Gå til innhold

Ingen «gratis» superlading for Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er med i bilprisen eller tilvalg blir jo det samme. Men de som ikle trenger hurtiglading kan jo slippe noe billigere unna ved å velge det bort. Synes det er greiere å se reell pris en bare en pakkeløsning.

 

Helt enig i dette, de enste det suger for er de som trodde det var inkludert i 35000$ prisen, som nå må ut med en 20-30 000 mer. Men det burde de egentlig sett komme i en budsjett bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Om det er med i bilprisen eller tilvalg blir jo det samme. Men de som ikle trenger hurtiglading kan jo slippe noe billigere unna ved å velge det bort. Synes det er greiere å se reell pris en bare en pakkeløsning.

 

Helt enig i dette, de enste det suger for er de som trodde det var inkludert i 35000$ prisen, som nå må ut med en 20-30 000 mer. Men det burde de egentlig sett komme i en budsjett bil.

Ja, det er sjelden det kommer noe gratis. På en dyrere bil blir det jo ikke så merkbart hvis det er i totalen, men fortsatt ikke gratis.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 
Ja, det er sjelden det kommer noe gratis. På en dyrere bil blir det jo ikke så merkbart hvis det er i totalen, men fortsatt ikke gratis.

 

 

 

Ja jeg tror det skal en del ladinger på superlader før jeg får "gratis" lading på min bil:P Den prisen Tesla tar for å aktivere superlading for de som ikke har det tilsvarer vell en 3-400 fulladinger hjemme.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, det er sjelden det kommer noe gratis. På en dyrere bil blir det jo ikke så merkbart hvis det er i totalen, men fortsatt ikke gratis.

 

 

 

Ja jeg tror det skal en del ladinger på superlader før jeg får "gratis" lading på min bil:P Den prisen Tesla tar for å aktivere superlading for de som ikke har det tilsvarer vell en 3-400 fulladinger hjemme.

Gir jo en enorm frihet med superlading da... pluss at du får tilgang til markedets raskeste lader, strategisk plassert overalt i motsetning til de andre usle 20-40kw (hurtigladerne)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Gir jo en enorm frihet med superlading da... pluss at du får tilgang til markedets raskeste lader, strategisk plassert overalt i motsetning til de andre usle 20-40kw (hurtigladerne)

 

 

Ja det får en, de er gull verdt :) Men det koster, og det burde de som trodde model 3 ville komme med "gratis" lading ha gjennomskuet. Når en skal presse på pris er det iallefall ting som dette som kommer som ekstra kost. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Superladere er tenkt brukt på langturer, i snitt ca 10% av kjørelengden. Dvs ca 2000 km pr år..eller 400 kWh. Kanskje 5000 kWh i løpet av bilens levetid. Det gir en pris på 3-4 kr pr kWh . Ladet på Chademo blir det vel ca 100 -200 timer...Med en minuttpris på 2.50 kr blir det omtrent det samme som superladingen koster. Så er bilen tenkt brukt stort sett som en nr 2 bil i nærmiljøet vil det svare seg å droppe superlading en. Greit å få valget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
[quote Gir jo en enorm frihet med superlading da... pluss at du får tilgang til markedets raskeste lader, strategisk plassert overalt i motsetning til de andre usle 20-40kw (hurtigladerne)

 

Hva som passer en best avhenger helt av hvor man kjører. Jeg lader Teslaen nesten utelukkende på CHAdeMO på lengre turer da dette nettet er mye mer finmasket enn SC-nettet til Tesla. På de 283km til hytta passerer jeg f.eks én SC, og den er bare 18km hjemmefra så den er ubrukelig. Etter den passerer jeg over 10 forskjellige ladesteder med minimum 2 stk. CHAdeMO-ladere før jeg kommer fram. Litt forskjell der...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det er med i bilprisen eller tilvalg blir jo det samme. Men de som ikle trenger hurtiglading kan jo slippe noe billigere unna ved å velge det bort. Synes det er greiere å se reell pris en bare en pakkeløsning.

 

Jepp, for de som ikke til stadighet trenger å hurtiglade (som jo er de aller fleste av oss?) må det være mye bedre med en ad-hoc betalingsløsning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Om det er med i bilprisen eller tilvalg blir jo det samme. Men de som ikle trenger hurtiglading kan jo slippe noe billigere unna ved å velge det bort. Synes det er greiere å se reell pris en bare en pakkeløsning.

Jepp, for de som ikke til stadighet trenger å hurtiglade (som jo er de aller fleste av oss?) må det være mye bedre med en ad-hoc betalingsløsning?

 

 

Det finnes, flere typer faktisk. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja, det er sjelden det kommer noe gratis. På en dyrere bil blir det jo ikke så merkbart hvis det er i totalen, men fortsatt ikke gratis.

 

 

 

Ja jeg tror det skal en del ladinger på superlader før jeg får "gratis" lading på min bil:P Den prisen Tesla tar for å aktivere superlading for de som ikke har det tilsvarer vell en 3-400 fulladinger hjemme.

Gir jo en enorm frihet med superlading da... pluss at du får tilgang til markedets raskeste lader, strategisk plassert overalt i motsetning til de andre usle 20-40kw (hurtigladerne)

En Tesla uten tilgang til Tesla's superladernettverk høres helt tullete ut.

Og det blir vanskeligere å selge den som bruktbil også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En Tesla uten tilgang til Tesla's superladernettverk høres helt tullete ut.

Og det blir vanskeligere å selge den som bruktbil også.

Det ble antydet at det ville være forskjellige betalingsløsninger. Mest sannsynlig vil man kunne velge mellom å enten betale en gitt sum ved kjøp for mer eller mindre ubegrenset tilgang, eller at man betaler per minutt. Tesla har fullstendig kontrol på hvilke biler som lades når, hvor og hvor mye, så det er en smal sak å implementere en fakturaordning i etterkant, forhåndsbetaling, telefonbetaling, osv. Det eneste Tesla trolig vil holde seg unna er kredittkort, kontanter, RFID kort, osv. Slike fysiske betalingsmidler støtter ikke dagens superladere.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det eneste Tesla trolig vil holde seg unna er kredittkort, kontanter, RFID kort, osv. Slike fysiske betalingsmidler støtter ikke dagens superladere.

Når jeg tenker meg om kan det godt hende Tesla vil støtte kredittkort.

 

Slik det kan fungere er at man kjører inn på en superladestasjon, plugger inn og setter seg tilbake inn i bilen. På skjermen får man automagisk opp en nettside der det står "Du er tilkoblet ladestasjon 3A på Dombås superladestasjon. Vil du starte lading så vil du måtte betale 3 kr/minutt - velg betalingsløsning nedenfor."

 

Man trykker på "Kredittkort", legger inn kortnummer, CVC2, utgangsdato og navn, og trykker "Start", og så starter ladingen. Så går man og kjøper en burger. Andre betalingsmuligheter kan være alt fra Paypal til Bitcoins. Men kontanter og RFID kort vil neppe støttes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...