Gå til innhold

Kina bygger verdens største havmerd. Den er basert på norsk offshoreteknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fisk som kunne bedre blitt brukt som mat direkte.

Teknisk sett ja, men det meste av det er ikke etterspurt som matfisk så da må det gjøres en enorm jobb med å omvende folk til å spise fiskeslag som ikke er ansett som menneskeføde i dag. Krill er et eksempel. Å foredle 2 kg "ikke menneskeføde" til 1 kg høyverdig proteinrik fet fisk er en stor prestasjon. Sammenlign gjerne med forskjellige typer kjøtt som krever fra 4-10 kg fôr per kg kjøtt, der noen av de samtidig raper metan. En global nedgang i kjøttforbruk og tilsvarende økning for fisk er ikke bare klimatisk bra, men også med tanke på fôrtilgang og ikke minst helse. Oppdrett har riktignok noen problemer som helt klart bør løses. Rømninger, lus og andre sykdomsepideimier.

 

Når jeg ser konstruksjonen tenker jeg at det bør settes en vindmølle på toppen, et lakseslakteri om bord med innfrysing for god holdbarhet og direkte tilbakefôring av slakteavfallet.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er vel om fisken vil trives. Svømmehastigheten til laksen har jeg lest ligger på 1 til 2 fiskelengder per sek, som vel tilsv. 2- 3knop for en 4kg laks på 70-80cm. Kjenner ikke til forholdene i Frohavet, men vil vel ikke være utenkelig med strømhastigheter på 2-3 knop?

 

Skal bli spennende å se om det blir økt dødlighet av utsatt smolt, evt. stor og post smolt på mer eksponert beliggenhet.

 

Utnyttelsen av fôret til protein vil vel også bli vesentlig redusert da fisken vil kreve ekstra energi for å bevege seg. Så tviler sterkt på at råvareutnyttelsen blir like bra. Produksjonstiden vil som en konsekvens av lokolitet bli lengerog ikke minst koste mer. Det er dog kanskje et pluss med tanke på kvalitet, men ikke pris.

 

Personlig er jeg skeptisk til om dette kommer til å forsvare seg økonomisk, men de skal ha kred for å prøve. En test i mindre skala hadde kanskje vært en ide...

 

Sitter med en følelse av at denne doningen etterhvert vil få disp. Til å trekkes mot mindre eksponerte lokaliteter.

Lenke til kommentar

Når man skal bygge en diger vindmøllepark på Fosen, så er ikke norsk industri i stand til å bygge vindmøller eller deler til vindmøller ser det ut til (og myndigheten stiller heller ikke krav til norsk delproduksjon av disse vindmøller). Når man skal bygge verdens største havmerd er ikke norske verft istand til å gjøre dette. Dette med omstilling ser ut til å være spesielt vanskelig i Norge. Er det virkelig så overraskende at det kan bli anlagt store vindmølleparker og store havgående merder her i landet? Istedenfor å stimulere vår egen framtidige industri velger man i Norge heller å stimulere andre lands industri.

Lenke til kommentar

Det som er interessant er hvordan de får utviklingskonsesjoner til en teknologi som bare er en størrelsesmessig oppjustering av allerede eksisterende teknologi? Fortsatt vil all slam og fosfor gå til spille - noe Fredrik Hauge definitivt burde bry seg om. I tillegg skal dette ligge på Frohavet - det er lengere inn på kysten enn plasseringene av mange anlegg som har tradisjonell oppdrettsteknologi, så så veldig havgående er jo ikke dette prosjektet. Lakselusproblemet vil ikke bli løst, og en rømming ved et havari vil bli katastrofal for villaksen i norske elver på grunn av mengden oppdrettslaks i anlegget. Langtidsmåling av været i Frohavet er kanskje ikke nok å basere seg på når vi nå vet at klimaendringer fører til mer ekstremvær enn tidligere. Noen sa at Titanic ikke kunne synke. Den sank.

Lenke til kommentar

Om oppdrettsnæringen er en storindustri så er forfiskindustrien enorm. Minst 2 kilo på 1 kilo laks. Hele verden fiskes for den norske laksen. Fisk som kunne bedre blitt brukt som mat direkte. Det vil skape konflikter på sikt.

 

Ja, og det norske fiskeforselskapet ble solgt ut av landat, Med AP-regjering bak roret.

 

Jeg tipper at teknologien som omtales i artikkelen vil bli flittig kopiert av kineserne. Tror det blir få nye oppdrag for Global Maritime i framtiden. I alle fall i Kina.

Kina, et av verdens mest notoriske bandittland der alt stjeles og kopieres.

Lenke til kommentar

Når jeg ser konstruksjonen tenker jeg at det bør settes en vindmølle på toppen

 

 

 

Fisk som kunne bedre blitt brukt som mat direkte.

Teknisk sett ja, men det meste av det er ikke etterspurt som matfisk så da må det gjøres en enorm jobb med å omvende folk til å spise fiskeslag som ikke er ansett som menneskeføde i dag. Krill er et eksempel. Å foredle 2 kg "ikke menneskeføde" til 1 kg høyverdig proteinrik fet fisk er en stor prestasjon. Sammenlign gjerne med forskjellige typer kjøtt som krever fra 4-10 kg fôr per kg kjøtt, der noen av de samtidig raper metan. En global nedgang i kjøttforbruk og tilsvarende økning for fisk er ikke bare klimatisk bra, men også med tanke på fôrtilgang og ikke minst helse. Oppdrett har riktignok noen problemer som helt klart bør løses. Rømninger, lus og andre sykdomsepideimier.

 

Når jeg ser konstruksjonen tenker jeg at det bør settes en vindmølle på toppen, et lakseslakteri om bord med innfrysing for god holdbarhet og direkte tilbakefôring av slakteavfallet.

 

 

Når jeg ser konstruksjonen tenker jeg at det bør settes en vindmølle på toppen

 

Ja, slik burde flere tenke!

Hvorfor ikke kombinere og lage konstruksjoner av typen "Multi-use"?

EU forsker på dette og skal Norge henge med i kampen om alle de nye arbeidsplassene på havet, må også vi komme i gang med forskning på dette området.

Lenke til kommentar

 

Om oppdrettsnæringen er en storindustri så er forfiskindustrien enorm. Minst 2 kilo på 1 kilo laks. Hele verden fiskes for den norske laksen. Fisk som kunne bedre blitt brukt som mat direkte. Det vil skape konflikter på sikt.

 

Ja, og det norske fiskeforselskapet ble solgt ut av landat, Med AP-regjering bak roret.

 

Jeg tipper at teknologien som omtales i artikkelen vil bli flittig kopiert av kineserne. Tror det blir få nye oppdrag for Global Maritime i framtiden. I alle fall i Kina.

Kina, et av verdens mest notoriske bandittland der alt stjeles og kopieres.

uvitende og arrogant

Lenke til kommentar

Om oppdrettsnæringen er en storindustri så er forfiskindustrien enorm. Minst 2 kilo på 1 kilo laks. Hele verden fiskes for den norske laksen. Fisk som kunne bedre blitt brukt som mat direkte. Det vil skape konflikter på sikt.

 

Fiskemelet og fiskeoljen ble tidligere brukt til andre industrielle formål. Produksjon av fôr til laks er tross alt bedre enn at det går til maling og kattemat. Så bruker man også store mengder vegetabilske kilder i fôret nå, uten at dette fører til at oppdrettet fisk er dårligere enn villfanget. Oppdrett av laks er, i motsetning av hva vi tror her på berget, ikke spesielt stort i global målestokk. Anadrom laksefisk utnytter maten optimalt sett i forhold til storfe, svin, kylling, kalkun og sau - ergo burde man produsere mer laks!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...