Gå til innhold

Hvor tidlig begynne med oppkjøring til trafikkskole?


hannee9

Anbefalte innlegg

Hvor tidlig bør man begynne med øvelseskjøring (bil) til trafikkskole? 

Hvor tidlig begynte dere?

 

Jeg kjører mye sammen med foreldrene mine, så føler jeg mestrer det en god del når jeg har en god del timer bak rattet. 

 

Det er 9 måneder til jeg blir 18 år nå :)

Endret av hannee9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler å starte med kjøretimer tidlig. Å kjøre med foreldre er greit, men det er lett å bli opplært til uvaner som foreldre ev. har. Da jeg kjørte opp selv, hadde jeg kjørt mye med min far, og jeg brukte ganske mange timer på å øve bort alle uvanene han hadde lært meg.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Masse mengdetrening med foreldre er bra. Men ikke vent for lenge med å kjøre med kjørelærer. Da blir det som nevnt tidligere her, ofte mer tid for å plukke vekk uvaner. Et annet tips som fungerte veldig bra da min sønn skulle ta lappen, var å kjøre litt med en annen enn foreldre. Han kjørte noen ganger med en onkel som hadde øvelseskjørt med sine døtre noen år før og det var veldig fin variasjon for han. I tillegg vil jeg anbefale Statens vegvesens informasjonsmøte om øvelseskjøring for foreldre som skal være ledsager for første gang. Uansett hvor god sjåfør man tror man er, så er det 2 nyttige timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg pleier å anbefale at man tar et par kjøretimer etter ganske lite privat øvelseskjøring.

 

Så kan du godt øvelseskjøre mye privat, og ta en time hos kjøreskole innimellom for å holde kontroll på uvaner du får fra foreldre.

 

De siste månedene kan du gjerne kjøre en del på kjøreskole og fortsatt mye privat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Begynn tidlig, antar du er i skole eller lignende så jo kortere tid du har på deg jo mer stress blir det (antar du vil ha den på 18årsdagen). Det er bedre å spre fraværstimene utover en lengre periode, samtidig som du får lenger tid å øve vekk feilene dine.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fyller 18 i juni, begynte i tidlig mars, tok et par da, tok "pause" mellom april og til nå, og nå skal jeg visst igjen ha en "pause" i en måned til før jeg begynner igjen i slutten av mai. Har øvelseskjørt en del, og merker jo det tar mye mindre tid enn jeg trodde.. Oppkjøring ble bestilt for en liten stund siden. Liker ikke helt disse pausene, men stoler på at kjørerlæreren dømmer meg rett og har rett i troa på at det er mer enn nok tid. 

Må bare øvelseskjøre masse hjemme! Jeg synes 9mnd var ekstremt langt i forveien, når du i tillegg øvelseskjører en del? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...