Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpe bod av naboen


Anbefalte innlegg

Jeg bor i en leilighet som har en 3 kvm bod, vegg-i-vegg med leiligheten. Har tenkt å rive en vegg for kunne ha tilgang til boden innenfra leiligheten. I dag er det en dør på utsiden av leiligheten. Naboen har altså en like stor bod, ved siden av min. Vurderer å spørre om å få kjøpe den, for da har jeg plutselig et rom på 6 kvm jeg kan bruke som jeg vil. Evt. montere vindu og kunne bruke dette som et ekstra soverom. For meg har dette rommet stor verdi, men for naboen som bor i en av etasjene under ikke like stor. Spørsmålet er, hva er fair pris for en bod på 3 kvm? Takker for svar!

 

Tenker 40 000 er en fair pris.

pris pr kvm ligger på 50 000 i området. Men dette er en bod så må regne med langt mindre kvm-pris (tror jeg)

Endret av pnujern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs vell om den brukes eller ei? 3kvm burde ikke ha en stor pris, men om de er villige til å selge, er en annen sak. Pris vil nok regulere på det faktum i tillegg til prisen for selve boden.

 

Edit:

 

Da dette er en bod, og ikke er like godt isolert som ellers andre rom, vil det nok bli litt kaldt der hvis du velger å bruke den som et soverom, synes du ikke? Uansett en god ide. 

 

Her er en liten link om krav på et godkjent soverom i kvadratmeter.

http://www.byggebolig.no/arkitektur-planlosning-og-fasade/offentlig-krav-til-soverom-storrelse

Endret av Infectionsys
Lenke til kommentar

Det spørs vell om den brukes eller ei? 3kvm burde ikke ha en stor pris, men om de er villige til å selge, er en annen sak. Pris vil nok regulere på det faktum i tillegg til prisen for selve boden.

 

Nei, er vel forskjell på bruksverdi og verdi.

 

Selv om en bod ikke brukes kan den ha en verdi på titusenvis av kroner.

Lenke til kommentar

Det spørs vell om den brukes eller ei? 3kvm burde ikke ha en stor pris, men om de er villige til å selge, er en annen sak. Pris vil nok regulere på det faktum i tillegg til prisen for selve boden.

 

Edit:

 

Da dette er en bod, og ikke er like godt isolert som ellers andre rom, vil det nok bli litt kaldt der hvis du velger å bruke den som et soverom, synes du ikke? Uansett en god ide. 

 

Her er en liten link om krav på et godkjent soverom i kvadratmeter.

http://www.byggebolig.no/arkitektur-planlosning-og-fasade/offentlig-krav-til-soverom-storrelse

Er en bod i 3. etasje, like varm som resten av bygget. Må uansett pusse opp og gjøre det pent før det kan brukes til noe ordentlig rom. Men for min del er dette er god investering, der jeg kan få 6 kvm ekstra på leiligheten som bruksareal.

Lenke til kommentar

Hør uansett først med borettslaget at det lar seg gjør og eventuelt omkostninger

Det kan sikkert være lurt. Har forhørt meg ang. å bygge min egen bod inn i leiligheten, og det var greit. Tenkte bare å lufte ideen min ang. den andre boden her, før jeg bringer det videre.

Lenke til kommentar

Husk eventuell brannkrav. Det er krav om branncelleskille mellom boenheter, og hvis du sager hull i et branncelleskille for å montere dør må du sjekk opp eventuelle følgeproblemer også. Det er krav om at hver boenhet er egen branncelle, mens det ikke er like strengt for boder. Så kan være at f.eks etasjeskiller ved bod ikke er utført som branncelleskille, eller vegger mellom. 

 

Skal man være skikkelig pirkete er det omdisponering av areal og søknadspliktig iht.SAK10, med tilhørende byggetekniske krav i TEK10. Byråkratene liker å gjøre livet til vanlige mennesker vanskeligere enn det trenger å være

Lenke til kommentar

 

 

 Men for min del er dette er god investering, der jeg kan få 6 kvm ekstra på leiligheten som bruksareal.

 

Din egen bod, er medtatt i bruksarealet. Så hvis det var mulig å kjøpe naboens bod, vil du kun øke ditt bruksareal med 3 m2. Kontakt både borettslaget og kommunen, om lovligheten av dette. Tviler sterkt.

Lenke til kommentar

Sjekk fyrst om naboen kan selge boda, som påpeikt er det ikkje gitt at naboen kan selge boda av forskjellige årsaker.

 

Det er heller ikkje gitt at du berre kan sette inn vindu, uansett om dette er i eit burettslag eller sameige så vil fasaden være felleseige. Her vil nok spørsmålet om kven som har ansvaret for vedlikehold og slikt dukke opp.

 

 

Hadde eg vært naboen som fikk spørsmål om å selge boda, så hadde eg fyrst og fremst tenkt på kva eit salg betyr av verdiforringelse av boligen. Kva er prisdifferansen mellom leiligheit med bod, og tilsvarande leiligheit utan bod? Denne kan fort være langt større enn den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen.

Deretter hadde eg sett på om det er vanskeligare å få solgt boligen utan bod.

 

Totaltsett ville eg nok krevd langt meir enn eit lite beløp for å kompansere for den usikkerheita og risikoen som det medfører å ikkje ha bod.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...