis avhening av at skattebetalerne subsidierer dere. 

 

 

Det er vi. Sånn er det å bu i ein liten kommune ute i distrikta. Korleis vil du løyse dette i eit liberalistisk samfunn utan at alle flyttar i frå kommunen? Korleis skal kommunen, som du seier "har gjort seg avhengig av staten" frigjere seg frå staten?

Lenke til kommentar

 

Eksempler på at markedsprinsippet tilbud og etterspørsel stemmer?

Se her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1727377&page=8&do=findComment&comment=23306425

 

Ja... Hadde du noe poeng? Når 90% av arbeiderne i et byggefirma er polakker så går prisen til sluttkunden ned ja...

Er ikke det bra da? Polakkene får en lønn som er bedre enn hva de får i Polen, og sluttkunden får billigere hus. Hva er negativt med det?

 

Nei jeg gidder ikke å gå inn på noen lenke. Forklar hva du mener.

 

De Norsk håndverkerne som enten må vesentlig ned i lønn eller blir arbeidsledige er hva som er negativt med det.

Dessuten har vi nå nettopp vært vitne til at du har flyttet målstolpen: Fra arbeidsinnvandring fra fattige lands påvirkning på lønnsnivå i rike land til prisen på varer og tjeneser.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei jeg gidder ikke å gå inn på noen lenke. Forklar hva du mener.

De Norsk håndverkerne som enten må vesentlig ned i lønn eller blir arbeidsledige er hva som er negativt med det.

Dessuten har vi nå nettopp vært vitne til at du har flyttet målstolpen: Fra arbeidsinnvandring fra fattige lands påvirkning på lønnsnivå i rike land til prisen på varer og tjeneser.

 

 

Se her, la meg hjelpe deg siden du ikke gidder trykke på lenken til det jeg opprinnelig skrev. 

 

Du skrev at norske arbeidere vil gå ned i lønn pga "tilbud og etterspørsel", jeg spurte så om du kunne fremlegge noen slags form for dokumentasjon på det. Det er du tydeligvis ikke spesielt interessert i.

 

Begynn med det du så kan vi kanskje snakkes.

 

 

 

Selvfølgelig => tilbud og etterspørsel.

Fører dette til lavere lønn for norske arbeidere? Klarer du å fremlegge dokumentasjon på det?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...