Gå til innhold

Qnap NAS & Windows 10 i hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nå kjøpt meg en Qnap NAS og skjønner ingenting:)

 

Den skal brukes hjemme og er koblet til samme nettverk som laptopen og stasjonære pcen med windows 10. Jeg har tilgang til de delte mappene på Qnap via både laptopen og den stasjonære pcen. 

 

Det jeg lurer på er hva jeg gjør hvis jeg vil ha tilgang til mapper på pcene via NASen, dvs omvendt.

Jeg kan ikke se i Qts File Station at hverken laptopen eller pcen er lagt til eller "funnet" av NASen.

 

Noen som vet litt mer enn meg om dette  :confused:  

Endret av kocmoc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor?

Som vidarkri sier.. Hvorfor?

Ellers må du gjerne dele ut de nødvendige mappene på pc / laptop, men jeg forstår ikke helt nytten selv. Tenker du da evt å sette opp ett VPN til nas sånn at du kan via den ha tilgang til enkelte resurser på pc / lap?  :)

Lenke til kommentar

 

Hvorfor?

Som vidarkri sier.. Hvorfor?

Ellers må du gjerne dele ut de nødvendige mappene på pc / laptop, men jeg forstår ikke helt nytten selv. Tenker du da evt å sette opp ett VPN til nas sånn at du kan via den ha tilgang til enkelte resurser på pc / lap?  :)

 

I utgangspunktet fordi jeg har 4TB med musikk og video på pc som jeg ikke har plass til på nas. Så hvis jeg feks kjører plex media server på nas så kan jeg legge til disse filene fra pcen i plex library, itillegg til det som er på NAS. Eller :nei:  :rofl: ? 

Lenke til kommentar

Du kan definere et ekstra område i Plex direkte mot PCen din. Men de filene vil jo selvfølgelig ikke være tilgjengelig dersom du skrur av PCen din eller den går i sleep e.l.

Som de andre sier har du kjøpt et NAS som ikke helt dekker lagringsbehovet.

 

Edit: Strøk ut feilaktig informasjon. Det fungerer ikke i NAS-versjonen av Plex så vidt jeg kan se.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Da har du ikke kjøpt en NAS som dekker lagringsbehovet ditt. Dette gir ikke mening. Det du bør gjøre er enten å øke lagringskapasiteten på NASen du allerede har (eks. flere disker) eller så bør du kjøpe en ny NAS med større kapasitet.

Det er egentlig ikke et behov, mer et ønske. Tenkte kanskje det kunne la seg gjøre, men hva vet jeg..

 

Så det du sier er at en NAS ikke kan ha tilgang til delte mapper på en windows pc på et lokalt/hjemme nettverk hvor både nas og pc er koblet til samme ruter? 

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke et behov, mer et ønske. Tenkte kanskje det kunne la seg gjøre, men hva vet jeg..

 

Så det du sier er at en NAS ikke kan ha tilgang til delte mapper på en windows pc på et lokalt/hjemme nettverk hvor både nas og pc er koblet til samme ruter? 

Du sier jo over at du har mye musikk og film du ikke har plass til på et NAS du nettopp har kjøpt:

I utgangspunktet fordi jeg har 4TB med musikk og video på pc som jeg ikke har plass til på nas.

Så da har du ikke kjøpt en NAS-boks etter hva du reelt sett har behov for.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Du kan definere et ekstra område i Plex direkte mot PCen din. Men de filene vil jo selvfølgelig ikke være tilgjengelig dersom du skrur av PCen din eller den går i sleep e.l.

Som de andre sier har du kjøpt et NAS som ikke helt dekker lagringsbehovet.

Det er sant. Godt forslag det som jeg burde tenkt på. 

Da kan jeg bare installere Plex Media Server på pcen i tillegg så vil plex ha tilgang til filene på pcen.

 

Så da blir det i bunn og grunn

 

1. Plex Media Server installert på NAS vil kun kunne spille av filer som ligger på NAS

2. Hvis man ønsker å spille av filer på pcen, må Plex Media Server installeres på pcen,(selv om NAS og PC er på samme nettverket)

 

:w00t:

Lenke til kommentar

 

Det er egentlig ikke et behov, mer et ønske. Tenkte kanskje det kunne la seg gjøre, men hva vet jeg..

 

Så det du sier er at en NAS ikke kan ha tilgang til delte mapper på en windows pc på et lokalt/hjemme nettverk hvor både nas og pc er koblet til samme ruter? 

Du sier jo over at du har mye musikk og film du ikke har plass til på et NAS du nettopp har kjøpt:

I utgangspunktet fordi jeg har 4TB med musikk og video på pc som jeg ikke har plass til på nas.

Så da har du ikke kjøpt en NAS-boks etter hva du reelt sett har behov for.

 

Jo, det er akkurat det jeg har gjort. Min prioritering i forhold til innkjøp av en Qnap 251+ med to 500GB SSD disker dekker akkurat mine reelle behov i dag og noen år fremover inntil prisen på 1TB SSD faller ned til 1500,- som er prisen på 500GB idag. Den er vifteløs(lydløs), den er kjapp, og den har HDMI utgang så jeg kan koble den til tven min og bruke som mediasenter.

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk for denne løsningen, for jeg vet hvordan det er når harddisker begynner å fylles opp og systemet begynner å gå tregere og vifter snurrer fortere for å kjøle ned prosessoren osv Og jeg vil ikke ha en sånn boks ved siden av tven min. 

 

Det var bare en forespørsel om det lar seg gjøre på en enkel måte fordi det jeg kan om nettverk, nas og linux er det jeg har lært de siste 5 dagene siden jeg begynte å knote med dette  :)

Lenke til kommentar

Generelt er et NAS laget for å presentere lagring mot klienter og ikke for klienter å presentere lagring inn mot NAS.

Er det Linux OS og du har tilgang til root/sudo kan du jo i teorien mounte opp et share fra Windows, men er ikke noe rett-frem løsning.

Godt poeng. Helt nytt for meg dette og tror ikke jeg skal styre med noe utenom det "vanlige". 

Os er Linux Qts 4.2 og jeg blir litt svimmel av alle instillinger og muligheter. Det er nok en smule overkill ift mine behov.

Har problemer nok med å forholde meg til folder strukturen, det er masse foldere som ikke er synlig i file manager, men

når jeg feks browser og skal legge til library i plex så dukker det opp masse foldere som jeg ikke har sett før? 

Lenke til kommentar

Jeg på min side kjøpte en NAS-boks (Synology DiskStation 1513+) med plass til 5 stk. 3.5" HDD. En 4 TB WD Red HDD kostet vel litt over 1000-lappen, og med denne får jeg 12 TB effektiv lagringsplass, da med RAID 6. Kan utvide med et ekstra kabinett om nødvendig. NASen står i boden, så jeg slipper støy. Og hastigheten er det ikke noe å si på, den klarer i hvert fall 1 Gbps. Selvfølgelig har jeg patchet NASen til core-switchen med LACP-link, sånn at jeg både får redundans og høy nettverksytelse. SSD? Nei, det trenger jeg ikke, fortsatt er det slik at tradisjonelle disker har lengst levetid.

Lenke til kommentar

Jeg på min side kjøpte en NAS-boks (Synology DiskStation 1513+) med plass til 5 stk. 3.5" HDD. En 4 TB WD Red HDD kostet vel litt over 1000-lappen, og med denne får jeg 12 TB effektiv lagringsplass, da med RAID 6. Kan utvide med et ekstra kabinett om nødvendig. NASen står i boden, så jeg slipper støy. Og hastigheten er det ikke noe å si på, den klarer i hvert fall 1 Gbps. Selvfølgelig har jeg patchet NASen til core-switchen med LACP-link, sånn at jeg både får redundans og høy nettverksytelse. SSD? Nei, det trenger jeg ikke, fortsatt er det slik at tradisjonelle disker har lengst levetid.

Får håpe det ikke blir inbrudd i boden da  :ohmy:

 

Hadde også vurdert en sånn løsning hvis jeg hadde hatt mulighet til å gjemme unna NASen og kun fokusert på lagringskapasitet. En 4TB WD Red med 7200Rpm koster ca 2500,- og tusenlapp mindre for 5400Rpm. Blir jo fort penger av HDD også. Selv om det er "mer" for penga så må man jo individuelt vurdere hva som er viktig og hva man trenger.

 

Lengst levetid ? Jeg vil heller si at de har levd lengst  :)

Lenke til kommentar

Får håpe det ikke blir inbrudd i boden da  :ohmy:

 

Hadde også vurdert en sånn løsning hvis jeg hadde hatt mulighet til å gjemme unna NASen og kun fokusert på lagringskapasitet. En 4TB WD Red med 7200Rpm koster ca 2500,- og tusenlapp mindre for 5400Rpm. Blir jo fort penger av HDD også. Selv om det er "mer" for penga så må man jo individuelt vurdere hva som er viktig og hva man trenger.

 

Lengst levetid ? Jeg vil heller si at de har levd lengst  :)

Jeg har innvendig bod, altså bod i leiligheten.

 

Da jeg kjøpte NAS med disker kostet WD Red 4 TB litt over 1000 kr + mva. Kjøpte i juli 2014. Kjøpte 5+1 (5 i kabinett, en ekstra soom cold spare). Men da var kronen også sterk. 2500 kr? Oi, da har kronen virkelig falt, eller WD har lagt kraftig på prisene her i landet.

Lenke til kommentar

 

Får håpe det ikke blir inbrudd i boden da  :ohmy:

 

Hadde også vurdert en sånn løsning hvis jeg hadde hatt mulighet til å gjemme unna NASen og kun fokusert på lagringskapasitet. En 4TB WD Red med 7200Rpm koster ca 2500,- og tusenlapp mindre for 5400Rpm. Blir jo fort penger av HDD også. Selv om det er "mer" for penga så må man jo individuelt vurdere hva som er viktig og hva man trenger.

 

Lengst levetid ? Jeg vil heller si at de har levd lengst  :)

Jeg har innvendig bod, altså bod i leiligheten.

 

Da jeg kjøpte NAS med disker kostet WD Red 4 TB litt over 1000 kr + mva. Kjøpte i juli 2014. Kjøpte 5+1 (5 i kabinett, en ekstra soom cold spare). Men da var kronen også sterk. 2500 kr? Oi, da har kronen virkelig falt, eller WD har lagt kraftig på prisene her i landet.

 

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/sata3a5/wd-redprowd4001ffsx64mb4tb/208525.11113/

 

Hvis man skal ha 7200rpm så må man tydeligvis punge ut.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...