Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

fjær framaksel bytte sjøl, hvordan velge riktig fjær


Anbefalte innlegg

Hei,

fikk tilbud fra verksted å bytte begge fjær foran for 5000, (den ene fjær er knekt litt, oppdaget på eu kontroll.)

 

tenkte jeg kan spare litt penger og gjøre det sjøl. Ser at fjær koster 450 i biltema og det er tre skruer som holder den foten på plass. (alle biltema lagere er tomme, ser etter andre butikker). 

 

Det jeg lurer på er å velge riktig fjær. Der er det forskjell på pris for fjær for biler med manuel kasse og automat kasse. Bilen brukes kun i 50 sone, kan jeg bruke fjør som sier i beskrivelse "manuel kasse". Vil de passe?

bilen er audi a4 96 diesel automat. 

 

takker. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha rett fjær til rett bil!

 

Mange sider å kjøpe fra som er billigere en verksted!

 

Har du aldri gjort dette før anbefaler jeg at du har med en kompis som har gjort det før (viss det er mulig)

Husk fjørspennere og bruk god tid! Jeg kjøpte slike på biltema og fungerte perfekt!

Husk å bytt begge sider når du først skal bytte!

 

Jeg byttet kun på ene siden bak og bilen så helt merkelig ut! (trudde det fulgte 2 fjører med i pakken, men neida)

Lenke til kommentar

Nei de er ikke gode nok. Har brukt de en gang og det var med hjerte i halsen. De gikk rett i søpla etterpå.

 

I tillegg skal du ha griseflaks hvis tverrbolten som holder de øvre bærearmene løsner.(denne må av for å bytte fjør)

 

Jeg må stort sett ty til induksjonsvarme og/eller lufthammer for å få denne ut.

Endret av OleJohnny15
Lenke til kommentar

 

Nei de er ikke gode nok. Har brukt de en gang og det var med hjerte i halsen. De gikk rett i søpla etterpå.

 

Hvorfor er de så dårlige? Jeg har et sett med de, og har vel brukt de 3-4 ganger uten å ha sett noen ting som skulle tilsi at man burde ha hjertet i halsen. Det skal sies at jeg behandler fjærene med respekt når de er spent, dvs. omtrent som et ladd våpen. Ikke titt ned i løpet, ikke pek på andre, ha kontroll på hvor de peker mot, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...