Gå til innhold

År før NHH


alex34

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har planer om å begynne på NHH, men ligger atm. hårfint over poenggrensen, før eksamen. Trenger derfor en plan B. Noen tips til hva jeg kan studere til neste år som vil være relevant? Har behov for de 2 to studiepoengene et helårsstudie gir.

 

Alternativer jeg har sett på er samf.øk årsstudium og matte årsstudium ntnu. Har også søkt CBS og kommer inn der (almenn HA). Vil dog ikke gå hele løpet på CBS, ville evt. gått første året og deretter startet fra starten av på nhh. 

 

Har full realfagspakke fra vgs., noe realfagsrelatert kan absolutt være aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samfunnsøkonomi eller matematikk er fornuftig. Da kan du muligens få godkjent noen studiepoeng derfra, samtidig som det kan være godt å ha med seg i mange av kursene du skal gjennom på NHH. Eventuelt kan økonomi kombineres med og belyses av mange andre fag hvis du har noen andre interesser eller tanker om hva du vil jobbe med. Det kan eksempelvis være historie, statsvitenskap, rettsvitenskap, språk eller tekniske fag.

 

Hvis det blir slik at du må gjøre noe annet et år mens du venter på å komme inn på NHH, vil jeg egentlig ikke anbefale å fokusere så mye på å være fornuftig eller forberede deg på studiet der. Da er det like greit å prøve noe annet du synes er gøy og la det året være noe eget. Kanskje du vil velge et annet studium i Bergen og bli kjent med byen og studentmiljøet. Det kan bli lenge til du igjen får friheten til å gjøre noe interessant som ikke nødvendigvis trenger å forberede deg på oppgaver i arbeidslivet og der gode karakterer ikke er like viktig. Når du begynner på NHH blir studiet veldig alvorlig og som de fleste andre studenter vil du nok tidvis oppleve det som tungt og langt.

 

En annen mulighet er å velge et annet godt studium i økonomi og administrasjon, for eksempel på NMBU eller NTNU (det som tidligere var på HiST). Eller CBS. Flere er villige til å vente et eller to år for å komme inn på NHH fordi de mener at ingenting annet er godt nok. Men hvis målet kun er å få en god utdannelse, en god jobb og høyest mulig lønn, er det bedre å komme i gang på en annen skole.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også planer om å forsøke å komme inn på NHH i 2017. Jeg har dog dessverre ikke veldig gode karakterer, så det blir spennende å se om jeg klarer det. Jeg starter på et årsstudium i samfunnsøkonomi ved NTNU etter sommeren. Forhåpentligvis får jeg tatt noen fag jeg senere kan slippe på NHH.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Låner tråden litt, da det finnes utrolig mange "hvilket årsstudium"-tråder fra før. 

Jeg er også i samme situasjon som mange andre. Hvilket årsstudium skal jeg ta? Foreløpig er matte på NTNU på førsteplassen, men jeg er redd det kan bli i overkant heavy? Fikk "bare" 5 i R1+R2, er jeg godt nok kvalifisert? 

Noen her inne som har gått på lignende årsstudium?

Lenke til kommentar

Låner tråden litt, da det finnes utrolig mange "hvilket årsstudium"-tråder fra før. 

 

Jeg er også i samme situasjon som mange andre. Hvilket årsstudium skal jeg ta? Foreløpig er matte på NTNU på førsteplassen, men jeg er redd det kan bli i overkant heavy? Fikk "bare" 5 i R1+R2, er jeg godt nok kvalifisert? 

 

Noen her inne som har gått på lignende årsstudium?

 

Ja, men det krever allikevel at man jobber en del med mattefagene. Hjelper ikke å ha 6-ere i R1 og R2 hvis man ikke jobber noe særlig på NTNU. 

 

Jeg vil tro at et årsstudium i matte er veldig lurt, da dette kan gi et solid mattegrunnlag for videre økonomistudier. 

Lenke til kommentar

Vil si det kommer helt an på hva du ønsker å fordype deg i på NHH. Matte kan være lurt, men på den annen side, så er det lite "nyttig" med kun et årsstudium i matematikk om du skal satse på noe veldig kvantitativt. I løpet av året vil du sikkert ha Kalkulus I og II, kanskje til og med III, men dette vil du også tøtsje borti gjennom mattefagene på NHH, bare mindre teoretisk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...