Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Diskpart og korrekt vslg


Anbefalte innlegg

Hei sann.

For å gjøre en lang Windows 10 tilbaketulling (uten hell) kort, harddisken, boot ble ubrukelig?

 

Sliter derfor (mye) litt med å få prtisjonert min SSD disk for Windows 7 installasjon. Dette er en Samsung 850EVO/1Tb disk. Jeg kjører sata IDE i BIOS og ser for meg at jeg setter denne til AHCI mode etter installasjon a win7. Er dette korrekt? Så var det UEFA, for mine 3tb disker må jeg da sette UEFI som oppstart?

 

Disk type? Hvilken type må jeg ha denne til for at Windows godkjenner denne for system installasjon? MBR eller GPT?

 

Kortere sagt, hvordan bruke diskpart sine kommandoer slik at disken blir akseptert av Windows 7 installasjon som en godtatt enhet?

 

Jeg kan bruke diskpart sine kommandoer, vet bare ikke den korrekt fremgangsmåte.

 

Vet du dette, min dag er reddet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste man trenger Diskpart til er hvis man må slette alt, da brukes clean

Hvis du bruker Diskpart til å partisjonere før installasjonen begynner så er du på feil vei. Partisjonering er mye enklere å gjøre fra installasjonsprogrammet.

 

AHCI må være på før installasjon.

Disker som er større enn 2TB må ha GPT. Mindre disker kan bruke MBR for BIOS boot.

Lenke til kommentar

Nope.

Windows mener ennå at SSD disken opp 1tb ikke er kompatibelt for installasjon av 7. "Maskinvaren på datamaskinen støtter kanskje...kontroller BIOS kontroller. Det lyktes å få til at en 3tb snurre disk til å bli kompatibel, disk nr 2 (var en feilvalgt disk fra begynnelsen av installasjonen, en speile disk, så ikke så farlig feilvalg). Så det er disk 3 som er den aktuelle disk, der disk 2 også er på 953Gb, må utvides senere i win7 HD KONTROLL panel senere. Men disk 3 kan Clean som ok, convert gpt ok. Var underlig, driver til SSD disk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...