Gå til innhold

[Løst] Heving av stasjonær datamaskin kjøpt hos Expert


Anbefalte innlegg

Expert har jeg alltid unngått som pesten og det virker som jeg har gjort et godt valg

Jeg har selv kun gode erfaringer med Expert... dømmer man en hel landsdekkende kjede på grunn av en enkelthendelse en eller annen plass har man vel ikke akkurat det beste grunnlaget.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Hei alle sammen. Beklager at jeg ikke har oppdatert tråden på lenge, men det er ikke uten grunn. For å forklare meget kort og raskt. Jeg har siden 03.05.2016 blitt kastet frem og tilbake mellom forskjellige kundebehandlere i Expert, hvorav ingen av dem kunne gi meg tilbakemelding på om mitt krav om heving var godkjent eller ikke.

 

Dermed måtte jeg purre flere ganger før jeg endelig fikk et svar. Svaret er som følger: Ifølge Infocare sine rapporter etter hver av de fire gangene datamaskinen har hvert levert inn hos dem. Er resultatet av rapportene hver gang, at det ikke er noe galt med datamaskinen. Selv om de har erkjent på e-post at de har byttet strømforsyning på grunn av at den var defekt ved en av innleveringene. På grunn av at rapporten til Infocare sier at det ikke er noe feil med datamaskinen. Er det ikke grunnlag for heving i følge Expert. Dette er uavhengig om den er levert inn fire ganger, hvor jeg har klaget på at samme mangelen/feilene er der. Og uavhengig av hva Infocare har skrevet skriftlig til meg på e-post. Erkjennelsen jeg motokk fra Infocare på e-post, som jeg har postet tidligere i denne tråden. Ble ikke lagt vekt til og påvirket ikke denne avgjørelsen.

 

Jeg er fortsatt uenig i avgjørelsen til Expert og har sendt saken til Forbrukerrådet. Jeg venter på svar fra Forbrukerrådet men forventer at det kan ta en stund. På bakgrunn av hvor tidkrevende det har hvert å sende inn datamaskinen fire ganger. Har det også oppstått mange e-poster og andre dokumenter. Forbrukerrådet kommer til å måtte bruke en del tid på å gå igjennom alle dokumentene.

 

Jeg kommer til å oppdatere tråden når jeg får svar fra Forbrukerrådet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir min siste post i denne tråden. Forbrukerrådet fortalte meg at måtte ha send datamaskinen til et annet serviceverksted og fått skriftlig bekreftelse av dem om at det er noe galt med datamaskinen. Noe som hadde kostet penger. I tillegg måtte jeg ha gått til Forbrukertvist utvalget som hadde tatt i følge Forbrukerrådet minst åtte måneder. Jeg har ikke tid til dette da jeg skal flytte om litt over en måned.

 

Så jeg bestemte meg for å hente datamaskinen og fikse den selv. Noe jeg har klart, ulyden eksisterer ikke lenger ... Jeg fikset det med å bytte strømforsyningen på datamaskinen. For å presisere, så er løsningen å bytte strømforsyningene til et annet merke enn det man brukte første gang. Altså prøve forskjellige strømforsyninger til man løser problemet.

 

En dag etterpå mottok jeg krav om å betale for at maskinen har hvert levert inn igjen, siden de ikke fant feil igjen .. 

 

Så slutt resultatet av hele saken min: Jeg betalte 16 999 kroner for datamaskinen, har måtte pådra meg over 2500 kroner i verksteds regninger uten at den ble fikset. Pluss 700 kroner for å kjøpe ny strømforsyning slik at jeg kunne fikse den selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en historie TS. Min dypeste medfølelse. 

 

Jeg ville ha delt både med infocare og expert hva som var årsaken til tullet med lyden, og prøvd å få dekt dine utgifter iallefall. Jeg ville neppe godtatt å betale noe for en jobb som de skulle ha gjort, og ikke klart å få til. 

 

Av nysgjerrighet. Hva fikk deg til å mistenke PSU?

Lenke til kommentar

For en historie TS. Min dypeste medfølelse. 

 

Jeg ville ha delt både med infocare og expert hva som var årsaken til tullet med lyden, og prøvd å få dekt dine utgifter iallefall. Jeg ville neppe godtatt å betale noe for en jobb som de skulle ha gjort, og ikke klart å få til. 

 

Av nysgjerrighet. Hva fikk deg til å mistenke PSU?

Takk. Å dele løsningen min med Expert og Infocare har ingen hensikt, da de mener at det ikke var noe galt med datamaskinen til å begynne med. Jeg er enig at det er uakseptabelt å betale for slik service, men jeg velger å løse saken på denne måten fordi jeg skal som sagt flytte. Skal flytte såpass langt unna at jeg ikke har tid eller mulighet til å fortsette å kjempe videre med denne saken. Det at jeg ikke fortsetter å kjempe videre med denne saken strider mot alle mine prinsipper. Men jeg har som sagt ikke mulighet til det, dessverre ..

 

Hva som fikk meg til å mistenke PSU var ganske enkelt. Et fem minutters google søk på problemet mitt ga meg et par mulige løsninger på problemet. Ut ifra de løsningene jeg fant, virket PSU løsningen med å bytte PSU med annet merke og modell som den mest logiske. Bestilte ny PSU fra Komplett, puttet den i datamaskinen og det løste problemet. Tok meg totalt 4-5 dager å løse problemet da jeg måtte vente på å motta PSU i posten fra Komplett.

 

PSU løsningen var mest logisk på grunn av min 20 års erfaring med bruk av datamaskiner, samt utdannelse i IT og erfaring med å bygge egne datamaskiner tidligere. Jeg valgte å kjøpe en ferdigbygd datamaskin denne gangen da jeg har hatt uflaks tidligere med at mange datakomponenter jeg har bestilt, var defekt ved levering. Som førte til at jeg måtte sende komponentene tilbake og få nye.

 

Jeg har hele tiden hatt muligheten til å fikse datamaskinen selv. Men hvis serviceverkstedet fikset det for meg, så hadde det ikke kostet meg noen ting. Og hvis PSU løsningen ikke var løsningen på problemet, så kunne kostnaden av andre komponenter hvert dyre. Det var derfor jeg valgte å levere den inn. Men det viste seg å være en grov tabbe. Jeg kommer heretter til å fikse alle data relaterte problemer på egen regning fra nå av. Da jeg vet at jeg får fikset problemet og at det blir gjort ordentlig. Og at det ikke koster meg mer enn det, det koster meg å fikse det selv ved å kjøpe deler på egen regning.

Endret av -NB1AMJBI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har nok en annen nettspenning hjemme hos deg en de har hos infocare, så det er ikke sikkert feilen var tilstede under testing hos dem.

 

De burde nok vært hjemme hos deg å hørt feilen.

 

Når det er sakt ville kansje feilen forsvunnet nå når du flytter og kansje får en annen nettspenning igjen.

Coil whine i PSU kan være veldig avhengig av nettspenningen som kan variere mellom 220-240V.

Lenke til kommentar

Du har nok en annen nettspenning hjemme hos deg en de har hos infocare, så det er ikke sikkert feilen var tilstede under testing hos dem.

 

De burde nok vært hjemme hos deg å hørt feilen.

 

Når det er sakt ville kansje feilen forsvunnet nå når du flytter og kansje får en annen nettspenning igjen.

Coil whine i PSU kan være veldig avhengig av nettspenningen som kan variere mellom 220-240V.

Datamaskinen ble testet hjemme hos meg og i Expert sin butikk. Feilen vedrørte ved begge stedene. De ansatte ved Expert sin butikk hørte også ulyden og var enig i at det må være en feil. Men siden Infocare er serviceverkstedet og den fagkyndige delen, så vektlegges deres mening om at det ikke er feil ved datamaskinen mest. Infocare har erkjent at de hørte ulyden, så den oppsto også hos Infocare. Men igjen, ifølge dem så er det ikke feil at en datamaskin skal lage en skarp ulyd fra datamaskinen selv og at ulyden kommer ut igjennom hodetelefon og mikrofon utgangen foran på datamaskinen. 

 

Uansett så har jeg fikset feilen selv.

Endret av -NB1AMJBI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...