Gå til innhold

Nye iPad Pro har både mindre prosessorkraft og minne enn storebroren


Anbefalte innlegg

Hele grunnen til at ipad salget faller er jo at folk ikke ser noen vits å oppgradere sine gamle ipad'er før de slutter å funke. Selv har jeg en ipad mini 2 og ser ingen grunn til å kjøpe ny da den funker "greit nok". Safari krasjer jo i hytt og pine og Wifi slutter å fungere så jeg må slå det av og på flere ganger i uka, men får holde ut til det kommer noe på markedet som er mer spennende enn denne.

 

Høres ut som en software feil som kan fikses med formatering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Altså tomme ord og pjatt :)

 

Gjerne det, men da er vi i så fall to om det, eller kanskje et helt forum... ;)

 

Hehe, er det mulig.

Her kommer jeg med en link som viser hvilke API'er som er tilgjengelige for multitasking på iOS.  Du må gjerne være uenig med det, men for at du skal kunne ha noen som helst troverdighet må du kunne tilbakevise opplysningene jeg viste til.  Dvs. at dine meninger og antakelser ikke har noen relevans i det hele tatt.

 

At feks. Gule Sider ikke kan kjøre pga. av andre begrensinger Apple har satt kan godt være mulig, men det endrer ikke det faktumet at multitaskingmulighetene i iOS er sterkt begrenset.

 

 

 

Du kommer med en link som viser hvilke API-er som tilfeldigvis nevnes på Wikipedia. Det er din mening og antakelse at dette er ALLE API-er som angår multitiasking i iOS, men du har jo ikke ført noen troverdige bevis for det. Det sies faktisk ingen ting om multitasking i iOS 8 og 9 avsnittet du linker til, derfor er det heller ikke grunnlag for å trekke slutninger i hverken ene eller andre retningen.

 

Multitaskingen eller hva apper som ligger i bakgrunnen i iOS får bruke av ressurser SKAL være begrenset, primært av hensyn til batteribruken. Det er i grunnen ganske logisk, om du tenker deg om. 

Lenke til kommentar

En person har kommet med kilder, du bare klager på at kilden ikke er god nok, uvisst av hvilken grunn, og har ikke kommet med en eneste kilde som underbygger det du sier. Det er ikke noen god diskusjonsteknikk. Be folk om kilder, og når de kommer er de aldri gode nok. Konkretiser hva du evt mener er galt og mangler, så kommer man kanskje noen vei.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Den listen ser dekkende ut for meg, det jeg savner er en forklaring på hva folk savner for noe (funksjonelt) som multitaskingen i iOS ikke får til.

 

Ingenting.

 

Helt til det lanseres.

 

,)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Den listen ser dekkende ut for meg, det jeg savner er en forklaring på hva folk savner for noe (funksjonelt) som multitaskingen i iOS ikke får til.

Jeg har mekket litt software til Android, og kjenner en som lever av Android software. Vi så på muligheten til å knytte noen av hans systemer til iOS, men ble sittende fast litt i bakgrunnsprosessene der - man kan motta push notifications, men vi fant ingen mulighet til å motta skjulte push notifications som så apper gjorde noe med i bakgrunn. For å ta et mer hands-on eksempel på bruksscenario, så har du appen Workflow på iOS, som lar deg lage sekvenser av "programmeringsbiter" som i praksis gjør at du kan lage "miniapps" rett i appen. Jeg har f.eks laget en "miniapp" som sjekker busstider på Ruters API med denne, så det er OK kraftige saker. MEN du kan ikke f.eks kjøre en slik miniapprosess ("workflow") fra f.eks Chrome på PCen, fordi du ikke kan kommunisere med Workflow i bakgrunnen - noe som er mulig på Android/Windows. En av de tingene jeg gjerne ville ha var muligheten til right click -> copy to iOS clipboard på PC, noe jeg brukte mye da jeg brukte Android.

 

Har også en app jeg bruker på jobb - Documents - som får sync error om den kjører i bakgrunnen for lenge.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

 

 

 

Har en Shield fra 2014 som er bedre på alle punkter unntatt oppløsning. og selv der er det en bedre skjerm for gaming enn ipad 

 

Rett og slett blank løgn fra deg, men det er jo ikke spesielt overraskende...

 

 

Ja du mener vel at gpu/cpu i en ipad er bedre enn shield. Da burde du lære deg å lese. Og prøve dem. Men nei, du er applefag, wont happen.

Lenke til kommentar

Vet du hvem andre som er "applefags"? Geekbench

 

I følge dem er iPad Pro så mye kraftigere enn en Shield at det ikke er morsomt engang. 

 

"Men hva med iPad Air 2 da, sier kannibalfisken, den er jo ræva i forhold til Shield. Ha! Applefags!". 

 

Nope. Knust den også gitt. 

 

"Håh, men det der er CPU-tester, applefags - jeg mente 3d-ytelsen! Der er iPad pro dårligere enn Shield!" 

 

Du fisken, hold opp nå. Du dummer deg ut. 

 

Det eneste som stemmer er at Shield er litt raskere enn iPad Air 2 på 3d-grafikk og noen få CPU-benchmarks. That's it. På resten blir den knust. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Har en Shield fra 2014 som er bedre på alle punkter unntatt oppløsning. og selv der er det en bedre skjerm for gaming enn ipad

Rett og slett blank løgn fra deg, men det er jo ikke spesielt overraskende...

Ja du mener vel at gpu/cpu i en ipad er bedre enn shield. Da burde du lære deg å lese. Og prøve dem. Men nei, du er applefag, wont happen.

Det er mennesker som deg som gjør det lite givende å være på dette forumet. Rapportert

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

"Håh, men det der er CPU-tester, applefags - jeg mente 3d-ytelsen! Der er iPad pro dårligere enn Shield!"

 

Du fisken, hold opp nå. Du dummer deg ut.

 

Uten at jeg skal legge meg for mye opp i den ytelsesdiskusjonen, viser ikke lenken at Ipad pro faktisk er dårligere på 3D-ytelse?

 

AtW

Er det ikke tablet det diskuteres, ikke shield tv boksen. Har ikke fulgt med veldig så vet ærlig talt ikke.

Lenke til kommentar

Når det kommer til CPU er jo A9X helt klart det raskeste. Nvidia er gode på GPU, men er ikke noe spesielt gode mtp CPU. Begynner og å bli litt siden de kom med noe nytt.

 

Men om du ser på benchmarks mellom Exynos 7420 og Apples A9X f.eks. A9X har faktisk dobbelt så stort overflateareal. Det er en tablet chip. Den bruker for mye strøm for mobiler, og blir for varm. Den er jo derimot designet for nettopp iPad Pro, der det er tatt hensyn til. Samtidig koster den en del ekstra å produsere, på  over 140 mm^2. Så når den sammenlignes mot f.eks Intel CPUer, så ja den gjør det bra. Ser du på pris derimot, så koster den langt mer å lage. Intel holder seg rundt 100 mm^2. Apples derimot har jo designet den termisk for iPad Pro, og de har veldig mye å gå på mtp pris når det kommer til iPad Pro. Den er jo ikke direkte billig.

 

Så går man etter teknologi så er det nok fortsatt Adreno GPUene fra Qualcomm, kjøpt av ATI/AMD for en stund siden som er best. Går man på ren ytelse derimot, er det Imagine Technologies sin powerVR løsning i iPad som gir mest kraft. Til Android så lages ikke tablet SoCer lengre. Kun Apple gjør det. Det gir dem og en ytelsesfordel. Så med mindre noe endrer seg, som det sannsynligvis ikke gjør, så vil Apple nettbrett til enhver tid være det raskeste. Sannsynligvis også totalt raskest. Eneste jeg ser som kan stoppe det er hvis Apple selv finner ut at det ikke lønner seg lengre.

 

Exynos 8890 kjører og sånn sett en løsning med mange GPU kjerner, som også iPad Pro gjør, men på klart lavere frekvenser. De kan ikke gå høyere pga. varme. Så en tablet versjon av Exynos 8890 kunne faktisk vært mulig med utelukkende høyere klokkehastighet. Selv om den sannsynligvis fortsatt ikke hadde kommet på nivå med Apples løsning.

 

 

Jeg føler folk ofte undervurderer hvor kraftige Apple produkter er. Hører stadig folk som snakker om det, og vet om folk som bruker Apple massevis selv til det meste. Likevel kan de altså si at Apple har ikke så god ytelse på produktene sine. Merkelig misoppfatning. Ikke det at det gjør noe da, de som gjerne sier Apple ikke har den høyeste ytelsen kjøpte heller ikke produktet sitt basert på hvem som var best i Geekbench for å si det slik. 

Lenke til kommentar

Slave av Intel er et veldig passende begrep ja. Intel styrer veldig hva som er mulig og hvilke produkter produsentene skal lansere. Kategorisering av bærbare går jo bare utelukkende etter type Intel CPU(Skylake-Y, U osv).

 

Apple hadde nok lyst å lage MacBook før. Det er jo ingen tilfeldighet at det kom masse maskiner som MacBook både før og etter MacBook kom ut. Det var jo Intel med sine CPUer som gjorde at vi fikk mange PCer av den typen. Det betyr jo at produsentene altså langt ifra står fritt til å gjøre det de vil. De må vente med å lansere til Intel kommer med ny CPU. Utsetter Intel, så må alle andre og utsette. rMBP er jo enda på Haswell, mens vi har passert Broadwell og er nå på Skylake. Broadwell hadde ingen CPUer som ga nok kraft pga problemer med krymping og yields ol hos Intel. Apple har fast plan for oppdateringer. Andre produsenter som ikke har det, som Dell f.eks kom jo med oppdateringer når Skylake kom. Selv om XPS 15 altså kom sikker 8 mnd senere enn XPS 13 i vente på Intel CPU. For Apple derimot betyr det at det blir litt merkelig med en lang periode uten oppgradering, og når den da kommer så passer det ikke lengre med planene og de må vente til neste gang de kommer med ny pressekonferanse.

 

Jeg tror nok det er trygt å si at Apple av og til kan føle seg litt som slave i forhold til Intel med slik opplegg. De hadde nok og blitt veldig glad for å kunne styre slikt selv. Komme med de produktene de vil og kan lage, uten å være så avhengig av hva et selskap gjør. Mobilmarkedet er sånn sett mye mer fleksibel med dette, da du kan mange som lager selv. Se eksempelvis Huawei. De lager selv. Det gjør at de kan lage SoCer som fokuserer mye på effektivitet, selv om de ikke klarer å være helt i toppen på ytelse. Samtidig som de setter inn en svakere GPU enn andre, fordi de fleste ikke trenger det. Passer veldig bra til Huawei sin produktlinje. Det å ha kontroll på slike aspekter er helt klart en fordel. Fordel for kunder mtp pris, men mest fordi det blir litt mer forskjell i hva de lager. Apple kan f.eks vise bedre deres spesialiteter og trekk ved produktene i forhold til andre. Og for mange som kjøper produktene pga mange slike trekk, vil jo enda mer i den retning helt klart være en forbedring.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg vet ikke hvor mye internminne og hvilken klokkefrekvens min iPad 4 har. Det er ikke interessant. Det som ER interessant, er at det funker. År etter år.

 

At den nye iPad'en er for dyr i forhold til de foregående, kan jeg være enig i.

 

 

Like mye ipads som alt annet i den prisklassen som slutter å funke sånn statistisk sett. 

 

Og den er treg i forhold til min Nvidia Shield(som er på andre året og fungerer som en drøm med vesentlig mer avanserte aplikasjoner og spill enn noe apple har mobilt. 

 

 

 

Kan du linke til denne statistikken din?

 

Joda, hans iPad 4 fra 2012 er sikkert tregere enn din Shield Tablet fra 2014. Hvis du synes det er en fair sammenligning og at et par år i forskjell ikke spiller noen rolle, så kan man jo også se på iPad Pro fra 2016 i forhold til din Shield Tablet fra 2014... ;P

Dessuten, det med "vesentlig mer avanserte applikasjoner og spill enn noe apple har mobilt" er selvsagt rent ønsketenking og oppspinn fra din side.

Kanskje han tenker at Apps kan få større tillatelser. Kan velge andre menysystem etc. Nettlesere må vel heller ikke bruke samme motor som Chrome slik man må bruke Safari sin på Apple.

 

Disse begrensningene kan sikkert betraktes som features.

Lenke til kommentar

Enig. Det jeg har mest imot Android-enheter er at programvareoppdateringer stopper etter et par år. Derfor blir det nok en iPhone SE på meg.

 

Hva er egentlig dette maset om å hele tiden skulle ha programvareoppdateringer?

 

Jeg har en iPad Mini 2 som Apple har maktet å drepe med sine oppdateringer. Nå er den, til tross for jevne "clean installs", helt ubrukelig. Siste tilgjengelige versjon av iOS har den også. Samme opplever jeg med min iphone 5s. Den blir bare mer og mer buggy, får dårligere og dårligere batteritid, og blir tregere og tregere for hver oppdatering av iOS. Nå har jeg iOS 9.3.1 og det er atter et steg tilbake. Telefonen fikk splitter nytt batteri for to måneder siden etter at det forrige batteriet døde. Så man skulle jo tro at det ville gjøre underverker for telefonen. Den gang ei. Etter iOS 9.3, og nå 9.3.1 må jeg skru på flightmode flere timer pr dag om jeg skal ha håp om å slippe å måtte ekstralade i løpet av dagen.

Lenke til kommentar

Selv fatter jeg ikke hvorfor Apple misbruker "Pro"-navnet. Selv den store iPad Pro er jo bare en oppblåst versjon av en helt standard iPad. Hadde iPad Pro noen uker selv, og fikk ikke gjort noe mer på den enn hva jeg får på min iPad Air 2. Begrensningene i iOS er der like fordømt.  

Lenke til kommentar

Begrensningene i iOs er der for å bli. Jeg tror f.eks aldri noensinne iOs vil åpne opp filsystemet sånn som folk tror de vil ha, da dette vil knekke veldig mye annet. Det som nok kommer er en utvidet støtte for iCloud og andre fildelingstjenester som gjør at man kan ha virtuelle filområder på kryss av apper, samt bedre APIer for datadeling. Men at apper får fri tilgang til hverandres data tror jeg aldri vi vil få se på iOs, rett og slett fordi fordelene er så mye større enn ulempene. Ikke er det nødvendig heller.

 

"Pro" betyr ikke nødvendigvis "nerder får skru og mekke på hva de vil", selv om det virker som om mange tror det. Når det er sagt er det litt uklart hva som er mer "pro" med denne enn med den vanlige.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

rett og slett fordi fordelene er så mye større enn ulempene. Ikke er det nødvendig heller.

 

Går ut fra du mener motsatt. Isåfll enig - etter hvor mange ganger jeg har sittet og bladd 10 mapper dypt i filsystemet i windows for å finne noe faenskap, er ikke det en måte å gjøre ting på som har livets rett. Det betyr ikke at jobben systemet gjør ikke er ønsket, men at det må jobbes med en bedre måte. 

 

"Pro" betyr ikke nødvendigvis "nerder får skru og mekke på hva de vil"

 

Indeed, er heller motsatt. Hadde det kommet en iPad med Android hadde iPad Toy Edition vært et bedre navn. Jeg var selv glad i Android sin åpenhet og tuklingsnivå før jeg kom ut i arbeidslivet for fullt og begynte å bruke disse enhetene hele dagen 5 dager i uka. Nå gidder jeg ikke sitte å endre homescreen på Android-enhetene mine lenger, bruker heller iOS hvor produktivitetsprogramvaren eksisterer. 

 

Når det er sagt er det litt uklart hva som er mer "pro" med denne enn med den vanlige.

Pennen kan nok være grei, for de som jobber med noe hvor det er nyttig. Dog er en av de største forskjellene (etter min mening) mellom lille og store Pro stort sett ignorert av alle - Pro kjører split view apps med vanlig UI, mens Air 2 og da etter all logikk Pro mini kjører en nedskalert versjon som ofte ser ut som to 6(s)+ UI-er ved siden av hverandre. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...