Gå til innhold

Slik blir den første Uno-X-hydrogenstasjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

50 kWh pr kg hydrogen må vere før komprimering til 700 bar for fylling på til dømes Toyota Mirai? I ein annan artikkel står det at NEL brukar 65 kWh pr kg hydrogen komprimert til 700 bar.

 

Om vi tek utgangspunkt i 65 kWh og 5 kg hydrogen på full tank, er 100 MWh overskot nok til å fylle full tank på ein Toyota Mirai (5 kg) ca 300 gongar. Dvs ca ein full tank med hydrogen pr arbeidsdag, men tankinga bør helst skje om sommaren. I januar er nok både overskotet lågt og det lagra overskotet oppbrukt.

 

100 MWh overskot vert då nok til å køyre ein hydrogenbil 150.000 km på flatmark, eller ein elbil 500.000 km. Uansett kor mykje eg prøvar, får eg ikkje hydrogenproduksjon med elektrolyse for drift av elbilar til å vere noko anna enn fancy sløsing med god energi. Brukar dei oksygenet som vert generert, eller slepp dei det berre ut? Hydrogen som biprodukt frå annan produksjon kan det kanskje forsvarast å bruke på denne måten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å kombinere med ladestasjoner burde være en selvfølge og man går da i riktig retning for servicestasjoner (spylerveske, pølser, pizza, kaffeavtale (med kopper med hank)) som vil bli et savn etterhvert som ordinære bensinstasjoner legges ned.

Jeg nærer også et håp om at NEL sin "Cola oppskrift" skal stoppe utbyggingen av strømkabler ut av landet (ja til å bruke strømmen på innaskjærs industri) og at dette etterhvert vil stanse byggingen av monsterturbiner. Det er nok tak i dette landet til å øke strømproduksjonen betraktelig ved å dekke dem med solceller. Og når kommer NEL med elektrolysører for bolighus?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en totalt ukritisk artikkel fra TU om fool cells. Et tydeligere eksempel på idiotisk bruk av energi skal man vel lete lenge etter?!?

 

"Det går med ca 50 kWh energi til å produsere en kilo hydrogen."

 

Alt TUs "journalist" hadde trengt å gjøre for å se hvor sykt det er å bruke overskuddsenergien til å lage hydrogen for så å fylle det på en tank og mate det til en breselcelle som gjør det om til elektrisitet igjen, for så å drive en "vanlig elbil", er å spørre, eller enda bedre slå opp, hvor mye energi det er i en kilo hydrogen.

 

Svar: 42 kWh.

 

Med andre ord skal man *kaste* 60% av overskuddsenergien for å kunne bruke en energibærer som krever vanvittig mye mer komplisert teknologi enn en batteribil. Man kunne fått dobbelt så mange kilometer transport fra de samme solcellepanelene om man i stedet brukte energien til å lade batteribiler.

 

Fantastisk at TU som liksom skal være ingeniørenes forum ikke engang nevner at dette er bare halvparten så effektivt som å bruke batterier. Men det er jo flere norske aktører involvert i H2-idiotien, så man er vel redd for å tråkke noen på tærne tenker jeg.

 

Det er sikkert en tilfeldighet at selskapene som snakker opp og sponser hydrogenøkonomien er oljeselskapene, og fullstendig urelatert til at 95% av verdens komersielle hydrogenproduksjon stammer fra naturgass (altså metan). Verden vil bedras....

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg nærer også et håp om at NEL sin "Cola oppskrift" skal stoppe utbyggingen av strømkabler ut av landet (ja til å bruke strømmen på innaskjærs industri)

 

Desse straumkablane går jo like mykje inn i landet som ut av landet. I 8 av dei siste 20 åra har nettotransporten av straum gått *inn* til Noreg for å forsyne norsk industri, og denne industrien kan du berre leggje ned utan kablane til utlandet. Utan kablane ville risikopåslaget for straum med levering i framtida gå opp, slik at den innaskjærs industrien ville få både dyrare straum og mindre stabile kostnadar, og rett og slett bli nedlagt.

 

Det er òg god økonomi i kablane. I fjor importerte Noreg straum frå Danmark (typisk vindkraft i periodar med overskot i Danmark) med gjennomsnittleg pris på 138,44 NOK/MWh, og eksporterte til ein gjennomsnittleg pris på 232,07 NOK/MWh (prisar i DK1).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

50 kWh pr kg hydrogen må vere før komprimering til 700 bar for fylling på til dømes Toyota Mirai? I ein annan artikkel står det at NEL brukar 65 kWh pr kg hydrogen komprimert til 700 bar.

 

Om vi tek utgangspunkt i 65 kWh og 5 kg hydrogen på full tank, er 100 MWh overskot nok til å fylle full tank på ein Toyota Mirai (5 kg) ca 300 gongar. Dvs ca ein full tank med hydrogen pr arbeidsdag, men tankinga bør helst skje om sommaren. I januar er nok både overskotet lågt og det lagra overskotet oppbrukt.

 

100 MWh overskot vert då nok til å køyre ein hydrogenbil 150.000 km på flatmark, eller ein elbil 500.000 km. Uansett kor mykje eg prøvar, får eg ikkje hydrogenproduksjon med elektrolyse for drift av elbilar til å vere noko anna enn fancy sløsing med god energi. Brukar dei oksygenet som vert generert, eller slepp dei det berre ut? Hydrogen som biprodukt frå annan produksjon kan det kanskje forsvarast å bruke på denne måten.

 

Jeg tror 50 kWh er strømforbruket i elektrolyse. Det er bare ca 40-45% effektivt, som stemmer bra med energitettheten til hydrogen (42 kWh/kg). Komprimering kommer i tillegg, men utgjør neppe så mye.

 

Likevel, man kunne åpenbart fått mye mer transport ut av det samme overskuddet om man unnlot å gå veien via hydrogen og breselcelle og erstattet dette leddet med et batteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg nærer også et håp om at NEL sin "Cola oppskrift" skal stoppe utbyggingen av strømkabler ut av landet (ja til å bruke strømmen på innaskjærs industri)

Desse straumkablane går jo like mykje inn i landet som ut av landet. I 8 av dei siste 20 åra har nettotransporten av straum gått *inn* til Noreg for å forsyne norsk industri, og denne industrien kan du berre leggje ned utan kablane til utlandet. Utan kablane ville risikopåslaget for straum med levering i framtida gå opp, slik at den innaskjærs industrien ville få både dyrare straum og mindre stabile kostnadar, og rett og slett bli nedlagt.

 

Det er òg god økonomi i kablane. I fjor importerte Noreg straum frå Danmark (typisk vindkraft i periodar med overskot i Danmark) med gjennomsnittleg pris på 138,44 NOK/MWh, og eksporterte til ein gjennomsnittleg pris på 232,07 NOK/MWh (prisar i DK1).

Prisene du nevner er sikkert riktige, men de virker samtidig ganske vanvittige. Er det virkelig mulig at "engros" strømpriser er flere TUSEN ganger lavere enn prisen til forbruker? Hvordan forklare det? Ikke si at det skyldes det dyre nettet, for vi betaler vitterlig en helt separat nettleie som nettopp er ment å dekke kostnaden av infrastrukturen. Er det all radioreklamen for Fjordkraft som spiser opp differansen?!?

 

Beklager, det der var total brain fart fra min side. Glemte et øyeblikk at jeg kjøper KILO-Wh og derfor må dele på tusen, ikke en million, når prisene er oppgitt i MEGA-enheter. :p Fremstår plutselig veldig mye mindre urimelig nå...!

Endret av Nordlyst
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er kapasiteten på denne stasjonen? 10 biler om dagen?

 

2 tonn i året om det tallet er realistisk. 2000/365/3=1.8 biler om dagen om 3kg per Toyota Mirai stemmer. Ikke are greiene akkurat. Og om de 50kwh per kg H2 stemmer brukes det 100k kWh noe som er totalt eneegisløsing med tanke på at med batteribil kan man kjøre 2-3 ganger så langt på samme strømmen.

 

Hydrogen er feilslått, med mindre det er snakk om å bruke det i tungtransport, skipstrafikk eller flytransport...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

E24 skriv at stasjonen kostar28,4 millionar kroner, og har kapasitet til å dekkje forbruket til 50 bilar. 568.000 kroner pr bil berre i investering. I tillegg kjem hydrogenet, som kostar meir enn 3 gongar fleire kWh pr km enn du får av ein elbil. Ein hurtiladestasjon til elbil kostar ca 100.000 kroner. I Noreg er det 100 elbilar pr hurtigladar, dvs 10.000 kroner pr bil i investering. Ein 22kW AC ladestasjon kostar under 10.000 kroner.

 

Uansett korleis eg reknar på dette heng det ikkje på greip. Kan nokon forklare meg denne hydrogengalskapen? Har hydrogengass effektar på menneskehjernen som eg ikkje kjenner til?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...Og om de 50kwh per kg H2 stemmer brukes det 100k kWh noe som er totalt eneegisløsing med tanke på at med batteribil kan man kjøre 2-3 ganger så langt på samme strømmen.

 

Hydrogen er feilslått, med mindre det er snakk om å bruke det i tungtransport, skipstrafikk eller flytransport...

Jeg vil heller kalle det umodent enn feilslått, ikke at det gjør noe til eller fra reint praktisk da..

 

Pris og tilgjengelig på biler er for dårlig, samme med tilgjengelighet på infrastruktur men det er noe man kan bygge seg ut av.

 

Derimot er det en 2-3 andre showstoppere man ikke kan bygge seg ut av. Minst viktig av disse er virkningsgrad. Jeg tror ikke folk flest vil bry som om dårlig virkningsgrad hvis alt det andre er på stell.

 

Noe det ikke er. Det største hinderet er nok hydrogentankene i bilen. Konsekvensene av en hydrogenlekkasje i et lukket rom er for alvorlige til at hydrogenbiler kan selges i stort antall. Dessuten er energitettheten per volumenhet for lav. Tanker som gir en praktisk god rekkevidde tar for stor plass i bilen. Lykke til med å selge en stor bil som ikke har plass til noe..

 

Det største problemet med dagens hydrogenbiler er altså tankene. Uno-X og NEL vil altså bygge fyllstasjoner som er tilpasset en bil som er en teknologisk blindgate. Det øyeblikket noen finner opp tanker som løser både sikkerhetsproblematikken *og* energitettheten må sannsynligvis alle eksisterende hydrogenstasjoner skrotes. Spørsmålet er da, kan man si at disse stasjonene vil ha noen som helst nytteverdi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

E24 skriv at stasjonen kostar28,4 millionar kroner, og har kapasitet til å dekkje forbruket til 50 bilar. 568.000 kroner pr bil berre i investering. I tillegg kjem hydrogenet, som kostar meir enn 3 gongar fleire kWh pr km enn du får av ein elbil. Ein hurtiladestasjon til elbil kostar ca 100.000 kroner. I Noreg er det 100 elbilar pr hurtigladar, dvs 10.000 kroner pr bil i investering. Ein 22kW AC ladestasjon kostar under 10.000 kroner.

 

Uansett korleis eg reknar på dette heng det ikkje på greip. Kan nokon forklare meg denne hydrogengalskapen? Har hydrogengass effektar på menneskehjernen som eg ikkje kjenner til?

 

Det er kun for bileierne at elbiler med batteri er lønnsomt. Med hydrogen så er det mye høyere kostnader, dermed er det flere firma som vil tjene penger. (Hva som blir samfunnskostnaden, og hva pengene som skal betale de høyere kostnadene kunne ha blitt brukt til er tydeligvis uinteressant).

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

lol..

 

de er vel ikke så dumme at de tror vi skal ha hydrogen-stasjoner...?

 

Man trenger ikke å fylle på ny hydrogen i hydrogen-batterier....

 

Det er livsfarlig å lagre hydrogen i svære tanker under bakken.

 

Det kommer ikke til å skje og alle hydrogen-biler må pålegges å ha en mekanisme for å transformere H2O om til Hydrogen og Oxygen ved hjelp av strøm.

 

De som bare var ute etter penger da de investerte i hydrogen teknologi har bæsja på leggen.

 

Alle med hydrogen biler må lade bilen på akkurat samme måte som alle andre el-biler.

 

Eller kunne vi jo heller bare brukt bly-batterier, og fylt på ny syre hver gang batteriet går tomt for strøm.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at H2 pluss oksygen blir til vann og alt er bare vidunderlig miljømessig i alle fall så lenge man ikke regner med CO2-avytrykket til både bilene og "hydrogenstasjonene" da de bygges og betjenes, men det bør ikke gå an å si at dette er "bra": komprimert gass, den ALLER LETTEST antennelige gassen av alle (LEL-UEL) bortsett kanskje fra eter under visse forhold, som utvinnes med tragisk ueffektiv elektrolyse og så brennes opp enten i celler eller i "vanlige" stempelmotorer med en helhetlig virkningsgrad på kanskje 10%. Totalt sett mindre effektiv enn Ford Model T.

 

Noe skurret helt forferdelig med H2 biler contra elbiler (med end-to-end virkningsgrad over 80% eller noe i den duren) skal på noe som helst måte være konkurransedyktig eller effektivt.

Uten å nevne det at alt som skal til for plusshus til å "eksportere" energien sin til elbiler er en ekstra stikkontakt, mens her snakker vi om en miniatyrfabrikk + fyllestasjon.

 

Hva er vitsen? Kan noen forklare meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

E24 skriv at stasjonen kostar28,4 millionar kroner, og har kapasitet til å dekkje forbruket til 50 bilar. 568.000 kroner pr bil berre i investering. I tillegg kjem hydrogenet, som kostar meir enn 3 gongar fleire kWh pr km enn du får av ein elbil. Ein hurtiladestasjon til elbil kostar ca 100.000 kroner. I Noreg er det 100 elbilar pr hurtigladar, dvs 10.000 kroner pr bil i investering. Ein 22kW AC ladestasjon kostar under 10.000 kroner.

 

Uansett korleis eg reknar på dette heng det ikkje på greip. Kan nokon forklare meg denne hydrogengalskapen? Har hydrogengass effektar på menneskehjernen som eg ikkje kjenner til?

Grubler på det samme. Kan ikke finne en eneste fordel for forbruker utover rekkevidde og tid det tar å tanke/lade. Men med batteri-elbil som etterhvert får 50-80 mil rekkevidde så er fordelen med rekkevidde borte.

Og etter å ha kjørt 50-60 mil er det vel muligens en fordel med en pause, som kan benyttes til å hurtiglade.

 

Men utover dette; å fremstille hydrogen til å kjøre en hydrogen-elbil en viss lengde krever 2-3 ganger mer energi en å lade en batteri-elbil direkte. Miljømessig høres dette tåpelig ut. Det snakkes om å spare energi, ikke bruke mer...

Kostnad for å kjøre hydrogen-elbil blir omtrent det samme som for bensin. For forbruker blir det definitivt billigere å lade hjemme.

Hydrogen i personbiler høres ubegripelig dumt ut.

Eks. Mirai ca. 600000,- 4 seter, ca 50 mil, ca 10 kr pr. mil.

Model 3 ca. 350000,- 5 seter, ca 40 mil, ca 1.50 kr pr. mil

 

Hydrogen for skip, tungtransport, evnt. fly...

HVIS hydrogen fremstilles ved elektrolyse (rent) ved hjelp av fornybar og ren OVERSKUDDSKRAFT, tror jeg det absolutt kan ha livets rett.

 

Men til å drive personbiler... Klarer ikke med min beste vilje å se poenget

Lenke til kommentar

 

50 kWh pr kg hydrogen må vere før komprimering til 700 bar for fylling på til dømes Toyota Mirai? I ein annan artikkel står det at NEL brukar 65 kWh pr kg hydrogen komprimert til 700 bar.

 

Om vi tek utgangspunkt i 65 kWh og 5 kg hydrogen på full tank, er 100 MWh overskot nok til å fylle full tank på ein Toyota Mirai (5 kg) ca 300 gongar. Dvs ca ein full tank med hydrogen pr arbeidsdag, men tankinga bør helst skje om sommaren. I januar er nok både overskotet lågt og det lagra overskotet oppbrukt.

 

100 MWh overskot vert då nok til å køyre ein hydrogenbil 150.000 km på flatmark, eller ein elbil 500.000 km. Uansett kor mykje eg prøvar, får eg ikkje hydrogenproduksjon med elektrolyse for drift av elbilar til å vere noko anna enn fancy sløsing med god energi. Brukar dei oksygenet som vert generert, eller slepp dei det berre ut? Hydrogen som biprodukt frå annan produksjon kan det kanskje forsvarast å bruke på denne måten.

 

Jeg tror 50 kWh er strømforbruket i elektrolyse. Det er bare ca 40-45% effektivt, som stemmer bra med energitettheten til hydrogen (42 kWh/kg). Komprimering kommer i tillegg, men utgjør neppe så mye.

 

Likevel, man kunne åpenbart fått mye mer transport ut av det samme overskuddet om man unnlot å gå veien via hydrogen og breselcelle og erstattet dette leddet med et batteri.

Fortell oss gjerne hvordan du kommer fram til at elektrolyse har en effektivitet på 40-45% fra disse tallene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...