Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skal han gjøre?


Anbefalte innlegg

Hei. En kompis (lanoss kalle hans Jan) er i en kinkig situasjon nå. Han er mistenkt som fører av motorvogn i ulykke med promille i bildet. Men det vsr ikke han som kjørte og det vet jeg. Det var en annen (han kaller vi nils) Problemet er at denne Nils har en god del på rullebladet fra før og han har nå vert ute i 2-3 uker fra fengsel før Nils kjørte bilen til faren til Jan drita full. Nils er en person det er umulig å si imot, bestemmer han seg for noe må du enten løpe om du ikke vil det skal skje eller bare samtykke og desverre gjorde Jan nettopp det. Kjørte i 25 minutter før de traff en annen bil og havnet ut i grøfta, Nils prøvde deretter å starte bilen igjen og fant ut at dette ikke fungerte, så da ba han Jan bli med og springe vekk fra ulykkesstedet, den andre bilen som ble krasjet i var det 3 ungdommer i, som klarte seg heldigvis bra(!!) jeg og min bror så at Nils satte seg bak rattet men Nils hadde allerede rukket å kjøre avgårde mens Jan satt ved siden av. Så kom politihelikopteret etter ulykken, Jan løp og gjemte seg i skogen og slapp unna helikopteret mens Nils løp til en kompis og ble kjørt hjem til huset sitt, og ble dermed ikke tatt han heller. Da Jan merket helikopteret var borte gikk han 1 mil nordover (mot der huset ligger), og havnet i en hytte hvor det var folk som drakk (han skulle låne tlf og ringe faren sin og be ham hente han), da fikk de han til å "glemme" hva som skjedde, og ba han ha det gøy, etter to shots skjønte han at dette ikke gikk og han fikk faren til å hente han, det hadde politiet fått med seg og reise tvert hjem å hentet han for blodprøve. Han ble målt til 0,12 i promille. Nils ble aldri funnet av politiet så de har jo ingen håndfaste bevis på at han var med eller blodprøve som viser alkohol. Men det hadde blitt merket to menn som løp fra ulykkesstedet.

 

Klart det er vanskelg for Jan å angi Nils til politiet som sjåfør, og nå driver Nils å forteller masse vrøvl til Jan pm at hvis han bare påtar seg skylden vil døhan få veldig liten straff osv, men jeg sier til Jan, ikke finn deg i det, mann deg opp å si ifra til politiet at det var Nils Nordmann, Oslo, som kjørte.

 

Men han er usikker på hva han skal si.. Skjønner dilemmaet hans, enten ta på seg skylden og få masse erstatningskrav på seg, bot, og fengsel eller angi Nils, men samtidig være redd fr at han skal komme og "ta han"

 

Litt rådgivning her er dere snille.. Takk :)

 

Anonymous poster hash: 60e0d...89f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis noe er uklart for dere her eller dere lurer på noe, bare spør.

Nils og Jan hadde forresten blitt sett sammen før på velden av samme politipatrulje som var på stedet hvor ulykken skjedde. Da hadde Nils slost med en annen mannn som er helt irrelevant tl denne saken over. Og politiet skrev da våres fødselsnr ned og navn og tlf nr, ergo meg, min bror, nils og jan's og. Denne episoden med slossingen skjedde i sentrum 20 min før hendelsen med promillekjøringen

 

Anonymous poster hash: 60e0d...89f

Lenke til kommentar

Her mener jeg at Jan må ta sitt ansvar. Jan har latt Nils kjøre en bil Jan disponerer, vel vitende om at Nils var beruset. I tillegg har Jan brutt loven ved å innta alkohol etter å ha vært innblandet i et trafikkuhell, det er ikke lov. Både Jan og Nils bør straffes, såpass hardt at de holdes vekk og ikke gjør det offentlige rom utrygt på en stund.

Drittunger!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt rådgivning her er dere snille.. Takk :)

 

Anonymous poster hash: 60e0d...89f

 

Gå til politiet og fortell akkuret hva som har skjedd. Så får begge ta straffen som kommer. Er du virkelig klar til å ta straffen på vegne av en slik type?

Hvis dere prøver å lure politiet med fantasifulle historier blir dere avslørt. Garantert.

 

Edit: "Dere" her er da selvsagt Jan og Nils eller hva det var...

Endret av BIGG
Lenke til kommentar

Her mener jeg at Jan må ta sitt ansvar. Jan har latt Nils kjøre en bil Jan disponerer, vel vitende om at Nils var beruset. I tillegg har Jan brutt loven ved å innta alkohol etter å ha vært innblandet i et trafikkuhell, det er ikke lov. Både Jan og Nils bør straffes, såpass hardt at de holdes vekk og ikke gjør det offentlige rom utrygt på en stund.

 

Drittunger!

 

Nils kan ha en dominerende rolle ovenfor Jan, og Jan kan ha følt seg presset til å la Nils kjøre bilen. Det fritar ikke Jan fra skyld, men man kan til en viss grad ha forståelse for Jan. Jan burde ta seg sammen. Gå til politiet å fortelle alt. Og så vurdere å avslutte vennskapet med Nils. Venner som ber deg ta skylda for dem, er ikke venner. Og vennskap med noen som ikke har respekt for lov og orden, vil ikke være annet enn ødeleggende for de som er dumme nok til å involvere seg. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

Her mener jeg at Jan må ta sitt ansvar. Jan har latt Nils kjøre en bil Jan disponerer, vel vitende om at Nils var beruset. I tillegg har Jan brutt loven ved å innta alkohol etter å ha vært innblandet i et trafikkuhell, det er ikke lov. Både Jan og Nils bør straffes, såpass hardt at de holdes vekk og ikke gjør det offentlige rom utrygt på en stund.

 

Drittunger!

 

Nils kan ha en dominerende rolle ovenfor Jan, og Jan kan ha følt seg presset til å la Nils kjøre bilen. Det fritar ikke Jan fra skyld, men man kan til en viss grad ha forståelse for Jan. Jan burde ta seg sammen. Gå til politiet å fortelle alt. Og så vurdere å avslutte vennskapet med Nils. Venner som ber deg ta skylda for dem, er ikke venner. Og vennskap med noen som ikke har respekt for lov og orden, vil ikke være annet enn ødeleggende for de som er dumme nok til å involvere seg. 

 

A-la "Grow a pair"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...