Gå til innhold

Lite spørsmål angående vikeplikt/høyreregel - flere veger til/fra parkeringsplasser


Anbefalte innlegg

Halloisen!

 

Normalt sett har man vikeplikt når man kommer fra parkeringsplasser, men det er noe jeg lurer på angående dette. Noe som forivrrer meg. På bildet nedenfor kan du se en illustrasjon. Alle disse strekene fører til en eller annen parkeringsplass. La oss ta for oss fargen gul og blå. Er det fra blå man har vikeplikt fra, eller telles vegen markert i gul også som "at man kommer ut fra en parkeringsplass" da denne vegen leder til parkeringsplasser? 

 

Ett annet spørsmål er når man kommer ut fra trafikkstasjonen. Orange. Har man da vikeplikt fra begge retninger? Regnes trafikkstasjonen som en parkeringsplass? Det er jo parkeringsplasser der. Så må jeg stoppe for rød dersom jeg kommer ut fra trafikkstasjonen? Og fargen grønn. Dersom jeg hadde kommet fra nederst på parkeringsplassen ved trafikkstasjonen, måtte jeg da stoppe for linjen grønn? De kommer ikke fra en parkeringsplass, og jeg kjører ut fra en parkeringsplass dersom trafikkstasjonen regnes som en parkeringsplass.

 

Er ekstremt forvirra.. hva er en parkeringsplass?  :hmm: bFfA3at.jpg

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Er det fra blå man har vikeplikt fra, eller telles vegen markert i gul også som "at man kommer ut fra en parkeringsplass" da denne vegen leder til parkeringsplasser?
Kinkig spørsmål. Her må man være på vakt selv om man har rett, for den andre kan ta feil.

 

Som jeg har beskrevet før, så vises dette normalt av kantsteinen. Dog var det en som vartet opp med noe som kunne være et tvilstilfelle. Dette oppstår når det er et behov for en vid kurve i innkjøringen selv om den er til en parkeringsplass. Det hender også at de legger kantsteinen feil av kunnskapsløshet.

 

Om kantsteinen er nedfelt i veien er det helt sikkert innkjørsel til parkeringsplass. Om den kurver rundt i en vid bue er det normalt vei.

 

Altså er gul veien, og blå parkeringsplassene.

 

Instituttveien er vei tvers igjennom (legg merke til den lille teksten). Den ender ikke i en parkeringsplass. Så den rosa streken på enden er feil. Den rosa streken som starter på midten av den røde er parkeringsplass. Jeg kan imidertid ikke se på bildet hvordan kantsteinen er der.

 

På den oransje er jeg i tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med at høyreregelen ikke gjelder om man kommer fra parkeringsplassen merket med blått eller fra området merket oransje. 

Derfor vil de som kommer derfra ha vanlig vikeplikt og ikke bare vikeplikt for de som kommer fra høyre. 

 

Men det anbefales å vise varsomhet, siden alle trafikanter ikke tolker høyreregelen likt. Man må i dag forvente at en og annen bilist overser sin plikt til å vike. Og er man selv usikker, så er det smart å være ekstra varsom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener følgende gjelder, med mindre det er skiltet annerledes:

 

Det er ikke spesielle regler for utkjøring fra parkeringsplass, samme regler gjelder for utkjøring fra alle områder som ikke defineres som alminnelig vei (f.eks. bensinstasjoner, torg, eiendommer).

 

Dersom gul vei ikke har et navn, regnes den som "utkjøring fra plass", med vikeplikt i begge retninger. Men hvem er det vikeplikt for? Det er når det kjøres ut fra denne veien, inn på en annen vei.

 

De som kommer fra blått har vikeplikt i begge retninger, de kjører ut fra plass og inn på en vei (selv om denne veien selv er en vei som fører ut fra plass). Det er ingen unntak når du kjører ut fra plass, så den bør være grei.

 

Hvis en av de blå utkjøringene hadde vært en vei med navn, ville den hatt vikeplikt til høyre.

 

Ut fra trafikkstasjonen er det vikeplikt i begge retninger. Om det er parkeringsplass er altså uten betydning, siden det er ut fra et område.

 

Er du i tvil, anta strengest mulig vikeplikt fra din side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trafikkreglene sier følgende:
 

§ 7. Vikeplikt

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd.


Se https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 for hele forskriften.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke selve loven som er uklar, men hvordan man skal tolke de forskjellige områdene - spesielt ofte hva som regnes som vei. - Jeg tror vi kan si at dersom en vei eller veistump har veinavn og er åpen for alinnelig ferdsel så regnes det som en vei, og at kommer man fra ett område som ikke tilfredsstiller disse to kravene får man derfor vikeplikt. - i neste ledd gjelder da vanlig høyreregel, så det kan være tilfeller der man har vikeplikt fra høyre selv om man kjører på noe man oppfatter som en vei og noen kommer ut fra en plass/område på høyre side.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror vi kan si at dersom en vei eller veistump har veinavn og er åpen for alinnelig ferdsel så regnes det som en vei

Nei, det at veier ikke har navn er (var) ganske vanlig. Kanskje ikke midt i byen, men utenfor.

 

Men det er endret på det, nå har jo selv det som nærmest er skogsbilveier fått navn som følge av et direktiv eller noe sånt som sier at alle skal ha en gateadresse..

Lenke til kommentar

Har for øvrig sent en mail til Statens Vegvesen og spurt dem angående dette da det er ekstremt forvirrende. Har lest igjennom samt sett mange forskjellige videoer rundt dette, og alle mener forskjellig. Noen mener at dersom det er nedfelt fortauskant har man ikke vikeplikt/høyreregel for de som kommer ut der, mens andre mener det. Noen sier at dersom fartsgrensen er over 50, så har man ikke høyreregel - andre mener det motsatte. Noen mener veinavn(skilta) gir høyreregel, men mange er imot - samt at mange ikke er skilta. Jeg leste også at dette kan variere fra kommune til kommune, og dette virker jo veldig rart. Men sendte de i ihvertfall en mail, og forhåpentligvis svarer de i morgen. Gått en virkedag siden jeg sendte mailen.

 

Trafikklæreren min derimot mener at dersom det er veinavn har man høyreregel, hvis ikke har man ikke. Han har aldri sagt noe om nedfelt fortauskant. Andre områder har han vel egentlig ikke sagt noe om, men de som står i 4.ledd på den paragrafen om vikeplikt er jeg kjent med.

Endret av nujuruzatmailziru
Lenke til kommentar

Det er vel ikke selve loven som er uklar, men hvordan man skal tolke de forskjellige områdene - spesielt ofte hva som regnes som vei. - Jeg tror [...]

 

Hvis du er usikker på betydningen av uttrykkene i Trafikkreglene § 7, bør du begynne med å lese definisjonene i Trafikkreglene § 1 og i Vegtrafikkloven § 2. Mange (men ikke alle) av uttrykkene brukt i § 7 er definert der, blant annet "veg".

 

Trafikkreglene: § 1.Definisjoner

 

1. I trafikkreglene forstås med:

 

a) Veg: Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel.

c) Kjørebane: Den del av vegen som er bestemt for vanlig kjøring.

e) Skulder: Den del av vegen som ligger utenfor kantlinjen.

f) Gangveg og sykkelveg: Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte.

h) Fortau: Anlegg for gående som er skilt fra kjørebanen med kantstein.

Vegtrafikkloven: § 2. Definisjoner.

 

Med veg forstås i denne lov også gate og plass, herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg.

Men det viktigste er strengt tatt ikke å forstå definisjonen av "veg", men derimot definisjonen av de områdene man har vikeplikt når man kommer fra, nemlig:

  • parkeringsplass
  • holdeplass
  • torg
  • eiendom
  • bensinstasjon
  • gågate
  • gatetun
  • eller liknende område
  • gårdsveg
  • eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel
  • vegens skulder
  • sykkelveg
  • gangveg
  • fortau
Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Fikk svar av Statens Vegvesen:

 

 

Høyreregelen gjelder, som du skriver, med mindre annet er skiltet (f.eks forkjørsveg). Utfordringen blir jo da å finne ut hvor vikeplikten gjelder.
 
Essensen i dine spørsmål finner vi i punkt 4 som sier at de som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område, samt de som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, har vikeplikt for annen trafikant.
 
Vegtrafikklovgivningen gir ingen klar definisjon for minstekravet til boenheter eller hyppighet av ferdsel for at det skal regnes åpen for alminnelig ferdsel, annet enn at den skal være tilknyttet veg og ha alminnelig trafikk med motorvogn.
 
Vegtrafikklovgivningen sier heller ikke noe om at vikepliktsregelen kun gjelder på veg skiltet med gate-/vegnavn eller at utformingen av fortauskant vil ha innvirkning på regelen om vikeplikt.
 
Det er derfor alltid viktig å følge vegtrafikklovens §3 Grunnregler for trafikk, da det er trafikksikkerheten som til enhver tid er gjeldende;
 
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
 
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Uheldigvis svarte vedkommende ikke på mitt spørsmål hvordan veioppmerkinga påvirker eller forteller oss noe om høyreregel eller eventuelt vikeplikt. Går utifra at jeg bare må kjøre veldig sakte på steder der det ikke er gitt forkjørsrett, og dersom jeg ikke ser noe skilt i kryssene/vikelinjer så stopper jeg. Forhåpentligvis får man ikke stryk dersom man stopper et sted der man tror man har høyreregel, men egentlig så har personen til høyre full vikeplikt. Med mindre det er godt skilta evt. god oppmerking. Og håper ikke det at man sakker ned i kryss der man skal "finne ut om man har vikeplikt eller ei" trekker ned på en negativ måte når det kommer til helhetsvurdering. Noen som har erfaring rundt dette? Man skal jo alltid være klar til å stoppe dersom noen ikke overholder vikeplikten, så antar det går bra om man kjører ekstremt sakte forbi kryss der du har forkjørsrett? 

Lenke til kommentar

 

Uheldigvis svarte vedkommende ikke på mitt spørsmål hvordan veioppmerkinga påvirker eller forteller oss noe om høyreregel eller eventuelt vikeplikt.
Trekanter og stopplinje er veioppmerking som forteller deg dette. Ellers tror jeg ikke merkingen er relevant.

 

 

Side 49-51 i denne håndboka fra Statens Vegvesen sier noe annet? http://www.vegvesen.no/_attachment/69741

Lenke til kommentar

Men hvorfor spør du da, når du har fasiten?

 

På grunn av at alle sier forskjellig, og ett sted leste jeg at det kan variere fra kommune til kommune.. og statens vegvesen svarte ikke på det jeg spurte om. Og siden ingen har hørt om det som står i håndboka der er jeg usikker.

Endret av nujuruzatmailziru
Lenke til kommentar

Jeg stoler på håndboka.

 

Det som sto i håndboka var at "I kryss skal vegoppmerkingen klargjøre og understøtte hvordan de ulike trafikantgrupper skal ferdes i krysset."

 

Mao, det er ikke forskjellene i vegmerking i kryss som definerer reglene, men de skal gjenspeile reglene. Derfor trenger man ikke å ha hørt om dette for å kjøre korrekt. Dette er forklaringen på at ikke folk har hørt om det.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Hverken navnløs vei, fortauskant, antall boenheter eller hyppighet i trafikk har altså betydning, ifølge Statens Vegvesen. Det koker ned til at det er opp til hver enkelts vurdering å avgjøre om veien er en utkjøring fra plass med full vikeplikt, eller en vei for alminnelig ferdsel hvor høyreregelen gjelder. Tar du feil, kan det koste dyrt. ;)

 

Det gjelder å ha en god forståelse av hva "åpen for alminnelig ferdsel" innebærer, hva et område er og hvordan utkjøring fra slike områder skiller seg fra alminnelig vei.

 

En rådgiver i Vegdirektoratet sier dette om "åpen for alminnelig ferdsel": Det kan formuleres som at enhver har lov til å ferdes der, men samtidig forutsettes at det også faktisk er såkalt blandet trafikk (med alminnelig trafikk av alle slags kjøretøyer, red.anm.) på veien eller området.

 

Men selv om et område er åpen for alminnelig ferdsel, er det altså egne regler som gjelder ved utkjøring fra disse (full vikeplikt for annen trafikant). what_no2000 ga oss denne oversikten hvor full vikeplikt gjelder:

  • parkeringsplass
  • holdeplass
  • torg
  • eiendom
  • bensinstasjon
  • gågate
  • gatetun
  • eller liknende område
  • gårdsveg
  • eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel
  • vegens skulder
  • sykkelveg
  • gangveg
  • fortau

 

Da gjenstår det å avgjøre om en vei fra et område er å betrakte som en selvstendig vei åpen for alminnelig ferdsel (veikryss vs. utkjøring). En bensinstasjon er åpen for alminnelig ferdsel etter definisjonen, og det er da også eventuelt veien som fører dit. Det logiske er at veien defineres som utkjøring med full vikeplikt dersom den har bensinstasjonen (eller andre områder fra listen) som sitt eneste formål.

Endret av Horten Market
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...