Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en stasjonær pc som trenger oppgradering, delivs fordi hovedkortet er sviktende. Trenger forslag til nye deler da jeg ikke har mye styr på hva det går i om dagen. Kan eventuelt vente på nye deler om det er noe rett rundt hjørnet.

 

Budsjett: Medium - High end deler.

 

Kabinett: Fractal R4 Pearl ( Skal beholdes )

GPU: Geforce GTX 770 ( Skal beholdes )

 

Deler som må byttes:

HK: P8Z68-V Pro-Gen3

RAM: 8 gb DDR 3 so-dimm

CPU: Intel Core i7-2600K

 

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaff hovedkort på finn\ebay og overklokk.

Ikke vits å kjøpe skylake her.

 

Skjermkortet burde oppgraderes til GTX 980 (TI) da den er størst falskehals.

 

Har egentlig samme problem som deg, så må leve med delevis defekt hovedkort hvis jeg ikke finner ny.

Da hovedkortet er ustabil i oppstart. Men stabil når maskinen først ha lastet windows 10 klarer den @ 3.7 Ghz greit.'

 

Ellers får du bedre oppgradering om du venter på Skylake E (Sokkel 2011-3.)

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skaff hovedkort på finn\ebay og overklokk.

Ikke vits å kjøpe skylake her.

 

Skjermkortet burde oppgraderes til GTX 980 (TI) da den er størst falskehals.

 

Har egentlig samme problem som deg, så må leve med delevis defekt hovedkort hvis jeg ikke finner ny.

Da hovedkortet er ustabil i oppstart. Men stabil når maskinen først ha lastet windows 10 klarer den @ 3.7 Ghz greit.'

 

Ellers får du bedre oppgradering om du venter på Skylake E (Sokkel 2011-3.)

Jeg får blåskjerm et par ganger om dagen. Alt fra ved oppstart så snart jeg når desktoppen / mens pcen er i idle / midt i jobb eller spill.. 

 

Kan jeg ikke kjøpe skylake for å få noe stabilt og så oppgradere skjermkortet ved behov? Når forventer man at skylake E kommer ut, og hva er grunnen til at jeg bør vente på den kontra det som finner av skylake nå`? Jeg regner med at skylake platformen kommer til å være god for 5 år eller mer før det trengs oppgradering igjen.

Lenke til kommentar

Dersom du klokker cpu'en din til 4500 eller noe rundt der, som er fint mulig på luft, er den jo ganske sprek og vil ikke ligge så veldig  langt bak de nye.

Så kanskje bare bytte hovedkort? Vel er jo opp til deg, til gaming hadde du nok tjent mye mer på det, og heller oppgradert gpu'en.

Men aner ikke hva du skal bruke pc til så :)

Lenke til kommentar

Vel, du kan kjøpe deg et nytt HK - men Z68 og Z77 er knapt å få tak i nytt, så med mindre du handler brukt må du nesten klare deg med H61 eller noe i den dur. Med det sagt: din CPU er fremdeles ganske kurant, og finner du et rimelig hovedkort med Z-brikkesett for overklokking kan det være vel så greit som å kaste flere tusenlapper etter et flett nytt Skylake-oppsett. Avhengig av hva du skal bruke maskinen til, selvsagt, noe du ikke har sagt et kvekk om.

 

SO-DIMM passer forøvrig ikke til ditt hovedkort.

Lenke til kommentar

Pcen blir brukt til gaming, men helt ærlig så har jeg ikke problemer med å dra det jeg spiller av spill.

 

Jeg vet at mitt brikkesett er utdatert (og ønsker ikke å kjøpe noe brukt), tanken var derfor å kjøpe nytt av de 3 delene som trengs for å oppgradere hovedkortet. Hovedgrunnen til at jeg ønsker å oppgradere er at jeg har mye blåskjermer som stammer fra hovedkortet.

 

Med det sagt trodde jeg også at at min CPU var rimelig utdatert nå, da jeg kjøpte den for veldig mange år siden. Skjermkortet derimot ble kjøpt relativt nylig i forhold..

 

Jeg har nok undervurdert hardwaren min og bør kanskje vente flittig på noe jeg kan oppgradere ytterligere om dere mener det er riktig.

 

Takk for hjelp!

Endret av CarnivoreClown
Lenke til kommentar

Ja, CPU er gammel, men fem år gammel hardware i dag er betydelig mer up-to-date enn hva fem år gammel hardware var for fem år siden - om du skjønner hva jeg mener.

Som du ser her er det ikke mye som skiller Ivy Sandy Bridge fra Skylake i det lille utvalget Tek.no har valgt å teste på.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det er ikke noe rart, intel har kun øket klokkefrekvensen rundt 100 mhz per genrasjon.

 

Siden det er 3 genrasjoner siden sandybidge (Ivybride\haswell\skylake).

Så man man ikke forvente store forskjeller, intel prioriter nok ikke å legge mye penger på bordet når de tviler på de får flere å kjøpe noe nytt.

 

Snakk om grafen eller noe slik skal overta for silisium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...