Geekeern Skrevet 2. mai 2016 Skrevet 2. mai 2016 Hei, Jeg skal være åpne opp ny butikk og trenger litt hjelp og veiledning i forhold til kontaktpunkter for bredbånd. Jeg vil helst spare inn penger på å gjøre det selv enn å ha svin dyr kostnader ved å leie inn en elektriker som tar skyhøye timespris. Jeg skal ha nettverkskabel som går fra ruter/patche panel til ulike lokasjoner til kontaktpunkter i butikken. Hva trenger jeg av utstyr? Så vidt jeg vet trenger jeg: Patche panel - hvilke type og modell? det skal ikke være mer enn 10-15 punkter jeg skal sette opp i butikken. Type kabel? Cat5? Cat5E? Cat6? RJ45 kontaktpunkt hvilke type? må ha enkel og dobbel Andre type utstyr? Har noen en slik komplett brukveiledning på hvordan man kan utføre arbeidet selv fra patche panel frem til kontaktpunkt? setter stor pris på hjelp!
TMB Skrevet 3. mai 2016 Skrevet 3. mai 2016 Hei Du trenger et 19" patchepanel ja, og et 19" rackskap. Type og modell spiller vel ingen stor rolle så lenge du ikke kjøper noe til 30kr fra eBay.. Det finnes både de panelene med 24/48 ferdige porter på, som man bare terminererer kabelen bak, også finnes det de med 24/48 tomme hull hvor du selv må kjøpe konnektorene ("keystones") i tillegg og feste på kabelen, for så å klikke de inn i hullene i panelet. Det avhenger av hvor mange punkter du skal ha nå/senere hva som blir billigst og best for ditt oppsett. Jeg hadde gått for Cat6 UTP om jeg skulle lagt nytti dag, ikke stor prisforskjell uansett. Når det gjelder kontaktpunkt hadde jeg gått for Elko sine, litt pricy men synes de er best. Også trenger du en "kronetang" (LSA-verktøy) for å terminere kabelen i kontaktene, og muligens til å terminere kabelen bak patchepanel om du går for ferdig type. Om du har varianten med keystones pleier det å bare være å fordele lederne inni og klikke den sammen, eventuelt trenger man en liten "klikkedings" (i mangel på bedre ord ) men det avhenger igjen av modell Når du terminererer kabelen kan man velge mellom å følge A eller B-fargekode, det er B du skal følge.
Calibreeze_ Skrevet 3. mai 2016 Skrevet 3. mai 2016 Må si meg enig med TMB her, men vil tilføye:Sørg for å kjøpe et stort nok rackskap først som sist. Da tenker jeg ikke i dybden, men primært høyden. Alt for mange skal spare 2-300kr, og kjøper et som er for lite. Gå for et 8 til 10U (U står vel for Unit så vidt jeg vet, og er 1,5" stort), og skru dette på en passelig vegg. Fra dette skapet trekker du 2xCat6 kabler (prisforskjellen kontra cat5 er marginal) til de pungtene du ser for deg at du trenger. Det _ER_ billigere å trekke en, men når du først holder på, så er igjen prisforskjellen marginal, og du slepper å flytte unna hyller etc om du må til med flere i ettertid. Pass på og merk kablene i begge ender, en tusj og streker funker fint, alternativt maskeringstape og tusj. Når det kommer til kontakter så er det Elko som er 'standard', men der er et merke som heter D-Brand som har kommet for fult siste årene, og er absolutt på høyde med Elko, men ca halve prisen. En Elko-kontakt ligger på ca 150/200kr (enkel/dobbel). Når det kommer til patchepanel så har du en del alternativer.Først må du finne ut hvor mange (doble) pungter du skal ha, og dernest finne et passende panel. For å få det billigst og enklest, så ville jeg forhørt meg med en kompis som er elektriker/automatiker/telecom-dude, om du har en, så kan han kjøpe inn det du trenger på en elektro-grossist, da disse tingene ikke er _vanlig_ hyllevare i butikker som Claes Ohlson osv, alternativet er jo selvsagt nettbutikker.Fant et rack og patchepanel på multicom:http://www.multicom.no/startech-8u-open-frame-wall/cat-p/c/p2435676 http://www.multicom.no/deltaco-patchepanel-19,-cat6,-24/cat-p/c/p7161098 Alternativt kan du også få rack-skap i musikkforetninger, men disse har vanligvis hjul under seg, noe som også kan være praktisk, men da vil du "ta" gulvplass, da er rack-skap vanligvis kan skruse fast i veggen f.eks over en dør eller lignende. Tror de bør fungere bra. Når det kommer til kontakter, så har de det på Clasern, i alle fall Elko.Til slutt trenger du et "Kroneverktøy"/LSA-verktøy som TMB skriver. Disse har de også på CO, og koster rundt en 500lapp. http://www.stikkontakten.no/users/stikkontakten_mystore_no/images/05939_Elko_Kobl_verkt_y_LSA__1.png Kabel kommer vanligvis på tromler/ruller på 305meter (1000 fot), men mulig du kan finne kortere lenger på CO eller andre tilsvarende palsser. Hilsen Telekommunikasonsmontøren Ps. Sørg også for å få fram kabel til/fra telefon-uttaket som går "ut i gata", til dette racket
Bjonness406 Skrevet 3. mai 2016 Skrevet 3. mai 2016 Enig med det som foreslås over her Men syns dette rack skapet er finere https://www.komplett.no/product/354341/pc-nettbrett/server-infrastruktur/rackskap/deltaco-19-rack-wallmounted-6u-600x450 Krone verktøy: https://www.komplett.no/product/120281/datautstyr/kabler/tilbehoer/lsa-krone-verktoey Pass også på å kjøpe kabel med solid kjerne, også kalt installasjonskabel.
TMB Skrevet 3. mai 2016 Skrevet 3. mai 2016 (endret) Jeg har det skapet der, anbefales Endret 3. mai 2016 av TMB
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå