Gå til innhold

Her er Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

Bensinbiler forurenser omtrent like mye lokalt som en elbil så forbrenningsmotoren er nok langt ifra ferdig. 

 

For noe tøys, bensinbiler slipper også ut avgasser som skaper lokale problemer. Det gjør ikke elbilen. I tillegg hadde elbilen hatt mye mindre lokale påvirkninger om ikke veiene var fulle av dritt fra hydrokarboner. 

 

Så, bensin er bedre enn diesel men begge er langt verre enn en elbil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Bensinbiler forurenser omtrent like mye lokalt som en elbil så forbrenningsmotoren er nok langt ifra ferdig. 

 

For noe tøys, bensinbiler slipper også ut avgasser som skaper lokale problemer. Det gjør ikke elbilen. I tillegg hadde elbilen hatt mye mindre lokale påvirkninger om ikke veiene var fulle av dritt fra hydrokarboner. 

 

Så, bensin er bedre enn diesel men begge er langt verre enn en elbil. 

 

Neida, ta et fag på universitetet så lærer man dette raskt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Neida, ta et fag på universitetet så lærer man dette raskt.  

 

 

Hadde miljøkjemi sist semester... Det er nok du som må lære mer om dette, bensinbiler slipper ut både NOx, HC, CO som alle har negative effekter for den lokale forurensningen. Elbilen slipper ut 0 av dette. Det er jo bare til å se på EURO6, og verdiene de har lov til å slippe ut. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, partikkelutslipp fra bensinbiler er svært lite og potensialet er der til å få dette ned til nesten null. Svevestøv som følge av slitasje på vei er mye for elbiler da disse veier mer enn sine bensinekvivalenter (ca 20% mer). Elbiler lades fortrinnsvis på natten hvor norge importerer strøm fra norpool som produseres for det meste av kull og annet fysj i danmark(uten at dette er et argument for lokal forurensing). Det er også en større prosentandel elbiler som kjører på piggdekk kontra bensinbiler siden elbiler har større utfordringer på vinterføre med piggfritt pga det store momentet. Totalt sett og potensielt sett vil 100% elbiler være best, men en blanding av elbiler og bensinbiler ser ut til å være veien politikken forsøker å presse markedet nå. Nettopp fordi potensialet i bensinbiler er svært godt. 

Lenke til kommentar

Vel, partikkelutslipp fra bensinbiler er svært lite og potensialet er der til å få dette ned til nesten null. Svevestøv som følge av slitasje på vei er mye for elbiler da disse veier mer enn sine bensinekvivalenter (ca 20% mer). Elbiler lades fortrinnsvis på natten hvor norge importerer strøm fra norpool som produseres for det meste av kull og annet fysj i danmark(uten at dette er et argument for lokal forurensing). Det er også en større prosentandel elbiler som kjører på piggdekk kontra bensinbiler siden elbiler har større utfordringer på vinterføre med piggfritt pga det store momentet. Totalt sett og potensielt sett vil 100% elbiler være best, men en blanding av elbiler og bensinbiler ser ut til å være veien politikken forsøker å presse markedet nå. Nettopp fordi potensialet i bensinbiler er svært godt.

Partikkelutslipp...

Hva med

CO

HC

PM

HFC-134a

N2O

CH4

Mange stoffer en bensinbil slipper ut i tillegg til co2 og partikler. Mange er bl.a. kreftfremkallende.

En elbil slipper ikke ut noe av dette.

Hvordan kan en bensinbil på noen måte være bra for miljøet? Lokalt eller globalt?

Lenke til kommentar

 

...

 

Partikkelutslipp...

Hva med

CO

HC

PM

HFC-134a

N2O

CH4

Mange stoffer en bensinbil slipper ut i tillegg til co2 og partikler. Mange er bl.a. kreftfremkallende.

En elbil slipper ikke ut noe av dette.

Hvordan kan en bensinbil på noen måte være bra for miljøet? Lokalt eller globalt?

Piggdekk står for ca. 93 % av den totale svevestøvproduksjonen i følge tall fra Statens Vegvesen (piggfrie vinterdekk 2 % og sommerdekk 3 %).

Når det gjelder den mer helsefarlige finpartikulære produksjonen (PM10, altså partikler mindre enn 10 um) står piggdekk for ca. 29 %, mens piggfrie og sommerdekk står for henholdsvis 13 og 10 %. Antar dette er på årsbasis, men det skal jeg ikke si sikkert.

Har ikke sett noen tall på bensin vs diesel ifht. PM10-utslipp (mtp. hvor de resterende 48 % kommer fra), men det er faktisk biler generelt (og tungtrafikk spesielt) som produserer svevestøv fra vei.

At bensinbiler er bra for miljøet verken lokalt eller globalt kan vel ingen påstå - men man bidrar i noen grad til lokale svevestøvproblemer uavhengig av hvilken bil man kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men som Xaphoon skriver, det er en ting med svevepartikler. Jeg tror ingen her bestrider at elbiler er forskjellige her. Eller at piggdekk er verre.

 

Likevel er det jo slik at bensinbilder har eksosrør. Ut av eksosrørene kommer det luft med ekstra store konsentrasjoner av No2 f.eks.  Elbiler har ikke eksosrør, så det kommer ikke noe slikt ut av dem. Disse stoffene kan være farlige. Farligere enn svevestøv, det er hvertfall klart.  

 

Med elbiler blir det jo bare svevestøvet, ikke andre utslipp.

 

Det med trekk, elbiler og piggdekk er jo en ting. Likevel en skal jo ikke egentlig bruke piggdekk med mindre det er nødvendig uansett, og mange steder elbiler brukes er det ikke nødvendig med piggdekk uansett. Det vil jo bli litt individuelt. Det som gjør elbiler forskjellig er jo trekket, men det er jo og slik at dette faktisk kan justeres via SW. På Tesla er jo det en velkjent funkjson. Det betyr jo og at de har mulighet for å lage en modus for glattere strøk, der den ikke trekker like mye ved lave hastigheter

 

Samtidig, det er mulig at det vil være et større problem med elbil kontra bensinbil en del år fremover. Likevel er det jo ikke et argument for elbiler generelt, bare elbiler i Norge og andre steder i verden folk kjører piggdekk. Store arealer det skjer, men i befolkning? Svært lite. Dessuten er stort sett luften i disse strøkene veldig bra uansett. Er vel bare i Bergen med dårlig klima (er vel alltid dårlig klima, men tenker på klima som ikke gjør at luftforurensning slipper vekk) og Oslo i sentrum der det kan tidvis være litt problematisk. Stort sett er jo luften i landet her veldig ren, og mye av det som er urenheter er utenfor vår kontroll. Så i Norge er vel lokal forurensning ikke så viktig argument for elbiler, kontra effektive bensinbiler. Mye bedre enn kalde diesel og eldre bensinmotorer da, helt klart. Men om alle i Bergen brukte nye effektive bensinmotorer, så hadde nok problemene vært langt mindre. Så har du taxier da, som står ofte på tomgang. Ingenting svevestøv, men fortsatt forurensning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har bygget ny Giga fabrikken i USA så har den mer teknologi innvestering enn andre bil produksjon fabrikkene , spesielle Genegal Motor . Nå er Tesla helt like som Apple med ny lokal i California .

General Motors gjør store investeringer. De selger nå mer biler i Kina enn de gjør i USA, og importerer enn modell fra Kina til USA nå. De selger og langt mer biler i Kina enn Tesla gjør totalt. Det betyr at de har investert mer i fabrikker ol. for å øke kapasitet enn Tesla. Tesla er mye mer PR orientert, de viser frem alt de gjør og hvor bra og kult det er. Det gjør ikke de andre. Det betyr ikke at Tesla er ekstra store på investeringer.

 

Det er heller ikke som om de bygger alene. De bygger sammen med Panasonic. Samtidig får de mye støtte og kutt i avfigter ol. av staten California. Hvorfor tror du de har kontorer og fabrikk der? California betaler mye av utgiftene for dem. De ønsker nok av California også blir senter for elbiler i USA. En investering i fremtiden for staten California.

 

Og når ble kriteriet for å være like som Apple å ha et kontor i California? Jeg burde ha det på en annonse:

"Selskapet mitt er helt likt som Apple, vi har kontorer i California"

 

 

Hvis absolutt alt av subsidier kuttes, så blir det mer enn et par titusen. Se på prisen i USD på denne og sammenlign det med priser på bensinbiler i Texas sin pris. Da er ikke Tesla plutselig veldig bra bil for pengene. Den er ikke dårlig heller, men subsidiene/mangelen på avgifter betyr veldig mye for pris i Norge. Hvorfor tror du vi kjøper så utrolig mye Tesla og andre elbiler her? Det er jo pga pengene.

 

 

 

Du statuerer jo problemet ganske fint, altså biler må subsidieres i dag pga elbilene har veldig høy pris. Men dette er nå i endring.

Det er ingen indikasjon på at alle avgifter skal inn i 2018, heller halv moms og ingenting annet. Men legger en på alt(prøvd på import kalkulator som en bensinbil) havner den på 500 000, som er urealistisk da beregningen vill bli på en annen måte og lavere. Men det er nå så. 

 

Bilen konkurrerer med 3 serien, 330 og oppover. disse koster 550 000-650 000 avhengig av hvilken modell en velger. Altså er den absolutt innenfor prismessing med avgifter også.

 

Jeg sa aldri at Teslaene uten utgiftskutt var dyre. Jeg sa aldri de ble dyrere enn tilsvarende bensinbiler. Poenget mitt er at forskjellen som du sel skriver blir jo 300K til 500K. Litt mer enn et par titusen. Det at elbiler er så godt som konstant salgsvare med god prosent i Norge gjør at mange ulemper kan overses. Selv folk som er litt skeptiske får jo en bil på kraftig avslag og sparer veldig mye penger. Da forsvinner en del av skepsisen og terskelen for elbil blir lavere.

 

Men når avgifter tas vekk er jo målet at elbiler på den tid er noe folk kjøper uansett. Altså, prisene er jo ikke ille. Så hvis det går etter planen vil nok elbil salget fortsette å være bra med mindre kutt i skatter og avgifter og. Det hade bare ikke blitt så mange solgt så fort, om de var bare litt under bensinbiler i pris var poenget mitt :)

 

 

Hvis absolutt alt av subsidier kuttes, så blir det mer enn et par titusen. Se på prisen i USD på denne og sammenlign det med priser på bensinbiler i Texas sin pris. Da er ikke Tesla plutselig veldig bra bil for pengene. Den er ikke dårlig heller, men subsidiene/mangelen på avgifter betyr veldig mye for pris i Norge. Hvorfor tror du vi kjøper så utrolig mye Tesla og andre elbiler her? Det er jo pga pengene.

En av de nærmeste konkurrentene til Model 3 er BMW 3-serie. I USA starter 3-serie på 33.150 USD, der Model 3 starter på 35.000 USD. Til den litt høyere prisen får man i hvert fall 0-60 mph på 6 sekunder i stedet for 7,1 sekunder. Man får også alle fordelene til en elektrisk drivlinje - den vil bråke mindre, den vil gli avgårde uten irriterende girskift, turbolag, e.l, den vil koste under halvparten i drift (og da snakker vi om $2/USG, ikke norske priser), IT-løsningene vil være overlegne, osv.

 

Ikke alle som bedømmer likt når de skal ha bil som det du sier som fordeler her. Andre vil trekke frem andre egenskaper ol. Jeg er enig i det du sier for all del, så for folk som tenker som oss vil jo elbil uansett være bedre. Se ellers svaret i posten over angående hva jeg mente med pris :)

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke poenget ditt. Det er det at vi graver opp "CO2" fra bakken som gjør at det blir mer av det i atmosfæren, og som igjen gjør at det blir varmere.

 

 

Ikke så veldig mye pga vårt CO2 utslipp, men av andre årsaker hadde det å bytte ut mennesker (altså redusere totale mengden mennesker) med roboter være et bedre klimatiltak en elbiler. Men veldig sammenlignbart er det ikke, det er jeg enig i. Det er et tiltak og en politikk på en helt annen skala, en helt annen kategori, men mer effektivt er det helt klart. En av de største klimautfordreren fremover blir nok India.  Økning i befolkning, og økning i industri og økonomi. Samtidig har ingen ønsker i det hele tatt om å kutte noe som helst av økonomiske årsaker. For å si det sånn, forverring av klima pga dette er et av Indias mindre problemer. De har jo ikke autoritet i hele landet engang.
 
Det er ikke mer effektivt å bytte ut mennesker med roboter enn å bytte ut fossilbiler med elbiler. Hvis alle fossilbilene erstattes med elbiler vil jo CO2-utslippene reduseres, og effekten vil bli enda større etter hvert som verden går mer og mer over til fornybar energi.

 

Poenget mitt er at faktorer utenfor det som graves opp av CO2 også påvirker miljøet og temperaturen.

 

I sin tid så senket mongolerene den globale temperaturen på kloden ifølge det forskere har kommet frem til. Hvorfor? De drepte så mange mennesker, og brente så mye ned at naturen hadde sterk vekst og tok tilbake mye områder fra mennesker og kunne vokse fritt. Det samlet opp mye CO2 fra atmosfæren og dempet drivhuseffekten. Mindre mennesker som produserte CO2 hjalp og på.

 

Er dette mye i forhold til det en graver opp? Nei? Er det farlig i seg selv? Nei. Det er oppgravingen som er den farlige delen, det betyr ikke at det andre er en ikke faktor. Mindre mennesker hadde hjulpet her.

 

 

 

Har du tenkt på hva som skjer om en har roboter og ikke mennesker? Robotene kjører ikke hjem kl 4. De blir i fabrikken og arbeider 24/7.  Ingen bil er bedre for klimaet enn elbil. Så enkelt er det. Ingen bil vil alltid slå bil av hvilken som helst sort i klimasammenheng. Det er det jeg mener. Globale populasjontiltak er altså bedre enn globale elbil tiltak. Samtidig kan begge deler gjøres samtidig. Ingen grunn til å konkurrere på det feltet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg sa aldri at Teslaene uten utgiftskutt var dyre. Jeg sa aldri de ble dyrere enn tilsvarende bensinbiler. Poenget mitt er at forskjellen som du sel skriver blir jo 300K til 500K. Litt mer enn et par titusen. Det at elbiler er så godt som konstant salgsvare med god prosent i Norge gjør at mange ulemper kan overses. Selv folk som er litt skeptiske får jo en bil på kraftig avslag og sparer veldig mye penger. Da forsvinner en del av skepsisen og terskelen for elbil blir lavere.

 

Men når avgifter tas vekk er jo målet at elbiler på den tid er noe folk kjøper uansett. Altså, prisene er jo ikke ille. Så hvis det går etter planen vil nok elbil salget fortsette å være bra med mindre kutt i skatter og avgifter og. Det hade bare ikke blitt så mange solgt så fort, om de var bare litt under bensinbiler i pris var poenget mitt :)

 

 

 

 

Men så kommer det ikke slike avgifter heller, det blir nok langt mindre spesielt i starten. Og det at en får elbiler på rabatt om dagen er feil, en egolf feks er dyrere enn en "vanlig" golf. 

 

Tesla er vell det eneste unntaket, og det er kun pga hestekreftene og de ekstreme avgiftene vi har på det her til lands.

Lenke til kommentar

Ja, det er sant. De fleste avgiftene er jo knyttet opp mot hestekrefter her. Skal en kjøpe båt er jo ikke det så dyrt i seg selv, men de fleste typer båter trenger motor. Det er her avgiftene slår inn, og her det blir dyrt. Så da gir det jo og mening at biler som ikke har så mange hestekrefter i utgangspunktet også heller ikke blir påvirket av kutt i disse avgiftene like mye.

 

Usikker på om Tesla sin måte å oppgi hestekrefter var det smarteste i Norge mtp på slike avgifter :p Men er vel greit pga kuttene. I fremtiden derimot er det hvertfall ikke om å gjøre å oppgi høyest mulig tall i Norge.

 

 

Du kan jo likevel spare mye på egolf da, spesielt om du kjører gjennom bomring daglig. Blir fort penger av det. Tid er jo og penger, og noen steder kan kollektivfelt spare deg mye tid. Så egolf blir vel mer et regnestykke basert på bruk i forhold til vanlig golf.

Lenke til kommentar

Ja, det er sant. De fleste avgiftene er jo knyttet opp mot hestekrefter her. Skal en kjøpe båt er jo ikke det så dyrt i seg selv, men de fleste typer båter trenger motor. Det er her avgiftene slår inn, og her det blir dyrt. Så da gir det jo og mening at biler som ikke har så mange hestekrefter i utgangspunktet også heller ikke blir påvirket av kutt i disse avgiftene like mye.

 

Usikker på om Tesla sin måte å oppgi hestekrefter var det smarteste i Norge mtp på slike avgifter :p Men er vel greit pga kuttene. I fremtiden derimot er det hvertfall ikke om å gjøre å oppgi høyest mulig tall i Norge.

 

 

Du kan jo likevel spare mye på egolf da, spesielt om du kjører gjennom bomring daglig. Blir fort penger av det. Tid er jo og penger, og noen steder kan kollektivfelt spare deg mye tid. Så egolf blir vel mer et regnestykke basert på bruk i forhold til vanlig golf.

 

Faktisk så registreres Tesla'ene med 90hk eller noe slikt :p

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått er det fordi det er den effekten en Model S klarer å gi over lang tid på grunn av kjøleløsningen som er valgt. De store ytelsene er kun i korte perioder, når man måler kontinuerlig belastning i benk er det 90hk som er fasiten. I reell bruk har det ingenting å si utover at man ikke kan trekke henger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbiler lades fortrinnsvis på natten hvor norge importerer strøm fra norpool som produseres for det meste av kull og annet fysj i danmark(uten at dette er et argument for lokal forurensing).

 

Det er ikkje sant. Vi importerer ofte straum frå Sverige og Danmark om natta, det stemmer. Sverige har overskot av kjernekraft om natta, fordi kjernekraft er minimalt regulerbart, og i tillegg mykje vindkraft i sør. Frå Danmark importerer vi berre når dei har overskot av vindkraft. Sidan Danmark genererer over 40% av straumforbruket sitt frå vindkraft, og straumforbruket i Danmark om natta er det halve av forbruket om dagen, får Danmark overskot av vindkraft om natta. I tillegg flyt det over overskot frå Nord-Tyskland, som har det same problemet. Når det er vindstille eksporterer Noreg straum til Danmark om natta òg. Dette kan lett provast. Gjennomsnittleg importpris frå Danmark i 2015 var ca 130 kroner/MWh, og det er under produksjonskost for kolkraft.

 

Alle varmekraftverka i Danmark, med unnatak av eitt som er i DK2 (Noreg importerer frå DK1, og kapasiteten mellom NO2 og DK1 er over det dobbelte av kapasiteten mellom DK1 og DK2), er kombinerte fjernvarme-kraftverk med over 90% total verknadsgrad. Dei fleste fyrer med ulike blandingar av landbruksavfall, kol, gass og biogass. Når det er overskot av kraft, kan dei slå av kraftproduksjonen og berre produsere varme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På en måte er det dumt hvis Tesla 3 blir en suksess, da må det være noe galt med de store bilfabrikantene som ikke klarer å utkonkurrere en fersk oppstartsbedrift.

 

Men selv om Kodak var ekspert på alt med foto, inkludert digitale fotoapparater, så klarte de ikke overgangen til fremtiden..

 

Hvem vet, kanskje kineserne blir den største konkurrenten til Tesla. De er flinke på batteriproduksjon, og manglende ekspertise på utvikling av fremtidsrettede forbrenningsmotorer er ikke noen problem for elbilmarkedet.

 

I tillegg til Kodak som du nevner; Nokia (og mange andre) overlevde ikke at Apple brøt seg inn i mobilmarkedet og endret det kraftig. MySpace. IBM. Det finnes mange slike demonstrasjoner på at etablerte selskaper ikke klarer å inovere eller utvikle seg videre i frykt for å endre merkevaren sin som til slutt risikerer å miste kundene uten noensinne å klare å vinne dem tilbake når noen kommer inn fra sidelinja. Tesla kan gjøre det samme med bilmarkedet, eller ikke, vil vise seg. F.eks. er 50% av Fortune 500 selskapene fra 2000 ikke lengre på lista :-)

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

 

I tillegg til Kodak som du nevner; Nokia (og mange andre) overlevde ikke at Apple brøt seg inn i mobilmarkedet og endret det kraftig. MySpace. IBM. Det finnes mange slike demonstrasjoner på at etablerte selskaper ikke klarer å inovere eller utvikle seg videre i frykt for å endre merkevaren sin som til slutt risikerer å miste kundene uten noensinne å klare å vinne dem tilbake når noen kommer inn fra sidelinja. Tesla kan gjøre det samme med bilmarkedet, eller ikke, vil vise seg. F.eks. er 50% av Fortune 500 selskapene fra 2000 ikke lengre på lista :-)

 

 

Jeg føler ikke IBM hører til på noen liste over selskaper som ikke har klart å omstille seg. De har i dag nesten 400 000 ansatte og en omsetning rundt 160 milliarder kroner. IBM er omtrent like stor som i år 2000, forskjellen er bare at de har trukket seg ut av markedet for forbrukerelektronikk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Vel, partikkelutslipp fra bensinbiler er svært lite og potensialet er der til å få dette ned til nesten null. Svevestøv som følge av slitasje på vei er mye for elbiler da disse veier mer enn sine bensinekvivalenter (ca 20% mer). Elbiler lades fortrinnsvis på natten hvor norge importerer strøm fra norpool som produseres for det meste av kull og annet fysj i danmark(uten at dette er et argument for lokal forurensing). Det er også en større prosentandel elbiler som kjører på piggdekk kontra bensinbiler siden elbiler har større utfordringer på vinterføre med piggfritt pga det store momentet. Totalt sett og potensielt sett vil 100% elbiler være best, men en blanding av elbiler og bensinbiler ser ut til å være veien politikken forsøker å presse markedet nå. Nettopp fordi potensialet i bensinbiler er svært godt. 

 

Sånn ca oksemøkk. Hopp inn i denne videoen. Og hør hva en som bor i Nordreisa (a.k.a. I midten av føkk åll og blomkål i arktisk med ræva veier og heftig vinterføre) har gjort av erfaringer.

 

Google ellers el-biler og responshastighet på kraftoverføring og hvor ekstremt mye raskere denne kan justeres på el-biler kontra hvilken som helst forbrenningsmotor.

Lenke til kommentar

 

 

I tillegg til Kodak som du nevner; Nokia (og mange andre) overlevde ikke at Apple brøt seg inn i mobilmarkedet og endret det kraftig. MySpace. IBM. Det finnes mange slike demonstrasjoner på at etablerte selskaper ikke klarer å inovere eller utvikle seg videre i frykt for å endre merkevaren sin som til slutt risikerer å miste kundene uten noensinne å klare å vinne dem tilbake når noen kommer inn fra sidelinja. Tesla kan gjøre det samme med bilmarkedet, eller ikke, vil vise seg. F.eks. er 50% av Fortune 500 selskapene fra 2000 ikke lengre på lista :-)

 

Jeg føler ikke IBM hører til på noen liste over selskaper som ikke har klart å omstille seg. De har i dag nesten 400 000 ansatte og en omsetning rundt 160 milliarder kroner. IBM er omtrent like stor som i år 2000, forskjellen er bare at de har trukket seg ut av markedet for forbrukerelektronikk.

IBM havnet på åttiandreplass på Fortune Global 500 i 2015. Det er foran Amazon og Microsoft.  IBM kjøpte for øvrig deler av it-selskapet EVRY i 2015.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...