Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Miele vaskemaskin - hvilken modell trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Ser at dere hjelper andre, håper noen kan hjelpe meg med valg av modell.

 

Iflg. moderen så må jeg kjøpe Miele, Expert har gode priser denne uken. Fra 7000,- og oppover.

 

7124,-
https://www.expert.no/hvitevarer/vaskemaskiner/miele-wda101nds-vaskemaskin/p-252614/

 

7874,-
https://www.expert.no/hvitevarer/vaskemaskiner/miele-wda216nds-vaskemaskin/p-249605/

 

8186,- med rabatt
http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/WDA151/miele-classic-familycare-vaskemaskin-wda151

 

9749,-
https://www.expert.no/hvitevarer/vaskemaskiner/miele-wkc130-nds-vaskemaskin/p-239955/

 

Rent bortsett fra kapasitet og at den dyreste har børsteløs motor, ser de helt like ut for meg.

 

Maskinen blir kun brukt når jeg er hjemme og går 2-3 ganger i uken.

 

Butikken vil selge dyrest mulig. Jeg vil kjøpe "riktig" men vil gjerne vite om det er verdt å gi 10-tusen eller om den billigste gjør en like god jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skulle spandert på meg en Miele, så hadde jeg tatt den dyreste av disse fire. Høyere sentrifugehastighet og kapasitet i tillegg til mer stillegående, bedre programmuligheter og nyeste generasjon. Hadde i hvertfall ikke valgt den billigste. Det er en tilbuds-/kampanjemodell og med bare 750,- mer for WDA216 så er sistnevnte vel det mest fornuftige kjøpet hvis pris er viktig.

Lenke til kommentar

Hvorfor ha en slik fordomsfull holdning til andre merker enn Miele? Det finnes mange andre merker som gir god kvalitet på både produkt og vaskeresultat, og som på toppen av det hele har lavere pris og/eller flere funksjoner.

 

Jeg er veldig fornøyd med LG-maskinen min, den har både vask og tørk og damp. Genialt, har ikke strøket en eneste skjorte siden jeg fikk den i hus. Stillegående er den også,og ser ikke ut som den er designet på 80-tallet.

Lenke til kommentar

Hvorfor ha en slik fordomsfull holdning til andre merker enn Miele? Det finnes mange andre merker som gir god kvalitet på både produkt og vaskeresultat, og som på toppen av det hele har lavere pris og/eller flere funksjoner.

 

Jeg er veldig fornøyd med LG-maskinen min, den har både vask og tørk og damp. Genialt, har ikke strøket en eneste skjorte siden jeg fikk den i hus. Stillegående er den også,og ser ikke ut som den er designet på 80-tallet.

Her er det ikke snakk om fordommer, men morens positive erfaringer. Dette er typisk for fornøyde Mielekunder. De er de mest merketrofaste kundene i hvitevareverdenen, spesielt på vaskemaskiner.

 

Miele vaskemaskiner koster mer enn andre typer, men har forventet/statistisk vesentlig lengre levertid (bygget for 20 års drift), kraftigere oppbygging (synes godt hvis man åpner topp/bakside), mest premiumfølelse (sjekk f.eks. dør og hengsling) og blandt de beste på driftssikkerhet. Til og med vannslangene, transportsikringene, medfølgende verktøy og bruksanvisningen er bedre og gir mer kvalitetsfølelse.

 

Hvis du synes Miele vaskemaskiner ser ut som de er designet på 80-tallet, så er poenget er at man skal se at det er en Miele. Hvis du ser på en gammel Miele, så har det skjedd ting og er de ikke like. Men man ser at det ligner, akkurat som de gjør det i bilverden. Man ser at det er en BMW, Mercedes eller Jaguar uansett om den er ny eller 20 år gammel.

 

LG og mange andre merker lager gode vaskemaskiner, men det er forskjell. Hvis din LG-maskin (og de fleste andre) stopper etter 8 år blir du anbefalt å bytte den ut. Hvis TS sin Miele stopper etter 8 år vil han sansynligvis bli rådet til å reparere fordi den kan godt holde dobbelt så lenge.

Lenke til kommentar

Hvorfor ha en slik fordomsfull holdning til andre merker enn Miele? Det finnes mange andre merker som gir god kvalitet på både produkt og vaskeresultat, og som på toppen av det hele har lavere pris og/eller flere funksjoner.

 

Jeg er veldig fornøyd med LG-maskinen min, den har både vask og tørk og damp. Genialt, har ikke strøket en eneste skjorte siden jeg fikk den i hus. Stillegående er den også,og ser ikke ut som den er designet på 80-tallet.

Fordi at de som driver med reparasjon av vaskemaskiner sier at Miele har kraftigere dimensjonert drivverk, noe som er vikrig for lang levetid.

Så er spørsmålet hvor ofte man er villig til å bære inn og ut vaskemaskin fra kjeller eller andre steder vaskemaskinen normalt bor.

Lenke til kommentar

@Mr D.

 

Bare vektforskjellen forteller jo at her er det noe som er mer solid og gjennomført - f.eks i avbalansering av trommel. En Mielemaskin veier jevnt over  20 - 30 kg mer enn de fleste konkurrentene (30 - 50 % mer vekt).

 

Personlig har jeg fremdeles AEG-maskina jeg kjøpte meg i 1990, den tid regnet som topp kvalitet. Og den repareres og anbefaleles av lokal reperatør  at jeg bør reparere så lenge det finnes deler omtrent.

 

Som enslig vasker jeg nok mindre en de fleste, men kvalitet holder og blir billig i det lange løp. Så å kjøpe en Miele til 9 000 kr kontra en vanlig til 4 - 5 000 kan være svært fornuftig. Dog med lave vaskevolum kan man dog klare seg relativt lenge med en rimelig maskin.

Lenke til kommentar

Maskinene er på plass, enkle i bruk men jeg spanderte 30 minutter på manualene.

 

Dette med kapsler, vaskemiddel, tøymykner og duft til tørketrommelen - har det noe for seg?

 

Glimrende å ikke måtte dosere selv, men fungerer det om hvordan prisen opp mot Omo + Milo?

 

Noen som har reflektert over dette?

 

Igjen takk for glimrende hjelp.

Lenke til kommentar

- Ser for meg at kapsler er dyrere, men det komemr nok mest sannsynlig hvor flink man er på å dosere. Og mindre søl man søler utenfor. 

- Tøymykner er visstnok helt essensielt i følge min bedre halvdel, og mangel på det gjorde meg bannlyst fra vaskerommet. :p Garantert ikke et must for alle, men en del som sverger til det. :) Tøyet kjennes bedre ut, og lukter bedre i alle fall. Men som mann, så ville jeg selvsagt aldri innrømt for meg selv eller andre at det er noe man må ha. Selv om jeg nok ikke sier nei takk. ^^

Duft til tørketrommel klarer jeg ikke helt se nytten av. I alle fall ikke om det er duft i vaskemiddel og tøymykner og slikt fra før av. Og lukter det fortsatt ille, så hadde jeg nok heller vurdert å rense trommelen til vaskemaskinen (kokvask i ny og ne er anbefalt for å drepe bakterier og drit på baksiden av trommelen).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Takk.

 

Lukt til sengetøy kan være fornuftig, det må testet ut.

 

Tøymykner er selvsagt ja, men mener hun at bør være kapsler?

 

Konseptet tiltaler meg, ferdig tenkt liksom.

 

+

 

2 timer og 40 minutter, er ikke det fryktelig lang tid for et bomullsprogram? Den gamle brukte 80-90 minutter. Klokken er 02:48 og det er 15 minutter igjen. :eek: 

Lenke til kommentar

Høres ganske normalt ut det. Det er nok av flere grunner, men noe er nok av energihensyn og mindre vannbruk. Ta tiden til nytte fremfor masse vann og varme (ikke nødvendigvis pga. høyere temp, men pga. mer vann som må varmes opp).

Dog skal det sies at i den moderne verden ikke trenger så heftig vask, med mindre tøyet er SKIKKELIG skjittent. Og da kan du heller aktivere "kort"-funksjonen, eventuelt også lavere temp (som på mange maskiner betyr noe kortere tid). Ellers har du selvsagt også express-program ment for en mindre fylt maskin, og rett og slett piffe opp klære (ikke direkte skjitne). 

 

Madammen bruker kun pulver, da hun er en racer i å dosere. Jeg er nok heller den i husholdningen som kanskje kunne hatt mer bruk for tabletter. Men om det lønner seg vet jeg ikke. På oppvaskmaskin er det her motsatt, så det er nok litt tilfeldig. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kapsler er enkle å ha med å gjøre hvis man ikke bryr seg om at de er heftig overpriset eller ikke kan unnvære de 15 sekundene det tar å måle opp riktig mengde pulver.  Up to you.

 

Skyllemiddel er ikke til bare for å gi god lukt eller å gjøre tøyet koseligere å ta på, det gjør også at klærne slites mindre fordi det forhindrer at fiberne i tøyet hardner når de tørker.  Dette forhindrer igjen at de knekker og slites fortere ut når tøyet tas i bruk.  Siden dagens klær stort sett er av særdeles laber kvalitet og laget på billigste måte av billigst mulige materialer (gitt at man handler klær hos f.eks Match el.l. og ikke fra Savile Row eller Jermyn Street) så er det en god investering på lang sikt.

 

Ekstra duft er bare humbug, den får du av skyllemiddelet med mindre du kjøper uparfymert.  Det eneste å tenke på i forhold til duft, eller stank, fra vaskemaskina er å passe på å kjøre 90 graders vask med jevne mellomrom for å forhindre bakterievekst i restvannet.

Lenke til kommentar

Skyllemiddel bruker jeg nok litt vel mye av, dermed kunne en kapselløsning vært aktuell.

 

Dosering av Omo er heller ikke lett, fikk en skje på Kiwi men det ser ut til å være litt lite. Dermed blir det gjerne en ekstra skje minus det som faller på gulvet.

 

Men du verden for noen priser...

Lenke til kommentar
2 timer og 40 minutter, er ikke det fryktelig lang tid for et bomullsprogram? Den gamle brukte 80-90 minutter. Klokken er 02:48 og det er 15 minutter igjen. :eek: 

Moderne maskiner bruker vanligvis 2 1/2 - 3 timer på bomullsprogam. Da oppnår de lavest energiforbruk (A+++) og vasker skikkelig rent med minst mulig strøm og vann, men på bekostning av tid. Tiden vil også variere med mengden klær. Hvis klærne ikke er så veldig møkkete kan du trykke på kort-knappen og få godt vaskeresultat på merkbart kortere tid.

Lenke til kommentar

Jeg var av den oppfatning at tøymykner var helt nødvendig i alle år inntil jeg i en periode prøvde uten. Når skjønner jeg ikke poenget med det. Det ødelegger syntetiske plagg (treningstøy), jeans og liknende plagg med strech, du risikerer å utvikle allergier og det skylles omtrent rett i havet, altså ikke bra for miljøet. Det dummeste jeg vet er håndklær dynket i tøymykner. Alt vannet preller av og det er umulig og tørke seg med dem.

 

Gensere, t-skjorter, skjorter og andre plagg av høy kvalitet er myke vask etter vask uten tøymykner. Håndklær hiver man i tørketrommelen etter vask, da blir de både utrolig myke og beholder samtidig tørkeegenskapen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...