Gå til innhold

[Løst] trekke Cat-6 til garasjen fra huset sammen med strøm


Anbefalte innlegg

Hei 

 

Jeg har en 50mm rør mellom huset og garasjen, ønsker å ha LAN forbindelse til garasjen , kan jeg bruke en vanlig CAT-6 uskjermet kabel i samme trekke rør med vanlig strøm kabel til garasjen. røret er 50mm  og strekket blir ca 50-60 meter.  noen som vet ikke dette vil skape forstyrrelse 

 

ellers så tas tips i mot med glede til andre forslag 

både garaje og hus er helt nye , stømnettet er nytt. 

 

ønsker å bruke Kabel da planen er å sette ut en AP der  som fordeler LAN + WIFI fra hovedhuset 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror gjerne det kan være lovlig med fiber i samme trekkerør som strøm.

Fiber fører jo ikke elektriske signaler, og påvirker/påvirkes ikke mtp. strømkabelen.

Noen som har noe erfaring der?

 

Finner ikke så mye på Google.

 

 

I så fall setter du en fiberconverter i hver ende, slik at du får vanlig RJ45 ut.

Lenke til kommentar

fiber blir en dyrere og komplisert løsning i forhold til kabel. 

hvis ikke Cat-6 kan strekkes så tror jeg alternativet må bli enten repeater eller homeplug. 

homeplug leser jeg at mange sliter med stabilitet, men i dette nye elektriske annlegget blri dette kanskje ikke et problem? 

 

jeg har an RT-AC68 i hovedhuset , kanskje kjøpe en RT-AC68 til å bruke disse i bridge/AP mode? 

Lenke til kommentar

Fiber høres som en bedre løsning ja, må bare ha ender som er satt sammen i fabrikken så man slipper å skjøte og mekke med dette selv i etter kant, for sjekke om dette er lovlig med elektrikeren

Fiber er vel noe du faktisk ikke skal mekke selv, og trenger dyrt utstyr for å sjekke at fungerer ordentlig. Mye bedre løsning å kjøpe noe ferdig.

 

Kan godt hende du får plass selv med strømkabelen :)

Lenke til kommentar

De fleste elektrikerfirma terminerer vel fiber? I alle fall her i Stavanger-området.

Men ja, da flyr jo fort hundrelappene.

 

Beste er om du får målt hvor mye plass som er igjen i røret, og sjekket at fiberpluggen (LC-plugg) har plass gjennom. Slik at du slipper å tenke på terminering osv.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Ville ikke kjørt med en trådløs repeaterløsning.. Det har en tendens til å ikke virke så bra...

Powerplug kan fungere, men du må prøve det først.

I mitt gamle hus som var bygd i 2006 så fungerte det perfekt men i mitt "nye" hus fra 1985 så fungerte det dårlig.. Men her var ikke stikk jordet.

Nå har vi snart byttet alt elektrisk i huset men om det virker da vet jeg ikke..

 

Ikke lov å trekke cat6 og strøm i samme trekkerør men her står du med et 50mm rør.

Hva med å trekke 2 nye rør på 20mm i 50mm røret.. Evt et 16mm for cat6 og et 20 for kabel? Jeg la pfsp i 20 mm rør ut til annekset mitt selv om jeg strengt tatt ikke trengte å legge den i rør. Da la jeg et rør med cat6 og et rør med pfsp, stripsa den sammen og gravde dem ned.

Var ok det i følge elektriker... Så om de fysisk er gravd ned hver for seg eller trukket gjennom et større rør skal vel ikke ha så mye å si?

Lenke til kommentar

Skal du først trekke, så trekk fiber! Kobberkabler er en korttidsinvestering, all nettverk kommer til å gå igjennom fiber dei neste 10-20åra.

LC kabler kan av og til deles i 2( et rx og et tx signal) og du kan trekke de 1 og 1. Veldig enkelt siden LC endepunktene blir så tynne. Så kan du knipse de sammen på beholderen.

 

Conectores-LC.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du først trekke, så trekk fiber! Kobberkabler er en korttidsinvestering, all nettverk kommer til å gå igjennom fiber dei neste 10-20åra.

 

Vil det egentlig det? Gigabit ethernet er i dag 17 år gammel, og er den standarden som er mest vanlig per nå og går over cat5e eller bedre. 10G kan gå 100m over TP (cat6a eller bedre. Gjennom cat6 kabel kan 10G gå 30m). 802.3pq kommer snart og da kan 40G kan gå minst 30 meter, men målet er 100m (over cat 8).

 

Hastighetsøkningene går ikke så fort at jeg vil avskrive TP kabler på 10-20 år :) TP har og fordelen av å være ca vedlikeholdsfritt i forhold til fiber som må renses når den kobles til/fra.

Lenke til kommentar

 

Skal du først trekke, så trekk fiber! Kobberkabler er en korttidsinvestering, all nettverk kommer til å gå igjennom fiber dei neste 10-20åra.

 

Vil det egentlig det? Gigabit ethernet er i dag 17 år gammel, og er den standarden som er mest vanlig per nå og går over cat5e eller bedre. 10G kan gå 100m over TP (cat6a eller bedre. Gjennom cat6 kabel kan 10G gå 30m). 802.3pq kommer snart og da kan 40G kan gå minst 30 meter, men målet er 100m (over cat 8).

 

Hastighetsøkningene går ikke så fort at jeg vil avskrive TP kabler på 10-20 år :) TP har og fordelen av å være ca vedlikeholdsfritt i forhold til fiber som må renses når den kobles til/fra.

 

 

Fiber må ikke rensast når du kobler til og fra. Det er ca like mykje vedlikehald med fiber som med TP. Bortsett frå at terminering er meir komplekst.

 

Når det gjelder vidareutvikling av TP kabler så vil dei bli enormt tjukke og krevje vanvittig mykje meir straum. Disse kablane trenger å kunne levere eit signal på 2Ghz over 30M stabilt, det er ikkje lett. Disse kablane vil aldri bli fleksible eller billige for privat bruk. Så den standarden vil dø ut etterkvart. Gamal teknologi varer ikkje evig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...