Gå til innhold

syns du Bibelen er vanskelig å forstå


Anbefalte innlegg

Vi har alt å vinne og intet å tape når vi bestreber oss på å behage Gud i alle ting. Salmisten sier til ham: Du skal kunngjøre meg livets vei, gledes fylde er for ditt åsyn, livsalighet ved din høyre hånd evennelig. ( salme 16:11 )

 

Satan djevelen forsøker imidlertid å vende menneskene bort fra den sanne tilbedelse og lede dem inn på veier som Jehova Gud ikke har behag i. Et av de midler han benytter seg av, er populære skikker ( Jul ) som er i strid med bibelens lære.

 

Ikke alle populære skikker er urette. Men hvis de har sin rot i falsk religion eller på annen måte er i strid med bibelens prinsipper, mishager de Gud. Det er interessant å merke seg at de fleste av de populære skikker som blir fulgt i vår tid er av religiøs natur. Ettersom vi allerede har sett at de verdslige religioner har vendt seg bort fra bibelens normer for ren tilbedelse burde vi ikke bli overrasket over å oppdage at mange av deres skikker er basert på hedenske religiøse skikker.

 

Hvorfor svarer du ikke på det folk spør om?

 

Hvordan behandler jehovas vitne "frafalne" barn? Blir de utstøtt? Det er et enkelt spørsmål som du helt fint evner svare på uten bibel siteringer. 

 

Hvis det er tilfelle at barn blir mishandlet i jehovas vitne, hvorfor tar du ikke avstand fra denne avskyelige praksisen? Det viktigste i livet er sine barns helse, vel og ve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes bibelen er uklar og vanskelig å forstå. Når var det verden skulle gå under?

 

Dødssekten Jehovas Vitne har spådd 1878, 1881, 1914, 1918, 1925 og 1975. Skal vi tro på såkalte "vitner" neste gang de bestemmer seg for dato?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes bibelen er uklar og vanskelig å forstå. Når var det verden skulle gå under?

 

Dødssekten Jehovas Vitne har spådd 1878, 1881, 1914, 1918, 1925 og 1975. Skal vi tro på såkalte "vitner" neste gang de bestemmer seg for dato?

De har lært av sine feil og melder ikke lengere noe dato, men proklamerer at enden er nært forestående og jo lengere tiden går jo nærmere kommer den.

Så spørs det hvor lenge de greier å holde medlemmene sine i spenning etterhvert som tida går, for når jeg parkerer tøflene en gang så venter de i spenning fortsatt.

Jeg er vokst opp med dette og harmageddon skulle komme før jeg blei voksen og jeg skulle hvertfall ikke bli gammel i denne verden.

Nå er 34 år gått siden jeg flrste gangen fikk høre om denne trosretningen og inngenting har hendt.

Som ungdom innen JV håpet vi at vi skulle rekke å få lappen og kjøre bil før harmageddon.

Nå har jeg hatt lappen i over 20 år.

Og sånn går dagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bibelen som helhet er vanskelig å forstå, fordi den taler om emner som man/den ikke kan definere klart og gjenomføre på et objektivt grunnlag. Et klassisk ekspempel er tema "ånd". Hva er en ånd/den hellige ånd? Hvordan, når, hvor osv får man den hellige ånd? Dette er en av grunnene til splittelser innfor kristenheten.

Lenke til kommentar

Hvorfor hevder folk at de blir ateister av å lese den? Har de alle kristenbriller på?

 

Nei, var vel nettopp jesus brillene som IKKE var på når jeg leste bibelen første gang som trettenåring... Grunnen til at jeg, og veldig mange med meg, ble ateister etter å ha lest bibelen er rett og slett fordi vi føler det under vår verdighet å tilbe en primitiv, brutal og dum gud. Hvis bibelen var sann så var det nettopp brutal, primitiv og dum den kristne/jødiske guden ville vært, helt ute av stand til å finne løsninger uten at minst et lik blir liggende igjen...

 

"Salig er den som klasker spebarn mot klippene" og lignende brutale uhyrligheter er det fullt av i bibelen, der en gud som elsker lukten av brennende dyrelik fremstår som et grufullt monster uten like i noen andre fantasy bøker. Incest, drap av uskyldige, urettferdighet, sinnsyke straffer for ting som for innbilte synder og når den "endelige" løsningen i form av denne gudens sønn kommer så dreper han sønnen også... Ingen smart og kjærlig gud ville løst et problem på denne måten... og mens sønnen (ham selv) snubler rundt på jorden gjør han lite gjennomtenkte ting... Han blir forbanna på et fiken tre fordi det ikke gir frukt utenfor sesong... (Er han ikke en gud og vet slike ting?), han er en dyreplager med eksponeringsbehov når jesus må tøffe seg når han jaget ut onde ånder, for isteden for å bare tilintetgjøre åndene jager han dem inn i griser, som må drukne seg for å bli kvitt dem... (en allmektig gud ville visst bedre, en primitiv og dum gud ville ikke visst bedre). Han var for kvinne undertrykking (en allmektig gud ville visst bedre, en primitiv og dum gud ville ikke visst bedre) og han sa ingenting om hvor feil det er å eie andre mennesker, slaveri (en allmektig gud ville visst bedre, en primitiv og dum gud ville ikke visst bedre)

 

Alt i alt gjør bibelen selv denne guden til en primitiv, brutal og dum gud det er under alles verdighet å tjene... Synd at de fleste som tror er så redde for den straffen de tror de får ved å tvile på dette røret at de rett og slett ikke tørr å gjøre annet enn å tilbe dette monsteret, de tørr til og med ikke annet enn å kalle dette uhyrlige monstret for kjærlighet, enda denne guden gjerne ser at vi innskrenker den menneskelieg kjærligheten kraftig og til og med krever straff over dem som vil utvide kjærlighet...

 

Og vet du, så primitiv, brutal og dum som den kristne/jødiske/muslimske guden fremstår og samtidig være orginatoren bak universet er det ingen gud som kan være... Vi har rett og slett utkonkurert denne guden på moral og etikk. De fleste menneskene her i landet har en langt bedre moral og etikk enn det denne jesusen hadde, og hadde jesus levd i dag ville han fremstått som en arrogant, umoralsk og  ignorant drittsekk med et enormt eksponerings behov og ute av stand til å se helheten i verden.....

 

Så det er like greit at denne guden er oppdiktet tenker jeg, for du verden for et monster vi hadde hatt med å gjøre om denne guden eksisterte!!

Lenke til kommentar

 

Bibelen er ikke vanskelig å forstå. Det er den kristne fortolkning som er vanskelig å forstå.

You're one in a million!

Hvorfor hevder folk at de blir ateister av å lese den? Har de alle kristenbriller på?

 

Er jeg "one in a million" som finner bibelen lett å forstå, eller er jeg "one in a million" som finner den kristne måten å tolke bibelen vanskelig å forstå?

 

Jeg tror at oppegående mennesker blir ateister ved å lese bibelen fordi kristne hevder at bibelen er sann.

 

Hva er kristenbriller?

Lenke til kommentar

 

 

Bibelen er ikke vanskelig å forstå. Det er den kristne fortolkning som er vanskelig å forstå.

You're one in a million!

Hvorfor hevder folk at de blir ateister av å lese den? Har de alle kristenbriller på?

 

Er jeg "one in a million" som finner bibelen lett å forstå, eller er jeg "one in a million" som finner den kristne måten å tolke bibelen vanskelig å forstå?

 

Jeg tror at oppegående mennesker blir ateister ved å lese bibelen fordi kristne hevder at bibelen er sann.

 

Hva er kristenbriller?

 

Den første. 

 

Det kan være det.

 

Kristenbriller var bare noe jeg fant opp slik jeg tolket innlegget ditt. Jeg misforstod.

Lenke til kommentar

RWS:

Ja, kan se for meg at det er en god grunn. Det er flere kristne som reagerer på ting som står når de hører det, men de 'legger det under senga', og tar til seg håp, trøst, og glede fra random vers gjenom bøkene i bibelen. 

Dessverre(?) så leser ikke mange kristne veldig mye, da de virker til å mangle disiplin eller vilje til det. Dette fører til at de ikke har alt dette som man reagerer på flyvende oppi topplokket til en hvertid som du virker å ha :)

Endret av cuberen
Lenke til kommentar

Vi må ha hjelpemidler , det er våkn opp og vakttårnet bladet som hjelper deg til å fortstå bedre på bibelen.

 

www.jw.org/no

Nei det gjør de ikke og spesielt med tanke på deres ny verdensoversettelse av bibelen er tilpasset deres egen doktrine uten å ta helt hensyn til grunnteksten.

Det hjelper heller ikke at dere feilsiterer når dere skal beskrive hva andre utenfor organisasjonen mener.

Så nei vakttårnets publikasjoner hjelper ikke med å forstå bibelen bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi må ha hjelpemidler , det er våkn opp og vakttårnet bladet som hjelper deg til å fortstå bedre på bibelen.

 

www.jw.org/no

 

På jw sine sider så star det som nevnt tidligere, sitat:

"Du trenger ikke Å være svært intelligent eller ha høyere utdannelse for å forstå bibelen."

https://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/forsta-bibelen/

 

Men du mener den er så vanskelig å forstå at man trenger både "vakttårnet" og "våkn opp" for å skjønne noe :) Våkn opp, sier nå jeg.

Lenke til kommentar

 

Vi må ha hjelpemidler , det er våkn opp og vakttårnet bladet som hjelper deg til å fortstå bedre på bibelen.

 

www.jw.org/no

På jw sine sider så star det som nevnt tidligere, sitat:

"Du trenger ikke Å være svært intelligent eller ha høyere utdannelse for å forstå bibelen."

https://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/forsta-bibelen/

 

Men du mener den er så vanskelig å forstå at man trenger både "vakttårnet" og "våkn opp" for å skjønne noe :) Våkn opp, sier nå jeg.

 

 

JA

 

Tenk deg to menn som prøver å reparere hver sin bil. Den ene mannen kaster oppgitt verktøyet fra seg. Den andre fortsetter ufortrødent. Han reparer feilen, vrir om tenningsnøkkelen og smiler fornøyd idet motoren starter og går jevnt. Det er ikke vanskelig å gjette seg til hvem av dem som hadde en instruksjonsbok fra fabrikanten.

Lenke til kommentar

 

 

Vi må ha hjelpemidler , det er våkn opp og vakttårnet bladet som hjelper deg til å fortstå bedre på bibelen.

 

www.jw.org/no

På jw sine sider så star det som nevnt tidligere, sitat:

"Du trenger ikke Å være svært intelligent eller ha høyere utdannelse for å forstå bibelen."

https://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/forsta-bibelen/

 

Men du mener den er så vanskelig å forstå at man trenger både "vakttårnet" og "våkn opp" for å skjønne noe :) Våkn opp, sier nå jeg.

 

 

JA

 

Tenk deg to menn som prøver å reparere hver sin bil. Den ene mannen kaster oppgitt verktøyet fra seg. Den andre fortsetter ufortrødent. Han reparer feilen, vrir om tenningsnøkkelen og smiler fornøyd idet motoren starter og går jevnt. Det er ikke vanskelig å gjette seg til hvem av dem som hadde en instruksjonsbok fra fabrikanten.

 

Litt værre når instruksjonsboka er til en Russisk Lada mens du skrur på en Citroen.

Lenke til kommentar

 

 

Vi må ha hjelpemidler , det er våkn opp og vakttårnet bladet som hjelper deg til å fortstå bedre på bibelen.

 

www.jw.org/no

 

På jw sine sider så star det som nevnt tidligere, sitat:

"Du trenger ikke Å være svært intelligent eller ha høyere utdannelse for å forstå bibelen."https://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/forsta-bibelen/

Men du mener den er så vanskelig å forstå at man trenger både "vakttårnet" og "våkn opp" for å skjønne noe :) Våkn opp, sier nå jeg.

 

JA

 

Tenk deg to menn som prøver å reparere hver sin bil. Den ene mannen kaster oppgitt verktøyet fra seg. Den andre fortsetter ufortrødent. Han reparer feilen, vrir om tenningsnøkkelen og smiler fornøyd idet motoren starter og går jevnt. Det er ikke vanskelig å gjette seg til hvem av dem som hadde en instruksjonsbok fra fabrikanten.

Litt dårlig instruksjonsbok (bibelen) når du må ha to andre bøker for å forstå hva som står i instruksjonsboka :)

Lenke til kommentar

 

Det er flere kristne som reagerer på ting som står når de hører det, men de 'legger det under senga', og tar til seg håp, trøst, og glede fra random vers gjenom bøkene i bibelen.

De cherry picker med andre ord....

 

De deler og liker det de liker og lar det de ikke liker være.... Helt til en eller annen autoritær idiot krever at de sier/gjør/handler på det de ikke liker også...

 

Og det går fint an å ha håp, trøst og glede som et ærlig menneske også... Man trenger ikke å tro på et uærlig grunnlag for å oppnå det...

Lenke til kommentar

Når vi går på gaten en mørk kveld, setter vi pris på gatelyktene som hjelper oss til å finne veien. Lyset fra dem får oss til å føle oss tryggge. Nå, i den mørkeste tid verden noen gang har opplevd, setter vi virkelig pris på verdifull veiledning som kan vise hvilken vei vi selv og vår familie må gå. Og hvis vi kan få veiledning som viser hvordan vi kan oppnå en lykkelig framtid, ønsker vi naturligvis å vite hvor vi kan finne den.

 

En vis mann sa en gang til Gud: Ditt ord er en lykte for min fot og et lys for min sti. ( Salme 119: 105 ) Guds ord finner vi i bibelen. Hvis du undersøker bibelen, vil du oppdage at den inneholder praktiske veiledning som kan hjelpe til å oppnå et lykkelig og meningsfylt liv. Bibelen kan være av stor praktisk verdi for oss.

Lenke til kommentar

Når vi går på gaten en mørk kveld, setter vi pris på gatelyktene som hjelper oss til å finne veien. Lyset fra dem får oss til å føle oss tryggge. Nå, i den mørkeste tid verden noen gang har opplevd, setter vi virkelig pris på verdifull veiledning som kan vise hvilken vei vi selv og vår familie må gå. Og hvis vi kan få veiledning som viser hvordan vi kan oppnå en lykkelig framtid, ønsker vi naturligvis å vite hvor vi kan finne den.

 

En vis mann sa en gang til Gud: Ditt ord er en lykte for min fot og et lys for min sti. ( Salme 119: 105 ) Guds ord finner vi i bibelen. Hvis du undersøker bibelen, vil du oppdage at den inneholder praktiske veiledning som kan hjelpe til å oppnå et lykkelig og meningsfylt liv. Bibelen kan være av stor praktisk verdi for oss.

Ja den gatelykta di er det nok best å følge. Ellers så blir det en plass i helvete til evig tid. Hvordan behandles tidligere medlemmer av jehovas som ikke lenger gidder å følge denne gatelykta di?

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg vi har hatt værre tider før for vi har tross alt 2 verdenskriger bak oss og har det relativt trygt nå.

Og om ikke krig er ille nok hadde vi svartedauden som drepte 75 millioner mennesker påm1300 tallet.

Det er minst like mange som eller flere en de som døde under 2. verdenskrig.

Jovist har vi kriger, men kriger hører til på denne planeten, det har skaperen latt nedtegne på the holy laptop og satt apokalypsen til å passe på men det er relativt isolerte kriger og ikke som det var under de 2 verdenskrigene vi har hatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...