Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Unøyaktig lasermåling - Fartskontroll


Anbefalte innlegg

Hei. Ble for ca. en uke siden tatt i fartskontroll opp en bro. Broa er en rett strekning og har 50-sone. Jeg ble målt i 93 km/t klokken 0100 på natten og det var ingen trafikk og se.

 

Jeg gasset på OPP brua men senket farten til fartsgrensen når jeg nærmet meg toppen. Da jeg kom ned fra broa sto det en utrykningsbil og vinket meg inn. De hadde målt meg med laser mens jeg kjørte opp broa...

 

Saken er den at jeg ikke kan huske å ha kjørt SÅ fort. Så heller ingen laser på brua, noe som kan tyde på at de har stått på fastlandet og målt meg mens jeg kjørte oppover.

 

Da kommer spørsmålet mitt:

 

Må ikke de stå på en rett strekke slik at de ikke er nødt til å bevege laseren for å få en nøyaktig hastighetsmåling? Pg hvis dette er tilfellet, noe jeg tror etter å ha lest bruksanvisningene til måleapparatene... hvordan kan jeg gå frem for å få frem at det må ha vært en unøyaktig måling?

 

Er helt fortvilt her.. Kan ikke huske å ha hatt så stor hastighet, men at jeg lå i ca. 70-75 :(

 

Håper på at noen her kan hjelpe meg :)

Endret av volvo240turbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt er at hvis politiet sto nede på flaten og målte deg når du kjørte oppover, så vil vinkelen føre til at de måler en lavere hastighet enn du egentlig kjørte.

 

Med 'Pytagoras' kan man regne ut den virkelige og høyere hastigheten hvis man vet stigningsvinkelen.

 

Men jeg ville ikke tipset de om det, hvis jeg var deg...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Newsflash: Folk som blir tatt i fartskontroll husker vanligvis ikke at de kjørte så fort, eller trodde de kjørte saktere. 

Det er heller ikke uvanlig at de ikke ser utstyret eller personellet som foretar målingen, og de som ser det oppdager det vanligvis for sent. Surt å bli tatt da, ser den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...