Gå til innhold

[Løst] Ethernetkabel, ledingsfarger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig å bytte kabelen. Det er lagt under bygging av huset og det skal jo heller ikke lages nye hull i nye hus i dag.

Uansett hadde det blitt veldig vanskelig av bygningstekniske årsaker.

Jeg har koblet riktig.  Jeg har koblet mange slike og de fungerer. 

Lenke til kommentar

Patchesnor er de korte kablene som brukes mellom vegguttak(evnt patchepanel) og utstyr. Ofte lengder på 1 til 5 meter, og kabelen er bevegelig og bøyelig pga at de åtte lederene er flertrådet(i motsetning til en installasjonskabel som er stiv hvor lederene er solide).

 

Men det høres ikke ut som om lengde bør være noe problem.

 

Eg ville som sagt byttet pluggene evnt sjekket kabelen om den faktisk er ødelagt. Er den ødelagt må den byttes.

Lenke til kommentar

Har du husket å koblet likt i begge ender? (A til A eller B til B). Ellers støtter jeg de over om at det kan være dårlig kontakt i en av skjøtene. Skal ikke så mye til. :-) Ellers kan du jo prøve å kjøpe en kabeltester å teste igjennom. Har ofte brukt en tester som viser hvis noen tråder er krysset o.l men mulig disse er ganske dyre. Har selv bare lånt via jobben. 

Lenke til kommentar

Derfor er jeg interessert i hva de ulike farvene er ment brukt til slik at jeg kan koble noen som ikke er i bruk.

 

Sett med koblingspunktene opp og fra deg:

 

Pinne 1+2 er data (Grønn i A, eller Orange i B kobling)

Pinne 3+6 er data (Orange i A eller Grønn i B kobling)

 

Dette er standard dataparene

 

Pinne 4+5 - (Blått par) - Telefon, eller datapar del 2 i Giga nett

Pinne 7+8 - (Brunt par), ubrukt, eller datapar del 2 i Giga nett

 

Ved digital telefon (ikke nettverk) så var Pinne 3,4,5,6 brukt.

 

For PoE så ser det ut som det er en del forskjellig fra forskjellige standarder. http://pinoutsguide.com/Net/poe_pinout.shtml

Det virker som de legger spennigen på dataparene (1+2 og 3+6).

Hadde gjettet at de tok i bruk de ubrukte parene, men undret litt hvordan de fikk giga med PoE

 

Så da er det å gjøre som de andre nevner her, koble likt i begge ender. Det er veldig viktig at du får med deg par fordelingen på pinnene 3+6 og 4+5. Mange som legger parene etter hvertandre, og dermed får feil.

 

Gjør du det likt i begge ender, så er det normalt plug-n-play. Men det kan være greit å ikke plugge en ikke PoE enhet i en PoE utgang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har prøvd 2 ulike kontakter i patchepanelet og får samme feil. Kabelen er hel og testet men når jeg kobler via patchepanelet oppstår feilen. Jeg har koblet som de andre kablene i panelet men får likevel feil. Jeg har trykket godt så det skal være god kontak.

 

 

de79f.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...