Gå til innhold

Rett felt i rundkjøring?


Anbefalte innlegg

I umiddelbar nærhet av arbeidsplassen min er det ein rundkjøring med eit unormalt(?) skilt for filplassering.

post-371510-0-28155100-1459720146_thumb.png

Det stemmer at alle som skal til E39 Nord, fylkesveg 544, ferjo eller industriområdet skal holda venstre sammen med fylkesveg 545 og flyplassen, og at E39 Sør skal holda høgre?

 

Fordi saken er den, at meir eller mindre kvar dag står eg på bremsene når eg begynner å kjøre mot den andre avkjørselen, i venstre felt, og ein luring i høgre felt kjører mot samme avkjørsel.

 

Eg meiner at eg har rett, og kommer derfor til å velge venstre fil, men blir usikker når dette skjer daglig. Kva meiner dykk? Om eg havner i ei ulykke som følge av dette, kven vinn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
umiddelbar nærhet av arbeidsplassen min er det ein rundkjøring med eit unormalt(?) skilt for filplassering.

Det er ikke noe skilt for filplassering på bildet ditt.

 

Det stemmer at alle som skal til E39 Nord, fylkesveg 544, ferjo eller industriområdet skal holda venstre sammen med fylkesveg 545 og flyplassen, og at E39 Sør skal holda høgre?

Nei, skal du rett frem eller til høyre skal du velge høyre felt. Slik er det i alle rundkjøringer med fire armer som ikke er skiltet spesielt. Det er bare de som skal til flyplassen som skal velge venstre felt.

 

For øvrig ser det ut som denne rundkjøringen bare har ett felt.

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste rundkjøringer har 2 felt inn til, og inne i rundkjøringen, selv om det ikke er merket, det ser det ut til at denne har også. Skal man rett frem eller til høyre, legger man seg helt til høyre i innkjøringen, og holder "ytre" felt inne i rundkjøringen helt til man skal ut. Skal man til høyre, blinker man til høyre før man kjører inn i rundkjøringen. Skal man rett frem, blinker man til høyre etter å ha passert utkjøringen til høyre. Skal man til venstre (eller helt rundt), legger man seg helt til venstre i innkjøringen, og kanblinke til venstre før man kjører inn i rundkjøringen. Man holder "indre" felt inne i rundkjøringen til man passerer den siste utkjøringen man ikke skal ut, deretter blinker man til høyre, bytter til ytre felt i rundtkjøringen (vikeplikt ved feltskifte), og kjører ut der man skal.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Nei, skal du rett frem eller til høyre skal du velge høyre felt. Slik er det i alle rundkjøringer med fire armer som ikke er skiltet spesielt. Det er bare de som skal til flyplassen som skal velge venstre felt.

 

 

 

Du bør bytte ut ordet "skal" med "bør". Det du sier er selvsagt anbefalt, men ikke påbudt (med mindre skilt eller oppmerking sier noe annet).

Lenke til kommentar

Det stemmer. Men om du velger venstre felt og kolliderer med han som har valgt høyre, så får du skylda, fordi du har vikeplikt ved feltskifte.

 

Jeg kan ikke se det helt klart på bildet, men jeg holder på at denne rundkjøringen bare har én fil. De ønsker å bygge rundkjøringer med en fil fordi det er mindre kollisjoner i dem. De er imidlertid nødt til å bygge dem med en så bred fil for at lastebiler skal komme seg igjennom. Legg merke til at et område er brolagt. Det skal man ikke kjøre på, det er for lastebiler og busser.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

I

Det stemmer at alle som skal til E39 Nord, fylkesveg 544, ferjo eller industriområdet skal holda venstre sammen med fylkesveg 545 og flyplassen, og at E39 Sør skal holda høgre?

 

Fordi saken er den, at meir eller mindre kvar dag står eg på bremsene når eg begynner å kjøre mot den andre avkjørselen, i venstre felt, og ein luring i høgre felt kjører mot samme avkjørsel.

 

Eg meiner at eg har rett, og kommer derfor til å velge venstre fil, men blir usikker når dette skjer daglig. Kva meiner dykk? Om eg havner i ei ulykke som følge av dette, kven vinn?

 

Hvorfor mener du at venstre fil er rett plassering når du skal rett frem I denne rundkjøringen?  Hva lærte du på teorikurset?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I

Det stemmer at alle som skal til E39 Nord, fylkesveg 544, ferjo eller industriområdet skal holda venstre sammen med fylkesveg 545 og flyplassen, og at E39 Sør skal holda høgre?

 

Fordi saken er den, at meir eller mindre kvar dag står eg på bremsene når eg begynner å kjøre mot den andre avkjørselen, i venstre felt, og ein luring i høgre felt kjører mot samme avkjørsel.

 

Eg meiner at eg har rett, og kommer derfor til å velge venstre fil, men blir usikker når dette skjer daglig. Kva meiner dykk? Om eg havner i ei ulykke som følge av dette, kven vinn?

 

Hvorfor mener du at venstre fil er rett plassering når du skal rett frem I denne rundkjøringen?  Hva lærte du på teorikurset?

 

 

Eg ser at eg har glemt ein vesentlig detalj her som gjør at eg meiner dette. Fra E39 og inn i denne rundkjøringen er det skilta at man skal ligge til venstre om man skal halvvegs eller lengre. Google Maps kjørte desverre forbi her før skiltet kom opp, så eg har desverre ikkje bildebevis i dag.

 

E39 kommer da opp den innkjørselen som er første du ser på bildet eg posta.

Lenke til kommentar

 

umiddelbar nærhet av arbeidsplassen min er det ein rundkjøring med eit unormalt(?) skilt for filplassering.

Det er ikke noe skilt for filplassering på bildet ditt.

 

Det stemmer at alle som skal til E39 Nord, fylkesveg 544, ferjo eller industriområdet skal holda venstre sammen med fylkesveg 545 og flyplassen, og at E39 Sør skal holda høgre?

Nei, skal du rett frem eller til høyre skal du velge høyre felt. Slik er det i alle rundkjøringer med fire armer som ikke er skiltet spesielt. Det er bare de som skal til flyplassen som skal velge venstre felt.

 

For øvrig ser det ut som denne rundkjøringen bare har ett felt.

 

 

Eg forklarte ein viktig detalj i forrige kommentar som rører ved skilting av rundkjøringen.

Lenke til kommentar

"problemet" er at ja - er det skiltet enbefalt kjøremønster slik du beskriver så er det de som ligger til høyre som kjører feil, men som sagt er dette bare a) anbefalt og b) når du først er inne i rundkjøringen (som da iflg din forklaring har to felt) så vil både feltskifte og høyreregelen gjelde.

Lenke til kommentar

 

Kun skilting, ikke piler i veibanen?

 

 

Ish. Fra E39 inn i rundkjøringen peiker venstre fil til venstre og høgre fil til høgre. Ingen piler peiker mot midten.

 

Det høre helt ubegripelig ut at de ansvarlige for veimerking ikke har tatt høyde for at noen skal rett frem i rundkjøring. Skulle gjerne hatt bilder av dette..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer. Men om du velger venstre felt og kolliderer med han som har valgt høyre, så får du skylda, fordi du har vikeplikt ved feltskifte.

 

 

Joda, selvsagt har man vikeplikt ved feltskifte. Dessverre er det mange som tror at når det er 2 felt før, 2 felt i og 2 felt ut av rundkjøringen så kan man kjøre direkte ut fra venstre. Vel, man kan det, men man må forsikre seg at det ikke ligger noen i høyre felt. Bil i høyre kan nemlig fortsette en hel runde rundt i ytre om han vil uten å få vikeplikt for noen.

Lenke til kommentar

 

Det stemmer. Men om du velger venstre felt og kolliderer med han som har valgt høyre, så får du skylda, fordi du har vikeplikt ved feltskifte.

 

 

Joda, selvsagt har man vikeplikt ved feltskifte. Dessverre er det mange som tror at når det er 2 felt før, 2 felt i og 2 felt ut av rundkjøringen så kan man kjøre direkte ut fra venstre. Vel, man kan det, men man må forsikre seg at det ikke ligger noen i høyre felt. Bil i høyre kan nemlig fortsette en hel runde rundt i ytre om han vil uten å få vikeplikt for noen.

 

 

Gjelder det også hvis det er pil I veibanen om at de som ligger I høyre skal ta av første til høyre?  Vil slik pilmarkering overstyre vikeplikt ved feltskifte og tatt høyde for ved skyldspørsmål I en forsikringsak?

Lenke til kommentar

 

 

Gjelder det også hvis det er pil I veibanen om at de som ligger I høyre skal ta av første til høyre?  Vil slik pilmarkering overstyre vikeplikt ved feltskifte og tatt høyde for ved skyldspørsmål I en forsikringssak?

 

 

Ta en titt på denne siden:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_12#KAPITTEL_12

 

og scroll deg ned til der det står "1034 Piler"

 

Der står det følgende:

 

"Piler som er plassert i kjørefelt foran kryss, angir at kjørefeltet skal benyttes av trafikanter som skal kjøre i den eller en av de retninger pilen viser.

Er kjørefeltet begrenset av sperrelinje, angir pilen påbudt kjøreretning.

Piler på skrå i kjørefeltet angir at vedkommende felt slutter, og at videre kjøring skal skje i samsvar med trafikkreglenes bestemmelser."

 

Legg merke til at det står: "Er kjørefeltet begrenset av sperrelinje, angir pilen påbudt kjøreretning."

 

I min hjemby er det sikkert 30 rundkjøringer, men så langt jeg kan huske bare en som har sperrelinje.

 

Skyldspørsmål i forsikringssak tør jeg ikke svare på. Forsikringsselskap lager jo sine egne regler, se her: http://www.side3.no/-de-lager-sine-egne-regler/8470123.html

 

Se også her hvor uenige de er i den samme saken: http://www.dagbladet.no/2014/08/12/tema/aller/dinside/motor/bil/34692760/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kun skilting, ikke piler i veibanen?

Ish. Fra E39 inn i rundkjøringen peiker venstre fil til venstre og høgre fil til høgre. Ingen piler peiker mot midten.

Eg er godt kjent i området her, å du kan ikkje sammenlikna plasseringa som er skiltet om du kommer fra E39 og mot rundkjøringa når du kommer fra Heiane Vest.

 

Det blir jo det samme som at fartsgrensa er skilta 70km/t på E39, så det bør den og vera på Heiane Vest?

 

For å gjer saken enkel. Skiltet du henviser til er eit heilt vanleg skilt om retningsvalg, om ikkje anna er opplyst skal normal plassering holdast til høgre ved kjøring rett fram. Noko du skal og bør gjera her for å unngå dei nesten uhella du opplever.

Lenke til kommentar

 

 

Kun skilting, ikke piler i veibanen?

Ish. Fra E39 inn i rundkjøringen peiker venstre fil til venstre og høgre fil til høgre. Ingen piler peiker mot midten.
Eg er godt kjent i området her, å du kan ikkje sammenlikna plasseringa som er skiltet om du kommer fra E39 og mot rundkjøringa når du kommer fra Heiane Vest.

 

Det blir jo det samme som at fartsgrensa er skilta 70km/t på E39, så det bør den og vera på Heiane Vest?

 

For å gjer saken enkel. Skiltet du henviser til er eit heilt vanleg skilt om retningsvalg, om ikkje anna er opplyst skal normal plassering holdast til høgre ved kjøring rett fram. Noko du skal og bør gjera her for å unngå dei nesten uhella du opplever.

Men kvifor skal ein rundkøyring ha ulike reglar basert på kva innkøyring ein bruker? Ser ein på sjølve rundkøyringen det ein kjem inn i fila eg har posta bilete av, ser ein og at høgrefila svinger ut mot E39. Skal ein vidare må ein faktisk svinga svakt mot venstre.

Lenke til kommentar

 

 

Kun skilting, ikke piler i veibanen?

 

Ish. Fra E39 inn i rundkjøringen peiker venstre fil til venstre og høgre fil til høgre. Ingen piler peiker mot midten.

Det høre helt ubegripelig ut at de ansvarlige for veimerking ikke har tatt høyde for at noen skal rett frem i rundkjøring. Skulle gjerne hatt bilder av dette..

Eg kan sjå om eg kan ordna eit bilete frå Google Maps når eg kjem heim frå jobb.

Lenke til kommentar

 

 

 

Kun skilting, ikke piler i veibanen?

Ish. Fra E39 inn i rundkjøringen peiker venstre fil til venstre og høgre fil til høgre. Ingen piler peiker mot midten.
Eg er godt kjent i området her, å du kan ikkje sammenlikna plasseringa som er skiltet om du kommer fra E39 og mot rundkjøringa når du kommer fra Heiane Vest.

 

Det blir jo det samme som at fartsgrensa er skilta 70km/t på E39, så det bør den og vera på Heiane Vest?

 

For å gjer saken enkel. Skiltet du henviser til er eit heilt vanleg skilt om retningsvalg, om ikkje anna er opplyst skal normal plassering holdast til høgre ved kjøring rett fram. Noko du skal og bør gjera her for å unngå dei nesten uhella du opplever.

Men kvifor skal ein rundkøyring ha ulike reglar basert på kva innkøyring ein bruker? Ser ein på sjølve rundkøyringen det ein kjem inn i fila eg har posta bilete av, ser ein og at høgrefila svinger ut mot E39. Skal ein vidare må ein faktisk svinga svakt mot venstre.

Kvifor ikkje alle rundkjøringer er like har vel litt med terreng og andre praktiske grunner for kor vegen kan leggast, men det er ikkje så relevant, ingen plass er nett lik.

 

Man vil alltid svinge litt til høgre for så å svinga svakt venstre for å holde plasseringa rett fram. R.kjøringa er jo ein sirkel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...