Gå til innhold

[Løst] Hvordan fungerer studielån?


Setko

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal studere til neste høst (2017), men er litt usikker på hvordan det med studielån virker. Har vært inne på Lånekassen sine sider og kikket litt, men finner ikke helt ut av det. 

 

Det jeg lurer på er om alt blir omgjort til lån, eller får du noe som stipend? Hvordan fungerer studielån-utbetalingen om jeg finner ut at studieretningen ikke er for meg og jeg dropper ut etter f.eks. 4 måneder? Vil jeg da få stoppet studielånet, og betale kun det jeg har fått i løpet av de 4 månedene jeg studerte? 

 

Dette er kanskje lett å finne ut av selv, men tenkte jeg kunne høre her inne ettersom jeg egentlig ikke fant noe svar...  :hm:

 

Beklager om jeg heller burde postet denne tråden i "jobb og utdanning", men følte den passet bedre inn her. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det jeg lurer på er om alt blir omgjort til lån, eller får du noe som stipend?

Det kan være litt forvirrende fordi ALT blir utbetalt som lån i utgangspunktet. Hvis du består alt av fag på normert tid så blir 40% omgjort til stipend.

 

Gitt at man ikke har for høy inntekt eller formue, og at man ikke bor hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Det jeg lurer på er om alt blir omgjort til lån, eller får du noe som stipend?

Det kan være litt forvirrende fordi ALT blir utbetalt som lån i utgangspunktet. Hvis du består alt av fag på normert tid så blir 40% omgjort til stipend.

 

Gitt at man ikke har for høy inntekt eller formue, og at man ikke bor hjemme.

 

 

Link: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

Endret av Mr Calvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at tråden er løst men prøver meg:

 

Hva skjer med omgjøring av lån til stipend det siste studieåret?

 

Hvis jeg har forstått det rett brukes ligning for 2016 som kommer neste år, til å regne ut hvor mye du har rett til å få i stipend i studieåret 2015/2016.

 

Hva skjer når man da går ut i jobb i 2016 og begynner å tjene penger og går over de 170 000?

Vil da studielånet ikke bli omgjort til stipend?

 

Har prøvd å se på lånekassen sine sider, men finner ikke noe om den problematikken. For man har ikke den  inntekten før "semester 2016/2017" når man ikke studerer.

 

 

 



Anonymous poster hash: e5db4...b00
Lenke til kommentar

Inntektsgrensen er vesentlig høyere om du bare mottar støtte ett semester av et kalenderår. Om du begynner å tjene penger andre halvdel av 2016 og derfor slutter å motta støtte så kan du tjene 420 148 før du begynner å miste stipend. 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...