Gå til innhold

Pris for å fotografere boliger?


Anbefalte innlegg

Har det siste året jobbet litt som eventfotograf og har sett på det å begynne som boligfotograf.

 

Det jeg lurer på er hva slags pris man kan legge seg på. Finner det veldig vanskelig da jeg ender med å prise meg altfor lavt. Lønnsforhandlinger er ikke min sterkeste side for å si det sånn.

 

Og nå er det jo også veldig ofte at video er endel av pakka. Noe som antakeligvis blir mer og mer utbredt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående pris, så må du finne ut hva tiden din er verdt for deg. Om dette skal være hovedinntekten din, så må du finne ut hvor mye utgifter du har per måned/år. Det være seg kamerautstyr, service, visittkort, webside, forsikring, reiseutgifter, telefon, konvolutter, regnskapsfører, etc. Alt dette må dekkes før du kan tenke på din egen lønn og skatt. Du skal også ha mulighet til å legge litt til side slik at du kan ta ferie eller være syk. Så har du mva på toppen.

 

Når folk himler med øynene over timepriser på 1000+kr, så er det sånne ting som skal dekkes. 

Lenke til kommentar

Man må også ta med transport til og fra, redigering, etc, så et par timer fotografering kan fort blir en fem seks timer totalt.

 

Et tips, rung til meglere og spør hvor mye de tar for fotografering og legg deg i omtrent samme prissjikt sålenge du tar bilder med gode resultater, produserer du dårlige bilder burde prisen indikere det :)

 

På den andre siden så er man nybegynner og vil inn i markedet så det kan fort bli mange timer man ikke får betalt for, jeg lå vel på en 30 kr/timen de første årene når jeg startet egen bedrift men når man jobber en 10/12 timer 7 dager i uken ca. 360 dager i året så overlever man.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet som boligfotograf i noen år, ved siden av alt mulig annet jeg driver med. Bolig er for meg en relativt stabil, og ok betalende inntekt. Hvis du skal konkurrere med "vanlige" boligfotografer, så må du fotografere minimum 4 boliger om dagen, og sende bildene til Asia for redigering om du skal ha en anstendig (time-)lønn De fleste boligfotografere er blitt svært effektive, bruker ikke mye tid på fotograferingen, og resultatet blir som regel bra nok.  Selv har jeg siktet meg inn mot meglere og privatkunder som vil ha bedre bilder enn det de "vanlige" fotografere tilbyr, og booker aldri mer enn ett hus om dagen. Bruker som regel 2-4 timer på seansen, pluss kjøring og redigering. Da fakturerer jeg som regel minimum 4000 eks mva, for foto, i tillegg til plantegninger og eventuell dronefotografering. Kan fort bli 7500kr ink mva på en bolig.

 

De fleste syns jeg er dyr, men jeg vil heller fotografere færre boliger og bruke mer tid per bolig, enn å ha fire reisemål hver dag. Selv tar jeg gjerne ett hus i uka, og vil heller bruke resten av tiden min på andre oppdrag. :)

 

EDIT: Som de andre over her sier, så må du ta en avveining selv, på hva du mener tiden din er verdt. Er du i beita etter arbeid, og må få inn nye kunder, så er det greit å prise seg lavt i starten, og heller øke på senere når nye kunder henvender seg. Det kan være problematisk å øke prisene hos allerede eksisterende kunder.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Takk! Bildene Det blir nå litt LOVE og lime innimellom, men jeg bruker aldri slikt som enkeltbilder. Hvis et rom passer best som høydebilde, supplerer jeg gjerne med en detalj fra samme rom, satt i en tobilders-collage, slik at webannonsen utelukkende blir bestående av liggende bilder. Meglerene trenger også ofte stående bilder til prospektet.

 

Her kan du se bilder fra én enkelt leilighet: http://teodortomter.no/eiendom-westye-egebergs-gate/

 

Jeg er ofte prisgitt god belysning, da jeg bruker veldig lite blitz sammenlignet med andre fotografer. Lite blitzbruk krever mer etterbehandling fordi det ofte blir mye blandingslys, men gir i mine øyne ofte mer naturtro farger og stemning i rommene. Er det imidlertid elendig eller for sterkt variert belysning, må blitzene fram. Jeg er imidlertid ofte heldig slik, for de som først ønsker å bruke meg, har gjerne noe mer påkostede boliger, med dertil god belysning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...