Gå til innhold

TEST: DEKNINGSTEST: Norges største test av mobildekning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kaller man en hastighetstest for dekningstest? Det er da to helt forskjellige ting. Jeg har hytte i et populært fjellandskap på Vestlandet. Telenor har dekning, Telia har ikke. Jeg har altså ikke noe valg.

Har lurt på det samme jeg og. 

Kanskje dekningen i selve hastigheten som ble testet?  :tease:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Til Tek; hvis dere fortsatt følger tråden...

 

Dere skriver dere sjekker med like telefoner.

"Testen er gjort på identiske mobiltelefoner. Samsung Norge har lånt oss et større antall Samsung Galaxy S7- og S7 Edge-mobiltelefoner som vi har brukt under testingen."

 

Da håper jeg, og går jeg ut fra, at hver person har hatt 2 telefoner av samme håndsett med seg. Bare at noen har hatt 2 av den ene typen, og andre 2 av den andre?

 

Jeg ferdes ofte i områder med dårlig eller ikke eksisterende dekning, og har en jobb og en privat mobil, hvor den ene er på Telia sitt nett og den andre er på Telenor sitt nett. En del lokale variasjoner, selvfølgelig. Men hadde noen kunder et sted, som ble veldig overrasket over at jeg tok opp den private mobilen og bare ringte ut, som om at jeg ikke tenkte på om det var noen problem. Bare for å teste byttet jeg om på SIM kort mellom mobilene, for å sjekke om jobb telefonen klarte å få dekning, noe den ikke gjorde, mens den private fikk signal med annet nett, så det virket som det var stor forskjell mellom selve telefonene. Ble litt imponert over den private, men ikke så mye av jobbtelefonen da.

 

Her er en liten oppfordring eller utfordring til dere i Tek kanskje, med andre ord: Test mobilers evne mot hverandre, til å faktisk ta i mot og ringe ut samtaler med, og tilsvarende for tekstmeldinger. Vet ikke om det er noen god måte å teste på hvor godt dem takler speiling, reflekser av signaler? (Som at hvis man er på grense til å ha signal noen steder kan få det hvis det er overskyet en dag, mot ikke andre dager, og om det er nok for telefonen til å klare å koble seg opp.)

 

(Obs; hvis dere kjører tester, prøv å ha så like forhold (atmosfæriske, elektriske, magnetiske, sted, omgivelser, osv...) som mulig, da sånt spiller inn.

Lenke til kommentar

Til Tek; hvis dere fortsatt følger tråden...

 

Dere skriver dere sjekker med like telefoner.

"Testen er gjort på identiske mobiltelefoner. Samsung Norge har lånt oss et større antall Samsung Galaxy S7- og S7 Edge-mobiltelefoner som vi har brukt under testingen."

 

Da håper jeg, og går jeg ut fra, at hver person har hatt 2 telefoner av samme håndsett med seg. Bare at noen har hatt 2 av den ene typen, og andre 2 av den andre?

 

 

Hver person som har testet har hatt identiske telefoner. Noen har hatt to Edge-modeller, andre har hatt to av den flate.

Lenke til kommentar

 

 

Hver person som har testet har hatt identiske telefoner. Noen har hatt to Edge-modeller, andre har hatt to av den flate.

Som jeg gikk ut fra var tilfellet. :) Noen tanker om å ta utfordringen med å sjekke dekningen på mobiler mot hverandre?

 

 

Vi har vurdert å teste antennekvalitet/dekning på de mest aktuelle mobiltelefon-toppmodellene mot hverandre, men på grunn av mange feilkilder og for å få helt identiske forhold må dette gjøres i en lab med egnet utstyr – og da må vi alliere oss med noen eksterne som kan gjøre dette. En slik test kan ikke gjøres i friluft, hvor forholdene kan endre seg raskt, det kan være tilfeldig hvilken basestasjon telefonen er koblet til, osv. :-) Men dette er noe vi diskuterer, og som vi har veldig lyst til å få til etter hvert. :-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...