Gå til innhold

Dette var årets råeste PC på The Gathering


Anbefalte innlegg

64 gb minne totalt. 24, 12, 12. Mangler det ikke litt? Blir det brukt til noe annet?

 

 

Er det ikke en liten feil i artikkelen?

Den ene maskinen har 8/18 kjerner. De andre har 4 hver. Der et to andre maskiner. Altså:

2 * 4 = 8

8 + 8 = 16

16/18?

Det må jo nesten garantert være HT her, så betyr det at Intel lanserer en 9-kjerne CPU? Eller skal det egentlig bare være en 8-kjerne, som altså har 16 kjerner totalt tilgjengelig?

 

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg i artikkelen? :p

 

Vi har lagt inn noe buffer. Det er anbefalt og ha 1-2 Kjerner + Litt minne til overs for OS'et som kjører i bunn.

 

Maskin 1 har 12 Gb minne og 4c/8t

Maskin 2 har 12 Gb minne og 4c/8t

Maskin 3 har 24 Gb minne og 8c/16t

 

2c/4t til buffer for OS'et.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det noko eg ikkje forbinder rå ytelse med så er det virtualisering.

Tja det er vel ikke et problem i dag, kommer mer an på applikasjonene som kjøres.

 

 

Om du ønsker CPU intensive programmer skal bruke 50% lengre tid, så vær så god. Virtualisering har sin bruk, så lenge ytelse ikke er viktig.

Lenke til kommentar

 

Kunne kanskje ikke fått med hvilket operativsystem han kjører på pcen?

 

unRAID https://lime-technology.com/ er jeg ganske sikker på. Setter opp virtuelle maskiner med Windows (eller andre OS) og fordeler ressursene.

 

Sjekk ut enda råere galskap her https://www.youtube.com/watch?v=LXOaCkbt4lI Det er fler videoer av denne galskapen der han tester ytelse og en der det faktisk er 7 personer som spiller på den :p

Jeg så faktisk hele videoen, og nå var plutselig ikke buildet i artikkelen så imponerende :p

Lenke til kommentar

 

 

Kunne kanskje ikke fått med hvilket operativsystem han kjører på pcen?

 

unRAID https://lime-technology.com/ er jeg ganske sikker på. Setter opp virtuelle maskiner med Windows (eller andre OS) og fordeler ressursene.

 

Sjekk ut enda råere galskap her https://www.youtube.com/watch?v=LXOaCkbt4lI Det er fler videoer av denne galskapen der han tester ytelse og en der det faktisk er 7 personer som spiller på den :p

Selv om det i praktisk kan gjøres med så og si alle hypervisorere da, med unntak a Hyper-V muligens (men blir mulig der også i neste versjon).

Hmm? Klarer ikke Hyper-V det strålende med RemoteFX?
Lenke til kommentar

Nei det er sant, eg bruker jo virtualisering sjølv. Men det eg snakka om her er CPU intensivt arbeid som betyr å kaste halvparten av ressursane i dass.

Når vi har såpass heftige cpuer nåtildags, så blir jo over halvparten av cpukraften ubrukt uansett i de fleste tilfeller. Altså dette er ikkje noe problem. Man MÅ ikkje lage et problem som ikkje ER er reelt problem :)

 

Men er det halvparten av resursene som går i dass, eller er det 10-20%? Jeg vet ikkje, men det hadde vært fint å få noe tall på dette, så vi kan lære litt :p

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er det noko eg ikkje forbinder rå ytelse med så er det virtualisering.

Tja det er vel ikke et problem i dag, kommer mer an på applikasjonene som kjøres.

 

 

Om du ønsker CPU intensive programmer skal bruke 50% lengre tid, så vær så god. Virtualisering har sin bruk, så lenge ytelse ikke er viktig.

Dette stemmer dårlig med min erfaring fra moderne virtualisering (dvs, siste 10 år).

 

I perioden 2010-2013 var jeg ansatt i et firma som hadde stort behov for rask ENKELT-kjerne-ytelse (ja, det var leagacy). Så stort at de gjerne kjøpte nye maskiner hvert år for å få del i det nyeste hvis det var noe forbedring å hente. Prisen for maskinene var 20-40 tusen, men den egentlige kostnaden var tiden det tok å få installert alt, siden det var en ganske involvert og kompleks affære (opptil en uke med redusert produksjon før hele miljøet var operativt).

 

Inn med VMWare workstation, VMWare server (på Debian-distro) og virtuelle maskiner. Levetiden på de virtuelle maskinene kunne være 2-5 år (enkelte kjører fremdeles), og hardware kunne byttes nesten uten installasjons-kostnad.

 

På de maskinene vi testet på, tok det aldri mer enn 2% lenger tid å kjøre prosessen i VM enn på vert. Disk vs ssd vs ramdisk hadde ingen betydning, siden alle ressurser likevel var i fil-cache.

 

Og tro meg, den prosessen var definitivt begrenset av CPU.

 

Det som ga ytelsestap, var prosesser begrenset av delte IO-ressurser (nettverk, disk, skjerm etc). Men det var ikke noe tema for dem.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...