Gå til innhold

Nye iPad Pro har både mindre prosessorkraft og minne enn storebroren


Anbefalte innlegg

"verdt å merke seg at 9,7-tommeren er bedre enn storebroren på andre områder."

 

"9,7-tommeren har også den såkalte «Live Photos»-funksjonen, som innebærer at du kan gjøre stillbilder «levende» ved å fange inn øyeblikkene rett før og etter bildet."

 

Var det virkelig så få nyheter at dette, som hverken er nytt, unikt eller veldig spesielt dras fram som noe verdt å nevne spesielt i en artikkel? Og ikke bare nevnes det, men det må også forklares som noe nytt og fantastisk.

 

Dere glemte forresten å nevne denne ekstremt viktige og nyskapende funksjonen når dere omtalte Lumia 640.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No way! Apple selger noe svindyrt med dårlige specs?!

 

Dette har aldri skjedd før!

Denne har ikke dårlige specs. Ganske gode faktisk.

 

Programvaremessig er det jo det som er ulempen, ikke fordelen. Hovedproblemet er imidlertid "skinningen" til HTC, Samsung, Sony osv. Man legger et unødvendig, ressurskrevende lag på noe som i utgangspunktet er mer enn bra nok.

Hvordan har disse mobilene så bra batteritid da? Skinsene er ikke tunge, og de legger til mye nyttig, og lager produkter som er forskjellige. iPad Pro har fått multitasking med split view. Noe som kommer i neste Android versjon og. Samtidig har spesielt Samsung, men og LG hatt dette lenge. Samsung sin løsning er jo langt mer omfattende enn Apple/Google sin.

 

 

 

Men ellers er jo Android nettbrett for tiden ganske trist. Det er mange greie tab for mid og low end. High end derimot vil jeg si er ganske svakt. Hvis du vil ha high end nettbrett i dag, så ville jeg nok sagt at du nesten uansett bør velge iPad. Folk kjøper lite tabs, så produsentene gir ikke ut skikkelige high end produkter heller. Apple tjener jo åpenbart fortsatt greit på det derimot, men de og mister salg år etter år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

high end og high end.

 

jeg hadde vel sagt at en del av problemstillingen er at det ikke er mye som motiverer til oppgradering.

 

Jeg hadde ipad 1st gen og var hovedsaklig storfornøyd, eneste ulempen for min del var at jeg hele tiden måtte konvertere media (filmer) og at oppløsningen var litt kjip. Jeg endte opp med Tab S8.4 og har vel hatt den i snart halvannet år. Oppløsningen er mer enn god nok, batterilevetiden for film er 11 timer + og størrelse/vekt er utmerket. De få gangene jeg bruker den til surfing etc så er det heller ingen problemer.

 

Det skal noe voldsomt til, gjerne en ekstrem økning i batterilevetid uten økning i vekt, for at jeg skal være interessert i å oppgradere, uansett om det er til ios eller å fortsette med android. 

 

For noen har ipad pro og surface pro vært en etterlengtet lansering, men de tilhører vel strengt tatt mindretallet. 

 

Appene har ikke fulgt hw utviklingen godt nok.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ikke rart at ipaden trenger mindre ram når den ikke har noen reell multitasking i bakgrunnen. 

 

Men det har den faktisk. Ikke slik at alt du legger i bakgrunnen kjører på full pinne hele tiden, for det ville vært direkte dumt, men slik at nødvendige prosesser kan kjøre i bakgrunnen, noe som er smart hvis du vil at batteriet skal vare noen timer... ;)

 

Selvsagt er det mye innebygd i iOS som kan gjøre dette (feks. telefonen ringer selv om du bruker en annen app), det samme gjelder for forskjellige media-apper (du kan feks spille musikk samtidig som du gjør andre ting).

 

Men hva med vanlige apper som kjørte konstant i bakgrunnen selv om fokuset var på en annen app (feks. Gule Sider, som automatisk slår opp i katalogen når et ukjent nummer ringer). Dersom dette hadde vært mulig, ville jo apper som Gule Sider utnyttet dette.

 

 

Grunnen til at f.eks GuleSider ikke kan ligge i bakgrunnen og slå opp telefonnummer når noen ringer, har vel mindre med begrensninger i multitasking i iOS å gjøre, enn med at Apple generelt ikke tillater tredjeparts-apper å koble seg inn på telefonifunksjonene i iOS. Har vel bl.a noe med sikkerhet å gjøre, vil jeg tro.

 

Nei, det stemmer ikke.

Som du ser av følgende wikipedia artikkel, er det svært begrensede multitaskingsmuligheter i iOS. Apple har rett og slett ikke gjort tilgjengelig API'er som tillater at Gule Sider kan gjøre oppslag i bakgrunnen.  

 

" Starting with iOS 4, on third-generation and newer iOS devices, multitasking is supported through seven background APIs:[53]

  1. Background audio – application continues to run in the background as long as it is playing audio or video content[54]
  2. Voice over IP – application is suspended when a phone call is not in progress[54]
  3. Background location – application is notified of location changes[54]
  4. Push notifications
  5. Local notifications – application schedules local notifications to be delivered at a predetermined time[54]
  6. Task completion – application asks the system for extra time to complete a given task[54]
  7. Fast app switching – application does not execute any code and may be removed from memory at any time[54]

In iOS 5, three new background APIs were introduced:

  1. Newsstand – application can download content in the background to be ready for the user[54]
  2. External Accessory – application communicates with an external accessory and shares data at regular intervals[54]
  3. Bluetooth Accessory – application communicates with a bluetooth accessory and shares data at regular intervals[54]

In iOS 7, Apple introduced a new multitasking feature, providing all apps with the ability to perform background updates. This feature prefers to update the user's most frequently used apps and prefers to use WiFi networks over a cellular network, without markedly reducing the device's battery life."

https://en.wikipedia.org/wiki/IOS#Multitasking

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Grunnen til at f.eks GuleSider ikke kan ligge i bakgrunnen og slå opp telefonnummer når noen ringer, har vel mindre med begrensninger i multitasking i iOS å gjøre, enn med at Apple generelt ikke tillater tredjeparts-apper å koble seg inn på telefonifunksjonene i iOS. Har vel bl.a noe med sikkerhet å gjøre, vil jeg tro.

 

Nei, det stemmer ikke.

Som du ser av følgende wikipedia artikkel, er det svært begrensede multitaskingsmuligheter i iOS. Apple har rett og slett ikke gjort tilgjengelig API'er som tillater at Gule Sider kan gjøre oppslag i bakgrunnen.  

 

" Starting with iOS 4, on third-generation and newer iOS devices, multitasking is supported through seven background APIs:[53]

  1. Background audio – application continues to run in the background as long as it is playing audio or video content[54]
  2. Voice over IP – application is suspended when a phone call is not in progress[54]
  3. Background location – application is notified of location changes[54]
  4. Push notifications
  5. Local notifications – application schedules local notifications to be delivered at a predetermined time[54]
  6. Task completion – application asks the system for extra time to complete a given task[54]
  7. Fast app switching – application does not execute any code and may be removed from memory at any time[54]

In iOS 5, three new background APIs were introduced:

  1. Newsstand – application can download content in the background to be ready for the user[54]
  2. External Accessory – application communicates with an external accessory and shares data at regular intervals[54]
  3. Bluetooth Accessory – application communicates with a bluetooth accessory and shares data at regular intervals[54]

In iOS 7, Apple introduced a new multitasking feature, providing all apps with the ability to perform background updates. This feature prefers to update the user's most frequently used apps and prefers to use WiFi networks over a cellular network, without markedly reducing the device's battery life."

https://en.wikipedia.org/wiki/IOS#Multitasking

 

 

 

FYI: Vi er på iOS 9 nå, så det er egentlig liten grunn til å lese seg opp på hva iOS 4, 5 eller 7 kunne gjøre og ikke kunne gjøre mht. multitasking og bakgrunnsprosesser...  ;)

 

Som sagt, telefonifunksjonene i iOS er et stort no-no for tredjeparter, og en konsekvens av det er åpenbart at Apple ikke har gjort API-er tilgjengelig som lar tredjeparts-apper aksessere noe som helst som har med hvem du ringer eller hvem som ringer deg å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke rart at ipaden trenger mindre ram når den ikke har noen reell multitasking i bakgrunnen. Jeg foretrekkker ipad som tablet siden den er forutsigabar når jeg bruker den til å lese bøker og tegneserier og som nettleser hjemme. Når det kommer til mobiltelefon hadde jeg aldri orket noe som er så begrensende. Da vil jeg gjerne ha gule sider appen og telefonterror appen kjørende hele tiden mens google now eller andre tjenester kjører ved siden av. I slike situasjoner er det greit med mer enn 1 gig med ram. At apple er så mye bedre på minnehåndtering er jeg ikke helt med på.

Men må si at av alle dupedingser jeg har kjøpt har jeg hatt minst problemer med ipadene jeg har anskaffet til både meg og samboeren min. Det vil si aldri en eneste feil :)

 

Jeg skal ha oppgradering i ram, for det er det jeg trenger mest av!

Lenke til kommentar

Hele grunnen til at ipad salget faller er jo at folk ikke ser noen vits å oppgradere sine gamle ipad'er før de slutter å funke. Selv har jeg en ipad mini 2 og ser ingen grunn til å kjøpe ny da den funker "greit nok". Safari krasjer jo i hytt og pine og Wifi slutter å fungere så jeg må slå det av og på flere ganger i uka, men får holde ut til det kommer noe på markedet som er mer spennende enn denne.

 

Har det samme wifi-problemet, er nok noe med ios, virker som de fiksa det halveis i ios 9.3.

 

(Ipad mini 4)

Lenke til kommentar

Jeg og samboeren har ipad 2 og 3, begge funker tipp topp ennå, men det synes jeg alle dippedupper som koster så mye burde gjøre, apple så vel som android. Helt absurd at det legges opp til at man skal kjøpe nye hvert år når man fremdeles har 100% funksjonelle enheter. Får ofte inntrykk av at oppdateringene like gjerne kunne blitt kalt utdateringer. Miljøfientlig er det.

Lenke til kommentar

 

No way! Apple selger noe svindyrt med dårlige specs?!

 

Dette har aldri skjedd før!

Denne har ikke dårlige specs. Ganske gode faktisk.

 

Programvaremessig er det jo det som er ulempen, ikke fordelen. Hovedproblemet er imidlertid "skinningen" til HTC, Samsung, Sony osv. Man legger et unødvendig, ressurskrevende lag på noe som i utgangspunktet er mer enn bra nok.

Hvordan har disse mobilene så bra batteritid da? Skinsene er ikke tunge, og de legger til mye nyttig, og lager produkter som er forskjellige. iPad Pro har fått multitasking med split view. Noe som kommer i neste Android versjon og. Samtidig har spesielt Samsung, men og LG hatt dette lenge. Samsung sin løsning er jo langt mer omfattende enn Apple/Google sin.

 

 

 

Men ellers er jo Android nettbrett for tiden ganske trist. Det er mange greie tab for mid og low end. High end derimot vil jeg si er ganske svakt. Hvis du vil ha high end nettbrett i dag, så ville jeg nok sagt at du nesten uansett bør velge iPad. Folk kjøper lite tabs, så produsentene gir ikke ut skikkelige high end produkter heller. Apple tjener jo åpenbart fortsatt greit på det derimot, men de og mister salg år etter år.

 

 

Har en Shield fra 2014 som er bedre på alle punkter unntatt oppløsning. og selv der er det en bedre skjerm for gaming enn ipad så kommer såklart ann på bruken og formålet med kjøpet men det er ingenting med en ny ipad som rettferdiggjør 4 ganger prisen.

Og den kosta 2500 ikke 8000++++

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

FYI: Vi er på iOS 9 nå, så det er egentlig liten grunn til å lese seg opp på hva iOS 4, 5 eller 7 kunne gjøre og ikke kunne gjøre mht. multitasking og bakgrunnsprosesser...  ;)

 

 

Dette er en oppramsing av ALLE API'er som har med multitasking å gjøre.

Og som du ser har det ikke kommet noen siden iOS7, så det var et dårlig forsøk fra din side...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

FYI: Vi er på iOS 9 nå, så det er egentlig liten grunn til å lese seg opp på hva iOS 4, 5 eller 7 kunne gjøre og ikke kunne gjøre mht. multitasking og bakgrunnsprosesser...  ;)

 

 

Dette er en oppramsing av ALLE API'er som har med multitasking å gjøre.

Og som du ser har det ikke kommet noen siden iOS7, så det var et dårlig forsøk fra din side...

 

 

 

Ehh, nei, det er en oppramsing av de API-ene som «noen» har tilfeldigvis tatt seg bryet med å skrive inn i en Wikipedia-artikkel, som handler om iOS på et generelt og overordnet plan, og som åpenbart ikke er noen uttømmende teknisk beskrivelse av API-er eller annet i noen iOS-versjon.

Lenke til kommentar

 

 

 

FYI: Vi er på iOS 9 nå, så det er egentlig liten grunn til å lese seg opp på hva iOS 4, 5 eller 7 kunne gjøre og ikke kunne gjøre mht. multitasking og bakgrunnsprosesser...  ;)

 

 

Dette er en oppramsing av ALLE API'er som har med multitasking å gjøre.

Og som du ser har det ikke kommet noen siden iOS7, så det var et dårlig forsøk fra din side...

 

 

 

Ehh, nei, det er en oppramsing av de API-ene som «noen» har tilfeldigvis tatt seg bryet med å skrive inn i en Wikipedia-artikkel, som handler om iOS på et generelt og overordnet plan, og som åpenbart ikke er noen uttømmende teknisk beskrivelse av API-er eller annet i noen iOS-versjon.

 

Hehe, siden du er en sånn "ekspert" utfordrer jeg deg til finne fram til andre multitasking API'er til iOS.  

Eller er det bare tomme ord og pjatt fra din side?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

RAM var grunnen til at jeg gikk fra å sitte og vente på bestillingsknappen til at jeg nå har en 12.9" til "test" (30 dagers på elkjøp). At vi heller ikke ser mye til prisforskjellen her i norge (1k forskjell på samme konfig) gjør ikke saken bedre. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

FYI: Vi er på iOS 9 nå, så det er egentlig liten grunn til å lese seg opp på hva iOS 4, 5 eller 7 kunne gjøre og ikke kunne gjøre mht. multitasking og bakgrunnsprosesser...  ;)

 

 

Dette er en oppramsing av ALLE API'er som har med multitasking å gjøre.

Og som du ser har det ikke kommet noen siden iOS7, så det var et dårlig forsøk fra din side...

 

 

 

Ehh, nei, det er en oppramsing av de API-ene som «noen» har tilfeldigvis tatt seg bryet med å skrive inn i en Wikipedia-artikkel, som handler om iOS på et generelt og overordnet plan, og som åpenbart ikke er noen uttømmende teknisk beskrivelse av API-er eller annet i noen iOS-versjon.

 

Hehe, siden du er en sånn "ekspert" utfordrer jeg deg til finne fram til andre multitasking API'er til iOS.  

Eller er det bare tomme ord og pjatt fra din side?

 

 

 

Jeg bare konstaterer at Wikipedia på ingen måte er en egnet referanse for å skaffe seg oversikt over API-er i operativsystem. Resten får du nok bare finne ut selv, developer.apple.com er sikkert et bra sted å starte... ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

FYI: Vi er på iOS 9 nå, så det er egentlig liten grunn til å lese seg opp på hva iOS 4, 5 eller 7 kunne gjøre og ikke kunne gjøre mht. multitasking og bakgrunnsprosesser...  ;)

 

 

Dette er en oppramsing av ALLE API'er som har med multitasking å gjøre.

Og som du ser har det ikke kommet noen siden iOS7, så det var et dårlig forsøk fra din side...

 

 

 

Ehh, nei, det er en oppramsing av de API-ene som «noen» har tilfeldigvis tatt seg bryet med å skrive inn i en Wikipedia-artikkel, som handler om iOS på et generelt og overordnet plan, og som åpenbart ikke er noen uttømmende teknisk beskrivelse av API-er eller annet i noen iOS-versjon.

 

Hehe, siden du er en sånn "ekspert" utfordrer jeg deg til finne fram til andre multitasking API'er til iOS.  

Eller er det bare tomme ord og pjatt fra din side?

 

 

 

Jeg bare konstaterer at Wikipedia på ingen måte er en egnet referanse for å skaffe seg oversikt over API-er i operativsystem. Resten får du nok bare finne ut selv, developer.apple.com er sikkert et bra sted å starte... ;)

 

Altså tomme ord og pjatt :)

Lenke til kommentar

Om Apple tillater denne formen for multitasking i APIet sitt eller ikke har vel ikke så mye å si uansett. Jeg er ganske sikker på at årsaken er hovedsaklig det Newton sier om at Apple ikke gir Gule sider tilgang til sensitive deler av telefonen. Som hvem som ringer og hvem du ringer til ol. Apple er veldig restriktive på slike områder.

 

iPad kan sikkert få 1 million RAM og Apple kan få 1000 multi-tasking APIer, og app for telefonnummer vil fortsatt ikke være i App Store. Samtidig, så har jeg ingen beviser, så er vel bare tomme ord fra min side og sånn sett.

 

Det kan jo og faktisk være at dere begge har rett, av det dere skriver så er det en reell mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Stor sannsynlighet for at akkurat det kommer av at Apple ikke tillater tilgang til det. Kan ikke klandre dem for det når jeg vet hvor enkelt det er å lage malware til Android - jeg personlig kan lage både det ene og andre av skadelig programvare på noen få minutter, da OSet rett og slett er så åpent at det både er fantastisk og skummelt samtidig.

 

Google har jo selv prøvd å gjøre noe med det i senere tid, men det er vanskelig å lukke pandoras boks, spesielt når noe kan bli skadelig selv med de beste intensjoner. Husker jeg brukte en musikkapp som fikk lov av OSet å sende AVRCP info (track info over bluetooth, det som gjør at f.eks en smartwatch viser tittel/artist) i bakgrunnen, og det gjorde det med en slik frekvens at den overskrev infoen fra kjørende apps - f.eks om en lydbokapp kjørte, kunne tittelinfoen på smartwatch plutselig bytte til sist spilte sang i musikkeappen, uten at avspillingen ble endret. 

 

På den tiden jeg hadde tid til å sitte og tukle med programmering så elsket jeg Android for de mulighetene åpenheten ga, og jeg husker jeg f.eks laget en "plugin" til Audible som hentet bokinfo fra databasefilen med root, og sendte det ut via AVRCP - før appen fikk det innebygd. Kjekk liten fiks som man ikke kan gjøre på iOS. Samtidig hadde jeg tape foran kameraet av frykt for malware, fordi jeg visst nøyaktig hvor enkelt det var å bygge inn noe faenskap i tilsynelatende uskyldige apper. 

 

Hadde også timer med debugging av apper som plutselig sluttet å fungere fordi en annen app ble oppdatert, fordi åpenheten gjør det mulig for en app å ødelegge for en annen. Da snakker vi selvfølgelig ikke type Facebook, men heller apper som benytter seg av all den åpenheten - gjerne apper som fungerte som bindeledd for egne apps. Resultatet ble at jeg ble livredd for å oppdatere apps og dedikerte dager til oppdatering hvor jeg først tok image backup før jeg i det hele tatt startet - og desverre fikk jeg bruk for det mer enn én gang. Manglende verifiseringsprosess gjorde også at buggete programvare slapp gjennom oftere enn var nødvendig. 

 

Poenget er at å åpne for slike ting som å se telefonnummer som kommer inn alltid vil komme med en bakside. Kan en app først se telefonnummer, så har man åpnet pandoras boks en gløtt. 

Lenke til kommentar

 

Altså tomme ord og pjatt :)

 

Gjerne det, men da er vi i så fall to om det, eller kanskje et helt forum... ;)

 

Hehe, er det mulig.

Her kommer jeg med en link som viser hvilke API'er som er tilgjengelige for multitasking på iOS.  Du må gjerne være uenig med det, men for at du skal kunne ha noen som helst troverdighet må du kunne tilbakevise opplysningene jeg viste til.  Dvs. at dine meninger og antakelser ikke har noen relevans i det hele tatt.

 

At feks. Gule Sider ikke kan kjøre pga. av andre begrensinger Apple har satt kan godt være mulig, men det endrer ikke det faktumet at multitaskingmulighetene i iOS er sterkt begrenset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...