Gå til innhold

"hvordan" gå inn i en felles økonomi?


Anbefalte innlegg

Eier i dag en leilighet med min samboer, men vi har separat økonomi. Dvs vi har felles konto for mat og regninger og slikt, men det som er til overs disponerer vi som vi selv ønsker. Dette har og fungerer fint nå og de siste 3 årene da vi har bodd i en rimelig leilighet men nå går vi med tanker om å kjøpe tomt og bygge hus, da vill det bli trangere økonomisk og vi blir nødt til å gå inn i en felles økonomi ellers vill min samboer slite da hun tjener en del mindre enn meg. Men hvordan gjør vi dette?

 

Pr i dag har vi en del egenkapital i leiligheten vi eier sammen, dette er jo greit da vi eier halvparten hver. men så har vi en del sparepenger, hun har vell ca dobbelt så mye som meg, hva gjør en med disse? Blir de øremerket henne ved separasjon? I tillegg tjener jeg ca dobbelt så mye som henne og vill sannsynligvis gjøre det resten av livet også, hvordan blir dette ved separasjon?

 

Personlig føler jeg at det er greit å bare dele alt, ja hun har mer penger enn meg i dag men over tid vill jeg "betale tilbake" via lønnen vi begge disponerer, men jeg aner ikke om dette er normalt eller hvordan en bør håndtere slike saker.

 

Noen tips? vill gjøre det så ryddig som mulig, orker ikke sur skap om noe skulle skje. 



Anonymous poster hash: b0b7a...1c5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På et stadie - som varierer fra "folk til folk" - går man fra separat til felles økonomi. Kvasi-fellesøkonomi fungerer bare ikke.

 

Ta følgende som eksempel;

A) Dere betaler 50-50 av boliglån, men du betaler 75 % av øvrige kostnader

B) Dere betaler 75-25 på boliglånet, men deler øvrige kostnader likt

 

Enten "subsidierer" du levekostnader for du kjære, eller så subsidierer du prisstigningen til din samboer. En slik fordeling vil sjelden vare, så anbefaler deg å "selge inn" felles økonomi, med eventuelle forbehold i en samboeravtale. Man møter en selv i døren i slike diskusjoner som denne, og kan gjerne få motargumenter av typen "du tjener mest, men jeg tar meg av heimen etc etc etc" i fleisen.  Og det er en viss sannhet i det. Jeg for eksempel, tjener 2-3x av min fru, men jeg er så vidt hjemme i ukedagene. 

 

I samboerforhold er "alt øremerket" med mindre annet er avtalt. Gå derfor for en tydelig samboeravtale.

Lenke til kommentar

På et stadie - som varierer fra "folk til folk" - går man fra separat til felles økonomi. Kvasi-fellesøkonomi fungerer bare ikke.

 

Ta følgende som eksempel;

A) Dere betaler 50-50 av boliglån, men du betaler 75 % av øvrige kostnader

B) Dere betaler 75-25 på boliglånet, men deler øvrige kostnader likt

 

Enten "subsidierer" du levekostnader for du kjære, eller så subsidierer du prisstigningen til din samboer. En slik fordeling vil sjelden vare, så anbefaler deg å "selge inn" felles økonomi, med eventuelle forbehold i en samboeravtale. Man møter en selv i døren i slike diskusjoner som denne, og kan gjerne få motargumenter av typen "du tjener mest, men jeg tar meg av heimen etc etc etc" i fleisen.  Og det er en viss sannhet i det. Jeg for eksempel, tjener 2-3x av min fru, men jeg er så vidt hjemme i ukedagene. 

 

I samboerforhold er "alt øremerket" med mindre annet er avtalt. Gå derfor for en tydelig samboeravtale.

 

Jeg er litt usikker på hva du mener med denne posten, løsningen jeg ser for meg er at vi bare går inn med alt av det vi har og bruker det på oss. Ingenting er merket meg eller henne, da kan vi kose oss og gjøre de tingene vi drømmer om. Skal jeg øremerke de pengene jeg har i dag og hun øremerke det hun har til et annet liv går vi jo bare å venter på å leve med noen andre, på en måte. 

 

Vi jobber/studerer begge to, så det er ikke noe slik at det er en som gjør alt hjemme eller noe slikt.

 

Anonymous poster hash: 4a231...97b

Lenke til kommentar

Vi gjør det sånn. Vi tjener 60/40.

Vi har satt opp et ark med oversikt over alt som skal betales i løpet av året: Boliglån, billån, årsavgift, drivstoff, forsikringer, strøm, kontingenter, NRK-lisens, Sumo/Netflix/Spotify, kommunale avgifter, mat etc. Snitter av dette per måned regnes ut, og hun setter over 40% av dette til meg ved hver lønning. Jeg betaler deretter alt som skal betales, og setter over penger til en felles matkonto som begge har kort til.

 

Resten disponerer vi som vi vil hver for oss.

Lenke til kommentar

Som sagt har vi i dag en felles løsning der vi betaler felles for mat og andre utgifter som lån, strøm, tv osv. Men når vi skal kjøpe hus vill ikke dette fungere, da hun ikke har nok penger, vi må derfor ha felles økonomi. Så jeg ser etter tips til hvordan en inngår en felles økonomi der alle pengene som kommer inn går til begge. 

 

Er det helt feil å tenke slik jeg gjør, altså at alle pengene legges i potten selv om hun har mer enn meg? Det letteste ville jo egentlig vært å vente til jeg har spart opp like mye, men har ikke lyst å vente heller for å si det slik.

 

 



Anonymous poster hash: 4a231...97b
Lenke til kommentar

Joda, da får heller hun eie en mindre andel av boligen da, så istedenfor 50/50 fordeling, får du heller eie 60 eller 70 og hun 30 eller 40. Dette blir da helt rettferdig og hun vil da ikke få et for stort lån å behandle når andelen hennes blir mindre.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Vi har vært gift i mange år. Vi har selvsagt felles husholdning, men også hver vår økonomi utenom. Funker perfekt. Jeg kan kjøpe hva jeg vil, ingen trenger å bli enige eller diskutere. Må vel også si at begge har penger til overs. Til felles kontoen betaler vi ikke likt.

 

For samboere er det ikke uvanlig å eie en bolig sammen med en annen fordeling enn 50/50. Skriv kontrakt, og hvis dere ikke liker arvelovens standard fordeling, også testament.

 

Som svar til ts så eier den enkelte det man eier enten man er samboer, gift, eller skilles. At gifte automatisk eier en halvpart hver av alt er en utbredt misforståelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...