Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Det må være Node. Node.js kan bare benytte en prosessorkjerne (sist jeg sjekket). :wee:

Det virker jo noe sløvt :)

 

Tanken er at du skal kjøre opp flere instanser for å skalere.

 

Fordelene med node.js er først og fremst at det er relativt (men langt ifra så enkelt som tutorials skal ha det til) å sette opp.

 

Ulempen er helt klart at det baserer seg på JavaScript.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget tror jeg er at frontend-utviklere plutselig kan kode back-end, fordi de ikke trenger å lære et nytt språk.

 

 

Det gode gamle if-all-you-have-is-a-hammer-everything-looks-like-a-nail-prinsippet. Litt som Vaadin, bare omvendt  :)

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Eg har aldri likt PHP 

 

 

 

Greia med PHP - i mine øyne - er at de alltid har løpt etter Java - og sakte men sikkert har det ene etter det andre kommet på plass, bygge og avhengighetshåndtering, objektorienterthet, solide web-rammeverk, orm, ikke-sinnsykt grensesnitt mot databaser og så videre. Spørsmålet har da også hele tiden vært; Hvorfor i all verden drive å styre med teknologi som ligger 5-6-7 år etter i løypa? 

 

Sånn er det med Node/Javascript også, brikkene faller på plass etterhvert, byggeverktøy, pakkebehandlere, testrammeverk og så videre.   Siden browseren unektelig er plattformen for klienten har Javascript, enten man liker det eller ikke, en viktig rolle å spille. Java er ikke noe å putte på klienten, men har en desto viktigere rolle å spille på serveren.  PHP er på gyngende grunn ... man utvikler mer og mer SPA-applikasjoner med Javascriptbaserte løsninger som AngularJS og React, og som rent serverside-språk, f.eks. for rest-tjenester, er vel rett og slett ikke PHP så innmari hot? Fortrinnet til PHP er utbudet av hostingtilbud, og lite annet, sånn jeg ser det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men har det noe med golang å gjøre? mjæ ...

Markert som beste svar!

 

Det virker som interessen og forståelsen for golang er laber. Tråden har mange visninger, men bare urelevante svar.

Å pushe egne valg er viktigere. Det blir bare en avsporing. Manglende argumenter taler for at en videre diskusjon ikke vil føre noen vei. Så jeg tror jeg bare avslutter denne tråden fra min side.

Takker igjen for innspillene.

Lenke til kommentar

 

men har det noe med golang å gjøre? mjæ ...

Markert som beste svar!

 

 

 

Takk, takk, aner et snev av ironi i tonefallet der :o) En ting man kan trekke ut av alt skvalderet er nok som du er inne på er at kjennskapen til golang ikke er så stor, og det sier kanskje noe om utbredelsen, som det var spørsmål om. Det var jo også spørsmål om synspunkter, men ikke hvaslags synspunkter. Så det fikk du :) Litt mer konkret info om hva slags prosjekter du driver med hadde kanskje gitt litt mer konkrete svar. Web kan være så mangt. 

Lenke til kommentar

Du kan også sjekke denne https://golang.org/doc/faq#What%5Fis%5Fthe%5Fpurpose%5Fof%5Fthe%5Fproject

Som regel er det best å velge rett verktøy for jobben du vil ha gjort. I programmering er det litt lett å bruke samme verktøy hele tiden rett og slett fordi det ligger en del jobb bak å kunne ta i bruk et nytt.

 

Trenger du mye parallellprosessering så ville jeg absolutt sjekket ut Go og Rust/rustlang.

Lenke til kommentar

 

 

men har det noe med golang å gjøre? mjæ ...

Markert som beste svar!

 

 

 

Takk, takk, aner et snev av ironi i tonefallet der :o) En ting man kan trekke ut av alt skvalderet er nok som du er inne på er at kjennskapen til golang ikke er så stor, og det sier kanskje noe om utbredelsen, som det var spørsmål om. Det var jo også spørsmål om synspunkter, men ikke hvaslags synspunkter. Så det fikk du :) Litt mer konkret info om hva slags prosjekter du driver med hadde kanskje gitt litt mer konkrete svar. Web kan være så mangt. 

 

 
Ja en liten dose ironi, ikke ta det så alvorlig, det er bare et spørsmål på et forum.
 
Hva gjelder spørsmålet om synspunkter, jeg trodde det var rimelig åpenbart gitt setningen forran.
Rett og slett synspunkt på å erstatte php med golang. Det ble påstått at det ikke var så lurt, men står fortsatt ubegrunnet. Ellers kommer det ikke frem noen synspunkt på det. Det meste går i å anbefale de rammeverk en selv bruker. Som forsåvidt er beslektet, men en helt annen diskusjon.
 
Mine påfølgende spørsmål er vel besvart all den tid det ikke har dukket opp noen som har talt i golang sin favør.
Det samme vil da gjelde spørsmålet om erfaringer (med golang).
 
Web kan være så mangt ja.
Årsaken til å bytte ut php nå er flerdelt, men det neste prosjektet vil bestå av bl.a. MBaaS, SaaS og CM.
Og flerdelt, hvor ene delen vil være rettet mot noen titalls (i første runde) brukere av CM delen hvor det vil bli jobbet mye mot samme data. En annen del vil være et restful api webservice for multiplatform app'er (som må skalere pent).
I tillegg til noen andre komponenter.
 
Vet ikke noen har trodd at jeg var tenkt å bytte ut javascript (frontend) med golang (backend).
Endret av vger42
Lenke til kommentar

I programmering er det litt lett å bruke samme verktøy hele tiden rett og slett fordi det ligger en del jobb bak å kunne ta i bruk et nytt.

Ja, og nettopp derfor nå et bytte fra php.
Ikke gitt at det blir golang, men av det jeg leser på nett så ser jeg ikke noen grunn til å ikke bruke det.
Lenke til kommentar

Oppsummering https://news.ycombinator.com/item?id=11454563

Konklusjon, folk er forskjellige med forskjellige preferanser.

 

Eg ville framleis gjort parallalprossesering med Java, ikkje vanskeleg i det heile tatt

 

public class MyCallable implements Callable<String> {
 
    @Override
    public String call() throws Exception {
        Thread.sleep(1000);
        //return the thread name executing this callable task
        return Thread.currentThread().getName();
    }
    
    public static void main(String args[]){
        //Get ExecutorService from Executors utility class, thread pool size is 10
        ExecutorService executor = Executors.newFixedThreadPool(10);
        //create a list to hold the Future object associated with Callable
        List<Future<String>> list = new ArrayList<Future<String>>();
        //Create MyCallable instance
        Callable<String> callable = new MyCallable();
        for(int i=0; i< 100; i++){
            //submit Callable tasks to be executed by thread pool
            Future<String> future = executor.submit(callable);
            //add Future to the list, we can get return value using Future
            list.add(future);
        }
        for(Future<String> fut : list){
            try {
                //print the return value of Future, notice the output delay in console
                // because Future.get() waits for task to get completed
                System.out.println(new Date()+ "::"+fut.get());
            } catch (InterruptedException | ExecutionException e) {
                e.printStackTrace();
            }
        }
        //shut down the executor service now
        executor.shutdown();
    }
 
}
Lenke til kommentar

 

I programmering er det litt lett å bruke samme verktøy hele tiden rett og slett fordi det ligger en del jobb bak å kunne ta i bruk et nytt.

Ja, og nettopp derfor nå et bytte fra php.
Ikke gitt at det blir golang, men av det jeg leser på nett så ser jeg ikke noen grunn til å ikke bruke det.

 

 

 

Er ikke Go ment som en mer moderne variant av C tiltenkt omtrent samme bruksområde? Sånn sett høres det ikke ut som noen opplagt Php-erstatter. 

 

Generelt tror jeg det er feil framgangsmåte å velge ut en teknologi/ett språk, og så lete etter materiale som fraråder det brukt til et bestemt formål, og dermed konkludere med at det dermed er velegnet, hvis man ikke finner noe. Det er bedre å gå litt bredere ut og se hva som faktisk brukes med hell til det formålet man ser for seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ta et sveip på nett og se selv, det er mange brukere som bl.a. har erstattet både php og java med golang. For web/http bruk ja. Mange egenskaper i golang 1.6 som er velegnet for nettopp slik bruk.

 

Nei, du tolker meg feil.

Funn på nett tilsier at det nettopp er en grunn til å bruke golang til dette formålet. Ikke grunnet manglende negativitet, men fordi det er så mye positivt om golang rundt nettopp slik bruk. Ellers er jeg enig med deg.

 

Ubegrunnet negative svar gjorde at jeg formulerte meg slik: "ser jeg ikke noen grunn til å ikke bruke det." Nettopp fordi jeg på nett ser så mange gode grunner til å bruke golang. Det var denne positiviteten som også fikk meg til å lete etter negative sider, bl.a. gjennom denne tråden. Jeg er åpen for å lytte til begrunnelser som måtte konkludere annerledes, derav denne tråden, men de har ikke kommet. Jeg skjønner støtten til alle øvrige teknologier, men det var nå ikke tema denne gang.

 

Konklusjonen min er derfor at det på dette forumet pr. nå ikke finnes noen motargumenter til alle de gode argumentene der ute til å bruke golang til dette formålet. Det betyr ikke at det ikke finnes, men at det er et overtall av positive meninger og erfaringer der ute som gjør at jeg trolig velger golang.

 

Lenke til kommentar

Det er heilt greit å velja Golang idag.

 

Men eg vil påstå at dei fleste "gode" argumenta er eigentleg verdilause når du kan 20+ programmeringsspråk. For alle språk har sine irriterande svakheitar, ingen av dei er så magisk mykje betre "programmeringsmessig".

 

Eg vil påstå at det som faktisk er viktig er kvaliteten på verktøy(IDE, build, profiling), standardbiblioteket/tredjepartsbibliotekar og om det er godt eigna for å løyse ditt problem. Det som ikkje er viktig er kva andre synes eller om noko er hipt og kult. Sjølv om Golang er eit par år gamalt nå, så er majoriteten av kode på backend hos Google enda C, Java, og noe Python. Golang blir brukt i mykje mindre grad enn dei fleste trur.

Lenke til kommentar

 

Nei, du tolker meg feil.

 

 

Da er jeg litt mere med, selv om jeg ikke helt vet hva du legger i "funn på nettet". Jeg ville satt meg litt inn i 2-3 aktuelle teknologier og vurdert disse opp mot hverandre utifra de kriteriene som er viktige for deg. Muligens er det det du har gjort, evt. har du såpass med erfaringer med andre platttformer også, slik at det ikke behøves. Det er uansett egne erfaringer som er det beste grunnlaget for egne valg, på nett finner du entusiastiske tilhengere av enhvilkensomhelst gitt teknologi, så man må egentlig bare prøve seg fram selv for å finne selve Svaret med stor S.

 

Du nevner et par kriterier du har; hastighet og størrelse på rammeverk og at dette er et problem med "multiplattformgreiene". Jeg tenker mer i retning av at valgfrihet er bra, og at en plattform med gode valgmuligheter nødvendigvis også må tilby "store" rammeverk, som jeg kan velge bort, inntil jeg plutselig får bruk for dem.

 

Når det gjelder hastighet er ikke det nødvendigvis noe problem når man koder tjenester på en virtuell maskin, oppstart kan være treigt, men det kan jo gå uker mellom hver gang, og i mellomtiden er ytelsen helt på topp. Dog - i sum er stacken større og mer kompleks enn den strengt tatt må, det innebærer fordeler og ulemper man må vurdere. Noen av ulemene er at man er mer avhengig av verktøystøtte, det kan være vanskeligere å rette feil mm.

Lenke til kommentar

Det er heilt greit å velja Golang idag.

 

Men eg vil påstå at dei fleste "gode" argumenta er eigentleg verdilause når du kan 20+ programmeringsspråk. For alle språk har sine irriterande svakheitar, ingen av dei er så magisk mykje betre "programmeringsmessig".

 

Eg vil påstå at det som faktisk er viktig er kvaliteten på verktøy(IDE, build, profiling), standardbiblioteket/tredjepartsbibliotekar og om det er godt eigna for å løyse ditt problem. Det som ikkje er viktig er kva andre synes eller om noko er hipt og kult. Sjølv om Golang er eit par år gamalt nå, så er majoriteten av kode på backend hos Google enda C, Java, og noe Python. Golang blir brukt i mykje mindre grad enn dei fleste trur.

 

Saken er at alt jeg studerer gir begrunnede positive svar på at golang er velfungerende til mitt bruk. Og jeg har lest mye negativt også, men mye av det er nullet av 1.5 og 1.6. Og jeg leter ikke etter det eneste ene perfekte språket i golang, men til å erstatte php til det nevnte prosjektet. Så langt jeg klarer å skjønne så er det en fin match og de som mener det motsatte har til nå ikke klart å dokumentere hvorfor.
 
Jeg tok derfor en besluttning om å sette i gang med golang i dag for dette prosjektet. (golang er enkelt, jeg er allerede produktiv)
 
Med ca 30 års programmeringserfaring og erfaring med godt over 20 språk/dialekter selv (jeg påstår ikke at jeg KAN de, men har brukt de), så vet jeg at det ikke finnes ett språk som regjerer alt annet. Hvert til sitt bruk. Og det er denne erfaringen som tilsier at det er lurt å høre på andre. Ikke for å følge slavisk, men for å lytte til erfaringer for å lære fortere selv. Ikke om det er hipt eller kult, men konkrete erfaringer som gjør at det er mulig å ta litt mer balanserte valg.
 
Et par år gammelt? Jeg antar at du er klar over at det er litt eldre enn som så. Skal være enig i at det forsåvidt kan regnes fra version 1.6, som da vil bety at det er "et par måneder" gammelt. At det ikke er så utbredt er jeg klar over og for min del spiller det mindre rolle, alle språk har startet et sted. Det som spiller noen rolle er at det tilfører meg nyttige egenskaper til å løse de oppgavene jeg har med stabile verktøy og så langt ser det lovende ut.
 
Jeg setter virkelig pris på tilbakemeldingene. Fordi de forteller meg mye. Andre alternativer har vært vurdert før jeg havnet på "php vs golang", derav det smale fokuset i denne tråden.
 
Jeg må sette punktum her fra min side, det er på tide å jobbe igjen.
 
 

 

 

Nei, du tolker meg feil.

 

 

Da er jeg litt mere med, selv om jeg ikke helt vet hva du legger i "funn på nettet". Jeg ville satt meg litt inn i 2-3 aktuelle teknologier og vurdert disse opp mot hverandre utifra de kriteriene som er viktige for deg. Muligens er det det du har gjort, evt. har du såpass med erfaringer med andre platttformer også, slik at det ikke behøves. Det er uansett egne erfaringer som er det beste grunnlaget for egne valg, på nett finner du entusiastiske tilhengere av enhvilkensomhelst gitt teknologi, så man må egentlig bare prøve seg fram selv for å finne selve Svaret med stor S.

 

Du nevner et par kriterier du har; hastighet og størrelse på rammeverk og at dette er et problem med "multiplattformgreiene". Jeg tenker mer i retning av at valgfrihet er bra, og at en plattform med gode valgmuligheter nødvendigvis også må tilby "store" rammeverk, som jeg kan velge bort, inntil jeg plutselig får bruk for dem.

 

Når det gjelder hastighet er ikke det nødvendigvis noe problem når man koder tjenester på en virtuell maskin, oppstart kan være treigt, men det kan jo gå uker mellom hver gang, og i mellomtiden er ytelsen helt på topp. Dog - i sum er stacken større og mer kompleks enn den strengt tatt må, det innebærer fordeler og ulemper man må vurdere. Noen av ulemene er at man er mer avhengig av verktøystøtte, det kan være vanskeligere å rette feil mm.

 

 

"Funn på nettet" er miksen av golang dokumentasjon, benchmarks, presentasjoner, utviklingen av språket som pågår, pakker (tilknyttet bl.a. http/web), diskusjoner rundt fordeler/ulemper, vurderinger mot andre språk og mye mer. Ellers enig med ditt første avsnitt.
Enig i at valgfrihet er bra, det gir meg mulighet til å velge å jobbe så rent som mulig.
Og enig i det siste avsnittet også.
 
Takker for innspill.
Som nenvt i svaret over, golang ble vurdert som greit og er allerede produktiv.
Så da setter jeg punktum fra min side her i tråden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så langt jeg klarer å skjønne så er det en fin match og de som mener det motsatte har til nå ikke klart å dokumentere hvorfor.

 
Så da setter jeg punktum fra min side her i tråden.

 

 

 

Vi vet at det er et web-prosjekt og at det skal leses noen delte data. Utifra det er det ikke grunnlag for å mene eller begrunne noe som helst, egentlig...

 

Siden det er veldig "stille" rundt Golang i Norge kunne du jo kanskje vurdere å poste litt erfaringer underveis? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...