Gå til innhold

Hvorfor skal alt handle om penger?


Anbefalte innlegg

Har vi ikke noen mål som samfunn lenger? Har vi ingen retning? Farer vi bare rundt tilfeldig uten mål og mening fordi det eneste som teller er penger?

 

For meg virker det iallefall som ting er slik. Samfunnet vårt har ingen helhetlig mål, og vi har ingen spesiell retning. Vi er rett og slett styrt av penger og tilfeldigheter. Hvordan samfunnet vil utvikle seg styres ikke av folket. Ei heller av politikere. Det styres av penger og selskaper. Så hvordan vårt samfunn utvikler seg er egentlig helt avhengig av hva selskapene utvikler for å tyne penger ut av folket. Profitt er ofte styrt av en formel som sier at man skal lage ting billigst mulig, for så å selge det dyrest mulig. Ofte betyr det i praksis et kappløp mot bunnen og at de dårligste og enkleste produktene vinner fremfor de av kvalitet.

 

Så, hvorfor skal alt handle om penger? Bør det det? Har vi alle solgt oss selv?

 

Folk i Norge har mistet nesten aller verdiene sine, og disse har blitt erstattet med penger, noe som virker å være en av få ting nordmenn bryr seg om. Egoister hvis formål i livet er penger, og som er stolte så lenge de kan få tak i penger. Verdier, etikk, moral osv har overhode ingen betydning lenger. Norge er et egoland for grådige, et helt annet land enn det jeg vokste opp i.

 

Jeg synes bare det er så grusomt trist å se på denne utviklingen.

 

Landet fortsetter å forfalle. Vi blir fattigere og fattigere, mens vi har stadig mer penger.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trist å se at man skal ta f.eks. skattekroner og prosent som en vedtatt rettferdighetsindex uten å se hvordan lønnsnivået i landet har blitt sånn f.eks. Jeg selv tjener bra i norsk standard til tross for at jeg ikke har utdannelse etter ungdomskole og kommer fra middelklasse. Det å ha et samfunn som gjør at mange lykkes kan man diskutere i evigheter prinsippene til men det å både være opptatt av muligheter og rettferdighet skal nesten sees litt ned på.

 

USA er pådriveren for dette. Der jobber i den samme gruppa som eide hus og hadde sparekonto en gang seg nå ut av husa for å beskytte formuen til Paris Hilton og mange andre som ikke gjør en dritt for landet eller folka. Men alle disse skal jo være folk som har jobba seg opp fra bunnen og skaper nye jobber og er "hellige".

 

Jeg vil ha pose og sekk men folk som bare er opptatt av posen. Det har jeg fått.

 

"Landet fortsetter å forfalle. Vi blir fattigere og fattigere, mens vi har stadig mer penger."

 
Dette ganske enkelt forklart med at man alltid vil ha det bedre? Det er et godt utgangspunkt. Jo bedre man har det jo mer vil man ofte klage. Kan ta eksempel i Kina der som helt rett har blitt kritisert for brudd på menneskerettighetene mens befolkningen som har opplevd økonomisk utvikling og velferd ikke har vært opptatt av det. Når man får den velferden man først ønsker ser man etter noe nytt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1558964-12-1347035612979.jpg

Edit: Her synes jeg man ser en enkel og grei forklaring på hvordan folk tenker ut i fra leverstandard og velferd. Folk skriker mye og høyt i Norge og det vil neppe stoppe. En effektiv modell er jo f.eks. å skape frykt å få folk nedover på pyramiden og fokusert flyttes vekk. Det er et angrep på ytringsfriheten men effektivt. Man ser det over hele Verden. Da vil jeg heller høre litt "sutring"

 

Kanskje målet burde være selvrealisering og så kan folk legge hva de vil i det da det er subjektivt?

Endret av Clarus
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe opplevelse av at vi bare farer rundt uten mål eller mening. Penger er bare et middel for å oppnå et mål. Folk er fortsatt opptatt av familie, barn, kjærester og forfølge fritidsaktiviteter som en selv synes er spennende. Et spørsmål man må stille seg er hva et samfunn egentlig er. Du nevner selskaper. Men det er ikke hele bildet. Et samfunn består av mer enn det som skjer inne på et styrerom.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest alt det dere har skrevet, men jeg har ikke tenkt å komme med et omfattende svar enda. Jeg ser alikevel flere likheter og ønsker å legge til problemstillingen at folk flest jobber mye mer enn de egentlig trenger.

 

I tillegg gjør pengesystemet at vi må jobbe mer enn vi egentlig trenger. Kort forklart, folk låner mer penger for å kjøpe bolig, noe som igjen gjør at boligprisene stiger, noe som betyr at alle som vil ha bolig må jobbe mer. Mens noen sier høyere boligpriser er bra, sier jeg det er uheldig. Hvorfor skal vi jobbe mer enn vi trenger? Når systemet er slikt, har ikke folk frihet til å kjøpe boliger til de prisene de hadde vært tilgjengelig om ikke alle lånte så mye for å kjøpe bolig og drev opp prisene, noe som i praksis betyr at det er flertallstyranni som påtvinger hele samfunnet og alle som vil ha bolig eller leie bolig, at de må jobbe mer enn de egentlig trenger, for å støtte opp om en pengemodell som tvinger alle til å jobbe mer fordi boligene er dyrere.

 

Boligprisene i Norge har f.eks steget mye hurtigere enn lønnsnivået i Norge de siste 20 år, utrolig nok, for lønnsnivået har steget mye. Men boligprisen har steget enda mye mer. Norge har rekordmye gjeld, og vi er sammen med Danmark og Nederland, de mest belånte folkene i verden i forhold til inntekt.

 

Hver gang noen i Norge sløser penger på tull, må alle andre også jobbe litt mer. Hver gang prisen på råvarer drives opp grunnet inflasjon, vil ikke det treffe Europeiske folk som kun bruker rundt 10-15% av pengene sin på mat. Det vil treffe alle i resten av verden. Det er en veldig aktuell problemstilling nå som vi har deflasjonspress grunnet lavere energipriser, men hvor sentralbankene prøver å påtvinge inflasjon som vil reflektere i høyere priser på alt annet. Pengepolitikken er rett og slett skyld i at flere fattige rundt i verden må betale mer for maten sin og vil slite mer med å få endene til å møtes.

 

 

Ok, nå ble det litt omfattende svar alikevel. Men poenget var egentlig det med at vi må jobbe mer enn det vi har behov for på grunn av måten pengesystemer fungerer på. Så hva er egentlig viktig? Penger, penger penger? Eller tid/frihet, familie/venner og selvrealisering?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe opplevelse av at vi bare farer rundt uten mål eller mening. Penger er bare et middel for å oppnå et mål. Folk er fortsatt opptatt av familie, barn, kjærester og forfølge fritidsaktiviteter som en selv synes er spennende. Et spørsmål man må stille seg er hva et samfunn egentlig er. Du nevner selskaper. Men det er ikke hele bildet. Et samfunn består av mer enn det som skjer inne på et styrerom.

 

 

Folk klager jo hele veiene på at de ikke har tid til noe som helst. Hverdagen er et kav og et stressende kaos for de aller fleste, virker det iallefall som. Folk bruker ikke nok tid med familie, folk bruker ikke nok tid med egne tanker, folk er sure i trafikken fordi de har gitt seg selv for dårlig tid, folk løper rundt og stresser overalt. Folk har ikke tid til å hjelpe trengende, folk har ikke engang tid til å snu seg, folk har ikke tid til å være hyggelige, folk har ikke tid til å prate. Ja, folk har faktisk ikke tid til noe som helst idag har jeg inntrykk av.

 

Hva er målet til samfunnet da? Jeg føler vi ikke har noen mål og mening og at ting bare går tilfeldig. Vi har ikke noe formål, retning eller mening med samfunnet som helhet. Det er tilfeldighet som styrer og pengene som styerer tilfeldigheten.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Alt handler om penger fordi det er måten vi måler verdi på.

 

Vi har dessverre ikke laget en modell som inkorporerer etikk, moral, verdier, miljø etc inn i pengeverdi-begrepet, så dette faller utenfor.

 

Ja, det er det jeg mener. Blir ikke samfunnet egentlig fattigere da? Og et samfunn som ikke bryr seg om de tingene men kun penger, kan vel defineres som et grådighetssamfunn?

 

Det er jo ikke bare penger som gjør et samfunn rikere. Alle de tingene du nevner kan gjøre et samfunn rikere. Men nå skal vi jo f.eks ødelegge miljøet for profitt. Hvert eneste tre vi hogger ned kan selges og er profitablet, selv om det er destruktivt.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Har vi ikke noen mål som samfunn lenger?

 

Så, hvorfor skal alt handle om penger? Bør det det? Har vi alle solgt oss selv?

 

Jeg synes bare det er så grusomt trist å se på denne utviklingen.

 

Jeg skjønner hvor du kommer fra, men det er minst et 2-3-4 tusen år siden vi ikke var styrt av penger. Samfunnet som helhet har aldri hatt fler mål enn i dag som er ment å gagne verden/ samfunnet. Tenk i egypttiden, hva i helvete var pyramidene godt for? Se det opp mot dagens forskning på stort sett alle områder ;)

 

Det er trist med 1%'erne og at vi kaster mat til å brødfø den sultende delen av verden 2-4 ganger hvert år.

Lenke til kommentar

Istedenfor skal vi lage de kjipeste og billigste fasadene mener du og gå rundt i grå gater og tro samfunnet vårt er rikt?

 

Jeg forstår godt poenget med pyamidene. Arkitektur selv for bare et par hundre år siden var storslått og fantastisk i forhold til det billigste møkket vi kan sette opp idag.

 

I Europa finnes det haugevis av gamle bygg med enorme detaljer og utskjæringer, kunst og altslags som løfter og beriker hele samfunnet. Jeg vil si litt mindre penger og litt mer av det gjør et samfunn rikere, heller enn litt mer penger og kjipe rette glassfasader og betongvegger.

 

 

Det er trist med 1%'erne og at vi kaster mat til å brødfø den sultende delen av verden 2-4 ganger hvert år.

 

Ikke bare det, men vi dør fordi vi spiser for mye også.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Tror vi kan slå flere fluer i en smekk her om vi setter mål på oss om nasjonal innføring av 6 timers dagen. Om vi da samtidig fjerner framtidig lønnsvekst og dermed demper den klimafientlige materialistiske spiralraketten vi har satt oss i nå så tror jeg både vi og kloden på sikt vil komme bedre ut av det.

 

Skal på ingen måte påstå at ikke jeg har satt meg godt til rette der i materialismen selv, men innser at det ikke er bærekraftig. Altså er det ett behov for en enda rødere og grønnere politikk på noen felter enn hva vi har sett i samfunnet til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om 6 timers dagen er bra vil 60 minutters dagen være bedre, men hvorfor stoppe der? Norway.gif

 

Det er vel for fordi vi prøver å finne en fornuftig og hensiktsmessig middelvei som optimaliserer forholdene våre og da naturligvis også planeten her. Man skulle tro dette kunne være en rasjonell måte å møte utfordringene som venter, samtidig som man letter mange av dagens press som tynger enkeltmennesket og som ofte fører til redusert livskvalitet.

Lenke til kommentar

Vil ikke en 60minutters dag enda mer lette "mange av dagens press som tynger enkeltmennesket og som ofte fører til redusert livskvalitet"?

 

Useriøsiteten din her tynger ihvertfall mer enn den letter så kunne vel starte allerede der. Utover det så ønsker vi vel ett funksjonelt næringsliv og en fortsatt kjøpekraft? Tror du ikke det spiller en rolle for folk om målet er å prøve og optimalisere livssituasjonen?

Lenke til kommentar

Tror vi kan slå flere fluer i en smekk her om vi setter mål på oss om nasjonal innføring av 6 timers dagen. Om vi da samtidig fjerner framtidig lønnsvekst og dermed demper den klimafientlige materialistiske spiralraketten vi har satt oss i nå så tror jeg både vi og kloden på sikt vil komme bedre ut av det.

 

Skal på ingen måte påstå at ikke jeg har satt meg godt til rette der i materialismen selv, men innser at det ikke er bærekraftig. Altså er det ett behov for en enda rødere og grønnere politikk på noen felter enn hva vi har sett i samfunnet til nå.

 

 

Enig. Jeg synes det er mye greiere å jobbe 6 timer, og jeg tjente mer enn nok alikevel. Jeg kunne sikkert kuttet til 4 timer og levd komfortabelt økonomisk.

 

 

Om 6 timers dagen er bra vil 60 minutters dagen være bedre, men hvorfor stoppe der? Norway.gif

 

Det må vi nok til slutt når roboter og automatikk tar over produksjonen. Da kan ikke kapitalismen fungere, og må erstattes med noe sånn som borgerlønn. Det vil bli en gradvis prosess. Kanskje vi har forstått det når alle er arbeidsledige og resten jobber 60 minutter at dagens modell ikke er holdbar?

 

Da er det nok for sent. Men kjenner jeg samfunnet rett..

 

 

 

 

Useriøsiteten din her tynger ihvertfall mer enn den letter så kunne vel starte allerede der. Utover det så ønsker vi vel ett funksjonelt næringsliv og en fortsatt kjøpekraft? Tror du ikke det spiller en rolle for folk om målet er å prøve og optimalisere livssituasjonen?

 

 

Meget bra poeng. Vi må tilbake til samfunnets røtter og finne ut hva som er viktig i livet. Er det å slite dagen lang for å kjøpe masse dritt og låne masse unødvendige penger til bolig? Nei!

 

Folk flest vil nok si:

- Familietid

- Tid til å lage god og sunn mat

- Helse og trening

- Diverse aktiviteter

- Tilegne seg ferdigheter

- Hjelpe andre som ikke har det like godt

- Slappe av i sofaen eller blomsterengen

 

Osv osv. Slike ting.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vil ikke en 60minutters dag enda mer lette "mange av dagens press som tynger enkeltmennesket og som ofte fører til redusert livskvalitet"?

 

Useriøsiteten din her tynger ihvertfall mer enn den letter så kunne vel starte allerede der. Utover det så ønsker vi vel ett funksjonelt næringsliv og en fortsatt kjøpekraft? Tror du ikke det spiller en rolle for folk om målet er å prøve og optimalisere livssituasjonen?

Hva får deg til å tro at 6 timer er mer optimalt enn 8 timer eller 60 minutter?

 

Hva får deg til å tro at en en politisk fastsatt arbeidstid er best for alle, dvs hvorfor er 6 timer best for både Kari og Ola, når Ola faktisk vil jobbe 11 timer og Kari 6o minutter?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

 

Vil ikke en 60minutters dag enda mer lette "mange av dagens press som tynger enkeltmennesket og som ofte fører til redusert livskvalitet"?

 

Useriøsiteten din her tynger ihvertfall mer enn den letter så kunne vel starte allerede der. Utover det så ønsker vi vel ett funksjonelt næringsliv og en fortsatt kjøpekraft? Tror du ikke det spiller en rolle for folk om målet er å prøve og optimalisere livssituasjonen?

Hva får deg til å tro at 6 timer er mer optimalt enn 8 timer eller 60 minutter?

 

Hva får deg til å tro at en en politisk fastsatt arbeidstid er best for alle, dvs hvorfor er 6 timer best for både Kari og Ola, når Ola faktisk vil jobbe 11 timer og Kari 6o minutter?

 

 

Ser ikke hvor jeg skrev at dette var ment innført via totalitære grep som overstyrer/undergraver befolkningens ønsker? Slike omfattende endringer lar seg, som sagt før, ikke gjøres uten å ha folkeopinionen bak seg og derretter vinne valg såpass klart at endingene lar seg innføres nasjonalt.

 

Jeg tror på sikt, når folket våkner opp ifra materialist-rusen og innser at jorda går under og halve befolkningen går i terapi for stress og/eller sinnslidelser, at dette kan innføres helt uten denne stalige volden som du alltid prater om.

 

Det var heller aldri tenkt som noe grense for hvor lenge/mye du kan jobbe om du vil/trenger, det blir heller en problematikk lik denne med søndagsåpne butikker, altså skjerme de ansatte for å bli avkrevd en lengre arbeidstid, altså at arbeidsgiver ikke kan kreve at du jobber med enn 6 timer ved en vanlig ansettelseskontrakt, akkurat slik som det er med 8 timer idag. Det er som du vet lov til å finne seg en jobb som overskrider 37,5 i uka, samt mulig å ta flere jobber og jobbe 16 timer i døgnet om man syntes det er moro.

 

Hvorfor dette prosjektet ikke vil gå rett til h....... er jo nettopp fordi arbeidsgivers økonomiske tap begrenses på grunn av sparte lønnskostnader. Og når frynsegodene av det hele blir mer frihet og privatliv som nær sagt automatisk minsker stress/øker livskvalitet og samtidig fører til ett lavere forbruk som jo nær sagt automatisk letter presset på kloden og det forurensende overforbruke vi nå har i vesten som absolutt alle er enstemminge om at ikke er bærekraftig, ja da tror jeg dette er veien å gå.

 

Man trenger liksom ikke å sette så mye på spissen for å få igang dette, man trenger ikke å blande inn statlige overgrep, politivold,eller borgekrig for å få dette gjennomført. Tror neste generasjon og dagens unge vil se på dette som en selvfølgelighet og de vil være veldig glade for at dette bli innført mens vi enda hadde sjansen til å redde oss selv. Det handler om å ta politisk ansvar for seg selv, miljøet og de neste generasjoner.

 

Inb4 at dette er en utopi og at vi alle vil gå under i dragsuget sammen med økonomien, så vil jeg bare igjen minne om min gamle far som jobbet 6 dagers uker og hvor forslaget om en 5 dagers uke i sin tid ble omtrent skutt ned av hele høyresiden som en hippie tanke og som ville føre til vår alles undergang (ihvertfall Norges). NHO og arbeidsgiverne var veldig klare her og da er det moro å se hvor greit det gikk og at det i seg selv kan sees på som en garanti for at en 6 timers dag også vil la seg innføre, på tross av hylekoret og de som alltid vil sette en ny BMW foran det å få fullført en tankerekke i fred.

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...