Gå til innhold

Asus' nye trådløse nettverkskort gjør kabelnettverket gammeldags


Anbefalte innlegg

 

PL og jitter.

 

Holder meg til kabel.

 

Du får ikke packet loss og jitter med godt utstyr. Dette er noe som kommer fra gammelt og crappy trådløst utstyr.

 

 

Du får ikke packet loss? Noe overdrevent vil jeg si, selv om trådløst også har blitt bedre. Forøvrig er det ikke bare å bytte ut "crappy utstyr", når du angir feks den bærbare PCen som "crappy utstyr".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle ønske de på hvertfall 1 modell fokuserte på jitter i stedet. Jeg ville heller hatt redundant/samme trafikk på 2-4 antenner i minst 2 strømmer selv om det tar opp båndbredde. Burde økt stabilitet adskillig med mindre mulighet for jitter på 2-4 strømmer samtidig. Radiostyrt hobby bruker lignende teknikk på sine 2.4GHz FHSS/DSM/FASST systemer - hent inspirasjon derfra. Når man spiller live online spill betyr ikke hastighet en dritt, stabilitet er alt.

Lenke til kommentar

 

En ting er hastigheten, en annen ting er stabiliteten ... sverger fortsatt til kabel der det er mulig :)

Kjører du kvalitetsutstyr slik som utstyret nevnt i artikkelen her, er stabiliteten på trådløs tilkobling helt upåklagelig. Inntrykket av at trådløst er ustabilt, er noe som stammer fra alt for mange med dårlig utstyr ferdig levert med billige bærbare, generiske rutere levert av bredbåndleverandører osv.

Da vet du ikke hva jitter er engang. Ganske enkelt feil så lenge du kun har 1 strøm med data. Du kan ha så bra utstyr du vil, det vil ikke få radiofrekvenser til å bli mindre forstyrret og enheter vil ikke kunne kompensere for tapte signaler når de ikke kommer frem fort- eller intakte nok. Men forsvar gjerne sikkert den meningsløse summen du har brukt på ditt eget utstyr, for du tar totalt feil. Den eneste måten å løse jitter på er redundant trafikk. Det har jeg ikke sett enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

PL og jitter.

 

Holder meg til kabel.

 

Du får ikke packet loss og jitter med godt utstyr. Dette er noe som kommer fra gammelt og crappy trådløst utstyr.

 

 

Du får ikke packet loss? Noe overdrevent vil jeg si, selv om trådløst også har blitt bedre. Forøvrig er det ikke bare å bytte ut "crappy utstyr", når du angir feks den bærbare PCen som "crappy utstyr".

 

AtW

 

 

100% stabilt. 5 ghz nettverk, rimelig nært ruter. Testet over flere dager og fikk i praksis null issues med linjen.

Lenke til kommentar

 

 

En ting er hastigheten, en annen ting er stabiliteten ... sverger fortsatt til kabel der det er mulig :)

Kjører du kvalitetsutstyr slik som utstyret nevnt i artikkelen her, er stabiliteten på trådløs tilkobling helt upåklagelig. Inntrykket av at trådløst er ustabilt, er noe som stammer fra alt for mange med dårlig utstyr ferdig levert med billige bærbare, generiske rutere levert av bredbåndleverandører osv.

Da vet du ikke hva jitter er engang. Ganske enkelt feil så lenge du kun har 1 strøm med data. Du kan ha så bra utstyr du vil, det vil ikke få radiofrekvenser til å bli mindre forstyrret og enheter vil ikke kunne kompensere for tapte signaler når de ikke kommer frem fort- eller intakte nok. Men forsvar gjerne sikkert den meningsløse summen du har brukt på ditt eget utstyr, for du tar totalt feil. Den eneste måten å løse jitter på er redundant trafikk. Det har jeg ikke sett enda.

 

 

Jitter er vel varierende pingtime over wifi ikke sant? Typisk når man har <1ms stabilt hele tiden, så plutselig en spike opp til 400ms så tilbake til <1ms. Dette opplever jeg ikke i det hele tatt på mitt oppsett, men hele tiden før når jeg brukte 2.4ghz 802.11n nettverk. Moderne rutere med flere antenner har flere strømmer med data mellom PC og ruter, om du har et matchende nettverkskort i PCen.

Endret av Galen Absalom
Lenke til kommentar

 

 

 

PL og jitter.

 

Holder meg til kabel.

 

Du får ikke packet loss og jitter med godt utstyr. Dette er noe som kommer fra gammelt og crappy trådløst utstyr.

 

 

Du får ikke packet loss? Noe overdrevent vil jeg si, selv om trådløst også har blitt bedre. Forøvrig er det ikke bare å bytte ut "crappy utstyr", når du angir feks den bærbare PCen som "crappy utstyr".

 

AtW

 

 

100% stabilt. 5 ghz nettverk, rimelig nært ruter. Testet over flere dager og fikk i praksis null issues med linjen.

 

 

Og du har målt null packet loss i flere dager på rad?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

En ting er hastigheten, en annen ting er stabiliteten ... sverger fortsatt til kabel der det er mulig :)

Kjører du kvalitetsutstyr slik som utstyret nevnt i artikkelen her, er stabiliteten på trådløs tilkobling helt upåklagelig. Inntrykket av at trådløst er ustabilt, er noe som stammer fra alt for mange med dårlig utstyr ferdig levert med billige bærbare, generiske rutere levert av bredbåndleverandører osv.
Da vet du ikke hva jitter er engang. Ganske enkelt feil så lenge du kun har 1 strøm med data. Du kan ha så bra utstyr du vil, det vil ikke få radiofrekvenser til å bli mindre forstyrret og enheter vil ikke kunne kompensere for tapte signaler når de ikke kommer frem fort- eller intakte nok. Men forsvar gjerne sikkert den meningsløse summen du har brukt på ditt eget utstyr, for du tar totalt feil. Den eneste måten å løse jitter på er redundant trafikk. Det har jeg ikke sett enda.

 

 <p>Jitter er vel varierende pingtime over wifi ikke sant? Typisk når man har

Da skal du prise deg rimelig heldig iht miljøet rundt deg. Stabilitet er 100% individuelt avhengig av nærliggende område, og ikke bare utstyr. Din nabo som kanskje har flere runde metalliske objekter i huset kan ha en helt annen erfaring.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

En ting er hastigheten, en annen ting er stabiliteten ... sverger fortsatt til kabel der det er mulig :)

Kjører du kvalitetsutstyr slik som utstyret nevnt i artikkelen her, er stabiliteten på trådløs tilkobling helt upåklagelig. Inntrykket av at trådløst er ustabilt, er noe som stammer fra alt for mange med dårlig utstyr ferdig levert med billige bærbare, generiske rutere levert av bredbåndleverandører osv.
Da vet du ikke hva jitter er engang. Ganske enkelt feil så lenge du kun har 1 strøm med data. Du kan ha så bra utstyr du vil, det vil ikke få radiofrekvenser til å bli mindre forstyrret og enheter vil ikke kunne kompensere for tapte signaler når de ikke kommer frem fort- eller intakte nok. Men forsvar gjerne sikkert den meningsløse summen du har brukt på ditt eget utstyr, for du tar totalt feil. Den eneste måten å løse jitter på er redundant trafikk. Det har jeg ikke sett enda.

 

 <p>Jitter er vel varierende pingtime over wifi ikke sant? Typisk når man har

Da skal du prise deg rimelig heldig iht miljøet rundt deg. Stabilitet er 100% individuelt avhengig av nærliggende område, og ikke bare utstyr. Din nabo som kanskje har flere runde metalliske objekter i huset kan ha en helt annen erfaring.

 

 

Har i praksis ingen interferance, og nesten ingen andre 5GHZ nettverk med noe særlig styrke jeg får inn i leiligheten. Kan godt være jeg er heldig, og det kun vil være såpass stabilt under optimale forhold. Men.. for meg fungerer det 100% stabilt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

PL og jitter.

 

Holder meg til kabel.

 

Du får ikke packet loss og jitter med godt utstyr. Dette er noe som kommer fra gammelt og crappy trådløst utstyr.

 

 

Du får ikke packet loss? Noe overdrevent vil jeg si, selv om trådløst også har blitt bedre. Forøvrig er det ikke bare å bytte ut "crappy utstyr", når du angir feks den bærbare PCen som "crappy utstyr".

 

AtW

 

 

100% stabilt. 5 ghz nettverk, rimelig nært ruter. Testet over flere dager og fikk i praksis null issues med linjen.

 

 

Og du har målt null packet loss i flere dager på rad?

 

AtW

 

 

Ja nesten, på en ping fra wifi PC til ruter for å eliminere problemer med nettet inn i huset. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

 

En får jo kjøpt kablet 10 GB og med 2 porter så blir vel det i teorien 20 GB, så lenge til trådløst slår det..

10Gb, ikke 10GB, man får dog 100Gb kort, og i 2 slot versjon...

 

Om vi ser bort ifra prisen så er det også uaktuelt i de fleste hjemmenett pga SFP og ikke Ethernet.

 

Men vil ikke akkurat si at dual port 10 Gbit = 20 Gbit heller. Man får ikke utnyttet full hastighet om man f.eks kun overfører en stor fil, men om det er flere store filer vil du få utnyttet det.

Endret av Slettet-jDflNq
Lenke til kommentar

Ingen tvil om at trådløs stadig blir bedre, men det blir også kablet nett enten det er kobber eller fiber.

Kabel er og blir bedre, raskere, tryggere.

Det eneste som er bedre med trådløst er nettop at det er trådløst - det gir enkel installasjon, og mulighet for portable produkter på nett. Om du kan finne en trådløslink på 160Gbps som fungerer stabilt over noen mil, kan du jo stikke innom meg, så setter jeg opp et par Netinsight Nimbra 688 og finner frem en passende kabel, så kan vi jo se hva som er best... Nimbraen er riktignok laget for å overfør video over nett, men det er i grunn bare praktisk for å teste.

Lenke til kommentar

For det første er dette hastighet med kryptering - dvs, reell dataoverføring er langt mindre. Dessuten vil to eller flere enheter måtte dele på denne båndbredden til accesspunktet.

 

For det andre må accesspunktet da ha kablet tilførsel på 10Gb for å ikke ha en flaskehals på tilførselen, og hvor mange har dét? (Jada, du kan ha trådløs tilkopling mellom to enheter uten at noen av de trenger kablet nett, da blir også båndbredden delt).

 

Du mente vel komprimering?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det må være den tåpeligste overskriften jeg noengang har lest på tek.no, gratulerer. En skulle tro journalisten kom rett fra Se og Hør eller tilsvarende tåkeheim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...