Gå til innhold

[Løst] GO PRO for begynnere?


Anbefalte innlegg

Har litt lyst å kjøpe et Go Pro, men har ikke lyst til at det skal bli liggende som et kjøp jeg bare gjorde fordi jeg syns det er kult.

 

Så det jeg lurer på er

 

- Hvilket annet utstyr bør jeg kjøpe for å få max glede av kameraet?

- Er det noen gode rutiner for å få film fra kamera til youtube/face andre steder?

- Noen videoredigeringsprogrammer jeg burde ha?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken telefon har du? Kjøper du et lite klips-på fisheye-objektiv til telefonen får du mye av det samme som Gopro for en mye lavere pris. Da kan du gjøre deg kjent med bruken og om det er noe for deg før du eventuelt velger å gå videre og kjøpe et dyrere og mer robust kamera som kan festes på flere måter.

 

De fleste telefoner har gode muligheter for enkle videoredigeringsprogrammer og deling på sosiale media.

 

PS. Legg merke til at de to bildene over er tatt med skikkelige systemkameraer. Man får ikke stilt inn så uskarp bakgrunn på de avstandene der med gopro, telefonkamera, eller billige kompaktkamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp på bruktmarkedet. Er den del som kjøper gopro fordi det er morsomt å ha og så blir det liggende i en skuff. Selv kjøpte jeg noe stasj fra promount. Batterilader med to ekstra batterier, floater, case, håndleddsmount og undervannsfilter. Tanken er å bruke det til snorkling og dykking da mitt nåværende oppsett (kompaktkamera anno 07 + undervannshus) begynner å bli slitent. Veldig fornøyd så langt da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

har iphone, men det duger nok ikke som actionkamera.

Hvilken iphone? De er riktignok veldig skjøre men mange av de fungerer rent teknisk ganske likt Gopro, bortsett fra fisheye-effekten. Det kan gi deg innsikt i både bildekvalitet, bruksområde, redigeringsmuligheter og om du faktisk gidder å bruke det nok til at det er verdt å kjøpe et robust kamera til samme jobb.

 

Spørsmålet er jo om jeg har nok action til å forsvare et gopro-kjøp..

Det er jo et helt annet spørsmål enn de du stilte i første innlegg og ikke noe vi kan svare på.

 

Edit: Kjenner du noen som har gopro? Hva med å spørre om å få låne det en ukes tid?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I know. Tenkte kanskje det kan være kult på sykkeltur med datteren min og slikt.

 

Ja, men bare hvis syklingen er action-preget.

 

Actionkamera er veldig vidvinklet, og derfor vil det kun være kult med mye action/bevegelse/fart.

 

Hvis du og datteren din sykler normalt på vanlige veier vil en video med vidvinkel fremstå rimelig kjedelig.

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale dette kameraet som en rimelig start http://www.gearbest.com/action-cameras/pp_258676.html

Det er samme kamera som Elephone ELE Explorer, som du finner flere omtalere, tester og videoklipp fra på nettet. Se bort i fra 4K video. 15 fps er alt for lite. 1080 med 60 fps, samt 720 med 120 fps, fungerer glimrende. Kameraet har også en veldig bra timelapse funksjon, der bildene automatisk lagres i en videofil klar til avspilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser du har markert saken som løst, hva ble løsningen?

 

Forøvrig enig med Omnithunder at 4K 15 fps er meningsløst. Forøvrig godt poeng at den har timelaps. Da kan selv ganske trege sykkelturer med barn bli morsomme å se på. Ennå et godt poeng at det finnes langt billigere kamera med omtrent samme kvalitet. Gopro tar vanvittig avanse på navnemerket alene. Et par fine ting med konkurrentene er Gopro sine akilleskæler, skjermløshet og kort batteritid, ofte er bedre hos konkurrentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...