Gå til innhold

[Løst] "Kombinere det beste" av to ulike builds for stillegående ATX spillPC til lett VR (1 stk. GTX970-nivå, viftekjølt CPU + GPU)


Anbefalte innlegg

Takk! :)

 

Det kommer til å ta litt tid før jeg får tilsendt alle delene. Blant annet tror jeg at strømforsyningen kan bli litt forsinket. Videre er jeg ikke noen dreven PC-bygger, så det kan ta litt tid.

 

Når det er sagt, er kabinett og innmat veldig lik den i guidene Quiet ATX Gamer R5 og Quiet 4K Gaming PC. Videre har jeg kjøpt samme hovedkort som i sistnevnte og skal bruke samme software for viftestyring (ASUS FanXpert). Så jeg forventer helt klart at dette skal bli en PC med bare et svakt viftesus som man ikke sjeneres nevneverdig av og som lett maskeres av øvrig bakgrunnsstøy, evt. moderat bakgrunnsmusikk.

 

Jeg skal gi en oppdatering når oppsettet er ferdig, forhåpentligvis i løpet av to uker.

Selv takk! Veldig interessante lenker til de guidene. 

 

Edit: Stilte et spørsmål om minnehastighet, men leste den lenkede guiden grundigere og så at det var besvart der.

Endret av Bonk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Takk! :)

 

Det kommer til å ta litt tid før jeg får tilsendt alle delene. Blant annet tror jeg at strømforsyningen kan bli litt forsinket. Videre er jeg ikke noen dreven PC-bygger, så det kan ta litt tid.

 

Når det er sagt, er kabinett og innmat veldig lik den i guidene Quiet ATX Gamer R5 og Quiet 4K Gaming PC. Videre har jeg kjøpt samme hovedkort som i sistnevnte og skal bruke samme software for viftestyring (ASUS FanXpert). Så jeg forventer helt klart at dette skal bli en PC med bare et svakt viftesus som man ikke sjeneres nevneverdig av og som lett maskeres av øvrig bakgrunnsstøy, evt. moderat bakgrunnsmusikk.

 

Jeg skal gi en oppdatering når oppsettet er ferdig, forhåpentligvis i løpet av to uker.

Selv takk! Veldig interessante lenker til de guidene. 

 

Hvis jeg skjønner det rett har du minne med en annen Mhz (hastighet?) enn i de guidene. Betyr det at det ikke er så farlig hvilken hastighet man velger? (Sitter og ser på guidene og din handleliste for å sette sammen min egen handleliste med liknende mål om stille oppsett, derfor dumme detaljspørsmål :-)

 

 

Jeg kan svare på om jeg har valgt samme minnehastighet som i guidene eller ikke.

 

Jeg kjøpte DDR4-minne med 2400 MHz hastighet. Dette er samme hastighet som i  Den Perfekte PC-pakke Black Refinery (Mars/April 2016) .

 

 Quiet ATX Gamer R5 var et Z97-hovedkort-build fra november 2014 og brukte DDR3-minne med 1866 MHz hastighet. Som et mulig alternativ for å spare $200 anbefalte de samme type DD3-mnne med 1600MHz hastighet.

 

Quiet 4K Gaming PC var et Z170-hovedkort-build fra februar 2016. Z170-brikkesettet muliggjør oppgradering til DDR4.minne. De brukte DDR4 2666 MHz-minne,

 

 

RAM: Kingston HyperX Fury 16GB (2x8GB) DDR4-2666 - US$110

Alternatives:

 

men som du ser anbefaler de som kostnadsbesparende alternativ DDR4-minne med 2133 MHz hastighet.

 

Jeg har ikke peiling på RAM, jeg bare parrot'er opp det jeg finner på nett, så du bør ikke lytte til noe jeg sier. 

 

Den meget usikre kunnskapen min om RAM er som følger:

  • DDR4 har et 1-2 watt lavere effekt enn DDR3, per modul i følge Anandtech. Dette er jo lite i forhold til TDP på prosessor og skjermkort, som til sammen er langt over 100 watt. Men når man skal bygge stille, skader det ikke å spare watt der man kan.
  • Hastighet (2133 MHz, 2400 MHz, 2666 MHz eller høyere) har minimalt å si for ytelse, spesielt når det gjelder VR som til de grader er bottlenecked av skjermkortet
  • De ulike hastighetsvariantene har også ulik såkalt CAS latency. Men dette har visst etter det jeg forstår også minimalt å si for ytelse. Det finnes også noe som kalles "true latency". Hvis du er interessert i å lese mer om dette, kan du prøve denne linken fra crucial
  • Det viktigste etter det jeg forstår ser ut til å være å sikre at du har nok RAM. Når det gjelder VR, er anbefalt minimum for HTC Vive 4 GB (GB for Oculus Rift). Men jeg leste et sted at det fantes spill som nærmet seg grensen på 8 GB, og at Elite Dangerous faktisk hadde 16GB som anbefalt størrelse. Så jeg valgte 16 GB, dvs 2 x 8 GB.
  • En siste ting jeg fant i løpet av min research var at ikke alle Z170-hovedkort støtter 3000 MHz DDR4-hastighet. Asus Z170 Pro Gaming gjør visst det, men ikke Asus Z170-A i følge en forumtråd. Dette hadde minimalt å si for meg da jeg uansett ikke vurderte å kjøpe så raskt minne.

Hvis jeg var deg, ville jeg kjøpt 16GB (2 x 8 GB) eller 32GB (2 x 16GB) av DDR4-RAM fra enten Kingston, Crucial, G-Skill eller Corsair. Jeg ville vært komfortabel med å kjøpe 2133 MHz, men hvis jeg fant ett hakk høyere hastighet til samme pris eller noen kroner dyrere, hadde jeg gått for det.

 

Men jeg har ikke peiling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk :) Godt poeng om DDR4 vs DDR3 og effekt - selv om det betyr mindre enn en del andre komponenter er det jo bra med alt som drar i riktig retning.

 

Er også spent på dine erfaringer med hovedkort - ser at det både er en del negative erfaringer og veldig positiv omtale av viftestyringsløsning mm avhengig av hvor man leser. Men som du siterer tidligere i tråden, googler man kan man jo finne negative erfaringer om det meste som finnes i stort antall.

Lenke til kommentar

Når man går for et system med bare 2 minnekanaler bør man velge så raskt minne som mulig innenfor et fornuftig budsjett. Det er allerede en stund siden det ble lagd spill som yter bedre med raskere system minne enn 2400MHz. De fleste spill vil fremdeles fungere greit med selv 1600MHz minne, men slike brikker vil i dag vær store flaskehalser i enkelte spill. Går man for 2011-3 socket, så får man 4 minnekanaler, og da kan man fint klare seg med "tregere" minne som 2133MHz. Fordi det gir sammen minnebåndbredde som to 4266MHz brikker i to kanals system. Men til stille stue PC er jo ikke 2011-3 prosessorene med sine 140W like egnet.

 

Billigste 2400MHz brikkene koster ~40Kr/GB, så disse 3000MHz brikkene som kommer på 51,6Kr/GB blir bare ~170Kr dyrere for et 16GB kit. Det synes jeg man bør spandere på seg av hensyn til fremtidig minnebåndbredde behov. Men man kan også gå opp til 3200MHz som begynner på ~54Kr/GB. Opp til 3400MHz må man imidlertid ut med ~68Kr/GB, og da begynner det å bli uforholdsvismessig stor prisforskjell.

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man går for et system med bare 2 minnekanaler bør man velge så raskt minne som mulig innenfor et fornuftig budsjett. Det er allerede en stund siden det ble lagd spill som yter bedre med raskere system minne enn 2400MHz. De fleste spill vil fremdeles fungere greit med selv 1600MHz minne, men slike brikker vil i dag vær store flaskehalser i enkelte spill. Går man for 2011-3 socket, så får man 4 minnekanaler, og da kan man fint klare seg med "tregere" minne som 2133MHz. Fordi det gir sammen minnebåndbredde som to 4266MHz brikker i to kanals system. Men til stille stue PC er jo ikke 2011-3 prosessorene med sine 140W like egnet.

 

Billigste 2400MHz brikkene koster ~40Kr/GB, så disse 3000MHz brikkene som kommer på 51,6Kr/GB blir bare ~170Kr dyrere for et 16GB kit. Det synes jeg man bør spandere på seg av hensyn til fremtidig minnebåndbredde behov. Men man kan også gå opp til 3200MHz som begynner på ~54Kr/GB. Opp til 3400MHz må man imidlertid ut med ~68Kr/GB, og da begynner det å bli uforholdsvismessig stor prisforskjell.

 

Takk skal du ha, Gabri3L!

 

Kanskje jeg skal sende Asus Z170-A og 2400 MHz-minet i retur og heller gå for Asus Z170 Pro Gaming og 3000 MHz minne.

Lenke til kommentar

Takk :) Godt poeng om DDR4 vs DDR3 og effekt - selv om det betyr mindre enn en del andre komponenter er det jo bra med alt som drar i riktig retning.

 

Er også spent på dine erfaringer med hovedkort - ser at det både er en del negative erfaringer og veldig positiv omtale av viftestyringsløsning mm avhengig av hvor man leser. Men som du siterer tidligere i tråden, googler man kan man jo finne negative erfaringer om det meste som finnes i stort antall.

 

 

Se svaret til Gabri3L for bedre info om RAM.

 

Når det kommer til hovedkort og viftestyring, er litt av tanken at jeg prøver et hovedkort fra Asus (nesten uansett hvilket) utelukkende for å teste ut FanXpert. Dette for å få erfaring innenfor det som ser ut til å være trygge rammer, siden det er første gang jeg prøver på noe sånt. Så kan jeg ha den erfaringen i bunnen hvis jeg bygger med nytt hovedkort igjen en gang om forhåpentligvis mange år.

 

Jeg skal poste erfaringene her i denne tråden når PC'en er bygd og tweakingen utført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte akkurat https://www.komplett.no/product/850564/datautstyr/hovedkort/intel-socket/asus-rog-maximus-viii-hero-socket-1151

 

På tilbud til nesten samme pris. Fått mange gode reviews.

Får også r5 til 799 på netonnet nå, hvis du fortsatt kan avbestille, jeg har akkrat fått min r5, betalte 950:p

 

Takk for tipsene!

 

Tydelig at det er litt bevegelse akkurat nå. 799,- for R5 er en meget god pris.

 

Asus ROG Maximus Hero frister! Da blir det litt research på nett i morgen for å prøve å finne ut hva dette kortet kan by på sammenlignet med Asus Z170-A og Asus Z170 Pro Gaming. Det er fullt mulig at jeg sender Z170-A i retur!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte akkurat https://www.komplett.no/product/850564/datautstyr/hovedkort/intel-socket/asus-rog-maximus-viii-hero-socket-1151

 

På tilbud til nesten samme pris. Fått mange gode reviews.

Får også r5 til 799 på cdon nå, hvis du fortsatt kan avbestille, jeg har akkrat fått min r5, betalte 950:p

Takker for tipset jeg også :) Er det rett forstått at dette kortet har 4 minnekanaler, jf Gabri3L sine tips over?

Lenke til kommentar

Asus Maximus VIII hero har dobbeltkanalsminnearkitektur slik som z170-A kortet du bestilte. Ingen Skylake hovedkort har 4 minnekanaler.

Hvis du skal kjøre 4 minnekanaler må du nok over til socket 2011 hovedkort, men da må du bytte prosessor også. De forskjellige tallene på socket betyr hvor mange pins det er mellom hovedkort og prosessor. 

 

Er enig med Gabri3L angående ram, vil ikke være særlig stor forskjell på 2400mhz og 3000mhz (eller 3200), men når du først skal kjøpe nytt er det like greit å betale litt ekstra for å sikre seg litt mer for fremtiden. 

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-finally-time-to-upgrade-your-core-i5-2500k

Tidlig i artikkelen er en tabell som viser en viss ytelsesforskjell mellom ulik frekvens på ram.

Endret av Falenas
Lenke til kommentar

Asus Maximus VIII hero har dobbeltkanalsminnearkitektur slik som z170-A kortet du bestilte. Ingen Skylake hovedkort har 4 minnekanaler.

Hvis du skal kjøre 4 minnekanaler må du nok over til socket 2011 hovedkort, men da må du bytte prosessor også. De forskjellige tallene på socket betyr hvor mange pins det er mellom hovedkort og prosessor. 

 

Er enig med Gabri3L angående ram, vil ikke være særlig stor forskjell på 2400mhz og 3000mhz (eller 3200), men når du først skal kjøpe nytt er det like greit å betale litt ekstra for å sikre seg litt mer for fremtiden. 

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-finally-time-to-upgrade-your-core-i5-2500k

Tidlig i artikkelen er en tabell som viser en viss ytelsesforskjell mellom ulik frekvens på ram.

Takk igjen for svar :-) Prøver å skjønne sammenhengen mellom dette og Black Refinery-forslaget som har i5-6600k-prosessoren og 4x4gb ram-brikker - jeg trodde det var et skylake oppsett? 

Lenke til kommentar

Det stemmer :)  Både kortet du bestilte (z170-a), kortet i black-refinery forslaget og ROG kortet som ble linka ovenfor er oppsett for skylake.  De har plass til 4 ram-brikker. Greia er at de kjører i dobbeltminnekanal, slik at f.eks Ram nr 1 og 3 kjører sammen, og 2 og 4 sammen, og det er greit for 99% av folk, men en del servere og entusiast hovedkort har støtte for å kjøre quad channel (4 kanalsminne). Men har ikke noe å si for gaming, med mindre du har veldig trege ram-brikker.

Endret av Falenas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøver meg med følgende gjetninger for å begynne å danne meg en første oversikt.

 

Ta det med en klype salt, og rett meg gjerne hvis du finner noe feil.

  • Hovedkort med Z170-brikkesett - standard ytelsesorientert brikkesett for "mainstream" - LGA1151 sokkel - intel-prosessorer med LGA1151 sokkel, f.eks. i5 6600-K - plass til X antall RAM-brikker avhengig av hovedkortet - 2 minnekanaler på hovedkortet hvilket medfører at høy RAM-hastighet kan være å foretrekke.
  • Hovedkort med for eksempel X79 eller X99-brikkesett - ultra high end brikkesett for entusiast desktop eller servere - LGA2011-3 sokkel - intel-prosessorer med LGA2011-3 sokkel, f.eks. Core i7-5820K (6 kjerner) og Core i7-5960X Extreme Edition (8 kjerner) - plass til X antall RAM-brikker avhengig av hovedkortet - 4 minnekanaler på hovedkortet hvilket medfører at høy RAM-hastighet ikke er like essensielt
Endret av bouleternere
Lenke til kommentar

Jeg er tilfeldigvis litt interessert i tanken om på sikt å bygge èn PC som kan drive to HTC Vive-sett samtidig (èn spillinstans til hvert Vive-sett).

 

En youtube-link som demonstrerer "proof of concept" om ikke annet (advarsel - man får vond i hodet av narratøren, og det er mye prat og lite faktaopplysning):

 

 

Bakgrunnen for interessen er kostnader for multiplayer VR med HTC Vive.

 

X = Kostnad per HTC Vive (april 2016): ~ 10k

Y = Kostnad per PC som kan drive HTC Vive (april 2016) ~ 12k

 

Kostnad 1-player HTC Vive (april 2016): X + Y = 10k + 12k = 22k

Kostnad for 2-player HTC Vive (april 2016): 2X + 2Y = 2 * 10k + 2 * 12K = 44k, som er uaktuelt.

 

La oss si at man kunne bygge en kraftigere PC som kunne drive 2 stk HTC Vive for 16k (man trenger 2 stk skjermkort blant annet).

 

Z = Kostnad per PC som kan drive 2 stk HTC Vive (april 2016) ~ 16k

 

Dette gir redusert kostnad for 2-player HTC Vive: 2X + Z = 2 * 10k + 16k = 36k

 

Så kunne man forestille seg at kostnaden for den neste iterasjonen av HTC Vive om la oss si 18 mnd kan ha kommet ned i 6k.

 

Z = 16k

X = 6k

 

Det gir en hypotetisk kostnad for 2-player HTC Vive om 18 mnd på

 

2X + Z = 2 * 6k + 16k = 28k

 

Det er fremdeles svinedyrt, men 28k for 2-player VR er ikke uaktuelt hvis man har en fast inntekt.

Endret av bouleternere
Lenke til kommentar

Poenget var at siden LGA2011-3 sokkel, X97/X99-brikkesett og 4-kanals RAM ble tatt opp, kunne anvendelsen over (èn PC for å drive to spillinstanser til to VR-hodesett) kanskje tjene som eksempel på bruk av slikt oppsett.

 

Edit: i 7:56 i vieoen i forrige post kan man se systemoppsettet. Det ser ut til å være:

 

Hovedkort: Asus X99 Deluxe

CPU: Intel i7 5960X (åttekjerneren jeg nevnte fra to poster over)

32 GB RAM, står ikke hvilket

Endret av bouleternere
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...