Gå til innhold

TEST: DEKNINGSTEST: Norges største test av mobildekning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Telia har ikke dekning to steder jeg har bruk for mobilen (i Sør-Rogaland), da snakker jeg ikke om lav datahastighet, da snakker jeg om ikke dekning i det hele tatt, så jeg får ikke engang brukt telefonen til primæroppgaven - ringe med den.

 

Så jeg er "låst" til Telenor sitt nett enn så lenge. Har abonnement fra Hello.

 

Men er åpen for å bytte til Telia om de finner på å bygge ut nettet der jeg trenger det.

 

Er ikke kun mobildekningen som faller ut. Prøv FM-radio så kort sør som f.eks. Vigrestad, er jo helt håpløst. Og da snakker vi ikke om obstruksjoner i landskapet heller, men flate bondelandet.  :thumbdown:  :thumbdown:  :thumbdown:

Lenke til kommentar

Nær halvparten av testane er innafor 200km av Oslo...

 

Store områder som manglar. I Sogn og Fjordane har det knapt vore testa.

Eit minste krav bør vere å teste langs alle riks- og europavegar, samt nasjonale turistvegar.

 

 

Tror deknings-"direktøren" utfører grundigere tester enn Tek.no om jeg skal tørre å gjette (sutter på fingeren og hever armen opp i været)

Lenke til kommentar

Dette er skuffende at dere i TU som leverer feile utregninger.

 

Fikk ikke prosentutregningene deres til å stemme utfra der snitthastigheten hos Telenor er så mye høyere enn hos Telia.

 

Dere skriver at 34% av målingene til Telenor er over 40Mbit/s (mot 40,4% av Telia sine målinger)

 

Når jeg teller opp målingene til Telenor, så er det 67 målesteder med mer enn 40Mbit/s , og 32 målesteder under 40Mbit/s.

 

Vennligst forklar hvordan dere da får dette til å bli 34% som da er over 40Mbit/s ??

 

- Sponset av Telia ???

Lenke til kommentar

Dette er skuffende at dere i TU som leverer feile utregninger.

 

Fikk ikke prosentutregningene deres til å stemme utfra der snitthastigheten hos Telenor er så mye høyere enn hos Telia.

 

Dere skriver at 34% av målingene til Telenor er over 40Mbit/s (mot 40,4% av Telia sine målinger)

 

Når jeg teller opp målingene til Telenor, så er det 67 målesteder med mer enn 40Mbit/s , og 32 målesteder under 40Mbit/s.

 

Vennligst forklar hvordan dere da får dette til å bli 34% som da er over 40Mbit/s ??

 

- Sponset av Telia ???

 

 

Målingene og utregningene gjelder at listen og målepunktene for "sør og vestlandet".

 

Ser jeg også strev "TU" -dette skyldes at jeg fant dette innlegget via TU , med det ser nå ut som at det er TEK som står bak testen..

Lenke til kommentar

Dette er skuffende at dere i TU som leverer feile utregninger.

 

Fikk ikke prosentutregningene deres til å stemme utfra der snitthastigheten hos Telenor er så mye høyere enn hos Telia.

 

Dere skriver at 34% av målingene til Telenor er over 40Mbit/s (mot 40,4% av Telia sine målinger)

 

Når jeg teller opp målingene til Telenor, så er det 67 målesteder med mer enn 40Mbit/s , og 32 målesteder under 40Mbit/s.

 

Vennligst forklar hvordan dere da får dette til å bli 34% som da er over 40Mbit/s ??

 

- Sponset av Telia ???

 

ikke kjører de samme regler som sist test heller :)

 

 

hentet fra forrige test:

"Totalt sett er det altså Telenor som er suverent best på mobildekning og -hastigheter i Norge der vi har testet. Ice skryter av å ha best arealdekning. Men det var veldig få steder vi testet hvor Ice hadde dekning der Telenor ikke også hadde dekning, og på disse stedene var Telenor vanligvis langt raskere. Vår Best i test-utmerkelse går dermed til Telenor."

 

denne testen:

"Nesten uansett hvor vi har målt dekning i Norge har mobilene våre hatt 4G-dekning – en helt annen situasjon enn det vi opplevde i 2014. Hastighetene har blitt såpass høye at det ikke lenger er et viktig kriterie å skille operatørene mellom, ettersom begge er såpass gode."

Lenke til kommentar

Dekning er fint, men hjelper lite når stabiliteten og funksjonaliteten i Telia sitt nett er dårlig og særdeles ustabil. Roaming mellom soner fungerer bra hos Telenor, elendig hos Telia (samtale blir brutt, eksempel flere steder sørover på E18). "Nedgradering" av nett ved samtale fungerer hos Telenor, dårlig eller ikke i det hele tatt hos Telia og "oppgradering" tar flere minutter hos Telia kontra sekunder hos Telenor (eksempel mottak av samtale mens strømming (hater det ordet :-)) av spotify, spotify gjenopptar strømming etter 5-6 minutter når samtalen er avsluttet da telefonen ikke har mobildata tilgang (testet på både Note Edge og iPhone 6S plus med samme resultat). Telia vil av og til ikke la deg motta anrop men sender anrop direkte til tlf svarer og du mottar bare "tapt" anrop på telefonen (igjen testet på både Note Edge og iPhone 6s plus). Når det derimot gjelder mobil data hastigheter har jeg rekorden min med Telia (186mbit ned ved Bjerke i Oslo, mens på Torshov fikk jeg skarve 20mbit, telenor på samme lokasjoner gav 60 og 40mbit).

 

Når det gjelder dekning generelt er det vel viktigst at en kan bruke mobilTELEFONen til nettop det den er primært beregnet til? Å ringe skulle jeg tro var viktigst, men dette er jo en ren mobildatatest og er egentlig helt ubrukelig som mobildeknings test, i alle fall så lenge ikke VoLTE er implementert og alle håndsett støtter dette.

Lenke til kommentar

Telia er kjent av de fleste trøndere som det dårligste mobilnettet. Null innendørsdekning i Trondheim sentrum, og Edge i Bymarka. At det er gjort bare en test sier jo litt om denne testen i sin helhet. "Folk flest bor i byen" sies det, som stemmer godt. Jeg har Telia på grunn av et godt tilbud jeg fikk gjennom jobben, og får testet dette stadig vekk. Jeg unnskylder meg og sier til folk at jeg har Telia og de bare rister på hodet.

 

PS: steinkjEr

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er skuffende at dere i TU som leverer feile utregninger.

 

Fikk ikke prosentutregningene deres til å stemme utfra der snitthastigheten hos Telenor er så mye høyere enn hos Telia.

 

Dere skriver at 34% av målingene til Telenor er over 40Mbit/s (mot 40,4% av Telia sine målinger)

 

Når jeg teller opp målingene til Telenor, så er det 67 målesteder med mer enn 40Mbit/s , og 32 målesteder under 40Mbit/s.

 

Vennligst forklar hvordan dere da får dette til å bli 34% som da er over 40Mbit/s ??

 

- Sponset av Telia ???

 

Målingene og utregningene gjelder at listen og målepunktene for "sør og vestlandet".

 

Ser jeg også strev "TU" -dette skyldes at jeg fant dette innlegget via TU , med det ser nå ut som at det er TEK som står bak testen..

Hei, det hadde sneket seg inn en formelfeil i tabellen for Sør og vestlandet. Disse tabellene er hentet ut fra et større regneark og laget etterpå når saken skulle illustreres, og har ingen betydning for resultatet av testen. Har rettet opp tabellen nå.

Lenke til kommentar

 

Dette er skuffende at dere i TU som leverer feile utregninger.

 

Fikk ikke prosentutregningene deres til å stemme utfra der snitthastigheten hos Telenor er så mye høyere enn hos Telia.

 

Dere skriver at 34% av målingene til Telenor er over 40Mbit/s (mot 40,4% av Telia sine målinger)

 

Når jeg teller opp målingene til Telenor, så er det 67 målesteder med mer enn 40Mbit/s , og 32 målesteder under 40Mbit/s.

 

Vennligst forklar hvordan dere da får dette til å bli 34% som da er over 40Mbit/s ??

 

- Sponset av Telia ???

 

ikke kjører de samme regler som sist test heller :)

 

 

hentet fra forrige test:

"Totalt sett er det altså Telenor som er suverent best på mobildekning og -hastigheter i Norge der vi har testet. Ice skryter av å ha best arealdekning. Men det var veldig få steder vi testet hvor Ice hadde dekning der Telenor ikke også hadde dekning, og på disse stedene var Telenor vanligvis langt raskere. Vår Best i test-utmerkelse går dermed til Telenor."

 

denne testen:

"Nesten uansett hvor vi har målt dekning i Norge har mobilene våre hatt 4G-dekning – en helt annen situasjon enn det vi opplevde i 2014. Hastighetene har blitt såpass høye at det ikke lenger er et viktig kriterie å skille operatørene mellom, ettersom begge er såpass gode."

Hei, forrige gang var forskjellene veldig store – og det var derfor naturlig å kåre en vinner basert på å bare finne en vinner per målepunkt (basert på hvem som hadde høyest nedlastingshastighet på punktet). Men nå har begge operatørene ofte mye høyere nedlastingshastigheter enn det som normalt trengs for en god opplevelse – og mange abonnementer er også strupet på lavere hastigheter. Vi hadde et møte med operatørene før testen ble gjort, og årets målemetode med å dele inn i hastighetsklasser var noe vi kom frem til etter å ha diskutert med operatørene hva som var viktig i et mobilnett.

 

Når begge operatørene stort sett har mer enn høye nok hastigheter på de aller fleste stedene vi måler, er det viktigere for folk flest hvilken operatør som IKKE kan gi topp dekning overalt. Derfor har vi lagt større vekt på at vinneren må både kunne levere høye nok hastigheter overalt – men også ha så få steder med dårlig dekning som mulig. Brukeren skal ha en mest mulig sammenhengende god opplevelse på mobilen (for eksempel kunne strømme video uten å miste dataforbindelsen når man beveger seg til et annet område).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Telia er kjent av de fleste trøndere som det dårligste mobilnettet. Null innendørsdekning i Trondheim sentrum, og Edge i Bymarka. At det er gjort bare en test sier jo litt om denne testen i sin helhet. "Folk flest bor i byen" sies det, som stemmer godt. Jeg har Telia på grunn av et godt tilbud jeg fikk gjennom jobben, og får testet dette stadig vekk. Jeg unnskylder meg og sier til folk at jeg har Telia og de bare rister på hodet.

 

PS: steinkjEr

 

Tja, ikke helt enig i den påstanden. Har full 4G i hele bykjernen med Telia og senest på lørdag hadde jeg 3/4 4G-dekning på Studenterhytta (riktignok har jeg ikke detaljtestet lenger inn i bymarka).

 

Lillehammer, Stranda Torg

Jeg tror dere mener Strandtorget :p

Lenke til kommentar

Vi bor 200~300 meter fra E6, i luftlinje, Ca. 12 km sør for Otta i gudbrandsdalen og har bare EDGE dekning fra Telenor!
For å få (en ustabil) H/H+ dekning fra Telenor må vi bevege oss i retning nærmere E6. 3G/4G/4G+ dekning får bare I nærheten av Otta sentrum.
Dekningen er mildt sagt mangelfull

Lenke til kommentar

 

Telia er kjent av de fleste trøndere som det dårligste mobilnettet. Null innendørsdekning i Trondheim sentrum, og Edge i Bymarka. At det er gjort bare en test sier jo litt om denne testen i sin helhet. "Folk flest bor i byen" sies det, som stemmer godt. Jeg har Telia på grunn av et godt tilbud jeg fikk gjennom jobben, og får testet dette stadig vekk. Jeg unnskylder meg og sier til folk at jeg har Telia og de bare rister på hodet.

 

PS: steinkjEr

 

Tja, ikke helt enig i den påstanden. Har full 4G i hele bykjernen med Telia og senest på lørdag hadde jeg 3/4 4G-dekning på Studenterhytta (riktignok har jeg ikke detaljtestet lenger inn i bymarka).

 

Lillehammer, Stranda Torg

Jeg tror dere mener Strandtorget :p

Hehe - ja, det har du rett i. Jeg ANER ikke hvor Stranda Torg er. Har rettet opp i tabellen :-)

Lenke til kommentar

IKKE PRØV DETTE SELV! Hvis du tester med Ookla Speedtest kan du fort bruke 200-400 MB av datapakka di. Hvis du er over på overforbruk eller har en dårlig avtale kan det koste deg flere hundrelapper å teste.

 

Jeg har stor nok datapakke til å prøve

Ookla Speedtest brukte 175MB Hastighet På Nettet Ned 100 - Opp 44

Bredbandskollen brukte 288MB Hastighet på Nettet Ned 104 - Opp 43

Testet i Molde på Telia nett

Lenke til kommentar

Skrev feil data mengde på Bredbandskollen jeg kjørte testen to ganger

så da halverer jeg resultatet.

 

Ookla Speedtest brukte 175MB Hastighet På Nettet Ned 100 - Opp 44

Bredbandskollen brukte 144MB Hastighet på Nettet Ned 104 - Opp 43

Testet i Molde på Telia nett

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...