Gå til innhold

Noob spørsmål om Linux


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp gått over til Linux og skjønner ikke en dritt.

 

1. Hvorfor får jeg ikke installert Skype? Lastet ned Ubuntu-versjonen, når jeg installerer står det "Installing" og så noen sekunder senere står det bare "Install", og programmet blir aldri installert. Jeg har den siste Ubuntu-versjonen.

 

2. Jeg vil gå over til Linux på en gammel Windows XP-laptop som fungerer utrolig dårlig. Hvilken Linux-versjon bør jeg velge? Ubuntu blir vel litt for heavy, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Installer det fra terminalen ved å legge fila i hjemmemappen din (ikke i en undermappe), åpne et terminalvindu og skriv:

sudo dpkg -i skype*.deb

Får opp [sudo] password for administrator: og når jeg skriver passordet skjer det ingenting (får bare trykke på enter, og da står det Sorry, try again)

Lenke til kommentar

Skriv passordet ditt og trykk enter. At det ikke står noe er linux-varianten av stjerner.

Ah. Jeg skrev passordet, men innser at jeg skrev feil. Prøvde igjen og nå fungerte det. Men dette er feilmeldingen jeg får:

dpkg: error processing package skype:i386 (--install):
 dependency problems - leaving unconfigured
Processing triggers for gnome-menus (3.13.3-6ubuntu3) ...
Processing triggers for desktop-file-utils (0.22-1ubuntu5) ...
Processing triggers for bamfdaemon (0.5.3~bzr0+16.04.20160415-0ubuntu1) ...
Rebuilding /usr/share/applications/bamf-2.index...
Processing triggers for mime-support (3.59ubuntu1) ...
Processing triggers for hicolor-icon-theme (0.15-0ubuntu1) ...
Processing triggers for dbus (1.10.6-1ubuntu3) ...
Errors were encountered while processing:
 skype:i386
administrator@administrator-Satellite-U300:~$ 

Lenke til kommentar

Skype har jeg sluttet å bruke etter jeg byttet til linux. Vet ikke om videosamtale fungerer nå, men for en stund siden var det flere som nevnte at videokonferanse ikke fungerte, men aner ikke om det var en midlertidig bug.

 

Xubuntu og lubuntu trenger ikke spesielt mye resureser så disse kan du sikkert installere på hva som helst.

Linux mint xfce går sikkert hvis du vil ha mint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123486210

Jeg har nettopp gått over til Linux og skjønner ikke en dritt.

 

1. Hvorfor får jeg ikke installert Skype? Lastet ned Ubuntu-versjonen, når jeg installerer står det "Installing" og så noen sekunder senere står det bare "Install", og programmet blir aldri installert. Jeg har den siste Ubuntu-versjonen.

 

2. Jeg vil gå over til Linux på en gammel Windows XP-laptop som fungerer utrolig dårlig. Hvilken Linux-versjon bør jeg velge? Ubuntu blir vel litt for heavy, eller?

 

 

1) Når du skal installere programvare så bruker du kommandoen

sudo apt-get install skype

Bare en advarsel da.... skype er både ustabil og dårlig interface på linux.

 

2) Jeg hadde anbefalt Manjaro på gamle laptoper, men siden du er ganske ny innen linux så da hadde jeg kankje ikke anbefalt den.

p.g.a den har enda mer avanserte kommandoer.

 

Du kan prøve å google litt da, eller bruke www.distrowatch.com der er de fleste linux distroer!

 

===

Litt out of topic:

Jeg har bare ett tips til å lære linux litt raskere, det finnes guides på youtube og slikt... men jeg har kjøpt en guide på noe som heter udemy og den er veldig bra!!!

https://www.udemy.com/ubuntulinux/

Den koster 20$ men det er verdt det!

===

 

Hilsen Minerinnorway

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp gått over til Linux og skjønner ikke en dritt.

 

1. Hvorfor får jeg ikke installert Skype? Lastet ned Ubuntu-versjonen, når jeg installerer står det "Installing" og så noen sekunder senere står det bare "Install", og programmet blir aldri installert. Jeg har den siste Ubuntu-versjonen.

 

2. Jeg vil gå over til Linux på en gammel Windows XP-laptop som fungerer utrolig dårlig. Hvilken Linux-versjon bør jeg velge? Ubuntu blir vel litt for heavy, eller?

 

Jeg har nettopp gjort det samme. Så mine uttalelser er også som nybegynner. 

 

Dersom PCen din er veldig treig med XP så vil den garantert bli mye bedre når du rensker den og installerer Ubuntu. Jeg bruker selv Ubuntu 14.04, men det er på en nyere PC. Dersom PCen din ikke har all verdens med spesifikasjoner så hadde jeg vurdert Lubuntu. Styr unna KDE og Gnome på gammel PC.

 

Manjaro er fint men jeg opplevde ofte problemer vedrørende installasjon av diverse programmer/drivere som kun var tilgjengelig med Deb eller Rpm. I tillegg så kan et Arch basert distro ofte by på problemer for en nybegynner når man spør på forumet. Dersom du er så uheldig å spør på Arch forumet, og har forvillet deg bort i fra den fine gjengen hos Manjaro, så møter du en litt mere uhjelpsom gjeng for å si det sånn.

 

Fordelen med alt som er Ubuntu/Debian basert er at det er utrolig mye hjelp å få. Pluss at alt funker veldig greit for nybegynnere etterhvert. Et Ubuntu basert distro er altså etter min mening beste plassen å starte som nybegynner. 

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar

2. Jeg vil gå over til Linux på en gammel Windows XP-laptop som fungerer utrolig dårlig. Hvilken Linux-versjon bør jeg velge? Ubuntu blir vel litt for heavy, eller?

Vistnok skal Mint og Manjaro være enkelt for dem som kommer fra Windows. Jeg har brukt mange distribusjoner opp over årene, men jeg vil personlig anbefale OpenSUSE.

 

Problemet med Skype for Linux er at Skype kun kommer i 32bits versjon, noe som er ugunstig så lenge man skal installere et 64bits OS. Tips, bruk web-utgaven så langt det er mulig.

Installasjon fra RPM på OpenSUSE gikk veldig bra. Den installerte alle 32bit bibliotekene som Skype trengte.

Lenke til kommentar

Installasjon fra RPM på OpenSUSE gikk veldig bra. Den installerte alle 32bit bibliotekene som Skype trengte.

 

 

Mulig det, men da får man med seg mange 32bits avhengigheter som man strengt tatt ikke trenger på et 64bits system. Det ønsker i hvert fall ikke jeg. Skype burde finnes i en ren 64bits utgave. Men Microsoft ønsker åpenbart ikke å prioritere dette.

Lenke til kommentar

Installasjon fra RPM på OpenSUSE gikk veldig bra. Den installerte alle 32bit bibliotekene som Skype trengte.

Mulig det, men da får man med seg mange 32bits avhengigheter som man strengt tatt ikke trenger på et 64bits system. Det ønsker i hvert fall ikke jeg. Skype burde finnes i en ren 64bits utgave. Men Microsoft ønsker åpenbart ikke å prioritere dette.

Det stemmer, men det er eneste måten å få installert og kjøre opp Skype. Jeg skulle også ønske Microsoft hadde laget en 64bit versjon av Skype, men tror ikke det kommer til å skje. Microsoft prioriterer ikke akkurat Skype for Linux. Dem er sen med å få ut oppdateringer.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Takk til alle som har svart!

 

Jeg ga opp Skype-installasjonen, og ga browser-utgaven en sjanse i stedet. Den var langt bedre enn jeg trodde, så det er kanskje like greit.

 

Jeg la inn Lubuntu på den gamle XP-laptopen, siden det visstnok skal være litt raskere enn Ubuntu, og det ser ut til å fungere flott.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

2. Jeg vil gå over til Linux på en gammel Windows XP-laptop som fungerer utrolig dårlig. Hvilken Linux-versjon bør jeg velge? Ubuntu blir vel litt for heavy, eller?

Vistnok skal Mint og Manjaro være enkelt for dem som kommer fra Windows. Jeg har brukt mange distribusjoner opp over årene, men jeg vil personlig anbefale OpenSUSE.

 

Problemet med Skype for Linux er at Skype kun kommer i 32bits versjon, noe som er ugunstig så lenge man skal installere et 64bits OS. Tips, bruk web-utgaven så langt det er mulig.

Installasjon fra RPM på OpenSUSE gikk veldig bra. Den installerte alle 32bit bibliotekene som Skype trengte.

 

 

opensuse er veldig bra, jeg likte også den, men den er allergisk mot maskinvaren på den gamle stasjonære jeg har, så jeg kjørte ubuntu istedet.. nå kommer ubuntu med snappy pakker (som er en veldig fin ting, mer om det kan du google selv), så siste versjon 16.04 skal ta deg igjennom det og den er støttet til år 2021.

 

jeg er fornøyd med ubuntu mate men har slitt med noe småplukk som f.eks å få pulseaudio til å kjøre bra (microfonen jeg har koblet til). pulseaudio har jeg slitt med før, det er et forferdelig kompleks system rundt dette med lydenheter på linux (ikke for å spille av da jeg altid har hatt lyd, men å spille inn via microfon). alsa skal visst være bedre sies det, men jeg skjønner meg ikke på det. så sånne ting er fortsatt et problem på linux desverre.

Lenke til kommentar

På multimediamaskinen min kjører jeg Debian 8.0. Den støtter nå så å si alle former for lydavspilling, og jeg bruker pulse. Krevde litt tweaking, men ikke umulig. Til og med Airplay fungerer nå på denne, slik at jeg f.eks. kan spille fra mobilen min på PCen (som igjen er koblet til anlegget).

Lenke til kommentar

Både KDE og gnome utvikles stadig og særlig gnome ser utrolig pent ut nå men "stable" versjonene som liksom skal være "ferdige" er å regne som beta versjoner er min erfaring, så jeg hadde holdt meg til xfce, mate, cinnamon eller lxde, om du ikke vil prøve noe sprøtt som enlightment eller openbox.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...