Gå til innhold

Forbrukslån for å betale leia?


Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen.

 

Har aldri vært flink økonomisk, og har nå gått på en liten baksmell i forhold til leia. Har vært arbeidsledig i ca 3 mnd. (uten noen form for stønad) og har brukt opp det lille jeg hadde av sparepenger. Nå har jeg fått meg ny jobb som er ganske godt betalt (ca 40 brutto), men har ikke nok til å betale husleia som kommer om et par dager. Spørsmålet er da om det går ann å ta opp et forbrukslån med kort nedbetalingstid for å kunne dekke husleia denne måneden? Tips og råd rundt det hele?

Takk på forhånd.

MCL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri vært flink økonomisk

forbrukslån 

 

= Styr unna. 

 

Som nevnt ovenfor: Er det mulig å be om utsatt betaling eller forskudd? Om du forklarer situasjonen til en av partene kan det godt hende du finner en løsning. Forbrukslån ville jeg holdt meg langt unna.

Endret av Woods
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du har ein plan om å betale tilbake veldig raskt så er det akkurat til slike ting at eit kredittlån kan være det fornuftige valget.

 

Men sidan du har dårlig økonomistyring så må du bruke ekstra med tid på å planlegge korleis du vil betale tilbake. Eit forslag kan være at du setter autotrekk på lønnskontoen din slik at pengane går rett til nedbetaling av lånet eller inn på ein eigen konto som du har til dette formålet.

 

Men som nemnt så finnes det også billegare muligheiter som forskudd på lønn eller utsettelse på husleiga. Får du til dette blir det langt billegare enn eit lån.

 

 

Om du skal tenke litt meir alternativt så kanskje du kan skaffe pengar til husleiga på andre måtar? Kanskje du har noke du kan selge? Eller kanskje du kan ta deg eit par småjobbar?

Lenke til kommentar

Har som sagt vært en overgangsfase i det siste, og begynner å få litt dårlig tid. Har kun husleie og telefonregning som fast utgift for måneden, så når jeg får 30 utbetalt sitter jeg igjen med ganske mye. Det beste alternativet ville vært om jeg kunne betalt tilbake alt om en måned. Betaler heller litt ekstra enn å spørre arbeidsgiver/husleier om forskudd/utsettelse.

 

Hvordan fungerer kredittlån? Har mastercard, men er det en mulighet å "ta ut" fra dette?

Lenke til kommentar

Enkelte kredittkort tillater regningsbetaling. Så da kan du betale husleia på den måten. Kostnaden er ca. 1,5-2% av brukt beløp pr mnd, og ved slike transaksjoner løper som regel renta fra første virkedag. Så det vil koste deg i området 150-200kr å betale husleie på 10'000 dersom du betaler ned ved første forfall. 

Ikke absurd gæærnt dersom du betaler ned så fort som mulig, men det kan bli plagsomt med mange tusenlapper utestående med 25% årlig rente

Lenke til kommentar

Jeg ville heller brukt MasterCardet for noen tusenlapper til husleie, enn å begynne et arbeidsforhold med å be om forskudd eller belaste leieforholdet med å be om utsettelse. Kan overføre fra MC til brukskonto i nettbanken, eller ta ut cash i minibank. Er vel 1% påslag på slike transaksjoner, men slipper vanligvis renter hvis man betaler tilbake alt ved neste forfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville heller brukt MasterCardet for noen tusenlapper til husleie, enn å begynne et arbeidsforhold med å be om forskudd eller belaste leieforholdet med å be om utsettelse. Kan overføre fra MC til brukskonto i nettbanken, eller ta ut cash i minibank. Er vel 1% påslag på slike transaksjoner, men slipper vanligvis renter hvis man betaler tilbake alt ved neste forfall.

Ikke sant? Har seg også slik at huseier hater meg, men krysser alle fingra for at jeg fortsatt får bo her neste år. Hvis jeg er forsein med leia i tillegg til alt det andre er det vel så godt som null håp igjen.

 

Søkte nettopp om oppgradert kreditt på mastercardet, noen som vet hvilke krav som stilles og hvor lang tid det tar?

Lenke til kommentar

Jeg ville heller brukt MasterCardet for noen tusenlapper til husleie, enn å begynne et arbeidsforhold med å be om forskudd eller belaste leieforholdet med å be om utsettelse. Kan overføre fra MC til brukskonto i nettbanken, eller ta ut cash i minibank. Er vel 1% påslag på slike transaksjoner, men slipper vanligvis renter hvis man betaler tilbake alt ved neste forfall.

Nei, det gjør man ikke. Ved de ALLER fleste kredittkort begynner rente å løpe fra dag en ved kontantuttak i norsk minibank eller overføring til konto.
Lenke til kommentar

 

Jeg ville heller brukt MasterCardet for noen tusenlapper til husleie, enn å begynne et arbeidsforhold med å be om forskudd eller belaste leieforholdet med å be om utsettelse. Kan overføre fra MC til brukskonto i nettbanken, eller ta ut cash i minibank. Er vel 1% påslag på slike transaksjoner, men slipper vanligvis renter hvis man betaler tilbake alt ved neste forfall.

Nei, det gjør man ikke. Ved de ALLER fleste kredittkort begynner rente å løpe fra dag en ved kontantuttak i norsk minibank eller overføring til konto.

 

 

Enig med jon67, har man ett kredittkort så hadde jeg brukt det istedenfor å si til arbeidsgiver at man har økonomiske problemer.

 

10 000 kr med rente på 25% fra første dag vil si man må betale 300-350 kr i rente på en måned, det vil være verdt det for de fleste. 

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ville heller brukt MasterCardet for noen tusenlapper til husleie, enn å begynne et arbeidsforhold med å be om forskudd eller belaste leieforholdet med å be om utsettelse. Kan overføre fra MC til brukskonto i nettbanken, eller ta ut cash i minibank. Er vel 1% påslag på slike transaksjoner, men slipper vanligvis renter hvis man betaler tilbake alt ved neste forfall.

Nei, det gjør man ikke. Ved de ALLER fleste kredittkort begynner rente å løpe fra dag en ved kontantuttak i norsk minibank eller overføring til konto.

Ok, har aldri benyttet meg av den muligheten selv. Men de rentene er uansett en utgift jeg ville tatt i TS sin situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Søkte nettopp om oppgradert kreditt på mastercardet, noen som vet hvilke krav som stilles og hvor lang tid det tar?

 

 

Det er nok avhengig av hvor mye du ber om, men jeg kan aldri tenke meg det er spesielt strenge krav. Jeg fikk 10' da jeg fikk MC som 18-åring (?). Ba dem om å senke den til 5'. Det tok ikke lange tiden før de sendte meg brev der de hadde "gleden" av å tilby meg +/- 20'. Dette var mens jeg gikk på skole og hadde ikke tjent over 150' noen gang. Tør dessverre ikke svare på hvor lang tid det tar da jeg kun har bedt om å senke grensa og det var ikke noe hast med det. 

 

 

 

 

 

 

Enig med jon67, har man ett kredittkort så hadde jeg brukt det istedenfor å si til arbeidsgiver at man har økonomiske problemer.

 

Arbeidsgiver har nok en anelse om at TS ikke har bunnsolid økonomi da han høyst sannsynlig vet at han har vært en periode uten jobb. Samtidig stoler han tydeligvis nok på TS til å gi han en jobb så jeg tror ikke forholdet dem i mellom får seg noe skrape i lakken av at han ber om et forskudd. Jeg tror til og med arbeidsgiver heller ville vist sympati.

Lenke til kommentar

For all del ikke bruk kredittkort, mange som blir gjeldsslaver ved bruk av dette. Uansett, håper det ordner seg med økonomien. 

 

*sukk*

 

Kan vi kutte ut med denne rabiate frykten for kredittkort på ryggmargsrefleks?

 

Folk blir gjeldsslaver fordi de ikke eier økonomisk vett, ikke fordi de bruker kredittkort. Bruk av kredittkort gjør det riktignok veldig enkelt for folk uten økonomisk vett å bli gjeldsslaver, men det finnes overhodet ingenting farlig med kredittkort i seg selv.

 

Anonymous poster hash: 1fcb3...b93

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

For all del ikke bruk kredittkort, mange som blir gjeldsslaver ved bruk av dette. Uansett, håper det ordner seg med økonomien. 

 

*sukk*

 

Kan vi kutte ut med denne rabiate frykten for kredittkort på ryggmargsrefleks?

 

Folk blir gjeldsslaver fordi de ikke eier økonomisk vett, ikke fordi de bruker kredittkort. Bruk av kredittkort gjør det riktignok veldig enkelt for folk uten økonomisk vett å bli gjeldsslaver, men det finnes overhodet ingenting farlig med kredittkort i seg selv.

 

Anonymous poster hash: 1fcb3...b93

 

 

Heilt enig. Ein skal ikkje ukritisk handle på kreditt, men i denne saka så står det blant to valg. Enten så tek trådstarter opp eit kredittlån og blir "gjeldsslave" i ei kort tid. Eller så tek trådstarter ikkje opp kredittlån og blir kasta ut på grunn av manglande betaling.

 

Å bu dyrt nokre månedar fordi du har tatt opp lån og må betale både husleige og høge renter, er tross alt betre enn å være huslaus og gjeldsfri.

 

 

No har trådstarter i realiteten også fleire alternativ for å løysse denne økonomiske situasjonen, men poenget står likevell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...