Gå til innhold

Du har kanskje ikke hørt om verdens største elbilprodusent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ha meg en tur til China for å avlegge BYD eit besøk, dei har jo et lite lass av alternative drivliner. Også på MPV'er og campingbiler ligger China og Japan langt fremme, kansje fremst.

Artiklen over viser ein slags splitt i bilmarkedet, ad-hock autonom flåtebil som er rett rundt hjørnet. og den større privateigde + 5 meters bilen som da vil bli langt mer aktuell.

 

Her en liten snutt fra en oppegåendes. Som praktiserer MBA^3

Management by Access, Adopting and Accaunting

http://www.dn.no/DNtv/video/2016/03/10/1121/langt-frem-for-sjens-tesla

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deb kinesiske stat (som er diktatur), satser enormt på elbiler. Grunnen er forurensning vi ikke ser maken til andre steder i verden. De har insentiver som overgår alle andre land, og selv om dette ennå ikke har gitt store resultater med hensyn til salget, er det ingen tvil om at markedssjefen til BYD har rett. Kina kommer til å bli ledende i verden på elbil bruk.

Nesten alle bilprodusenter har elbiler i salg eller under utvikling. Og det er MANGE bilprodusenter i det landet som produserer flest biler i verden. At de kommer til Europa er det ingen tvil om, men foreløpig har de ikke behov for større marked.

Fortsatt trekker journalister frem "eldgamle" kollisjonstester fra Europa, men dette er rent tøv. Kineserne har i dag ingen problemer med å lage like sikre biler som resten av verden. Et relativt ferskt eksempel på det er, er den delvis Israelske eide kinesiske bilprodusenten Qoros som planla å eksportere til Europa, men nå har utsatt dette. Kun i Slovakia har de importør.

http://www.carnewschina.com/category/brands/qoros-brands/

 

Se her noen eksempler på hva som er under utvikling i Kina: http://www.carnewschina.com/category/green-news/

(dette er den beste publikasjonen for den som ønsker å følge verdens største marked - tips til journalister!).

Volvo er en svensk bil på det norske markedet - produsert i Sverige eller Europa. Eieren Geely har bygget Volvo fabrikker i Kina, men disse bilene eksporteres ikke til Europa.

http://www.carnewschina.com/category/brands/geely/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fosfat er det definitivt ikke for mye av her i verden, jeg ser det som meget problematisk at de bruker den kjemien. De er vel også den eneste store som gjør det, såvidt jeg vet.

 

Litium har man vel 3 liter av pr innebygger, i lett utvinnbare reserver

 

Batteri er artige saker. Aleminium kan brytes ned og gi 8 kW timer pr kilo. Om reverseringa ikkje tar mer energi en den fremstillinga fra bauksitt ca 12 kW timer er jo det en mulighet.

 

Norsk Hydro kunne spekulere litt på dette, og det gjer dei kansje også. Det å se tungtransport, tog og automatiske lastesystemer i sammenheng med støm og batteripakker vil kunne gi god logestikk. Og her kan td ABB gjøre en innsats, og jernbanenettet må revurderes.

 

Her er en kjempesnutt om batterier og støm http://youtu.be/sqB1vMmuhFQ

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Merkelig at både denne nye brukeren, "Halvor Sølvberg- the MOV" og "KnutZen-a270444" dukker opp i samme tråd. De to sistnevnte har vært i samme tråd før også. Også den om kinesere.

 

Hva kommer dette av?

 

Hei - Det kan jeg ikke forklare. Er like overrasket som deg. Jeg kjenner ikke 'Halvor Sølvberg', og selv heter jeg Knut Nyhagen.

Lenke til kommentar

 

Merkelig at både denne nye brukeren, "Halvor Sølvberg- the MOV" og "KnutZen-a270444" dukker opp i samme tråd. De to sistnevnte har vært i samme tråd før også. Også den om kinesere.

Hva kommer dette av?

Hei - Det kan jeg ikke forklare. Er like overrasket som deg. Jeg kjenner ikke 'Halvor Sølvberg', og selv heter jeg Knut Nyhagen.
Rart at eg komenterer China, langt i fra. ipaden, AirBooken, MS Surfacen, MS telefonen, ekstra skjermen, tastaturet, pennen, laser printeren, huben og aktuatorane på bordet kommer vel stort sett der i fra.

Knaus prototypet en fin campingvogn med "badeplattform", men det blir jo aldrig produsert. China, Japan og Sør Korea har helt annen byggestil på for eksempel "småhus" det gir en mulighet.

Og Gogler man BYD får man opp mange typer av elektriske drivliner. Dei er ganske så rå på modulbygg også.

 

China har en liten ubebodd by, tenk på kva forskning som kan bli gjort der angåendes autonome kjøyretøy. Det er jo bare å starte.

Er ikkje som Fornebu og E18 dette, "vi må utrede sa dei" og utredning vart det. Og vart Dem ikke ferdige for 20 år siden så held dei vel på enno.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om denne i det heletatt tilfredsstiller vestlige krav til sikkerhet og slike ting. Dette har det vært så som så med bare for kort tid siden på flere andre kinesiske merker.

 

All kunnskap kan opparbeides i dag, eks. geely kjøpte VOlvo og har de svenske ingeniørene med på design og utvikling fremdeles. Man kan ansette eksperter, kjøpe firmaer osv. Det går jo dårligere og dårligere med de "gamle" bilmerkene, så oppkjøp blir jo enkelt egentlig.

 

Men å vedlikeholde kunnskapen er jo like viktig som å anskaffe den, en bil som fikk 5 stjerner i 2005 er jo kanskje ikke sikker nok til 4 stjerneri dag. Men jeg tror nok at kina og andre land vil komme med hard konkurranse på mange områder i tiden fremover, men det vil ta litt tid å bygge det opp. De trenger sikkerhet, de trenger design som er moderne men simplitsitk og elegant, samt de trenger effektivitet.

 

Men det er ingen hemmelighet hvordan tingene virker og alle ansatte i alle bedrifter kan jo bytte jobb hvis de får gode nok vilkår, aksjebedrifter kan kjøpes osv.. I det store og det hele handler det jo egentlig bare om hvor mye de investerer for å nå sitt mål og jeg vil nok anta at kinesiske myndigheter kanskje vil subsidiere det å bygge opp kinesiske biler på internasjonalt nivå .

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er vel om denne i det heletatt tilfredsstiller vestlige krav til sikkerhet og slike ting. Dette har det vært så som så med bare for kort tid siden på flere andre kinesiske merker.

All kunnskap kan opparbeides i dag, eks. geely kjøpte VOlvo og har de svenske ingeniørene med på design og utvikling fremdeles. Man kan ansette eksperter, kjøpe firmaer osv. Det går jo dårligere og dårligere med de "gamle" bilmerkene, så oppkjøp blir jo enkelt egentlig.

Dårligere og dårligere? Det er primært de små produsentene som har slitt og sliter.

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er vel om denne i det heletatt tilfredsstiller vestlige krav til sikkerhet og slike ting. Dette har det vært så som så med bare for kort tid siden på flere andre kinesiske merker.

Det står vel noe om det i artikkelen. Leste du ikke?

 

De er fremdeles noen år unna euro ncap. Om denne tilfredsstiller dagens krav i c-ncap kan det være mange elementer som vil gi den "stryk" i e-ncap. Så det er fremdeles et spørsmål om den tilfredsstiller vestlige krav.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...