Gå til innhold

Politistaten USA


Anbefalte innlegg

Politistaten USA

Viser til denne artikkelen [url="http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/11/22/384175.html"]http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/11/22/384175.html[/url] jeg så på dagbladet i dag morges.
Det er jo også ett kjent faktum at FBI overvåket både [url="http://www.namebase.org/news10.html"] kommunister og negere[/url] på 60 tallet.
Hvordan er det mulig å sette uskyldige menneskers liv og frihet foran integriteten til en politioperasjon?
Hvorfor skulle det være noe annerledes i dag?
Nå har jo FBI og alle andre 3-stavelses-politi-institusjoner ENDA mer makt! Tenker da selvfølgelig på [url="http://www.epic.org/privacy/terrorism/usapatriot/"] [i]Uniting and Strengthening America by Providing Appropriate Tools Required to Intercept and Obstruct Terrorism (USA PATRIOT ACT)[i][/url]
og [url="http://www.epic.org/privacy/homeland/homeland_security_act.html"][I]Homeland Security Act of 2002[/i][/url].
I tillegg har vi jo [url="http://www.epic.org/privacy/carnivore/"] Carnivore [/url] og såkalte [url="http://news.com.com/2010-1069-980325.html"]RFID tags[/url].
Selvfølgelig vil Europa dilte etter, og det er bare ett tidsspørsmål før vi får noe lignende her hjemme, da tenker jeg både på RFID tags og Carnivore og alt som verre er.
..
Hvordan er forresten dette forskjellig fra terror-regimet til Saddam Hussein?
Er det denne typen "frihet" Irakerne nå får?

"Meet the new boss, same as the old boss."
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo også ett kjent faktum at FBI overvåket både kommunister og negere på 60 tallet.
Og gutta i KKK. Med god grunn. Det fantes svarte militsgrupper som drev terror. Kommunister ble overvåket fordi man fryktet at de skulle være en fare mot grunnloven.
Hvorfor skulle det være noe annerledes i dag?
1. Kommunismen er død. 2. Negrene har fått sin frihet.
Nå har jo FBI og alle andre 3-stavelses-politi-institusjoner ENDA mer makt!
Ja tenk: Nå kan de prøve å forhindre en forbrytelse før den blir begått! Fantastisk!

-=USA4EVER!=-

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Kan være fantastisk?

Ehm, Minority Report er noe helt annet...

Der arresterte man folk før de hadde gjort noe, basert på absolutt ingenting annet en drømmer av rare folk...

 

Jeg har lest en del om JFK attentatet i det siste, og om Lee Harvey Oswald.

CIA og FBI hadde øye deres på denne mannen før han ble involvert i drapet på Kennedy. Gjorde de noe annet enn dette? Nei. De holdt øye med han. Skader det noe kanskje? Hvis de hadde holdt enda bedre øyner på han, kunne de kanskje ha avverget drapet på Kennedy (hvis det var han som gjorde det alene da... ;) ).

 

PATRIOT ACT er noe som folk alltid snakker om, selv om den egentlig ikke gjør noe spesielt mer enn som ble gjort før. Det er propaganda at denne loven har ført til masse tull i USA, som bare terrorister og anti-amerikanske folk i USA og utenfor liker å bruke som et slags argument for noe.

 

Creator, sier du at man skulle sluttet med slik overvåkning?

 

Hvordan er forresten dette forskjellig fra terror-regimet til Saddam Hussein?

Er det denne typen "frihet" Irakerne nå får?

Sist jeg sjekket dreper ikke USA folk for ting de har sagt om Bush, og heller ikke dreper folk for å terrorisere familien eller andre.

 

Det er latterlig at du sier "frihet" her. Latterlig at du engang sammenligner Saddams hemmelige politi sine aksjoner med FBI og CIA. Helt latterlig.

Lenke til kommentar

Tiltakene USA gjennomfører vil floppe. De er altfor altomfattende til å være nyttige. Skal lovteksten gjennomføres går USA konkurs fordi tiltakene blir for kostbare og vil virke hemmende på utenrikshandelen. Det legges opp til ett paranoid kontrollnivå som ikke lar seg gjennomføre fordi :

1 Den innsamlede datamengden blir uhandterbar

2 Innsamlingen, tolkningen og beardbeidelsen av data vil kreve så store menneskelige ressurser at etteretningsindustrien vil måtte bli en av USAs største arbeidsgivere

3 Det geografiske området inklusive cyberspace og alle infrastrukturinstallasjoner som skal overvåkes er enormt

4 Terrorister vil tilpasse seg lovverket - det eneste unormale en terrorist vil gjøre er - selve terrordåden

 

Loverket og verktøyet slik det er, virker skremmende i forhold til borgerrettigheter og rettsikkerhet.

 

Jeg tror ikke amerikanske borgere vill finne seg i dette på sikt.

 

Jeg tipper at Bush taper valget 2004 - loven opprettholdes i en periode for så å strykes

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Patriot Act er allerede i bruk...

De har gjort slike innhentings ting i årevis... Det er jo det FBI og CIA hovedsakelig gjør, bearbeider informasjon om folk, etc.

Om dette skulle skape enda mer arbeidsplasser, tror jeg ikke amerikanere hadde sett ned på dette...

 

Det legges opp til ett paranoid kontrollnivå som ikke lar seg gjennomføre fordi
Vet ikke hva du mener med dette, men dette blir iallfall ren spekulasjon på det beste.

 

Jeg tror ikke amerikanske borgere vill finne seg i dette på sikt.
Finne seg i hva? At mistenkelige personer blir overvåket, akkurat slik som de blir i dag?

:shrug:

 

Jeg tipper at Bush taper valget 2004 - loven opprettholdes i en periode for så å strykes
Har ikke peiling på hva du mener med den siste delen av dette utsagnet.

 

Hvis jeg skulle tippe på hvem vinner valget i 2004, som forholdene er nå, så ville Bush vunnet soleklart.

 

Men, et år kan gjøre store forskjeller. Tror nok det er alt for tidlig å begynne å tippe.

Lenke til kommentar
Patriot Act er allerede i bruk...

Yes, men ikke fullstendig implementert - skjelletet er der - men det skal mye mer kjøtt på beina.

 

QUOTE 

Det legges opp til ett paranoid kontrollnivå som ikke lar seg gjennomføre fordi

 

Vet ikke hva du mener med dette, men dette blir iallfall ren spekulasjon på det beste.

 

Leste igjennom lovene - veldig ambisiøst.

 

QUOTE 

Jeg tror ikke amerikanske borgere vill finne seg i dette på sikt. 

 

Finne seg i hva? At mistenkelige personer blir overvåket, akkurat slik som de blir i dag?

Mer at personer som det ikke er noen grunn til å overvåke, blir overvåket.

 

QUOTE 

Jeg tipper at Bush taper valget 2004 - loven opprettholdes i en periode for så å strykes

 

Har ikke peiling på hva du mener med den siste delen av dette utsagnet.

Jeg mener akkurat det, William Hill gir 1,66 i odds på Bush han er klar favoritt hos bookmakerne men jeg ville heller sette pengene mine på at Vålerenga vinner serien neste år.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Mer at personer som det ikke er noen grunn til å overvåke, blir overvåket.

Tror du virkelig FBI, CIA, etc. kaster bort tiden sin på folk de ikke har noe på??

Og hva tror man egentlig overvåkning er? Kamera inni huset ditt?? :roll:

De sjekker kanskje hva du kjøper, hva du leser (dette har ikke blitt gjort, selv om det var fullt lovlig FØR Patriot Act), osv.

 

Folk er så paranoide om dagen! Hva er det som feiler dere? Er dere doplangere eller? Jobber dere svart? Gir dere penger til terrorister?

Hvis ikke, hvorfor er man så satans paranoid???

 

Det er det som får meg til å le mest. Folk som stadig klager over "Patriot Act" osv. De trenger da ikke bekymre seg for noe hvis ikke de driver med noe "pussig".

 

Til syvende og sist er det syting fra anarkister og terrorister, som da andre støtter (venstre, hoi!).

 

Venstre er blitt så hul i hodet at nå er dem faktisk rett i lommene på terrorister, facister, osv.

Lenke til kommentar

Jeg har i grunnen ikke noe imot USA i det hele tatt jeg.

 

Det er ikke alle Presidenter & Co jeg har hatt like stor sans for men sånn er jo livet.

 

Jeg har stor forståelse for at amerikanerne er blitt skremt, og at de nå føler et behov for å pusse på sikkerheten.

 

Som vanlig skal de være best, også på dette området. Etter mitt syn er summen av intensjonene, vedtakene, verktøyene etc i Pariot Act og spesielt Homeland Security Act et formidabelt stykke arbeid.

 

Se bare på grensa mot Mexico - hvert døgn kommer det inn i snitt 1000 ulovlige immigranter - for at loven skal ha noen hensikt må jo dette reduseres til 0.

 

Se på grensa mot Canada - stor trafikk over der hver dag, det var der et par av gutta kom inn ikke sant - tå hev.

 

Alaska - oljeinstallasjoner - horribelt stort område å passe på - for ikke å snakke om oljeledningen som skal bygges ned gjennom Canada til USA , miles and miles.

 

Se på importen til USA - det kommer inn millioner av containere med gods hvert år - alt skal sjekkes og gjennomgås - alt. På New Jersey ble tidligere hver 20nde container kontrollert. Tenk på alle de hundretusener av pakker som kommer inn med flyfrakt hvert døgn - alt skal gjennomgås. Hvordan tror du det vil influere på kostnadene ved import av gods. Ett ord : skyrocket.

 

Vannveier, kanaler, drikkevannskilder, The Hoover Dam, veinettet, telefonsentraler, havner, flyplasser, jernbanestasjoner, barneskoler, resorts, alt skal passes på.

 

Cyberspace både Feds og nonfed.

 

Børssystemer, markedsplasser, fondsforvaltere, banker . Alt er mulige terrormål.

 

Terroren kan være en bombe, et virus, et virus, en desinformasjonskampanje, innbrudd i datasystemer for å destabilisere børsen, .

 

Det er listet opp alt sammen i Homeland Security Act.

 

FBI og CIA har fått mye pepper for at de ikke forutså 911 - tror du de har tenkt å bli tatt i slurv igjen ? De vil måtte være mye grundigere enn før i sitt arbeid. Heller overvåke en for mye enn en for lite.

 

Ettersom tiden går - sjokket synker - engstelsen begynner å bli hverdagslig og andre ting kommer opp på agendaen vil amerikanerne snu seg rundt og hoite : what about my constitutional rights and what about the economy. It sucks.

 

USA er et pluralistisk samfunn og det er sterk tradisjon innenfor det republikanske part for skepsis til big government. Denne gruppen er svekket nå men politiske trender går i bølger. Business republikanerne er også mellomfornøyd - Bush har ikke gjort særlig mye for å rette på forholdene for andre sektorer enn oljeindustrien og tiltakene i utenriks og sikkerhetssiden forverrer underskuddsituasjonen på nasjonalbudsjettet. Biggest deficit ever.

 

Det demokratiske partiet bare venter på at vinden vil snu, de vil hive seg på hva som helst for å bli kvitt Bush.

 

Amerikanerne har sine liberties, som de setter høyt. Den sivile borger i USA har vært vant til en samfunnssystem som juridisk sett gir en sterkere beskyttelse av individets friheter enn hva vi har i Europa med et fullt skille mellom lovgivende, executive og dømmende myndighet.

 

Patriot og Homeland Act innebærer en begrensning av disse rettighetene.

 

For meg er det likegyldig om amerikanerne velger å forsure sin egen hverdag, men jeg trot ikke amerikanerne selv vil finne seg i å bli kontrollert i noen særlig grad, ei heller vl de være villig til å betale regningen for hva systemet vil koste.

 

Ikke har de råd til det heller i det lange løp.

 

The US is on a slippery slope.

 

Så kan du mene hva du vil

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Du beviser nettopp at alt de har "planlagt" ikke er gjennomførbart, dermed blir det ikke gjort til den grad som er "planlagt".

Dermed blir Patriot Act og alt annet egentlig ganske urelevant, spesielt i hverdagslivet til folk.

 

Jeg merket, siden jeg jobbet med en bil-shop i USA, at ting tok lengre tid i tollen enn før, siden de skulle drive å sjekke gjennom alt godset.

De gjør nok for det meste som andre land, tar stikk-prøver.

 

Dermed alt dette hysteriet om at Bush og Patriot Act kommer til å forandre alt og alle kommer til å bli overvåket, etc, etc. blir bare alt for teit.

 

Dette kommer ikke til å kontrollere amerikanere på noen slags måte.

 

Nå blir jeg lei alle disse "doomsayers" og hysteriet og paranoia som løper løpsk.

Lenke til kommentar

Patriot Act er, svjv, tidsbegrenset. Den må ratifiseres av kongressen igjen etter noen år (Husker ikke helt hvor lenge den gjaldt)

 

De fleste overvåkingsrettighetene i de nye såkalte terrorlovene hadde allerede amerikaneren alle andre steder enn i USA (Les: Echelon). Og disse, som alle andre elektroniske overvåkingssytemer reagerer på keywords/phrases.

 

Som nevnt tidligere gir de nok rimelig store mengder data.

 

Så for alle andre enn amerikanerene (Det var forbudt for CIA å jobbe på amerikansk jord før) har vi blitt lyttet på lenge...

Lenke til kommentar

ehm, Seixon, hvorfor har de innført PA hvis den ikke har noe å si? Jeg har lest flere historier om personer som har blitt utsatt for PA, helt vanlige folk. Det er forsåvidt ikke bare overvåkning som ligger i PA, det er også mulighetene til å fengsle personer uten noen dom.

 

Selv er jeg sikkert allerede registrert av både Amerikansk overvåkningstjeneste og Norsk overvåkninsgtjeneste. Jeg står sikkert på EUs terror lister. men men, det får så være.

Lenke til kommentar
Folk er så paranoide om dagen! Hva er det som feiler dere? Er dere doplangere eller? Jobber dere svart? Gir dere penger til terrorister?

Jeg jobber ofte svart. Jeg driver også med ting som jeg ikke vil at NOEN skal vite om.

Hvem jeg gir penger til, hva jeg handler i butikken, hvem jeg har sex med. Det er MIN privat sak.

 

Hvis ikke, hvorfor er man så satans paranoid???

Fordi man ikke ønsker å bli kontrollert og overvåket hele tida?

Det finnes faktisk personer med andre meninger enn deg.

 

Det er det som får meg til å le mest. Folk som stadig klager over "Patriot Act" osv. De trenger da ikke bekymre seg for noe hvis ikke de driver med noe "pussig".

Definer "pussig".

 

Inntil du gjør det klarer jeg meg fint med pussig a2 (av III *puss) snodig, rar, eiendommelig en p- fyr .

 

Jeg velger å tolke det slik at du mener alle som skiller seg ut på noen måte (er forskjellige fra andre) burde overvåkes. Siden ingen er like burde da alle overvåkes?

 

Til syvende og sist er det syting fra anarkister og terrorister, som da andre støtter (venstre, hoi!).

Jeg anser ikke meg selv som verken anarkist, terrorist eller "liberal". Jeg er FRP'er.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hvem jeg gir penger til, hva jeg handler i butikken, hvem jeg har sex med. Det er MIN privat sak.

Tror du de sjekker hvem du ligger med?? Man sjekker kanskje hva folk kjøper hvis man finner noen som f.eks. kjøper store mengder av ting som kan brukes til bomber... Men dine handleturer på Rimi er så å si ikke interessante...

Hvem du gir penger til kommer helt sikkert ikke under overvåkning heller, så lenge dette ikke er til doplangere, mafia, osv.

 

Dette er denne paranoian jeg snakker om. Tror du virkelig at du blir overvåket i hvem du ligger med?

 

Fordi man ikke ønsker å bli kontrollert og overvåket hele tida?

Det finnes faktisk personer med andre meninger enn deg.

Nei, det er bare at mange, som deg sannsynligvis, som tror at hvem som helst og alle blir overvåket for ingen grunn, bare på gøy, og at de ser på ting som hvem man ligger med, etc.

Det er ikke dette som skjer, siden alt det der er helt uninterresant for de som gjør overvåkning.

 

Jeg velger å tolke det slik at du mener alle som skiller seg ut på noen måte (er forskjellige fra andre) burde overvåkes. Siden ingen er like burde da alle overvåkes?
Wow, la oss bare generalisere litt, hæ?

"Pussig" som "hmm, han kjøpte 1000 liter bensin" eller "hmm, han kjøpte usedvanlig mye kjemikalier for en privatperson" osv.

 

Det er ikke snakk om hva slags jenter du liker, hva slags perfyme du liker, hvilken pizza du synes er best, osv. Religion, og andre slags meninger betyr absolutt ingenting til overvåkning, så lenge du ikke utøver deg ekstremt innenfor disse tingene.

 

Man gidder ikke overvåke "punk rockers" bare fordi de er "annerledes". Men, hvis de f.eks. gjør noe som tydes å være kriminelt, som om de sto på et gatehjørne ofte og dro etter å ha møtt noen, da er det grunn til å tenke at det er noe muffins.

 

Jeg anser ikke meg selv som verken anarkist, terrorist eller "liberal". Jeg er FRP'er.
Ja, så hva er det du er så redd for da? Seriøst. Ta fatt i virkeligheten! Så lenge du ikke driver med noe ulovlig, eller noe som kan anses som ulovlig, kan du bare roe deg helt ned.

 

Selv er jeg sikkert allerede registrert av både Amerikansk overvåkningstjeneste og Norsk overvåkninsgtjeneste. Jeg står sikkert på EUs terror lister. men men, det får så være.
Ja, du tror sikkert det ja. :cool:

 

ehm, Seixon, hvorfor har de innført PA hvis den ikke har noe å si? Jeg har lest flere historier om personer som har blitt utsatt for PA, helt vanlige folk. Det er forsåvidt ikke bare overvåkning som ligger i PA, det er også mulighetene til å fengsle personer uten noen dom.

De aller fleste "offer" historier du hører unnlater å si den egentlige grunnen til at de ble arrestert. Dette er en kjent taktikk blant f.eks. demonstranter. De blir arrestert og sier "hey! I was just using my right to assembly and free speech!"

Problemet er at de ikke forstår deres rettigheter, og at de ikke kan gå overalt og gjøre dette hvor og når de vil. Mange ganger har slike folk også gjort noe ulovlig, mens de demonstrerte, som de "glemmer" å snakke om i sin "tåredryppende" historie om "rettighetskrenkelse".

 

PA gjør NOEN ting som burde blitt gjort tidligere, som masse ting med flyplass sikkerhet (som å sjekke gjennom all bagasje bl.a.) osv.

For den enkelte oppegående, lovlydende person kommer det ikke ti lå bety en drit.

 

Jeg har reist frem og tilbake fra USA siden PA ble innført.

Forandringer jeg kunne se/kjenne:

 

1. Jeg måtte intervjues på Amsterdam flyplass før jeg fikk gå på flyet, og det gjorde alle andre også.

2. Jeg måtte ta av meg skoene en del ganger.

3. De sjekka håndbagasjen min mye grundigere.

4. Når jeg skulle reise fra USA og hit, sjekka de gjennom hver eneste koffert. (fikk en fin lapp fra de og i hver koffert!)

 

Dette var jeg mer en villig å gjennomgå, alt det tok fra meg var litt ekstra tid.

Det fikk meg til å føle mye sikrere i min reise også.

 

:thumbup:

Endret av medlem-23990
Lenke til kommentar

Enig med Seixon!

 

Jeg er i USA fire, fem ganger i året. I sommer var jeg der i over to uker, hvilket gir politiet utvidetete rettigheter. Jeg og min familie måtte ta fingeravtrykk.

 

På et innenlandsfly fra Tampa til SLC, ble vi definert som en "sikkerhetsrisiko"(det liker nok HalTan :thumbup: ). Dette fordi vi kun reiste en vei og fordi vi hadde bestilt reisen med Delta på telefon uken før. Det som da skjedde, var at vi ble geleidet inn i en annen kø når vi kom til sikkerhetskontrollen, all håndbagasje ble gått igjennom, derretter skulle vi "screenes". Jeg hadde godtatt om de skulle strippe meg, men det slapp vi. Vi måtte stå med hendene i været mens TSA gikk over oss med metaldetektorer. Dette gjaldt også for min medreisende fem åring. TSA gjør jobben sin. jeg kan derfor SELV si at jeg har vært et "OFFER" for TSA, men det gjør jeg ikke. Jeg føler meg bare tryggere når man vet at alt sjekkes så nøye.

 

Når det gjelder annen generell overvåkning, har sikkert min mor en mappe på seg hos overvåkningspolitiet. Mens andre gjørt alt de kan for å få den ut, er ikke min mor interressert. Hun sier at politiet må få gjøre jobben sin, og at hun håper at de overvåket henne. Min mor har nemmelig vært i DDR på familiebesøk. Hun kunne, for det politiet visste, være en kommunist. Derfor har ikke min mor krevd mappe-innsyn som andre.

 

Jeg er enig med mamma. Politiet må få gjøre jobben sin og sjekke deg opp, og eventuelt også overvåke. Da føler jeg med TRYGG.

 

 

Siden vi snakker om USA-reisene mine kan jeg også fortelle at halvparten av våre bager alltid sjekkes. Første gang var det ingen som opplyste om at vi ikke kunne låse innsjekket bagasje, og samtlige låser ble klippet. på Tampa - SLC-turen, hvor vi var sikkerhetsrisko som jeg sa, ble all bagasje sjekket, åpnet, og rotet i. Så lå det også et brev fra TSA oppi, mens baggen var forseglet med blå TSA-lapper.

 

Lenge leve PA og TSA! :w00t:

Lenke til kommentar

Mens fakta er at denne "sikkerhetsjekken" bare er ett spill for galleriet, for å betrygge yulinger som deg. Enhver idiot skulle klart å smuglet med seg både bomber, slagvåpen og kniver. beltene i flyene kan FINT brukes som slagvåpen, sovjetbeltet mitt er laget for å være kjapt å ta av, det kan brukes som slagvåpen og som kvelningsmekanisme sak.

Lenke til kommentar

Bomber er nok ikke så lett å få med seg. Min far har regnet ut han i løpet av et år flyr med 420 flighter (fjor). Min far har oppert inn en "jernstang" i ryggen. I alle de år han har levet, har han aldri pepet pga. det. I USA, etter at TSA satte opp sikkerhetsnivået, piper han alltid.

 

Da ønsker jeg lykke til med å smugle en bombe inn på et amerikansk fly! Under den tidligere nevnte screeningen, ble beltene våre tatt av å gjennomlyst ekstra.

Lenke til kommentar

Men du fikk tilbake beltet når det var "gjennomlyst".

 

At metalldetektorene er mer sensitive har i praksis ikke så mye å si, rent bortsett fra å hale ut tiden og få deg til å føle deg trygg.

 

En konvensjonell bombe får du ikke med deg inn på flyet, men det har du aldri fått. Det finnes andre typer bomber. bomber basert på væske som du har i skosålene og som går av når de blandes. Dessuten er det fullt lovlig å ta med seg lighter på flyet. Ærligtalt, sikkerheten er bare bogus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...