Gå til innhold

Fag på fagskolen i Bergen


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenker meg på automasjon eller elkraft på fagskolen i Bergen til høsten. Har fagbrev som elektriker og tar i å skaffer meg spesiell studiekompetanse som privatist. Det vil si, historie vg2/vg3, MatteR1/R2, Fysikk1, Naturfag vg1, Norsk skriftlig/muntlig/nynorsk. Så har jeg lest at du på fagskolen førsteåret blant annet har norsk, stemmer dette? Er det andre fag utenom elektrofagene du har på fagskolen? Og hvis dette er tilfelle, slipper jeg disse siden jeg skaffer meg studiekompetanse nå? Jeg skal ta 2 år på teknikken, for så å ta bachelor på høyskolen på 2 år. Så derfor må jeg egentlig ta R1, R2 og fysikk på teknikken, men disse slipper jeg mener jeg.

Endret av harlaut1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg tenker meg på automasjon eller elkraft på fagskolen i Bergen til høsten. Har fagbrev som elektriker og tar i å skaffer meg spesiell studiekompetanse som privatist. Det vil si, historie vg2/vg3, MatteR1/R2, Fysikk1, Naturfag vg1, Norsk skriftlig/muntlig/nynorsk. Så har jeg lest at du på fagskolen førsteåret blant annet har norsk, stemmer dette? Er det andre fag utenom elektrofagene du har på fagskolen? Og hvis dette er tilfelle, slipper jeg disse siden jeg skaffer meg studiekompetanse nå? Jeg skal ta 2 år på teknikken, for så å ta bachelor på høyskolen på 2 år. Så derfor må jeg egentlig ta R1, R2 og fysikk på teknikken, men disse slipper jeg mener jeg.

 

Hvorfor i alle dager skal du gå teknikken om du allerede er bestemt på å gå bachelor? 

 

Usikker på Norsk og slikt, men du slipper nok. slik er det på forkurs iallefall. R1/R2 sikrer deg innpass på høyskolen ja, men dette har du jo i år også om du fullfører studiekompetanse.. 

Lenke til kommentar

Fagskolen har både norsk, engelsk, matte og fysikk første året. Jeg ser du holder på å få generell studiekompetanse, men jeg tror enkelte fagskoleutdanningen gir deg direkte studiekompetanse. Det vil si at du får både tittelen fagskoleingeniør og generell studiekompetanse etter du har bestått fagskolen. Du kan lese mer om dette her.

 

Hvis du har fagbrev, teknisk fagskole og bachelor vil du stille meget sterkt i markedet, og nå til dags kan du få både teknisk fagskole og bachelor på 4 år hvis du gjør det måten du har tenkt til. 

Lenke til kommentar

Ta fagskolen og se hva som er i markedet etter det.  Jeg hadde samme plan som deg,  droppet bachelor da det ikke ga noe mer verken på muligheter, kompetanse eller lønn. Har jobbet som ingeniør siden jeg var ferdig på skolen. Og har fått ny jobb som prosjektleder i et stort selskap, hvor jeg begynner 1. juni.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva du vil frem til her.    Altså,  greit nok hvis man skal jobbe med forskning,  utvikling osv.  Men de færreste gjør dette,  de jeg kjenner til som har gått universitet/høyskole og fagskole jobber som faglige ledere,  prosjektledere, ingeniører i enten elektrobedrifter eller nettselskaper.  Så beklager når jeg sier at kompetansen ikke er så forskjelllig.  Den matematikken jeg har hatt behov for i jobbsammenheng lærte jeg på barneskolen.

 

Ønsker man dog, som nevnt å jobbe med forskning og mer i den retningen så er helt klart universitet veien å gå.  Men det er absolutt ikke nødvendig. Man må nesten spørre seg om det er verdt det om man må gå arbeidsløs i 1 år mer, og muligens ha 1 år mer i studielån. :)

Lenke til kommentar

Kan også nevnes at fagskolen har mer praktiske fag,  dvs,  de er alle teoretiske,  men går direkte på det du trenger i arbeidslivet.  I fag som Ledelse, Økonomi, Markedsføring,  Presentasjoner, Rapporter, Anbudsberegninger, Arbeidsmiljøloven, samt andre lovverk tilknyttet den respektive linjen man går. (Bygg, elektro, kem osv.) Utdanningen fra fagskolen skal tross alt gjøre deg klar for å drive eget selskap med ansatte.

Mens på universitetet er det mer fokus på dybde i teorien, og mindre fokus på det som kanskje hadde vært fornuftig i forhold til å være mer klar for det arbeidslivet de fleste havner i etterpå.  Men det er jo slik universitet er bygget opp sånn faglig sett, og ser nok ikke at det kommer til å endre seg på sikt.  Og for all del, kan jo tenkes at det fornuftige er en god blanding av folk med forskjellige bakgrunner,  så alle kan lære litt mer. Man sier jo at universitet er egentlig en utdanning i å lære å tenke sjøl, være kritisk, finne løsninger.  Men dette gjelder nok de fleste utdanninger på høyere nivå :)

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva du vil frem til her.    Altså,  greit nok hvis man skal jobbe med forskning,  utvikling osv.  Men de færreste gjør dette,  de jeg kjenner til som har gått universitet/høyskole og fagskole jobber som faglige ledere,  prosjektledere, ingeniører i enten elektrobedrifter eller nettselskaper.  Så beklager når jeg sier at kompetansen ikke er så forskjelllig.  Den matematikken jeg har hatt behov for i jobbsammenheng lærte jeg på barneskolen.

 

Ønsker man dog, som nevnt å jobbe med forskning og mer i den retningen så er helt klart universitet veien å gå.  Men det er absolutt ikke nødvendig. Man må nesten spørre seg om det er verdt det om man må gå arbeidsløs i 1 år mer, og muligens ha 1 år mer i studielån. :)

 

Jeg vill bare frem til at man ender ikke opp med samme kompetanse som det gjerne kom frem i ditt innlegg. Det var ikke for å rakke ned på hverken din eller min utdanning, bare det at det er en forskjell :) 

 

Personlig tar jeg universitets veien for de stillingene en typisk får med teknikken har jeg allerede hatt via fagbrev. 

 

Men jeg er enig, ofte er det mer en nok med teknikken, kommer bare an på hva en ønsker :) 

Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg tenker meg på automasjon eller elkraft på fagskolen i Bergen til høsten. Har fagbrev som elektriker og tar i å skaffer meg spesiell studiekompetanse som privatist. Det vil si, historie vg2/vg3, MatteR1/R2, Fysikk1, Naturfag vg1, Norsk skriftlig/muntlig/nynorsk. Så har jeg lest at du på fagskolen førsteåret blant annet har norsk, stemmer dette? Er det andre fag utenom elektrofagene du har på fagskolen? Og hvis dette er tilfelle, slipper jeg disse siden jeg skaffer meg studiekompetanse nå? Jeg skal ta 2 år på teknikken, for så å ta bachelor på høyskolen på 2 år. Så derfor må jeg egentlig ta R1, R2 og fysikk på teknikken, men disse slipper jeg mener jeg.

 

Hvorfor i alle dager skal du gå teknikken om du allerede er bestemt på å gå bachelor? 

 

Usikker på Norsk og slikt, men du slipper nok. slik er det på forkurs iallefall. R1/R2 sikrer deg innpass på høyskolen ja, men dette har du jo i år også om du fullfører studiekompetanse.. 

 

 

For du får teknikken og bachelor på 4 år? Og er rimelig sikker på at jeg vil stille veldig sterkt senere når jeg i tillegg har fagbrev. Istedenfor en bachelor på 3 år, får jeg også teknikken med bare 1 år ekstra på skole.

Lenke til kommentar

Ta fagskolen og se hva som er i markedet etter det.  Jeg hadde samme plan som deg,  droppet bachelor da det ikke ga noe mer verken på muligheter, kompetanse eller lønn. Har jobbet som ingeniør siden jeg var ferdig på skolen. Og har fått ny jobb som prosjektleder i et stort selskap, hvor jeg begynner 1. juni.

Ja er det jeg tenker. Kommer til å søke på jobber etter teknikken, så hvis det er noe som er veldig interessant så kan det godt være jeg dropper bachelor. Må jo også se an om motivasjonen er der til 2 år ekstra på skole! Takk for flerne fine svar!

Lenke til kommentar

 

 

 

For du får teknikken og bachelor på 4 år? Og er rimelig sikker på at jeg vil stille veldig sterkt senere når jeg i tillegg har fagbrev. Istedenfor en bachelor på 3 år, får jeg også teknikken med bare 1 år ekstra på skole.

 

 

Poenget var bare at du kunne ta den på 3.

 

At en stiller noe sterkere har jeg ikke inntrykk av, men her har jeg muligens feil. Ser ikke helt hvilke stillinger en skal stille sterkere for. 

 

Det som dog er fint er jo at du etter to år kan jobbe litt osv, altså du kan ta en pause eller bare jobbe ved siden av skolen i ny stilling osv.

 

uansett hva du gjør så kan du ikke gjøre feil, lykke til :)

Lenke til kommentar

 

 

 

For du får teknikken og bachelor på 4 år? Og er rimelig sikker på at jeg vil stille veldig sterkt senere når jeg i tillegg har fagbrev. Istedenfor en bachelor på 3 år, får jeg også teknikken med bare 1 år ekstra på skole.

 

 

Poenget var bare at du kunne ta den på 3.

 

At en stiller noe sterkere har jeg ikke inntrykk av, men her har jeg muligens feil. Ser ikke helt hvilke stillinger en skal stille sterkere for. 

 

Det som dog er fint er jo at du etter to år kan jobbe litt osv, altså du kan ta en pause eller bare jobbe ved siden av skolen i ny stilling osv.

 

uansett hva du gjør så kan du ikke gjøre feil, lykke til :)

 

 

Ja, det er mange muligheter.. Skal innrømme det står litt på at jeg ikke vil at dette året som privatist skal være bortkastet, men i fjor visste jeg ikke om 2+2 ordningen. Jeg er også mer praktisk anlagt så derfor tror jeg at hvis jeg har teknikken vil jeg forstå mye mer på høyskolen. Ser litt på det som at jeg jeg bruker 1 ekstra år på bacheloren, men vil kanskje få en del bedre karakterer. Håper også på å slippe norskfagene osv, så jeg kun kan fokusere på de tekniske fagene. Da angrer jeg ikke totalt på dette året vertfall! Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...