Gå til innhold

Jeg valgte Ubuntu MATE og her er hvorfor


Anbefalte innlegg

Etter eksprimentering med flere distroer, fant jeg meg omsider hjemme i Ubuntu MATE 16.04.

 

Kubuntu 15.10; Ustabilt operativsystem. Kjørte dårlig på open source drivere for ATI skjermkortet mitt som hørtes ut som et lokomotiv og KDE kræsjet konstant. Jeg ga opp dette etter noen dagers bruk.

 

Manjaro XFCE: Veldig raskt og fint å se på, men her må du desverre være god på terminalen. Rolling release gjør at det kommer oppdateringer som gjør at du må inn og fikse på noe, som f.eks når desktopen min trynet pga oppgradering fra GTK2 til GTK3, pluss det har store mangler på drivere for f.eks skrivere. Etter en time med googling og eksprimentering, fikk jeg omsider scannere og skrivere til å fungere. Siden det er laget for å være lett på maskinvare mangler det endel funksjonalitet som jeg fant ut var veldig praktiske da jeg senere prøvde Ubuntu MATE. Jeg hadde kanskje beholdt denne distroen da alt peset i terminalen ga resultater og ting begynte å fungere veldig bra, men da jeg var dum nok til å legge inn propertiere ATI drivere, havarerte det, og jeg var for lei terminalbruk til å gidde mer.

 

Linux Mint 17.3 MATE: Jeg bestemte men nå for å satse på noe som er kjent for å være trygt og bra, en sikker vinner mener mange, så jeg forsøkte meg nå på linux mint. Traust kontoraktig utseende, funksjonelt, veldig stabilt og oversiktlig men ikke spesielt innovativt og ser egentlig litt kjedelig ut. Men for mange er jo det en bra ting. Skrivere og scannere la seg raskt inn, noe som var fint. Men ting som burde være nogenlunde enkelt som å sette opp en repeterende automatisk oppgave, f.eks sikkerhetskopi av dokumenter fra en disk til en annen for å forsikre seg mot harddiskhavari en gang i uka, måtte gjøres via terminal (ved bruk av cron). Ellers fungerte det bra, men jeg var likevel ikke helt fornøyd, og da jeg så Ubuntu MATE følte jeg det var på tide å hoppe dit.

 

Ubuntu MATE 16.04: Fortsatt litt tidlig da det kom ut for bare noen dager siden og dermed har jeg opplevd at et par ting kræsjer og jeg regner med dette vil rettes opp ganske raskt, men dette systemet føler jeg har alt. Skrivere og scannere ble lagt inn like enkelt som i linux mint (noe jeg forventet), men de har også eget grafisk opplegg for sikkerhetskopiering så det er lett å sette opp. Er igrunn ganske likt linux mint men ser en god del penere ut. I tillegg kommer det nå et nytt og bedre pakkesystem som skal gjøre linux mer stabilt. Ubuntu MATE 16.04 er støttet til 2021 og skal la deg flyte igjennom denne oppgraderingen av pakkesystemet problemfritt, da det kan bli en litt turbulent periode i linuxverden.

 

Dette er ikke den hele historien, men kort fortalt, jeg dumpet KDE til fordel for MATE fordi MATE er et gammelt godt testet system og lynraskt som ser pent ut hvis satt opp riktig (les; som du kan enkelt få til i Ubuntu MATE med mate-tweak). Utseendemessig ligger nok manjaro og deepin i tet, men desverre krever manjaro for mye terminalbruk for min smak, deepin styrte jeg unna fordi jeg har hørt er litt mye av det gode (effekter osv, som kan gjøre maskinen litt treg).

 

Se og en test av distroen her (på engelsk):

 

Endret av marius77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ha et system som bare fungerer, og trenger minimalt vedlikehold. Sånn sett er linux faktisk veldig bra i forhold til windows, for når linux først fungerer så fungerer det kjempebra. Men det er mye prøving og feiling før du finner et linux-oppsett som passer "deg" (og maskinvaren din).

 

Kan legge til at jeg ikke er helt ukjent med linux, men terminalbruk er noe jeg aldri har likt. Har fra før av gode erfaringer med OPENSUSE. Så Opensuse og Ubuntu MATE er de 2 jeg ville anbefalt en norsk bruker som vil prøve linux. Var jeg engelsktalende hadde jeg og kunne anbefalt MEPIS som jeg synes var veldig bra den perioden jeg testet det, men norskstøtte er ikkeeksisterende i denne distroen.

 

Så skulle jeg lagt inn linux i dag hadde altså valget stått mellom Ubuntu MATE 16.04 og Opensuse, men pga problemer med KDE som Opensuse er mer orientert mot hadde jeg nok landet på Ubuntu MATE.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Gått over til Ubuntu MATE 16.04 selv her. En theme som ser bedre ut enn standard themen, og følger med, er BlackMATE. En mørk theme som ser veldig bra ut! Anbefales! :)

 

attachicon.gifcaja.png

 

Nja.. ta en titt på f.eks deepin. Ubuntu MATE ser greit ut men de kunne gjort det utseendemessig mye finere (som f.eks manjaro eller deepin med iconer og farger). Du kan såklart hente ned nye iconer og fargeoppsett men det er det eneste jeg har å utsette på Ubuntu MATE. Etter et par minutter så liknet min Ubuntu MATE på OSX men med mørke farger, så er ikke store jobben å forandre på det da. Men her ser du deepin:

 

 

Det er på det tekniske ting har skjedd. Det som er fint med Ubuntu Mate er at ENDELIG kan du gjøre alt grafisk, også mer kompliserte ting. Det er første distroen jeg tror jeg ikke har hatt behov for å være innom terminalen for noe som helst. Ergo har du nå et system som burde være like lett å bruke som windows eller osx. Et enda større framskritt kan bli det nye pakkesystemet i ubuntu, som kan ta linux milevis fram mht stabilitet av hva jeg har skjønt av å lese det, og som skal lures inn i Ubuntu MATE 16.04 uten at du merker noe til det fram til 2021, altså så lenge versjon 16.04 er støttet.

 

Andre ting som er bra, er at det meste du trenger av programvare finner du i velkomsskjermen. Mangler noe der som raw therapee, kdenlive, lmms o.l som jeg synes er kjekke å ha, men det kan du finne seinere og er uansett ikke programmer en som ikke har peiling på data vil bruke.

 

Automatiske sikkerhetskopier velger du i programmer -> tilbehør -> sikkerhetskopier 

 

"Disk" appen en veldig fin greie i ubuntu mate for alt harddisk relatert. For å montere disker: Programmer -> tilbehør -> disker ... eller forandre partisjoner, formatere disker, forandre filsystem etc, alt du vil gjøre med en harddisk samlet i et program. Enkelt og greit.

 

Noe mer kræsj har jeg ikke opplevd nå, feilfri norskoversetting etc er såklart på plass. Alt fungerer fint. Eneste er at hvis du bruker netflix må du installere chrome (pga netflix sin kopibeskyttelse). Nå som steam OS er i full utvikling så regner jeg med vi linuxbrukere kan ha steam-klienten som en slags "lukket kildekode"-applikasjon å kjøre netflix o.l igjennom, antar det kommer veldig snart for det er alt 1500 spill for linux nå på steam og de har vel tenkt å ta opp konkurransen mot playstation og xbox. Linux begynner faktisk å bli en interessant platform for gamere også, takket være steam.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Det at Linux Deepin er basert på Debian Unstable gjør at en oppdatering kan føkke opp systemet da. Jeg har sett reviews at det før, og selv om det ser bra ut, har det litt bloat i seg, ting jeg ikke trenger. Dessuten så er "sudo apt-get install gimp" mye raskere enn å søke etter det i et software center. Jeg er kanskje ikke så anti-terminal som deg  :wee:

Lenke til kommentar

Det at Linux Deepin er basert på Debian Unstable gjør at en oppdatering kan føkke opp systemet da. Jeg har sett reviews at det før, og selv om det ser bra ut, har det litt bloat i seg, ting jeg ikke trenger. Dessuten så er "sudo apt-get install gimp" mye raskere enn å søke etter det i et software center. Jeg er kanskje ikke så anti-terminal som deg  :wee:

 

bruker da terminal noen ganger jeg og fordi det er raskest, men å slippe å sitte i timesvis på google for å få printeren til å fungere eller få montert en harddisk inn i en katalog eller dele en mappe på nettverket, er veldig greit. Men mye har da skjedd på linuxfronten, jeg bare synes ting går litt sakte på ting som dette her.

 

det høres på noen linuxfolk ut som de nesten er mot forenkling av ting. der er jeg veldig uenig. OSX går for å være det letteste operativsystemet som finnes, og de har samme opphav som linux. Det er fult mulig for ubuntu å bli en gratis utgave av OSX hvis viljen er der. Spørsmålet er om den er det. OSX hadde ikke blitt som det er uten sterk sentralstyring med klare visjoner, godt salgsapparat og høye lønninger. Linux spriker i alle retninger og er mer preget av dugnadsånd, men det er jo også litt av sjarmen ved operativsystemet. Og selvfølgelig er det gøy med et operativsystem du kan installere på kaffetrakteren din, men for en desktop bruker er kanskje ikke det det viktigste.

 

Jeg håper uansett at linux blir mer populært som et vanlig desktop OS ute blandt massene. Det fortjener det.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Jeg følger opp innlegget med litt generell synsing pga min erfaring med linux.

 

Jeg føler meg veldig hjemme i linux nå, og jeg savner faktisk IKKE windows.

 

Før når jeg hadde det på en enkel laptop så brukte jeg det som en vanlig windowsinstallasjon. Det fungerte bra, men på en desktop maskin som står på 24 timer i døgnet med en masse harddiskplass så drar du enda mer nytte av linux. Du blir mer opptatt av filsystem og måten linux som system er bygd opp på, jeg skjønner veldig godt hvorfor man kjører servere på dette her etter å ha montert harddisker inn i mapper osv.

 

Det er et par programmer jeg har bitt meg spesielt merke i og venter spent på å se videreutvikling i. Det ene er KDE connect som har som mål å integrere mobiltelefonen helt med pc'en (så du kan svare på og snakke i telefon, skrive tekstmeldinger osv på pc'en mens telefonen ligger på soverommet), det andre er kdenlive, hvor GPU rendering snart blir standard (hvor du flytter over mye av jobben til skjermkortet istedet for å bare bruke prosessoren, så størrelsen på prosessoren din ikke er så viktig lenger) noe som er fint på en litt eldre pc som dette her, siden Kdenlive fra før av er av de beste videoredigeringsprogrammene som finnes (og helt gratis). Veldig veldig fine greier å se fram til, men ikke ferdigutviklet helt enda.

 

Dataspilling fungerte overraskende bra, ikke alt for mange spill å velge i enda på steam men det har kommet seg veldig og min eldre desktopmaskin med ATI skjermkort kjører 3d spill som ser like fine ut som i windows, jeg husker i gamledager hvor mye jeg sleit med ATI's drivere og gikk tregere enn windows pga dårlig støtte (de som ville spille på linux gikk derfor for nvidia). og dette var på åpne drivere utviklet av linuxentusiaster, så her har ting skjedd fort. directx som er microsofts "stolthet" på spillfronten sliter også med å henge med opengl som er den "åpne" standarden for spill linux kjører på. jeg spår linux vil bli en favoritt blandt gamere om et par års tid når det er flere spill å velge i fordi hvis du velger linux kan du kjøre "på jernet" uten alt dillet i windows som suger ressurser ut av maskinen din og gjør spillopplevelsen dårligere enn den kunne ha vært, mao har du en raskere og mer effektiv plattform å spille på. her er en sammenlikning av drivere mellom linux og windows, hvor windows BURDE slå linux siden produsenter av spillrelatert hardware er mest ivrige på å utvikle gode drivere for å tekkes windowsbrukere:

 

http://fossbytes.com/ubuntu-16-04-vs-windows-10-nvidia-amd-graphics-compared/

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Siden KDE Connect og Kdenlive er QT apps, så hvorfor ikke kjøre Kubuntu da? Min erfaring er at man bør bruke det grafiske brukergrensesnittet som passer med det programmene man har flest av. For meg så bruker jeg flest GTK apps, ergo da enten Gnome Shell, Unity, Cinnamon, MATE eller XFCE basert distro.

 

Angående spill under Linux, joda det blir stadig bedre, og Vulkan API'et kan være det som får gaming under Linux til å ta av. Jeg bare har mine tvil enda. Prøvde selv TombRaider 2013 spillet under Linux. Selv med nyeste nVidia driver, så var ikke ytelsen i nærheten enda av det man får under Windows 10. Eldre spill som Half Life 2, CS:S og CS:GO er noe annet. Så blir å bruke både Linux og Windows på mine maskiner i flere år til.

Lenke til kommentar

Siden KDE Connect og Kdenlive er QT apps, så hvorfor ikke kjøre Kubuntu da? Min erfaring er at man bør bruke det grafiske brukergrensesnittet som passer med det programmene man har flest av. For meg så bruker jeg flest GTK apps, ergo da enten Gnome Shell, Unity, Cinnamon, MATE eller XFCE basert distro.

 

Angående spill under Linux, joda det blir stadig bedre, og Vulkan API'et kan være det som får gaming under Linux til å ta av. Jeg bare har mine tvil enda. Prøvde selv TombRaider 2013 spillet under Linux. Selv med nyeste nVidia driver, så var ikke ytelsen i nærheten enda av det man får under Windows 10. Eldre spill som Half Life 2, CS:S og CS:GO er noe annet. Så blir å bruke både Linux og Windows på mine maskiner i flere år til.

 

mulig jeg bytter til KDE senere men skrev jo jeg har kjørt kubuntu men det fungerte dårlig. de fleste appene jeg kjører er gtk men gullkorn som krita kdenlive og kde connect er kde. lxqt tror jeg mer på enn KDE og lubuntu er iferd med å bytte dit

Lenke til kommentar

mulig jeg bytter til KDE senere men skrev jo jeg har kjørt kubuntu men det fungerte dårlig. de fleste appene jeg kjører er gtk men gullkorn som krita kdenlive og kde connect er kde. lxqt tror jeg mer på enn KDE og lubuntu er iferd med å bytte dit

Du skrev at du hadde stabilitet-/maskinvare-/driver-problemer med Kubuntu 15.10, og at du nå bruker Ubuntu MATE 16.04. Maskinvare- og driver-opplegg er kliss likt for alle *ubuntu-varianter med samme release (f.eks 16.04). Hvis MATE 16.04 fungerer fint, så skal ikke Kubuntu 16.04 være noe mindre stabilt. Så jeg føler at valget ditt er tatt på litt feil premisser. Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

mulig jeg bytter til KDE senere men skrev jo jeg har kjørt kubuntu men det fungerte dårlig. de fleste appene jeg kjører er gtk men gullkorn som krita kdenlive og kde connect er kde. lxqt tror jeg mer på enn KDE og lubuntu er iferd med å bytte dit

Du skrev at du hadde stabilitet-/maskinvare-/driver-problemer med Kubuntu 15.10, og at du nå bruker Ubuntu MATE 16.04. Maskinvare- og driver-opplegg er kliss likt for alle *ubuntu-varianter med samme release (f.eks 16.04). Hvis MATE 16.04 fungerer fint, så skal ikke Kubuntu 16.04 være noe mindre stabilt. Så jeg føler at valget ditt er tatt på litt feil premisser.

 

 

ikke når KDE er ustabilt og plaget av bugs.

Lenke til kommentar

 

 

mulig jeg bytter til KDE senere men skrev jo jeg har kjørt kubuntu men det fungerte dårlig. de fleste appene jeg kjører er gtk men gullkorn som krita kdenlive og kde connect er kde. lxqt tror jeg mer på enn KDE og lubuntu er iferd med å bytte dit

Du skrev at du hadde stabilitet-/maskinvare-/driver-problemer med Kubuntu 15.10, og at du nå bruker Ubuntu MATE 16.04. Maskinvare- og driver-opplegg er kliss likt for alle *ubuntu-varianter med samme release (f.eks 16.04). Hvis MATE 16.04 fungerer fint, så skal ikke Kubuntu 16.04 være noe mindre stabilt. Så jeg føler at valget ditt er tatt på litt feil premisser.

 

 

ikke når KDE er ustabilt og plaget av bugs.

 

Utifra din beskrivelse av problemene, hørtes det mer ut som et problem med ATi-driveren. Og siden ATi-driveren er felles for alle *ubuntu-variantene, er det naturlig å anta at problemene dine nå er løst.

Forøvrig er Kubuntu en av de best testede *ubuntu-variantene. Det er også den eldste varianten av de alle. Så det virker litt forhastet å skylde på KDE for problemene du hadde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forøvrig er Kubuntu en av de best testede *ubuntu-variantene. Det er også den eldste varianten av de alle. Så det virker litt forhastet å skylde på KDE for problemene du hadde.

http://askubuntu.com/questions/761801/kubuntu-16-04-plasma-can-not-start-after-fresh-install

 

Vet jeg fikk "Kubuntu is not competed installed, contact you distribution manager for fix this issue!" eller noe slik feilmelding når jeg prøvde kubuntu. kan jo prøve igjen hvis flere mener dette er fikset. MD5\sha256 summen stemmer.

Lenke til kommentar

Dette er bevis at kubuntu ikke funger verken på virtualbox\PC eller noe annet: Ikke noe feil med md6 summen eller sha256.

 

Må ha skjedd noe på din maskin, for SÅ føkka er ikke Plasma 5 og Kubuntu. Fikk installert det fint hos meg da jeg testa det.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Dette er bevis at kubuntu ikke funger verken på virtualbox\PC eller noe annet: Ikke noe feil med md6 summen eller sha256.

 

Må ha skjedd noe på din maskin, for SÅ føkka er ikke Plasma 5 og Kubuntu. Fikk installert det fint hos meg da jeg testa det.

 

 

jeg fikk også installert det, men av en eller annen grunn, vet ikke om det var spesielt 15.10 eller hva annet det er, så hørtes gpu'en min ut som et lokomotiv og programmer kræsjet konstant. jeg har installert flere ubuntu distroer før og etter 15.10, men kubuntu er den som har fungert dårligst.

 

husker ikke forrige ubuntu distro jeg testet på denne pc'en, men det var både kubuntu (som da gikk greit) og vanlig ubuntu unity og lubuntu, men jeg antar det var 13 eller 14 og noe.. så mellom 13 eller 14 og 16 må det ha skjedd noe ekstremt forskrudd med ATI driverne til kubuntu. for mate 16.04 kjører ivertfall bra, uten verken gpu-lokomotiv effekt og ekstrem lag, og uten kræsj av programmer. kubuntu var ubrukelig på denne pc'en, mens ubuntu mate kjørte knirkefritt. det er forskjellige team som utvikler de 2 ubuntu artene. så dårlig var kubuntu erfaringa mi at jeg neppe legger inn KDE igjen. blir det qt grensesnitt på linux i fremtiden setter jeg mitt håp på lubuntu og lxqt

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Forøvrig er Kubuntu en av de best testede *ubuntu-variantene. Det er også den eldste varianten av de alle. Så det virker litt forhastet å skylde på KDE for problemene du hadde.

http://askubuntu.com/questions/761801/kubuntu-16-04-plasma-can-not-start-after-fresh-install

 

Vet jeg fikk "Kubuntu is not competed installed, contact you distribution manager for fix this issue!" eller noe slik feilmelding når jeg prøvde kubuntu. kan jo prøve igjen hvis flere mener dette er fikset. MD5\sha256 summen stemmer.

 

 

Dette er bevis at kubuntu ikke funger verken på virtualbox\PC eller noe annet: Ikke noe feil med md6 summen eller sha256.

 

['img=http://s32.postimg.org/h7lkmi0qt/kubuntu_feiler.png]

Du har allerede vist oss en link til nøyaktig samme feilen, og hvordan den kan løses. Og hvis du googler den aktuelle pakken (kde-l10-nl), finner du også bug-trackeren som har en offisiell tråd på denne feilen: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/kde-l10n-nl/+bug/1572494

Der finner du også ut at den norske språkpakken (kde-l10n-nb) har nøyaktig samme problemet. Såvidt jeg ser er dette et problem som *ubuntu-teamet har introdusert, og ikke noe som kommer fra KDE selv.

Lenke til kommentar

Tjaa... Alltid vært mer fan av MATE siden det har påbygget videre på Gnome 2 som de fleste Ubuntu fans kjenner til. Helt enkel GUI, men litt for simpelt for mitt smak.. Tror jeg.

 

Fortida bruker jeg Kubuntu på en gammel laptop med Nvidia GPU. Opplevde bøttevis med grafikk glitches i Plasma med de open source driverne helt til jeg tok i bruk orginaldriveren fra nvidia.com.

 

Da forsvant alle grafikk glitchene fra Plastma. Men noen KDE programmer henger seg her en skjelden gang. Feks "konsole" som surrer på 50% CPU av og til selv om den ikke er synlig åpnet.

 

Har prøvd LXDE og Xfce, men neeh... KDE er pent, men MATE er nok mer stabilt

 

RCXJK5S.png

Lenke til kommentar

Tjaa... Alltid vært mer fan av MATE siden det har påbygget videre på Gnome 2 som de fleste Ubuntu fans kjenner til. Helt enkel GUI, men litt for simpelt for mitt smak.. Tror jeg.

 

Fortida bruker jeg Kubuntu på en gammel laptop med Nvidia GPU. Opplevde bøttevis med grafikk glitches i Plasma med de open source driverne helt til jeg tok i bruk orginaldriveren fra nvidia.com.

 

Da forsvant alle grafikk glitchene fra Plastma. Men noen KDE programmer henger seg her en skjelden gang. Feks "konsole" som surrer på 50% CPU av og til selv om den ikke er synlig åpnet.

 

Har prøvd LXDE og Xfce, men neeh... KDE er pent, men MATE er nok mer stabilt

 

RCXJK5S.png

 

jeg gjorde det også men det gjorde ting om mulig enda værre (for ATI).

 

heldigvis løste som sagt alt seg på ubuntu mate 16.04. Valget mellom apps på KDE og GTK og holde seg til det som passer best for desktopen ble jo nevnt her, jeg jobber litt grafisk og da er det nok mer å redigere og bruke fotografier som kombineres med ting jeg tegner selv enn å lage tegninger fra bunn av. det å lage 2d tegninger fra bunn av er det KDE som har den beste appen på (krita). Ikke at mypaint er helt borte heller, det holder lenge for min del og er GTK og en fin ting å ha ved siden av gimp og darktable for fotografier, inkscape for vectortegning og blender for 3d som kjører på GTK alt sammen. Så min konklusjon er at for grafisk arbeid så er GTK fortsatt den beste platformen, og det samme gjelder audio og div andre applikasjoner som nettlesere, chatteprogram og libreoffice. Hadde jeg kjørt KDE hadde jeg nok heller satset på opensuse etter min erfaring med kubuntu, men ser jeg nøkternt på mitt behov for apps så er det igrunn bare kdenlive jeg "må" ha som er KDE, omtrent alt annet er GTK. Kdenlive er ikke verdt å bytte til KDE for, det blir bare amatørnivå jeg driver på mht videoredigering uansett og et filmstudio eller en TV kanal ville nok heller valgt lightworks som er GTK.

 

Penest synes jeg igrunn Gnome er, men ting er somregel et "klikk" lenger unna enn i MATE. Som du sier ser MATE veldig enkelt ut, men det er fryktelig funksjonelt, kjapt, stabilt og rett på sak, og dermed konkluderer jeg at for folk flest er MATE det beste valget selv om det ikke har det peneste utseendet, eller et annet alternativ til MATE som er cinnamon men som jeg ikke kjenner like bra. XFCE er også fint. Det er vel de 3 desktopalternativene her jeg hadde anbefalt for en ny linuxbruker.

 

Som sagt deler jeg bare mine erfaringer med linux for å hjelpe andre til å starte med det.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...