Gå til innhold

Vant jeg endelig silicon lottery med min nye 6700k ?


Anbefalte innlegg

Hei boys...

 

Ja litt sånn "se her" tittel :) Handlet ny cpu/hk og ram igår, tester å klokke litt nå. Jeg er usikker på hva som er veldig bra eller ei, men virker som jeg har fått en bra chip.

 

 

 

Bilde vedlagt viser 92 personer som har 6700k med overklokk og hva volt dem må ha for hvilken mhz/ghz. Jeg stresstester nå med 4,8ghz og 1,344v... virker som det går helt fint. Må da være ganske bra ?

 

Hva får dere med deres 6700k ?

 

Mvh :)

post-84585-0-06300900-1465488378_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg snakket/skrev for tidlig... Får den ikke helt stabil, men jeg tester å ha aida64 gående mens jeg feks starter cinebench... vet ikke om det er noe som gjør at dem 2 ikke går sammen. Greide rundt 10 min med 4.8ghz og 1,344v i aida... men visst jeg har aida + cinebench gående klikker det uansett...selv med mye mer volt. Oppe i 1,42v nå.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mulig jeg snakket/skrev for tidlig... Får den ikke helt stabil, men jeg tester å ha aida64 gående mens jeg feks starter cinebench... vet ikke om det er noe som gjør at dem 2 ikke går sammen. Greide rundt 10 min med 4.8ghz og 1,344v i aida... men visst jeg har aida + cinebench gående klikker det uansett...selv med mye mer volt. Oppe i 1,42v nå.

 

Har byttet hovedkort nå, var noe feil med gamle. Jeg har ikke noen veldig bra chip, men sånn ca middels til bra chip. Fra 0-10 så har jeg en sånn 6-7 ett sted. Greier 4,7ghz på 1,344v stabilt i lang test, mens feks 4,8ghz greier jeg ikke på 1,45v engang... Høyere gidder jeg ikke gå :)

 

på min 3770k så fungerte faktisk handbrake konvertering av video med kvaliteten på høy som veldig fin stabilitets test, den feilet etter 5min om cpu var ustabil mens aida/prime osv kunne stå på i 4t uten problem

 

Handbrake konvertering er faktisk en grei test ja faktisk :) Jeg bruker x264 test, det er vel ganske likt som blir brukt i feks konvertering...

Lenke til kommentar

Min erfaring er at cpu'er trenger gjerne innkjøring og at det finnes et par triks som kan prøves for å få de til å fungere greit.

Fin siste stabile hastighet og sjekk spenningene du brukte der , senk spenningene en liten smule helt til du finner det punktet der den er stabil. Så justerer du ned enda et lite hakk ( nå er den såvidt ustabil ) og lar den kjøre der en stund.

 

Jeg brukte omtrent en uke på dette på en del eldre Athlon og nyere intel Cpu'er (dual core e6300 ) og det fungerte faktisk bra , hvor bra det vil fungere nå gjenstår å se.

 

Når du er ferdig med innkjøringsprossesen ( bare pass på at du ikke bruker pcen til viktige ting, litt spilling og kanskje litt mindre stresstester via 3dmarks osv ) så skal du slå av pcen og starte den opp igjen, sjekk at spenningene er hvor de var og kjør en prime95 eller annen belastningstest som før var ustabil. Min erfaring er at mange cpu'er plutselig blir langt flinkere til å jobbe på lavere spenning på denne måten.

 

Nå må jeg si at den siste cpu'en som jeg lekte meg med på denne måten var en FX 8350 (den jeg har nå) og resultatet er at jeg kan kjøre stock hastighet helt ned mot 1,15 til 1,2 kontra normalen som er 1.35. 

 

Edit : Har også en mindre HTPC stående med intel oppsett , men den har jeg faktisk ikke behov for å overklokke per dags dato og hovedkortet er jo ikke beregnet på det.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ja mye mulig. Kan ikke si jeg har lagt merke til det selv. Men jeg har litt annen taktikk normalt. Jeg liker å finne ca der grensa ligger på volt, også gi den litt mer. Bare rett og slett for å ha "litt å gå på" når den evt blir dårligere. Og normalt så blir dem det iallefall litt med volten jeg bruker haha :)

 

Jeg er muligens litt rar, men jeg syntes det er moro å ha mye volt på en cpu. Hovedsaklig fordi folk tror en cpu blir fort dårlig, noe den ikke gjør. Jeg hadde både min e8600 og e6850 samt delvis 2500k på langt mer volt enn folk trodde var bra, og etter rundt 3 år med pc'n stående på og bli mye brukt var det ikke noe tema. 

 

Er glad jeg iallefall byttet hovedkort, var tydeligvis problemer med det gamle/første. (Til min bruk med overklokking osv iallefall) :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Henger meg på her, ser ut til at chip jeg fikk er av dårlig batch. 1,3v og min cpu nekter å gå over 4,5GHz samt jeg sliter noe forferdelig å holde cpu nedkjølt med H75 AIO. veske i kjøler holder rom temp men cpu skyter opp fra 25 grader til 70+ i det øyeblikk den blir kjørt med last på. Tidligere i7 cpu er jeg har hatt har jeg tilsynelatende vært ekstremt heldig med. Siste jeg hadde var en i7 4820k som jeg kunne kjøre stabilt på 4,7GHz (1GHz oc) og var enkel å holde kjølig under load med an Antec 920 holdt denne 45 til 50 grader under load.

 

XTU benchmark gir meg 1550 til 1599 marks. Veldig varierende mellom hvert run.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dessverre må jeg ta til takke med 1.31v@4,6ghz med min chip, 4.7ghz lar seg gjøre med da oppe i 1.45v som er uaktuelt da temp er umulig til å få kontroll over. Har kjøpt intel sin forsikring og vurderte en stund å svi av prosessoren for å gamble på å få en bedre. Men har landet på å la det stå med den jeg har fått, men blir ikke noen rekorder med min chip dessverre, selv med ekwb custom loop til over 7k :(

 

Har også vurdert delid/relid for å se om jeg kan skvise ut litt mer, men mtp at chip er såpass svak i utgangspunktet beholder jeg den slik den er.

Lenke til kommentar

Dessverre må jeg ta til takke med 1.31v@4,6ghz med min chip, 4.7ghz lar seg gjøre med da oppe i 1.45v som er uaktuelt da temp er umulig til å få kontroll over. Har kjøpt intel sin forsikring og vurderte en stund å svi av prosessoren for å gamble på å få en bedre. Men har landet på å la det stå med den jeg har fått, men blir ikke noen rekorder med min chip dessverre, selv med ekwb custom loop til over 7k :(

 

Har også vurdert delid/relid for å se om jeg kan skvise ut litt mer, men mtp at chip er såpass svak i utgangspunktet beholder jeg den slik den er.

 

Ja jeg hoppet litt fort på "gull chip" toget tror jeg. Det jeg merker er forskjell på denne chipen og eldre er at jeg kommer fint inni windows osv med ganske lite volt, men for å faktisk få ting 100% stabilt må jeg øke ganske mye volt. Så fra å virke som man har nok volt, til å faktisk ha riktig volt er ett stort sprang.

 

Jeg endte med å da sånn dynamisk/justerende volt. Fungerer helt strøkent, har 4,7ghz og 1,36-1,37v... jeg greier å få det stabilt på endel mindre volt, men jeg liker faktisk å ha litt ekstra bare for å være sikker + så den har litt å gå på visst den blir dårligere. Kunne tenkt meg 4,8mhz men da har jeg samme som deg, må opp noe veldig på volten. Greide vel ikke det stabilt på 1,45-1,48v engang, møtte veggen der. 4,6ghz greier jeg med nesten ikke noe volt, men vil ha 4,7 :)

 

Vurderte å delidde jeg også, men gidder rett og slett ikke. Så hardcore er jeg ikke lengre haha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...