Gå til innhold

«Få fart på Fornebubanen!»


Anbefalte innlegg

Norge har jo først de siste 5-10 år oppdaget at man ikke kan videreføre samferdsel anno 1950 inn i framtiden. Fornebubanen er bare ett av svært mange høyst nødvendige utbygginger som norge skulle utført for minst 20 år siden. Var nettopp en tur i Bergen og kjørte E134. Veien fra Røldal og til Haukeli er ett av mange forferdelige skrekkekeksempel på hvordan tidligere politikere har vært totalt fraværende i ansvaret for landets utvikling og kun har klart å se ned den korte bakken foran Stortinget. Se på Tyskland. De har brukt astronomiske summer på å bygge ut samferdsel og veier og har derfor en industri og ett næringsliv som fungerer. Derfor kan f.eks fabrikken til BMW fungere knirkefritt og levere 1 stk flunkende ny BMW hvert 6 sekund. Mye av delene til bilene kommer landeveien. Slik industri kunne bare norge drømt om med slike veier som vi har her til lands. Vi prøver jo med noe oppdrettslaks og fiskeri og kansje vi bare skal holde på med det pga elendig veistandard. All fisken som ligger strødd rundt knuste trailere kan jo bare kastes også får kundene heller spise kjøtt fra Europa. Synd at norsk næringsliv taper store summer og anseelse på slike mislykkede transporter. Oppdrettere/fiskeidustri,transportfirmaer,forsikringsselskap,kommuner,stat osv osv taper enorme summer hver dag på veier som ikke fungerer. Byrådet og MDG sitter å forhandler om E18 som om det er de som eier veien. Det de har glemt er at det er det norske folk som er eiere av veien og som skal betale den i sin helhet. Om viktig last som haster står fast i den grusome evige E18 køen og ikke rekker videre transport rundt om i landet og blir forsinket,ja det betyr visst ikke noe i norge. I Tyskland f.eks har politikerne forstått sitt ansvar og på den måten kan f.eks BMW fabrikken i Munchen med 116 324 ansatte,en omsetning på 466,6 milliarder kroner og ett resultat på bunnlinja på svimlende 60 milliarder kroner i 2015 fortsette sin triumfferd og levere enorme skatteinntekter til den tyske stat i tillegg til alle mennesker som har en givende jobb å gå til. Slike kjempelokomotiv i næringslivet kan norge bare drømme om slik som infrastrukturen er forsømt har på berget i alle år. Vi hadde ikke hatt samferdsel nok til å fått alle arbeiderne på jobb til riktig tid engang,langt mindre å kunne betjent en slik fabrikk med alt som trengs for å bygge en moderne bil. Vi får nok bare holde på med den enkle fisken og kuene våre,så kan jo bare Raymond Johansen og Bårådet hans skue utover og ned løvebakken så langt de nå klarer å se.......det de glemmer er at de sager sakte av den grenen som egentlig hele landet sitter på ved å skal gnikke og gnu på de eiekjære stakkars pengene som de ikke har råd til å bruke på en ny E18 som faktisk skal betjene næringslivet og folk til og fra jobb i svært mange år framover.

 

Etter min mening burde så godt som all transport som ikke er tidskritisk flyttes på sjø. Da slipper man å bruke alle disse 100-milliardene for 4 og 6 felts veier og man sparer miljøet for mye co2, svevestøv, NOx osv.

 

Angående fornebubanen burde den vert bygd for mange herrens år siden, og noen må spise hatten sin å sette igang før den blir enda dyrere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som kjent er Norge et uland og Tyskland et skinnende forbilde i følge innlegget foran (ironi!). Tyske Autobahn er etter min mening de verste motorveier jeg har opplevd. På Østlandet har vi de senere år fått et meget bra veinett, mens det andre steder er veldig mye å gå på. Statens E-18-penger bør gå dit de behøves  mest.

 

 

La oss bryte denne delen ned i segmenter:

 

 

 

 

Som kjent er Norge et uland

Ja, ikke så langt i fra  :wee: Men, vi er rike nok til å ikke behøve noen som helst form for U-landshjelp.

 

 

 

 

Tyskland et skinnende forbilde i følge innlegget foran

De er f.eks. et grønt forbilde, fordi de har blitt tvungne til det. En skal ikke langt tilbake i tid, da stor skogdød var det store nyhetsbilde hva gjelder miljøseksjonen av nyhetene. Tyskland er jo flinke med energigjenvinning, også i den private husstand. F.eks. solvarme, solcelle, passivhus mm. Smarte resirkuleringsløsninger..

 

 

 

 

Tyske Autobahn er etter min mening de verste motorveier jeg har opplevd.

Det fantes / finnes en del veier som er dårligere. Men, det rister bare litt hver gang man kommer over betongovergangene. Dette hører sikkert mer og mer til fortiden. Og en skal huske at det ikke er særlig lenge siden Berlinmurens fall. Det tar tid å utvikle veinettet i et demokrati. Husk at mange av grunnveiene i Autobahn-nettverket ble bygget av en fascist / diktator. Alle vet at et diktatur får gjennomført ting mer effektivt, med de ulempene et diktatur også ville ført med seg. Tyskland er såvidt meg bekjent i dag et demokrati, så får vi det tydeliggjort  :)

 

De verste motorveiene jeg har opplevd finnes i Danmark. Finnes jo ikke belysning på de største motorveiene. Da tenker jeg spesiellt nord-sør på fastlands-Danmark. I tyskland har man ordentlig separasjon, slik at sjenerende belysning reduseres bedre mange steder, samt at det er gatebelysning på mye av Autobahn, det bidrar til at man ikke sjeneres like mye av motgående trafikk sin flombelysning. Er vel også en forklaring dersom man slipper å måtte ha på fjernlys, når det finnes gatebelysning.

 

 

 

 

 

På Østlandet har vi de senere år fått et meget bra veinett, mens det andre steder er veldig mye å gå på. Statens E-18-penger bør gå dit de behøves  mest.

Forsåvidt enig. Jeg har likevel ikke noe i mot veiopprustning selv på Østlandet, på tross av at jeg ikke bor der og ferdes der for ofte. Men, jeg hadde meg en kjøretur Oslo-Stavanger for et år siden. Jeg ble dypt overrasket hvor dårlig stellt det stod til når man ferdes mellom Kristiansand-Stavanger. Spesiellt litt før Flekkefjord eller hvor det nå var. Husker ikke så godt. Og dette er veinettet som trailertrafikken må ferdes hver bidige dag, JEZUS.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Norge har jo først de siste 5-10 år oppdaget at man ikke kan videreføre samferdsel anno 1950 inn i framtiden. Fornebubanen er bare ett av svært mange høyst nødvendige utbygginger som norge skulle utført for minst 20 år siden. Var nettopp en tur i Bergen og kjørte E134. Veien fra Røldal og til Haukeli er ett av mange forferdelige skrekkekeksempel på hvordan tidligere politikere har vært totalt fraværende i ansvaret for landets utvikling og kun har klart å se ned den korte bakken foran Stortinget. Se på Tyskland. De har brukt astronomiske summer på å bygge ut samferdsel og veier og har derfor en industri og ett næringsliv som fungerer. Derfor kan f.eks fabrikken til BMW fungere knirkefritt og levere 1 stk flunkende ny BMW hvert 6 sekund. Mye av delene til bilene kommer landeveien. Slik industri kunne bare norge drømt om med slike veier som vi har her til lands. Vi prøver jo med noe oppdrettslaks og fiskeri og kansje vi bare skal holde på med det pga elendig veistandard. All fisken som ligger strødd rundt knuste trailere kan jo bare kastes også får kundene heller spise kjøtt fra Europa. Synd at norsk næringsliv taper store summer og anseelse på slike mislykkede transporter. Oppdrettere/fiskeidustri,transportfirmaer,forsikringsselskap,kommuner,stat osv osv taper enorme summer hver dag på veier som ikke fungerer. Byrådet og MDG sitter å forhandler om E18 som om det er de som eier veien. Det de har glemt er at det er det norske folk som er eiere av veien og som skal betale den i sin helhet. Om viktig last som haster står fast i den grusome evige E18 køen og ikke rekker videre transport rundt om i landet og blir forsinket,ja det betyr visst ikke noe i norge. I Tyskland f.eks har politikerne forstått sitt ansvar og på den måten kan f.eks BMW fabrikken i Munchen med 116 324 ansatte,en omsetning på 466,6 milliarder kroner og ett resultat på bunnlinja på svimlende 60 milliarder kroner i 2015 fortsette sin triumfferd og levere enorme skatteinntekter til den tyske stat i tillegg til alle mennesker som har en givende jobb å gå til. Slike kjempelokomotiv i næringslivet kan norge bare drømme om slik som infrastrukturen er forsømt har på berget i alle år. Vi hadde ikke hatt samferdsel nok til å fått alle arbeiderne på jobb til riktig tid engang,langt mindre å kunne betjent en slik fabrikk med alt som trengs for å bygge en moderne bil. Vi får nok bare holde på med den enkle fisken og kuene våre,så kan jo bare Raymond Johansen og Bårådet hans skue utover og ned løvebakken så langt de nå klarer å se.......det de glemmer er at de sager sakte av den grenen som egentlig hele landet sitter på ved å skal gnikke og gnu på de eiekjære stakkars pengene som de ikke har råd til å bruke på en ny E18 som faktisk skal betjene næringslivet og folk til og fra jobb i svært mange år framover.

 

Etter min mening burde så godt som all transport som ikke er tidskritisk flyttes på sjø. Da slipper man å bruke alle disse 100-milliardene for 4 og 6 felts veier og man sparer miljøet for mye co2, svevestøv, NOx osv.

 

Angående fornebubanen burde den vert bygd for mange herrens år siden, og noen må spise hatten sin å sette igang før den blir enda dyrere!

Enig i siste del av kommentar. Første del er jo noe alle ønsker,men markedskreftene styrer godstrafikken over på vei og dør til dør levering. Lokomotivet for godstrafikk styres nå fra Polen hvor arbeidskraften er billig. Girteka f.eks bestilte nettopp 1000stk Mercedes Atego semitrailere i en og samme bestilling. Ingen båter eller jernbaner i norge eller scandinavia kan konkurrere med de karene på pris.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...